Στην «κόψη του ξυραφιού» η ελληνική αγορά ΙΧ το 2016

Του Γιώργου Κ. Ανδρή

andris@enikonomia.gr

 

Στην κόψη του ξυραφιού αναμένεται να κινηθεί η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2016 το οποίο επιβεβαιώνουν και τα πρώτα στοιχεία των πωλήσεων καινούριων ΙΧ του Ιανουαρίου.

Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες της «Αγοράς» οι πωλήσεις νέων ΙΧ τον Ιανουάριο σημείωσαν πτώση 1,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι προμηνύοντας τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει ο κλάδος την τρέχουσα χρονιά.

Ειδικότερα τον πρώτο μήνα του έτους διατέθηκαν 5.746 νέα ΙΧ έναντι 5.848 οχημάτων τον αντίστοιχο μήνα του 2015.

Αλλωστε ο πρώτος μήνας κάθε έτους σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αποτελεί «οδηγό» για την πορεία των πωλήσεων τους επόμενους μήνες καθώς τον Ιανουάριο πραγματοποιούνται πάρα πολλές ταξινομήσεις καινούριων αυτοκινήτων που προέρχονται από παραγγελίες Δεκεμβρίου και «παραδοσιακά» οι πωλήσεις του πρώτου μήνα κάθε έτους είναι αυξημένες.

Φέτος τα πράγματα δεν ακολούθησαν την «παράδοση» με αποτέλεσμα να έχει σημάνει συναγερμός στον κλάδο.

Από την άλλη μεριά βεβαίως έχουμε και τις πρόωρες εξαγγελίες στελεχών του οικονομικού επιτελείου για αλλαγή των Τελών Κυκλοφορίας του 2017, αλλαγές στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης αλλά και στο Φόρο Πολυτελείας, νέα Τεκμήρια, πιθανές αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης αλλά και το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα οι οποίες κάνουν ακόμη πιο «εκρηκτικό» το κλίμα στην αγορά αυτοκινήτου «παγώνοντας» τις παραγγελίες των καταναλωτών μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

 ‘Οσον αφορά στο μέτρο της απόσυρσης όλα δείχνουν πως θα συνεχιστεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2016 αλλά δεν αναμένεται να αποδώσει τα μέγιστα καθώς τα περισσότερα παλιά αυτοκίνητα έχουν αποσυρθεί…

 

Στα 7 δισ. ευρώ ο δανεισμός

Σε «ωρολογιακή βόμβα» που είναι έτοιμη να σκάσει χαρακτηρίζουν την αγορά αυτοκινήτου στελέχη του τραπεζικού κλάδου καθώς ο συνολικός δανεισμός των εισαγωγέων, αντιπροσώπων και εμπόρων ανέρχεται σε 7 δισ. ευρώ!

Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς πως το 50% των δανειακών συμβάσεων έχει σταματήσει να εξυπηρετείται ενώ οι εκτιμήσεις για το άμεσο μέλλον είναι επιεικώς δυσοίωνες.

Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρουν στην «Αγορά» στελέχη από τον κλάδο αυτοκινήτου οι τράπεζες αλλά και οι προμηθευτές του κλάδου αυτοκινήτων θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα τεράστιο ντόμινο που θα προκληθεί από την κατάρρευση πολλών αυτόνομων επιχειρήσεων έως και εισαγωγικών εταιρειών. 

 

Θα αλλάξει ο επιχειρηματικός χάρτης

Ριζικά αναμένεται να αλλάξει ο επιχειρηματικός χάρτης των εισαγωγικών εταιρειών αυτοκινήτων μετά την πώληση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων του κλάδου σε Distress Funds ή σε περίπτωση αναδιάρθρωσής τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Αγοράς» οι τράπεζες έχουν ήδη διαμηνύσει στις υπερχρεωμένες εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων πως εκείνοι πλέον θέτουν τους όρους.

Μάλιστα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα απαιτούν συμπράξεις ή συνενώσεις ώστε να εξορθολογιστεί ο κλάδος καθώς σε διαφορετική περίπτωση οι τράπεζες μπορούν να προβούν σε κεφαλαιοποίηση των υποχρεώσεων και ουσιαστικά να χάσουν κάποιοι εισαγωγείς τις εταιρείες τους…

Στόχος τους είναι, αρχικά, να σταματήσει ο οξύς ανταγωνισμός και η αιμορραγία κεφαλαίων και να ξεκινήσει η αναδιάρθρωση με πρωτοβουλία των υφιστάμενων διοικήσεων, ώστε να μη χαθεί χρόνος.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς πάντως για να καταστούν αποτελεσματικές οι αναδιαρθρώσεις θα πρέπει οι τράπεζες να κεφαλαιοποιήσουν ένα μεγάλο μέρος των δανείων και να βρουν λύση για το κεφάλαιο κίνησης που θα χρειασθούν οι εταιρείες, είτε με κάλυψή του από στρατηγικό επενδυτή είτε από τις ίδιες.

Βέβαια και στις δύο περιπτώσεις θα απαιτηθεί η εκχώρηση του management της εταιρείας…

Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Αγορά

 

 

Exit mobile version