Νέα ψηφιακή εποχή για την εφορία: Ηλεκτρονικά τιμολόγια, POS και “Data Mining” – Όλα όσα αλλάζουν

Και
το myProperty
είναι… μόνο η αρχή: Μια νέα ψηφιακή εποχή ξημερώνει στις σχέσεις πολιτών -
Εφορίας και η ηλεκτρονική μεταβίβαση ακινήτων -που υποχρεωτικά θα υιοθετηθεί
μετά τις 29 Ιουνίου- σηματοδοτεί τις ραγδαίες εξελίξεις που θα ακολουθήσουν το
αμέσως επόμενο διάστημα. Ηλεκτρονική τιμολόγηση, διασύνδεση POS
με Εφορία και ηλεκτρονικοί φορο- έλεγχοι
στο μενού των ανατροπών που έρχονται και θα φέρουν τα.. πάνω –κάτω στις
σχέσεις μας με την Εφορία.


Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Η μεταβίβαση
ακινήτων δεν θα είναι η μόνη υποχρεωτική ηλεκτρονική… υποχρέωση των πολιτών
από τον επόμενο μήνα, καθώς παίρνει σειρά και η ψηφιακή τιμολόγηση, το νέο ηλεκτρονικό υπερ-όπλο της ΑΑΔΕ «MyData» όπου και θα
διαβιβάζονται ηλεκτρονικά τα παραστατικά των συναλλαγών των επαγγελματιών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα – και μετά
από τρεις παρατάσεις- από την 1η
Ιουλίου 2021 θα είναι
υποχρεωτική για όλους η αποστολή στη πλατφόρμα των δεδομένων εσόδων και εξόδων
και έτσι οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη και on-line εικόνα για την
δραστηριότητα και το οικονομικό προφίλ τωω επαγγελματιών.


Τι
αλλάζει με τα ηλεκτρονικά τιμολόγια

Τα ηλεκτρονικά βιβλία θα δώσουν τη
δυνατότητα στον ελεγκτικό μηχανισμό να διενεργεί εξπρές διασταυρώσεις στοιχείων για τα έσοδα, τις
πωλήσεις, τις δαπάνες, και τα κέρδη και να «τεστάρει» την ειλικρίνεια των
δηλώσεων στην εφορία πράγμα που θα επιφέρει καίριο πλήγμα στην έκδοση πλαστών
και εικονικών φορολογικών στοιχείων και θα βάλει φρένο στα κόλπα των επιτηδείων
για απόκρυψη εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων με στόχο την φοροαποφυγή
και φοροκλοπή. Ταυτόχρονα, οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες θα
περιορίσουν σημαντικά λειτουργικά και διαχειριστικά κόστη καθώς και χρονοβόρες
και δαιδαλώδεις διαδικασίες στην διεκπεραίωση των φορολογικών τους υποθέσεων
ενώ οι συνεπείς θα λαμβάνουν άμεσα τις επιστροφές φόρου που δικαιούνται.
Επιπρόσθετα οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες έκδοσης, αποστολής, έγκρισης και
αρχειοθέτησης των παραστατικών θα μειώσουν το χρόνο.


Διασύνδεση POS με την Εφορία
Με το νέο σύστημα
κάθε απόδειξη που θα εκδίδεται θα περνάει και θα καταγράφεται στο ηλεκτρονικό
βιβλίο της επιχείρησης που θα λειτουργεί στο myData και στο
πλαίσιο αυτό, πέραν από τις ταμειακές μηχανές, θα συνδεθούν με το myData και τα μηχανήματα
των ηλεκτρονικών πληρωμών POS έτσι
ώστε όλες οι συναλλαγές να καταχωρούνται στα ηλεκτρονικά βιβλία κάθε επιχείρησης.
Για όσες επιχειρήσεις έχουν
διασυνδεθεί με το Τaxis η
εφορία γνωρίζει πότε πραγματοποιήθηκε μία συναλλαγή, όμως δεν γνωρίζει πώς
έγινε η συναλλαγή, δηλαδή εάν πληρώθηκε με μετρητά ή ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής
και συνεπώς η διασύνδεση της ταμειακής μηχανής με το ηλεκτρονικό σύστημα POS θα
δώσει αυτή την πληροφορία στη φορολογική διοίκηση.


