Από σούπερ μάρκετ ή λαϊκή αγορά σας συμφέρει να αγοράζετε περισσότερο; Τι δείχνει το crash test τιμών

αγορές

Οι καταναλωτές αναζητούν λύσεις για να αγοράζουν σε όσο το δυνατόν χαμηλότερες τιμές τα φρούτα και τα λαχανικά καθώς οι τιμές τους  εξακολουθούν να αυξάνονται, αν και με χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.

Μάλιστα  τα στοιχεία της έρευνας της  εφημερίδας “Ελεύθερος Τύπος  δείχνουν πως  ανάλογα με το είδος καταγράφονται αποκλίσεις μεταξύ των υπαίθριων αγορών και των καταστημάτων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Αναλυτικά , κατά 60% φθηνότερα πωλούνται στα σούπερ μάρκετ τα φρέσκα κρεμμυδάκια, καθώς η τιμή τους διαμορφώνεται στα 0,22 ευρώ ανά 100 γραμμάρια, ενώ στις λαϊκές στα 0,50 ευρώ. Στον αντίποδα, έως και 61% ακριβότερο διατίθεται στα ράφια το αβοκάντο, στα 4,83 ευρώ το κιλό, όταν στους πάγκους της λαϊκής η τιμή του ξεκινά από τα 3 και μπορεί να φτάσει έως και τα 4,5 ευρώ το κιλό.

Η «ψαλίδα» των τιμών

Τεράστια είναι η «ψαλίδα» των τιμών, στο +47,3%, στα βερίκοκα, καθώς στις λαϊκές πωλούνται στα 4 ευρώ το κιλό και στα σούπερ μάρκετ στα 5,89 ευρώ, μια τιμή πολύ υψηλή και στα δύο κανάλια.

Στα 1,25 ευρώ το κιλό μπορούν να αγοράσουν οι καταναλωτές τα αγγούρια στις μεγάλες αλυσίδες, ενώ στη λαϊκή κοστίζουν 1,50 ευρώ το κιλό. Και το σπανάκι πωλείται φθηνότερα στα σούπερ μάρκετ, στα 1,85 ευρώ το κιλό, έναντι 2 ευρώ στις υπαίθριες αγορές. Κατά 3% φθηνότερα διατίθενται στα σούπερ μάρκετ και οι πατάτες, στα 0,80 ευρώ το κιλό, όταν στη λαϊκή πωλούνται στα 5 ευρώ τα 6 κιλά, ήτοι 0,83 ευρώ το κιλό.

Μικτή είναι η εικόνα σε άλλα φρούτα και λαχανικά, καθώς, λόγω των περισσότερων επιλογών που υπάρχουν στις λαϊκές, οι τιμές ποικίλλουν, με αποτέλεσμα ακόμα και στα ίδια προϊόντα οι τιμές στα σούπερ μάρκετ να είναι κατά περίπτωση και χαμηλότερες και υψηλότερες. Για παράδειγμα, ο άνηθος στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων διατίθεται στην τιμή των 0,65 ευρώ ανά τεμάχιο, ενώ στις λαϊκές η τιμή του ξεκινά από τα 0,50 ευρώ -επομένως στο σούπερ μάρκετ είναι 30% ακριβότερος- και φτάνει έως και τα 0,70 ευρώ, με αποτέλεσμα να κοστίζει 7% χαμηλότερα στα καταστήματα τροφίμων.

Αντίστοιχα, τα μήλα στις υπαίθριες αγορές πωλούνται από 1,20 έως 1,50 ευρώ το κιλό και στα σούπερ μάρκετ στα 1,3 ευρώ το κιλό.

Αιτίες

Πάντως, σχετικά με τους λόγους που αρκετά φρούτα και λαχανικά πωλούνται φθηνότερα στα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, οι παραγωγοί των λαϊκών αγορών σημειώνουν ότι τα σούπερ μάρκετ αγοράζουν μεγαλύτερες ποσότητες και συνήθως σε προσυμφωνημένες τιμές, οπότε δεν παρουσιάζουν τόσο έντονη μεταβλητότητα, υπογραμμίζοντας ότι «η ποιότητα των προϊόντων δεν συγκρίνεται».

Από την πλευρά τους, οι καταναλωτές, προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα, μειώνουν τις αγορές τους, καθώς προμηθεύονται μικρότερες ποσότητες σε σχέση με το παρελθόν.

 

Ο πίνακας

Η εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” παραθέτει παρακάτω έναν πίνακα με τη σύγκριση στις τιμές των οπωροκηπευτικών:

 

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για τον πληθωρισμό τον Απρίλιο, τα φρέσκα φρούτα ανατιμήθηκαν κατά 8,2% σε ετήσια βάση και τα λαχανικά κατά 2,8% εξαιτίας κυρίως της οψίμισης της παραγωγής. Και μπορεί η λαϊκή αγορά να είναι το βασικό κανάλι από το οποίο προμηθεύονται τα οπωροκηπευτικά προϊόντα οι καταναλωτές σε ποσοστό άνω του 70%, λόγω της ποιότητας και των χαμηλών τιμών, ωστόσο στα χρόνια της πληθωριστικής κρίσης καταγράφονται μεγάλες αυξήσεις, φτάνοντας πολλές φορές να είναι ακριβότερη και από τα σούπερ μάρκετ.

 

 

Exit mobile version