Γιώργος Σταθάκης : Eπενδυτικό «φως» για λιγνίτες και ΔΕΣΦΑ

Επενδυτικό ενδιαφέρον από Ελλάδα, Ευρώπη και τρίτες χώρες για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ και αισιοδοξία για έσοδα τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ από την πώληση του ΔΕΣΦΑ εκφράζει ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης.

Τα παραπάνω τονίζει στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του στη Ναυτεμπορική ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, μιλώντας, μεταξύ άλλων, για τις 4 βασικές θεσμικές παρεμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη στο υπουργείο του.

Πρόκειται για τον νέο νόμο «Για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος», σημαντικές παράμετροι του οποίου τώρα οριστικοποιούνται, και τον νόμο για τους ενεργειακούς συνεταιρισμούς που θα ανοίξει τον επόμενο κύκλο επενδύσεων στις ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας), την αντιμετώπιση των Οικιστικών Πυκνώσεων και τον νέο φορέα που θα συγχωνεύσει το Κτηματολόγιο και τα Υποθηκοφυλακεία, ο οποίος -σύμφωνα με όσα δηλώνει κατηγορηματικά ο υπουργός- θα ξεκινήσει να λειτουργεί με την ψήφιση του σχετικού νόμου.

Ο κ. Σταθάκης είναι αισιόδοξος για το τίμημα πώλησης του ΔΕΣΦΑ καθώς και για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων, ενώ επισημαίνει ότι το νέο «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» ξεκινά τον Σεπτέμβριο. Επίσης, επιμένει πως τα αυθαίρετα δεν θα μισθώνονται και προαναγγέλλει πιθανή πρωθύστερη αξιοποίηση για περιβαλλοντικά έργα των κονδυλίων από τα πρόστιμα των αυθαιρέτων, που σήμερα είναι 2,5 δισ. ευρώ.

Η Ν.Δ. κατηγορεί την κυβέρνηση πως έφερε τη ΔΕΗ σε οικονομική ασφυξία, με τη μείωση του μεριδίου αγοράς της στο 50% χωρίς κανένα χρηματικό ή άλλο αντάλλαγμα, αλλά και την πώληση παραγωγής σε τιμές κάτω του συνολικού κόστους μέσω των δημοπρασιών ηλεκτρικής ενέργειας (ΝΟΜΕ). Τι απαντάτε;

«Το σχέδιο της Ν.Δ. είναι να σπάσει τη ΔΕΗ σε κομμάτια και να τα ιδιωτικοποιήσει, ώστε αυτό που θα απομείνει να μη θυμίζει σε τίποτε τη σημερινή επιχείρηση. Το δικό μας σχέδιο είναι διαφορετικό: θέλουμε να παραμείνει βασικός πυλώνας στο ενεργειακό σύστημα, με μειωμένο μερίδιο στην αγορά στο 50%, όσο είναι και στην παραγωγή. Ο τρόπος για να υλοποιηθεί, και η ΔΕΗ να διατηρηθεί βιώσιμη, είναι τα μέτρα που έχουμε επιλέξει, δηλαδή να ανοίξουμε την αγορά ενέργειας και η επιχείρηση να χάσει το αποκλειστικό δικαίωμα στον λιγνίτη, διατηρώντας το ωστόσο στα υδροηλεκτρικά – γιατί θα συνεχίσει να τροφοδοτεί τη βιομηχανία με φθηνό ρεύμα. Σε συνδυασμό με νέα επιχειρηματικά σχέδια που θα την ισχυροποιήσουν περαιτέρω, θεωρούμε πως αυτό το μοντέλο είναι πολύ καλύτερο από τον δρόμο που έχει επιλέξει η Ν.Δ., ο οποίος κατά τη γνώμη μας είναι να τη μετατρέψει σε ένα άθροισμα λίγων ή πολλών ιδιωτικών επιχειρήσεων».

