http://www.enikonomia.gr/timeliness/100841,foroepidromi-me-kinitra-gia-forodiafygi.html http://media.enikonomia.gr/data/photos/resized/125_100841_1d4e04d78a-afe758824cd3c95d.jpg Την ώρα που η Κυβέρνηση ετοιμάζεται να ψηφίσει την Κυριακή ένα ακόμη βαρύ φορολογικό πακέτο έχει υπονομεύσει ήδη την προσπάθεια έχοντας ορθάνοιχτη την πόρτα... 5/17/2016 8:08:38 AM

Φοροεπιδρομή με κίνητρα για... φοροδιαφυγή!

Φοροεπιδρομή με κίνητρα για... φοροδιαφυγή!

Την ώρα που η Κυβέρνηση ετοιμάζεται να ψηφίσει την Κυριακή ένα ακόμη βαρύ φορολογικό πακέτο που αφορά του άδικους, οριζόντιους έμμεσους φόρους με στόχο πρόσθετα έσοδα περίπου 1,7 δισ. ευρώ έχει υπονομεύσει ήδη την προσπάθεια έχοντας ορθάνοιχτη την πόρτα για φοροδιαφυγή.

Οι αυξήσεις έμμεσων φόρων που έρχονται είναι πολλών ταχυτήτων. Η πρώτη έρχεται από το βασικό νόμο για την αλλαγή καθεστώτος του ΦΠΑ που κατήργησε την έκπτωση του 30% στους συντελεστές στα νησιά του Αιγαίου.

Από την 1/10/2015 ο ΦΠΑ ο υπερμειωμένος συντελεστής 5% αυξήθηκε σε 6,5%, ο μειωμένος 9% αυξήθηκε σε 13% και ο κανονικός 16% αυξήθηκε σε 23%, στην Ρόδο, την Σαντορίνη, την Μύκονο, την Νάξο , την Πάρο και την Σκιάθο. Φέτος τα ίδια νησιά θα υποστούν νέα αύξηση από στο 23 στο 24%.

Παράλληλα ίδιες αυξήσεις θα υποστεί από την 1η Ιουνίου και δεύτερη ομάδα νησιών που θα οριστεί με υπουργική απόφαση.

Εκτός από τα νησιά, η αύξηση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ θα επηρεάσει τις τιμές τυποποιημένων τροφίμων, εισιτηρίων, καυσίμων ΙΧ καθώς και τις τιμές των προϊόντων στα οποία είτε θα αυξηθεί ο ΕΦΚ ( καύσιμα, καπνικά προϊόντα, αλκοολούχα ποτά ) είτε θα επιβάλλεται για πρώτη φορά ΕΦΚ ή κάποιο τέλος (καφές, σταθερή τηλεφωνία, συνδρομητική τηλεόραση ) προκαλώντας αύξηση στην… αύξηση της τιμής που θα προκύπτει από την αρχική τιμή συν την επιβολή πρόσθετου τέλους.

Παρά την φοροεπιδρομή σχεδόν στα πάντα με το νόμο 4337/2015 που ψήφισε τον περασμένο Οκτώβριο, η Κυβέρνηση κατήργησε πλήρως τα αυτοτελή πρόστιμα για τις παραβάσεις της μη έκδοσης ή της ανακριβούς έκδοσης φορολογικών στοιχείων στις μικρές επιχειρήσεις ενώ περιόρισε στο ελάχιστο τα αυτοτελή πρόστιμα από 250-500 ευρώ ανά μη εκδοθέν φορολογικό στοιχείο με ανώτατο όριο τις 30.000 ευρώ.

Από την 17η Οκτωβρίου που τέθηκε σε εφαρμογή ο συγκεκριμένος νόμος, οι ελεγκτές της υπηρεσίας ελέγχου δημοσίων εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) και των Δ.Ο.Υ., εφόσον κατά τη διάρκεια επιτόπιων ελέγχων σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ διαπιστώνουν τη μη έκδοση αποδείξεων ή άλλων φορολογικών στοιχείων δεν μπορούν πλέον να επιβάλλουν κανένα πρόστιμο.

