Οι Έλληνες “κυνηγούν” τις προσφορές

Σε προσφορές και προωθητικές ενέργειες «ποντάρει» ο μέσος Έλληνας καταναλωτής, θέλοντας και μη, αφού η φοροκαταιγίδα των τελευταίων ετών έχει… αδειάσει το πορτοφόλι του.

Είναι ενδεικτικό πως τη χρονική περίοδο 2008-2017 καταγράφεται απώλεια περίπου του 1/3 του διαθέσιμου εισοδήματος, όπως υποστηρίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) σε ειδική μελέτη του, που είδε εχθές το φως της δημοσιότητας.

Ειδικότερα, τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο το διαθέσιμο εισόδημα συρρικνώθηκε κατά 59,4 δισ. ευρώ (από 178 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε σε 118,6 δισ. ευρώ), με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στο οικονομικό κλίμα, στην ιδιωτική κατανάλωση (-25%, από 170,6 δισ. ευρώ σε 127,1 δισ. ευρώ), αλλά και στην αποταμίευση των νοικοκυριών (αρνητική από το 2012 και έπειτα).

Εκτίμηση του Συνδέσμου είναι πως οι σημαντικές πιέσεις που έχουν υποστεί τα νοικοκυριά στο εισόδημά τους από το 2008 αναμένεται να συνεχιστούν το 2019-2020. Βάσει υπολογισμών του, οι περικοπές σε συντάξεις και η μείωση του αφορολογήτου θα αφαιρέσουν από την αγορά 3,4 δισ. ευρώ.

Γεγονός που «προδιαγράφει μια δυσοίωνη εικόνα στο πεδίο της κατανάλωσης», όπως επισημαίνεται.

Οι έρευνες

Με αυτά τα δεδομένα, μια σειρά από έρευνες καταναλωτικής συμπεριφοράς καταδεικνύει ότι οι προσφορές και προωθητικές ενέργειες καθορίζουν πλέον, σε μεγάλο βαθμό, τις επιλογές των νοικοκυριών εξασφαλίζοντας κατ’ επέκταση τη βιωσιμότητά τους.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Από μελέτη της MRB Hellas προκύπτει ότι, από το 2010 και έπειτα, σταθερά τουλάχιστον 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι πάντοτε αναζητούν τις προσφορές στις αγορές τους, στο σύνολο του λιανεμπορίου, ενώ διαχρονικά σημαντικό είναι και το μερίδιο εκείνων που υποστηρίζουν ότι χρησιμοποιούν πάντοτε τα εκπτωτικά κουπόνια και τις δωροεπιταγές.
  • Ειδικά στο οργανωμένο λιανεμπόριο, κατά τη Nielsen Ελλάδος, το ποσοστό των καταναλωτών που μεταβάλλει τη συμπεριφορά του λόγω των προωθητικών ενεργειών και προσφορών αυξάνεται συνεχώς: από 60% το 2005 σε 71% το 2010 και τελικά σε 77% το 2017. Η επιρροή, μάλιστα, των προωθητικών ενεργειών και προσφορών ήταν τέτοια που «έκαμψε» μερικώς ακόμα και την πιστότητα στις μάρκες: Πλέον σχεδόν 1 στους 3 καταναλωτές αγοράζει βάσει προσφορών και όχι μάρκας.
  • Από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τις αντιλήψεις των καταναλωτών σε σχέση με τις προσφορές και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ προκύπτουν δύο ακόμα συμπεράσματα που αποτυπώνουν το σημαντικό ρόλο που κατέχουν. Πιο συγκεκριμένα, 9 στους 10 καταναλωτές θεωρούν ότι εξοικονομούν χρήματα μέσω αυτών των ενεργειών και η μέση εξοικονόμηση εκτιμάται σε 12% το 2017 (έναντι 9,3% το 2016), η οποία αντιστοιχεί σε όφελος σε πάνω από 300 ευρώ ετησίως.
  • Τέλος, τα στοιχεία της έρευνας «Shopperhood Study» του ECR Hellas αποδεικνύουν ότι οι προσφορές έχουν καθιερωθεί, πλέον, στη συμπεριφορά του καταναλωτή, με απώτερο σκοπό την αναζήτηση της καλύτερης τιμής. Για την ακρίβεια, πάνω από το 50% συγκρίνει τιμές και ψωνίζει όπου υπάρχει η καλύτερη τιμή, ψάχνει για προσφορές και μετακινείται ανάλογα με το πού θα τις βρει.

Στο… περίμενε

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι υπάρχει αύξηση κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες (από 42% το 2015 σε 51% το 2017) όλων όσοι δηλώνουν ότι περιμένουν κάποια προϊόντα να βγουν σε προσφορά για να τα αγοράσουν και δεν τα αγοράζουν σε κανονική τιμή, δηλαδή με άλλα λόγια προγραμματίζουν τις αγορές τους βάσει προσφορών.

Αυτή η μεταβολή αποδεικνύει ότι, ακόμη και σήμερα, τόσα χρόνια μετά την «εμφάνιση» των προσφορών στο λιανεμπόριο (από το 2010 περίπου πιο έντονα), υπάρχει πεδίο περαιτέρω διείσδυσης των προσφορών και φυσικά ζήτηση τέτοιων εμπορικών πολιτικών από πλευράς των καταναλωτών, διότι τις θεωρούν επωφελείς.


Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

Exit mobile version