Αν και πρόσφατα η Standard & Poor’s αναβάθμισε τη ΔΕΗ, χάρη στα έσοδα από τον ΑΔΜΗΕ εκτιμά πως ίσως από το β’ τρίμηνο του 2018 επανεμφανισθούν προβλήματα στην κάλυψη των χρηματοοικονομικών της αναγκών. Ποια είναι η γνώμη σας;

«Η κατάσταση είναι απολύτως διαχειρίσιμη, με βάση την εικόνα που έχουμε για φέτος και το 2018 από το χρηματοδοτικό μοντέλο διαχείρισης, το οποίο παρακολουθούμε πολύ στενά. Στο σκέλος που μας αφορά ως κυβέρνηση, έχουμε πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να ενισχύσουμε τη ρευστότητα της ΔΕΗ, όπως με την εξόφληση των χρεών του Δημοσίου και την προπληρωμή ενός μέρους των λογαριασμών του. Επίσης, έχουμε στηρίξει τα μέτρα που έχει λάβει η επιχείρηση, όπως τα προγράμματα διακανονισμών ή η επίτευξη συμφωνίας με βιομηχανίες και η ρύθμιση των οφειλών τους. Το τελευταίο εξάμηνο έχουν γίνει πολλά βήματα για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα της επιχείρησης. Έτσι, παρόλο που υπάρχουν προβλήματα και δυσκολίες, θεωρούμε πως είναι εκτός τόπου τα καταστροφολογικά σενάρια, τα οποία εξάλλου επαναλαμβάνονται κατά καιρούς».

Όπως έχετε δηλώσει, μέχρι το τέλος Ιουλίου θα είναι έτοιμη η λίστα με τις προς πώληση λιγνιτικές μονάδες. Από πού πηγάζει η αισιοδοξία σας για την ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος από ιδιώτες στο market test του Σεπτεμβρίου;

«Από το γεγονός ότι η επιλογή θα βασίζεται σε μία απλή αρχή: ό,τι εκχωρηθεί σε ιδιώτες θα έχει ανάλογη δομή με ό,τι απομείνει στη ΔΕΗ. Επομένως, με δεδομένο πως ο λιγνίτης θα συνεχίσει να έχει μέλλον και προοπτική στο ενεργειακό μίγμα για τη ΔΕΗ, θα έχει και για τους ιδιώτες».

Η λογική είναι να δημιουργηθεί ένας ισότιμος με τη ΔΕΗ «παίκτης» στη λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή;

«Ακριβώς, και από εκεί πηγάζουν οι θετικές εκτιμήσεις μας. Αισιοδοξούμε πως θα υπάρξει ενδιαφέρον τόσο από την Ελλάδα όσο και από την Ευρώπη και τρίτες χώρες».

Έως το τέλος Ιουλίου, η (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) θα έχει προσδιορίσει το ποσό που θα πρέπει να λάβει η ΔΕΗ για την περίοδο 2012-2015 μέσω των ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας). Θα πρέπει να περιμένουν οι καταναλωτές επιπλέον επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς; Σχεδιάζετε κάποιες άλλες αλλαγές στις ΥΚΩ;

«Με βάση τη συμφωνία στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης, το ποσό θα αποπληρωθεί έως το 2022, επομένως δεν θα επηρεάσει τα τιμολόγια άμεσα. Στο πλαίσιο των ΥΚΩ, η ΡΑΕ ετοιμάζει έναν τρόπο επανατιμολόγησης, ώστε όταν κανείς περνά σε ανώτερη κλίμακα χρέωσης, να μην επιβαρύνεται με αυτή για όλη την κατανάλωσή του. Το τρίτο και σημαντικό είναι ότι προσπαθούμε να επιταχύνουμε τη διασύνδεση των νησιών, που είναι και η βασική αιτία των ΥΚΩ. Προτεραιότητα είναι η Κρήτη, με στόχο, παράλληλα με την ολοκλήρωση της λεγόμενης μικρής διασύνδεσης (Κρήτη – Πελοπόννησος) στον προβλεπόμενο χρόνο, να ολοκληρωθεί πιο γρήγορα η μεγάλη διασύνδεση (Κρήτη – Αττική). Αισιοδοξώ πως μπορεί να έρθει πολύ πιο κοντά στο 2020, από το 2024-25 που κανονικά προβλέπεται να είναι έτοιμη».

Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για τους ενεργειακούς συνεταιρισμούς. Πιστεύετε πως θα μπορούσε ο θεσμός να έχει εξίσου μεγάλη απήχηση σε χώρες όπως οι Γερμανια και Ισπανία;

«Θεωρώ πως αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες τομές, αφού ανοίγει τον δρόμο ώστε ομάδες απλών πολιτών, επιχειρήσεις, δήμοι, πανεπιστήμια, νοσοκομεία και κάθε είδους φορείς να γίνουν παραγωγοί ενέργειας, εκτός από καταναλωτές. Ως πολιτεία προσφέρουμε για πρώτη φορά το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο μένει να το αξιοποιήσει η κοινωνία. Πάντως, δεν θα εκπλαγώ αν μέσα από τον συγκεκριμένο θεσμό προκύψει ο επόμενος μεγάλος κύκλος επενδύσεων στις ΑΠΕ».

