Quantcast
Νομικά αβάσιμη είχε κρίνει από το 2013 ο Συνήγορος του Πολίτη τη βάση υπολογισμού της κράτησης 4% υπέρ κλάδου ασθενείας - enikonomia.gr
share

Νομικά αβάσιμη είχε κρίνει από το 2013 ο Συνήγορος του Πολίτη τη βάση υπολογισμού της κράτησης 4% υπέρ κλάδου ασθενείας

δημοσιεύτηκε:

Για το ζήτημα σχετικά με τη βάση υπολογισμού της εισφοράς συνταξιούχων 4% υπέρ Κλάδου Ασθένειας σε είδος, μετά τις διαδοχικές μειώσεις των συντάξεων, ο Συνήγορος του Πολίτη είχε, από τον Αύγουστο του 2013 εκπονήσει σχετικό πόρισμα το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Αρχής στην ηλεκτρονική διεύθυνση .

Με το πόρισμά του αυτό, το οποίο απηύθυνε προς τον Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και το οποίο παρέμεινε αναπάντητο, ο ΣτΠ ζητούσε ο υπολογισμός της εισφοράς να γίνεται επί του μεικτού ποσού των συντάξεων λαμβάνοντας υπόψη τις διαδοχικές μειώσεις που επιβλήθηκαν σε αυτές.
Πιο συγκεκριμένα ο Συνήγορος του Πολίτη υποστήριζε, ότι ο τρόπος υπολογισμού της κράτησης 4% υπέρ του κλάδου ασθένειας, όπως εφαρμοζόταν, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι μέχρι τότε μειώσεις, ήταν εσφαλμένος, ως νομικά αβάσιμος, και θα έπρεπε να επανεξεταστεί.
Ειδικότερα, η Αρχή, ερευνώντας αναφορές πολιτών, οι οποίοι διαμαρτύρονταν, επειδή για την κράτηση 4 % των συνταξιούχων υπέρ του Κλάδου Ασθένειας δεν λαμβάνονταν υπόψη οι αλλεπάλληλες μειώσεις των συντάξιμων αποδοχών τους, διαπίστωνε τα εξής:
Α. Οι διαδοχικές μειώσεις που επιβλήθηκαν με τους ασφαλιστικούς νόμους σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν «κρατήσεις» επί των συντάξεων αλλά «μειώσεις», όπως άλλωστε αναφέρεται και στις αντίστοιχες διατάξεις των παραπάνω νόμων.
Β. Ως βάση για τον υπολογισμό της κράτησης του 4% θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψη, το εκάστοτε καταβαλλόμενο ποσό σύνταξης, που ταυτίζεται με το μεικτό ποσό (ή τις μεικτές αποδοχές).
Γ. Ως εκ τούτου, ως συνεπής με το τότε ισχύον θεσμικό πλαίσιο τρόπος ήταν η κράτηση 4% υπέρ κλάδου ασθένειας σε είδος, στις συντάξεις, να γινόταν επί του μεικτού ποσού της σύνταξης το οποίο προέκυπτε μετά την αφαίρεση των μειώσεων των ασφαλιστικών νόμων.
Δ. Αρχικά, το ΓΛΚ εφαρμόζοντας, ορθά, τις σχετικές διατάξεις, υπολόγιζε την κράτηση 4% υπέρ του κλάδου ασθενείας επί του καταβαλλόμενου ποσού, από το οποίο είχαν αφαιρεθεί οι σχετικές μειώσεις.
Ε. Ωστόσο ο Σ.τ.Π. με έκπληξη διαπίστωσε ότι αντί η Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων να εναρμονιστεί με την ορθό τρόπο υπολογισμού της κράτησης, όπως γινόταν στο ΓΛΚ, αντιθέτως, ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών είχε ζητήσει, με το υπ’ αριθ. 116931/0092/7.8.2013 έγγραφο (βλέπε παραπάνω link), η κράτηση 4% για την υγειονομική περίθαλψη επί των συντάξεων του Δημοσίου να διενεργείται, στο αρχικό, προ των μειώσεων, ποσό.
Με την ψήφιση του ν.4387/2016 άλλαξε το ύψος της κράτησης υπέρ κλάδου ασθενείας (από 4% σε 6%) και διευκρινίσθηκε η βάση υπολογισμού της.
Η Αρχή παρακολουθεί την εφαρμογή του νέου νόμου και ως προς την συγκεκριμένη κράτηση.

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.