Εξόρυξη δεδομένων με… τεχνητή νοημοσύνη
Εκείνη όμως η αλλαγή που θα κάνει την
διαφορά ακούει στην φράση Data Mining ή
στα… ελληνικά «εξόρυξη δεδομένων». Μοιάζει με τίτλο ταινίας αλλά δεν είναι.
Πρόκειται για το νέο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης με το οποίο εξοπλίζεται η
Εφορία. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα έχει τη δυνατότητα να κάνει
«βουτιά» σε μια «θάλασσα» πληροφοριών και να «αλιεύει» εκείνα τα δεδομένα που
θα την οδηγούν σε… φοροφυγάδες. Όχι, δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας είναι μια πραγματικότητα που ήδη
έχει υιοθετηθεί σε προηγμένες χώρες και δρομολογούνται οι διαδικασίες να
εφαρμοστεί και στην χώρα μας. Και το Ταμείο Ανάκαμψης είναι εκείνο που θα
χρηματοδοτήσει αυτό το μεγαλόπνοο σχέδιο, καθώς πρόκειται για μία εξέλιξη που
θα ανατρέψει καθετί που γνωρίζαμε έως σήμερα και φυσικά θα αλλάξει τις σχέσεις
πολίτη – Εφορίας.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία η τεχνητή νοημοσύνη θα ενταχθεί στο οπλοστάσιο του
ελεγκτικού μηχανισμού: Το επονομαζόμενο Data Mining -το οποίο αποτελεί την
τέχνη της εξόρυξης χρήσιμων πληροφοριών από μεγάλες δεξαμενές δεδομένων- θα
τεθεί στην υπηρεσία του Κράτους στην προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής
και θα είναι σε θέση, για παράδειγμα να ξεχωρίζει ποιες φορολογικές δηλώσεις
ανταποκρίνονται στην πραγματική περιουσιακή κατάσταση του φορολογούμενου και
ποιες όχι. Για να συμβεί όμως αυτό ενίοτε θα χρειάζεται να αντλεί και…
προσωπικά δεδομένα.


Και γραφείο πληροφόρησης για κάθε «ανοιχτό
λογαριασμό»

«Πιστωτικό γραφείο» ή αλλιώς credit bureau, το
οποίο και θα αναλάβει να ενημερώνει τον κάθε πολίτη για πάσης φύσεως
καθυστερήσεις στην… εξόφληση των υποχρεώσεών του «στήνει» επίσης το Κράτος:
Στις ψηφιακές «αποθήκες» του credit bureau θα «κρύβεται» ένα αχανές σύστημα
πληροφοριών στο οποίο θα είναι καταγεγραμμένος κάθε «ανοιχτός λογαριασμός» με
τράπεζες, ΔΕΚΟ, Δημόσιο, οποιουδήποτε Έλληνα πολίτη: Μέσω του συγκεκριμένου
«πιστωτικού γραφείου» θα μπορεί ο κρατικός λειτουργός να ερευνά το ιστορικό που
έχει ο πολίτης σε απλήρωτες υποχρεώσεις και να ενημερώνει είτε τον ίδιο, είτε
τις υπηρεσίες που ενδιαφέρονται σχετικά. Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής το
«πιστωτικό γραφείο» αναλαμβάνει να «τσεκάρει» -κυρίως- το ιστορικό της λήψης
δανείων του πελάτη, εκείνου δηλαδή που έχει απευθυνθεί σε μια τράπεζα και έτσι
δίνοντας τις σχετικές πληροφορίες στους… «αρμοδίους» διευκολύνει το «σύστημα»
να αποφασίσει εάν θα χορηγήσει δάνειο ή όχι. Ανάλογο ρόλο θα έχει και στην χώρα
μας το credit bureau, μόνον που η πληροφόρηση θα «εμπλουτιστεί»: Στο σύστημα θα
καταγράφεται εάν κάθε πολίτης έχει οποιαδήποτε καθυστέρηση σε πάσης φύσεως
πληρωμές, από τις τράπεζες και την εφορία, ως τα ασφαλιστικά ταμεία και τις
ΔΕΚΟ!






Exit mobile version