…Επενδύσεων με κίνητρο τη μείωση του ενεργειακού κόστους;

Ακριβώς. Από το επίπεδο ενός χωριού, που με μερικές ανεμογεννήτριες θα μπορεί να εξασφαλίζει την ενέργειά του, μέχρι π.χ. τους μικρούς ξενοδόχους στις τουριστικές πόλεις, οι οποίοι θα μπορούν να ιδρύσουν μία μη κερδοσκοπική ενεργειακή κοινότητα και να εγκαταστήσουν ένα φωτοβολταϊκό πάρκο στο απέναντι βουνό, ώστε να συμψηφίζουν την παραγόμενη ενέργεια με το ρεύμα που καταναλώνουν. Επίσης, για πρώτη φορά πραγματικά απελευθερώνονται τα σχέδια δήμων για έργα βιομάζας, γεωθερμίας ή άλλων ΑΠΕ».

Με το νέο «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» πού βρισκόμαστε;

«Θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο και περιλαμβάνει σημαντικές καινοτομίες. Πλέον, υπάρχουν και εισοδηματικά κριτήρια, με τους ασθενέστερους να λαμβάνουν επιδότηση 70%. Η διαδικασία είναι ηλεκτρονική και άρα πλήρως διαφανής, ενώ δεν απαιτείται δανεισμός εφόσον υπάρχουν τα απαιτούμενα κεφάλαια, οπότε οι πολίτες δεν είναι απαραίτητο να προσφεύγουν στις τράπεζες, αλλά μπορούν να εξυπηρετούνται από το ΕΤΕΑΝ (Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης). Στο μεταξύ, όμως, εξασφαλίζοντας πόρους από τα πρόστιμα και τους πλειστηριασμούς για ρύπους, καθώς και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, θα διαθέσουμε περί τα 65 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να ενταχθούν στο ισχύον “Εξοικονομώ” 4.000-5.000 δικαιούχοι, για τους οποίους η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους».

Όσον αφορά την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου), ποια είναι η εκτίμησή σας για την έκβασή της, συγκριτικά με τον πρώτο διαγωνισμό και την προσφορά 400 εκατ. ευρώ από τη Socar;

«Προσδοκούμε πως το τίμημα θα είναι το ίδιο ή και ακόμη μεγαλύτερο. Αν και αναμένουμε την επίσημη αποτίμηση από τον εκτιμητή που έχει προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ(Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου), θεωρούμε πως τα τελευταία χρόνια έχουν βελτιωθεί κατά πολύ οι προοπτικές του ΔΕΣΦΑ».

Τον τελευταίο καιρό εντείνεται η δραστηριοποίηση ελληνικών και ξένων εταιρειών στον τομέα της έρευνας υδρογονανθράκων. Πότε εκτιμάτε πως θα μπορούσαν να υπάρξουν έσοδα;

«Η εικόνα είναι πως βρισκόμαστε ένα βήμα πίσω από την Κύπρο, που με τη σειρά της βρίσκεται ένα βήμα πίσω από το Ισραήλ – χρησιμοποιώ τις δύο συγκεκριμένες χώρες ως παράδειγμα, επειδή είμαστε σε παρεμφερή κατάσταση τόσο διαδικαστικά όσο και από την άποψη των γεωλογικών χαρακτηριστικών. Έτσι, με δεδομένο πως το Ισραήλ αναμένεται να ξεκινήσει τις εξορύξεις το 2020 και η Κύπρος το 2023, εκτιμώ πως η αξιοποίηση θαλάσσιων περιοχών θα μπορούσε να αρχίσει στην Ελλάδα γύρω στο 2025».