Επίσης, το μόνο πρόστιμο το οποίο μπορούν πλέον να επιβάλλουν σε επιχειρηματίες και ελεύθερους επαγγελματίες υπαγόμενους σε ΦΠΑ που δεν εκδίδουν αποδείξεις είναι το 50% επί του ΦΠΑ που αναλογεί στις μη εκδοθείσες αποδείξεις. Ειδικότερα ο νόμος προβλέπει ότι σε ιδιωτικά ιατρεία, ιδιωτικά φροντιστήρια και εκπαιδευτήρια, καθώς επίσης και σε όλες τις μικρές επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα λιγότερα των 10.000 ευρώ, που απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ, λόγω υπαγωγής στο καθεστώς των «μικρών επιχειρήσεων», οι ελεγκτές της Υπηρεσίας Ελέγχου και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) και των Δ.Ο.Υ. δεν μπορούν πλέον να καταλογίσουν κανένα πρόστιμο όταν κατά τη διάρκεια επιτόπιων μερικών φορολογικών ελέγχων πιάσουν επ’ αυτοφώρω τους ελεγχόμενους να μην εκδίδουν αποδείξεις.

Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να καταγράψουν απλώς τις παραβάσεις. Δεν μπορούν δε να καταλογίσουν ούτε πρόστιμο για απόκρυψη φορολογητέας ύλης, καθώς εκείνη τη στιγμή δεν μπορεί να καταλογιστεί η παράβαση της υποβολής ανακριβούς δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, δεδομένου ότι η υποχρέωση υποβολής της δήλωσης αυτής προβλέπεται το επόμενο έτος.

Στις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες που υπάγονται σε ΦΠΑ, οι ελεγκτές των Δ.Ο.Υ. και της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., εφόσον διαπιστώνουν μη έκδοση αποδείξεων, το μόνο που μπορούν να κάνουν πλέον είναι να υπολογίζουν τον ΦΠΑ που αναλογεί στις μη εκδοθείσες αποδείξεις και να καταλογίζουν συνολικό πρόστιμο ίσο με το 50% του διαφυγόντος ΦΠΑ και μόνο.

Για να γίνει όμως ένας τέτοιος υπολογισμός και να προσδιορισθεί το ακριβές ύψος του προστίμου, θα πρέπει οι ελεγκτές να βρίσκουν πρώτα την καθαρή αξία των πωληθέντων προϊόντων ή των παρασχεθεισών υπηρεσιών η οποία αναλογεί στις μη εκδοθείσες αποδείξεις, επ’ αυτής να υπολογίζουν τον αναλογούντα ΦΠΑ και στην συνέχεια επί του αναλογούντος ΦΠΑ να καταλογίζουν το 50% ως πρόστιμο!

Με τεράστιο πια κίνητρο φοροδιαφυγής και σε συνδυασμό και με τις αλλαγές στην φορολογία εισοδήματος που θα είναι υψηλότερη σε κάθε περίπτωση για τα εισοδήματα πάνω από 20.000 ευρώ η φετινή τουριστική περίοδος προαλείφεται για ένα φεστιβάλ φοροδιαφυγής.

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά κάθε μέτρο που έχει ανακοινωθεί από πέρσι το καλοκαίρι στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής έχει μείνει στα χαρτιά. Η επέκταση της χρήσης πλαστικού χρήματος με σύνδεσή του με το αφορολόγητο παραμένει στα χαρτιά παρότι σε λίγο φτάνουμε στα μέσα του έτους.

Η εθελοντική αποκάλυψη μη δηλωθέντων εισοδημάτων και ο έλεγχος λογαριασμών σε βάθος χρόνου 15ετίας αν και υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι θα ψηφιστεί άμεσα βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά αναμένοντας τα νομοσχέδια που αυξάνουν φόρους.

Η ενεργοποίηση των διατάξεων του άρθρου 20 του νόμου 3842/2010 και του άρθρου 26 του νόμου 3943/2011 που προβλέπουν τη διασύνδεση των ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών έκδοσης τιμολογίων και των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με τις πληροφοριακές υποδομές της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.) είναι ένα παγωμένο μέτρο που μάλλον κανείς δεν θέλει να θυμάται.


Σχόλια Αναγνωστών

σχολίασε και εσύ