Quantcast
Το λιανεμπόριο συνιστά έναν από τους πλέον δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας - enikonomia.gr
share

Το λιανεμπόριο συνιστά έναν από τους πλέον δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας

δημοσιεύτηκε:

Οι τάσεις και οι προκλήσεις του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα, τόσο σε ό,τι αφορά τις φυσικές όσο και τις ηλεκτρονικές αγορές, βρέθηκαν στο επίκεντρο της 2ης ημερίδας μάρκετινγκ που διοργάνωσαν το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB και το Τμήμα Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Ανοίγοντας την ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ο Αντώνης Ζαΐρης, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) μίλησε για το μέλλον των λιανεμπορικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και για το στοίχημα της ανάκαμψης στην πραγματική οικονομία».

Συγκεκριμένα, ο κ. Ζαϊρης τόνισε ότι το λιανεμπόριο συνιστά έναν από τους πλέον δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας με αξιοζήλευτη συμμετοχή στο ΑΕΠ, της τάξης του 16% και συνεισφορά στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης σε ποσοστό περίπου 13%.

Εξαιτίας της σημερινής δημοσιονομικής προσαρμογής επέρχεται μία ριζική αναδιάρθρωση του κλάδου με ανακατανομή μεριδίων αγοράς μεταξύ των επιχειρήσεων σε μια αγορά όμως που παραμένει στάσιμη ή και κάποιες φορές συρρικνώνεται, σημείωσε και διευκρίνισε πως αυτό σημαίνει ότι το επόμενο διάστημα είναι πιθανό να δούμε θετικό πρόσημο όσον αφορά το τζίρο για πολλές επιχειρήσεις αλλά ταυτόχρονα και απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας από μικρότερες επιχειρήσεις που αναγκάζονται να βάλουν λουκέτο.

Σχετικά τώρα με την αναγκαιότητα εφαρμογής πολιτικών διατήρησης της ζήτησης σε ικανοποιητικά επίπεδα κρίνεται αναγκαία, τόνισε, ώστε να προκύψει κινητικότητα κεφαλαίου- ρευστών διαθεσίμων στην πραγματική οικονομία τουλάχιστον μέχρι να λειτουργήσει το εξωστρεφές πρότυπο ανάπτυξης.

Η υποτιμητική προσέγγιση της κατανάλωσης είναι μια λανθασμένη προσέγγιση καθώς τις καλές εποχές η συμμετοχή της στο ΑΕΠ υπερέβαινε το 40%, αρκεί βεβαίως να εξισορροπεί στο μέτρο ικανοποίησης των πραγματικών αναγκών του αγοραστικού κοινού και όχι των προσδοκιών του, υποστήριξε και επισήμανε πως η εισροή τουριστικού συναλλάγματος για εμπορικές συναλλαγές μπορεί να λειτουργήσει θετικά επίσης στην κάλυψη του ελλείμματος του ισοζυγίου αδήλων πόρων και αυτό με τη σειρά του να έχει ευεργετικές επιπτώσεις στον ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας.

Στη συνέχεια στο βήμα της ημερίδας ανέβηκε ο αναπληρωτής καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Διονύσης Σκαρμέας, ο οποίος εστίασε στον σύγχρονο ρόλο των φυσικών καταστημάτων.

Ο κ. Σκαρμέας υποστήριξε ότι η διαρκής εξέλιξη της τεχνολογίας επιφέρει ριζικές αλλαγές στην υπόσταση και λειτουργία των φυσικών καταστημάτων και στο πλαίσιο αυτό, προσέθεσε, η μεγάλη πρόκληση για τους λιανέμπορους είναι να προσαρμόζονται διαρκώς στα νέα δεδομένα. Στην κατεύθυνση αυτή συμπέρανε πως τα φυσικά καταστήματα καλούνται να αναλάβουν ένα νέο ρόλο στον τομέα του λιανικού εμπορίου: να προσφέρουν μία ολοκληρωμένη, εξατομικευμένη και διαφοροποιημένη εμπειρία στον πελάτη.

Η θετική αποτίμηση της εμπειρίας αυτής επηρεάζει καταλυτικά την αξιολόγηση της επιχείρησης και του προϊόντος/υπηρεσίας από τον καταναλωτή, εκτίμησε.

«Την πρακτική αξία της καλής θεωρίας της επιστήμης του μάρκετινγκ και του λιανεμπορίου» περιέγραψε ο Πάρις Αργουσλίδης, επίκουρος καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Συγκεκριμένα, ο κ. Αργουσλίδης τόνισε ότι μία συχνά εκφραζόμενη άποψη μεταξύ στελεχών επιχειρήσεων στον τομέα του μάρκετινγκ γενικότερα και του λιανικού εμπορίου ειδικότερα, είναι ότι το μάρκετινγκ (όπως διδάσκεται στα αμφιθέατρα) είναι «θεωρητικό» και ότι «η πρακτική στις επιχειρήσεις διαφέρει άρδην από τη διδασκόμενη θεωρία».

Μέσω συγκεκριμένων παραδειγμάτων, σκοπός της εισήγησής του ήταν η ανάδειξη των εφοδίων ανεκτίμητης αξίας, που μπορούν να αποκτήσουν οι νυν φοιτητές ως αυριανά στελέχη επιχειρήσεων, εάν μάθουν να αποκωδικοποιούν τις πρακτικές προεκτάσεις της καλής θεωρίας της επιστήμης του μάρκετινγκ και του λιανικού εμπορίου.

Τέλος, ο Αλκιβιάδης Τρίγκας, επικεφαλής τομέα Ηλεκτρονικής Τραπεζικής στην Εθνική Τράπεζα, μίλησε για τις σημαντικές αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί στο τοπίο των πληρωμών τα τελευταία χρόνια, με τη δραστική αύξηση των ηλεκτρονικών μεθόδων πληρωμής.

Ο κ. Τρίγκας παρουσίασε τις βασικές προκλήσεις που ανατρέπουν το τοπίο των πληρωμών παγκοσμίως (τεχνολογική επανάσταση, είσοδος μη παραδοσιακών παικτών, αυξανόμενες προσδοκίες πελατών και ενεργοποίηση νέων κανονισμών και ρυθμίσεων) και εξήγησε πώς οι τράπεζες αναπροσαρμόζουν την ψηφιακή τους στρατηγική για να απαντήσουν σε αυτές. Συγκεκριμένα, ανέπτυξε το παράδειγμα της καινοτόμου υπηρεσίας i-bank Pay (για καταναλωτές) και i-bank Pay 4 Business (για επαγγελματίες) από την ΕΤΕ, η οποία συνδυάζει πληρωμές (Person-to-Person και Person-to-Business) και εισπράξεις μέσω κινητού τηλεφώνου ή tablet, με απευθείας χρέωση λογαριασμού.

Τις ομιλίες συντόνισε η Δρ Ροδούλα Τσιότσου, αναπληρώτρια καθηγήτρια και διευθύντρια του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Σημειώνεται πως το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2015 στο Τμήμα Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και έχει ως σκοπό να προάγει την έρευνα και την εκπαίδευση στο αντικείμενο του μάρκετινγκ.

Το MARLAB διαθέτει 37 μέλη εκ των οποίων τα 5 είναι μέλη του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) – καθηγητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, 2 υποψήφιοι διδάκτορες και 30 φοιτητές/τριες εθελοντές. Χορηγός επικοινωνίας του Εργαστηρίου MARLAB είναι το Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ).


share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.