Περιβαλλοντικά

Οικιστικές Πυκνώσεις: το επόμενο «καυτό» θέμα;

«Οι Οικιστικές Πυκνώσεις αποτελούν μεγάλη χωροταξική και πολεοδομική πρόκληση που, ούτως ή άλλως, θα έπρεπε ως Πολιτεία και κοινωνία να αντιμετωπίσουμε. Την ίδια στιγμή, οι δασικοί χάρτες δεν θα προχωρούσαν χωρίς την πρόβλεψη για τις Οικιστικές Πυκνώσεις. Πρόκειται για θέμα που σύντομα θα απαντηθεί με πολύ συγκεκριμένα χωροταξικά και πολεοδομικά κριτήρια. Στόχος μας είναι να δώσουμε διέξοδο βασισμένη σε δύο βασικά κριτήρια: Οι οικισμοί αυτοί να είναι βιώσιμοι και στο μέλλον και ταυτόχρονα η όποια λύση να είναι συμβατή με την πολύ αυστηρή νομολογία που έχουμε για το περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Θα είναι η επόμενη θεσμική πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ, αφού ολοκληρωθεί η ψήφιση του νομοσχεδίου “Για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος”, το οποίο άμεσα θα κατατεθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση».

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου, καταγραφή όλων των κτηρίων και στη συνέχεια υποχρεωτικός επανέλεγχος κάθε 5 χρόνια. Ειδικά για το τελευταίο υπάρχουν πολλές αντιδράσεις…

«Δεν θέλω να προτρέξω, ας περιμένουμε την τελική εκδοχή του νομοσχεδίου και θα το συζητήσουμε εκτενώς».

Είναι δηλαδή υπό συζήτηση η θεσμοθέτηση του επανελέγχου στα 5 χρόνια;

«Είναι πολλά τα ζητήματα γύρω από την ηλεκτρονική ταυτότητα. Δεν θέλω ακόμα να ανοίξω το θέμα, θα δείτε σύντομα το νομοσχέδιο στην τελική του μορφή».

Μισθώσεις και αυθαιρεσίες. Θα επιμείνετε στην καθιέρωση, ως προϋπόθεση για τις ενοικιάσεις ακινήτων, την υπαγωγή τους στον νόμο;

«Τα αυθαίρετα δεν θα μισθώνονται».

Θα καθιερωθεί διαδικασία όπως στις αγοραπωλησίες;

«Ο νόμος κατηγοριοποιεί την αυθαιρεσία και διευκολύνει τα μέγιστα τον πολίτη με τη σημαντική μείωση των προστίμων. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει άλλοθι για τη μικρή αυθαιρεσία ή οικονομική αδυναμία να μην ενταχθεί κάποιος πολίτης στον νόμο».

Πώς θα υποστηρίξετε με ανθρώπινο δυναμικό τις θεσμικές αλλαγές, όπως είναι το Παρατηρητήριο Περιβάλλοντος, με δεδομένη την απαγόρευση των προσλήψεων και τις ελλείψεις σε στελεχιακό δυναμικό στον δημόσιο τομέα;

«Στο Παρατηρητήριο δίνουμε περιφερειακή διάσταση με τη δημιουργία τριών διακριτών βαθμίδων: Ο δήμος αδειοδοτεί, η Περιφέρεια ελέγχει και παρατηρεί και το υπουργείο έχει κεντρική, επιτελική λειτουργία. Με αυτή τη ρύθμιση αποφύγαμε την ταύτιση αδειοδοτούντα και ελέγχοντα και ταυτόχρονα αποφεύγουμε την υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στο υπουργείο, κάτι που θα ήταν δύσκολο να το στηρίξουμε».

Παρ’ όλα αυτά, οι φορείς της Τοπικής-Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και των υπουργείων κάνουν λόγο για μεγάλες ελλείψεις σε στελεχιακό δυναμικό.

«Έχουν γίνει σχετικές προβλέψεις στον νόμο. Όσον αφορά τη διαδικασία αδειοδότησης, βασίζεται και στην κινητοποίηση των ιδιωτών μηχανικών. Στις περιφερειακές δομές είναι αναπόφευκτο να δούμε το θέμα της ενίσχυσής τους με προσωπικό».

Από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων έχει μαζευτεί ένα σημαντικό ποσό, της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ. Τι γίνεται με αυτό;

«Βάσει μνημονιακής υποχρέωσης, μόνο το 5% μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αυτό προσπαθούμε να το διευκολύνουμε με θεσμικές παρεμβάσεις στον νόμο».

