ΣτΕ: Συνταγματικό το πρόστιμο των 10.500 ευρώ για αδήλωτο εργαζόμενο

Συνταγματική έκρινε το
Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), με την απόφασή του 2151/2017, την επιβολή
προστίμου 10.500 ευρώ στις επιχειρήσεις για κάθε αδήλωτο εργαζόμενό της.


Το ΣτΕ έκρινε ότι το ύψος του
προστίμου, που αντιστοιχεί στο 18πλάσιο του κατώτατου μισθού, δεν αντίκειται
στην προβλεπόμενη από το άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος αρχή της
αναλογικότητος.


«Και τούτο διότι:



i. έχει υπαγορευθεί από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι
συνίστανται στην αποτελεσματική καταπολέμηση του φαινομένου της αδήλωτης
εργασίας



ii. με τη διάταξη αυτή δεν θεσπίζεται κύρωση προδήλως απρόσφορη, ούτε η
προβλεπόμενη κύρωση υπερακοντίζει τον επιτακτικό σκοπό δημοσίου συμφέροντος,
τον οποίο αποβλέπει να εξυπηρετήσει, δεδομένου ότι με το σοβαρό ύψος του
προβλεπόμενου προστίμου επιδιώκεται τόσο ο αυστηρός κολασμός του συγκεκριμένου
παραβάτη, όσο και η αποτροπή της παράνομης πρακτικής της αδήλωτης εργασίας από
τους λοιπούς εργοδότες, ενώ το ύψος του προστίμου δεν δύναται, να θεωρηθεί ως
προδήλως δυσανάλογο για την επίτευξη του σκοπού αυτού.



iii. το ύψος του εν λόγω προστίμου ευλόγως συναρτάται με το υψηλό ποσοστό στο
οποίο, κατά τα προαναφερθέντα, έχει ανέλθει η αδήλωτη εργασία, ο δε αριθμός των
18 μηνών που τίθεται ως πολλαπλασιαστής για τον προσδιορισμό του και κατά την
εκτίμηση του κανονιστικού νομοθέτη, η οποία δεν αμφισβητείται, αποτελεί τον
χρόνο που οι εργαζόμενοι απασχολούνται, κατά μέσο όρο, χωρίς να έχουν δηλωθεί,
δεν δύναται να θεωρηθεί ότι αποτελεί κριτήριο απρόσφορο για τον προσδιορισμό
του προστίμου σε ποσό που εξυπηρετεί τον επιδιωκόμενο σκοπό της πάταξης της
αδήλωτης εργασίας, ή ότι υπερακοντίζει, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας,
τον ανωτέρω σκοπό.



Η άποψη της μειοψηφίας




Κατά την άποψη της μειοψηφίας «η επιβολή
του προστίμου αποτελεί πρόσφορο και αναγκαίο μέτρο για την επίτευξη του
δημοσίου συμφέροντος σκοπού της καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας.


Αντίκειται όμως στην αρχή της εν στενή
εννοίας αναλογικότητος, λαμβανομένων υπ’ όψιν των συνεπειών της επιβολής του
προστίμου σε μικρές επιχειρήσεις, δοθέντος μάλιστα ότι η επιλογή 18 μηνών
εργασίας, ως στοιχείου υπολογισμού του προστίμου, δεν τεκμηριώνεται από τα
στοιχεία του φακέλου και παρίσταται, ως εκ τούτου, αυθαίρετη».












e0��
!l�

Exit mobile version