Η μνημονιακή υποχρέωση λήγει το 2018; Δεν θα μπορούσε να γίνει κάποιου είδους μόχλευση, ώστε να ξεκινήσουν κάποια περιβαλλοντικά έργα;

«Λήγει το 2018, δεν υφίσταται νεότερη πρόβλεψη. Βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις του Πράσινου Ταμείου με το Παρακαταθηκών και Δανείων, στο οποίο κατατίθενται τα λεφτά από τα πρόστιμα της τακτοποίησης των αυθαιρέτων, για να υπάρξουν ευέλικτα χρηματοδοτικά εργαλεία».

Θα πρέπει να υπάρχουν και ώριμα έργα ταυτόχρονα…

«Πέρα από τα ώριμα έργα, στη συζήτηση εκτός από τους προαναφερόμενους φορείς συμμετέχει και το ΕΤΕΑΝ, αλλά δεν έχουμε καταλήξει ακόμα σε αποφάσεις».

Είναι σε θέση το ΥΠΕΝ να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του εντός του χρονικού πλαισίου που έχει τεθεί, προκειμένου να προχωρήσει το Προεδρικό Διάταγμα για το Ελληνικό;

«Τώρα πήραμε τα σχέδια, θεωρώ ότι επιλύονται οι εκκρεμότητες με νόμιμο τρόπο και είμαι αισιόδοξος».

Το πιστεύετε αυτό το έργο;

«Αναμφίβολα πιστεύω στην αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου. Αν τώρα, είχα μπροστά μου λευκό χαρτί και με ρωτούσατε, μπορεί να είχα και άλλες γνώμες για το πώς μπορεί να γίνει καλύτερη και πιο ισορροπημένη αξιοποίηση. Το Ελληνικό είναι μέρος μιας συνολικής αξιοποίησης».

Δεν χρειάζεται βιασύνη για έξοδο στις αγορές

Στην τελευταία αξιολόγηση, η κυβέρνηση διεκδικούσε μία «καθαρή λύση» για τη βιωσιμότητα του χρέους που θα άνοιγε τον δρόμο για ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE). Πιστεύετε, εκ των υστέρων, ότι καλλιεργήθηκαν υπερβολικές προσδοκίες και κατά πόσο η εξέλιξη αυτή επηρεάζει τα κυβερνητικά σχέδια;

«Το ιδανικό θα ήταν να είχαν ληφθεί όλες οι αποφάσεις τώρα. Όμως, είναι θετικό ότι ελήφθησαν πολύ σημαντικές αποφάσεις για το χρέος, οι οποίες κατ’ αρχάς οριοθετούν τη στήριξη για “αναγκαστική” έξοδο στις αγορές από τα μέσα 2018. Επομένως, υπάρχει ισχυρή δέσμευση ότι πρέπει έκτοτε η χώρα να δανείζεται ελεύθερα. Επίσης θετικό είναι ότι, μέχρι το τέλος του προγράμματος, περίπου γνωρίζουμε τα μέτρα και τις ελαφρύνσεις, οι οποίες θα κινηθούν εντός του δεσμευτικού όρου της ρήτρας ανάπτυξης στο μέλλον. Όσον αφορά το QE, πιστεύω ότι θα επηρεαστεί από την ανταπόκριση των αγορών. Αν δηλαδή οι αγορές συνεχίσουν να μειώνουν τα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων, η ΕΚΤ (Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα) θα επαναξιολογήσει τα νέα δεδομένα».

Τον τελευταίο καιρό έχει ανακύψει πάλι το ζήτημα εξόδου στις αγορές. Ποιες κατά τη γνώμη σας θα ήταν οι προϋποθέσεις;

«Έτσι όπως είναι τα πράγματα, η έξοδος στις αγορές βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια της κυβέρνησης. Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να βιαστεί, αλλά θα πρέπει να συνεχίσει να έχει θετικούς οικονομικούς δείκτες σε όλα τα επίπεδα και να αφήσει τις αγορές να προεξοφλούν τις επιδόσεις της οικονομίας για το 2017 και το 2018, το οποίο είναι και το πιο κρίσιμο».

Η προεξόφληση γίνεται μέσω μείωσης των επιτοκίων;

«Ναι, νομίζω ότι η αποκλιμάκωση είναι ενδιαφέρουσα, τη στιγμή που παράλληλα βελτιώνονται τα στοιχεία και για τις εξαγωγές και το λιανεμπόριο καθώς και μία σειρά άλλοι δείκτες. Η προεγγραφή αυτών στις αγορές μάς διευκολύνει να βρούμε την κατάλληλη στιγμή».

Ως χώρα, κυβέρνηση και κοινωνία βρισκόμαστε σε ένα κομβικό, κρίσιμο σημείο και το ζητούμενο όλων των παραπάνω είναι να βελτιωθούν η πραγματική οικονομία και η κατάσταση των πολιτών. Οι δυσκολίες είναι τεράστιες…

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουμε πετύχει σταθεροποίηση της οικονομίας. Εκ των πραγμάτων μπαίνουμε σε μια φάση ανάκαμψης. Ελπίζω ότι και τα επόμενα δύο χρόνια θα συνεχίσουν να γίνονται αλλαγές και βαθιές μεταρρυθμίσεις, ώστε να είναι και βιώσιμη. Θεωρώ επίσης κρίσιμο για την κυβέρνηση η βιώσιμη αυτή ανάκαμψη να έχει ισχυρό κοινωνικό πρόσημο».

Η κτηματογράφηση

Κτηματολόγιο. Πάτε σε μεγάλη αλλαγή με τη δημιουργία νέου φορέα, στον οποίο θα συγχωνευτούν η ΕΚΧΑ (Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση) και τα Υποθηκοφυλακεία. Δεν σας ανησυχεί ότι παράλληλα θα πρέπει να «τρέξει σπριντ» η κτηματογράφηση, ώστε να ολοκληρωθεί 2020;

«Αδιαπραγμάτευτη επιλογή της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουμε σε ενιαίο φορέα, όπως σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Έχουμε αναχρονιστικό σύστημα, με δύο δομές οι οποίες καλύπτουν διαφορετικές πτυχές του ζητήματος. Η επιλογή του ενιαίου φορέα προέκυψε έπειτα από διεξοδική συζήτηση και διάλογο με όλους τους ενδιαφερομένους και με σύμβουλο την Παγκόσμια Τράπεζα. Ο ενιαίος φορέας θα λειτουργήσει την επόμενη μέρα από την ψήφιση του νόμου».

Υπάρχουν άνθρωποι που θα πρέπει να προσαρμοστούν…

«Σε αντίθεση με το παρελθόν, η διαδικασία για την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης πάει καλά. Προκηρύχθηκαν 32 μελέτες, από τις οποίες οι 28 είναι προς υπογραφή, δεν έχουν ενστάσεις. Φιλοδοξούμε ότι θα έχουμε ραγδαία κτηματολογική εξέλιξη, σε σχέση με τα 20 χρόνια που προηγήθηκαν και παράλληλα θα προχωρήσουμε τάχιστα στη δημιουργία του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ)».

Είπατε ότι θα υπογραφούν σύντομα οι 28 συμβάσεις. Μαθαίνω ότι αυτό δεν γίνεται, γιατί δεν υπάρχουν επιβλέποντες μηχανικοί.

«Το φροντίζουμε, ξέρουμε το αίτημα της ΕΚΧΑ και περιμένουμε την εισήγησή τους για το πόσοι είναι αναγκαίοι για κάθε μελέτη».

Υποτίθεται ότι η ΕΚΧΑ χρειάζεται ευελιξία για να ολοκληρώσει το Κτηματολόγιο. Πώς υπηρετείται αυτό με τη μετατροπή της σε ΝΠΔΔ;

«Σήμερα, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των Α.Ε. του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ π.χ. στις προμήθειες, στις συμβάσεις κ.λπ. Ο νέος φορέας επιλέγεται με το κριτήριο της ασφάλειας δικαίου στις συναλλαγές ακινήτων και θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενος οργανισμός».

Θα πάτε σε φάκελο μεγάλου έργου, για να πάρει η ΕΚΧΑ χρηματοδότηση 70 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου;

«Από όσο γνωρίζω, η ΕΚΧΑ δεν χρειάζεται να χρηματοδοτηθεί. Να σημειώσω επίσης σχετικά με το Κτηματολόγιο ότι, όπου λειτούργησε, πάει καλά. Και άλλωστε, σε μια μεταρρύθμιση δεν μπορεί να συμφωνούν όλοι…».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΚΥΒΕΡΝΗΣΗΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ – ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣΠΕΤΡΕΛΑΙΟ & ΑΕΡΙΟΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣΝΕΑ Δ


Exit mobile version