Πώς ενισχύεται η διαδικασία της μεσολάβησης με το επικαιροποιημένο μνημόνιο

Την ενίσχυση της διαδικασίας μεσολάβησης με στόχο την αποτροπή της προσφυγής στη διαιτησία περιλαμβάνει η συμφωνία κυβέρνησης – δανειστών, όπως καταγράφεται στο επικαιροποιημένο μνημόνιο. Παράλληλα, προβλέπεται η έκδοση εγκυκλίου με την οποία θα δημιουργηθεί ο νέοςμηχανισμός εξακρίβωσης της αντιπροσωπευτικότητας των κλαδικών συμβάσεων.

Στην πράξη η νέα συμφωνία προβλέπει περιορισμούς στη δυνατότητα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία με βασικό επιχείρημα την ενδυνάμωση του προηγούμενου σταδίου, της μεσολάβησης και στόχο την υπογραφή συμβάσεων μεταξύ των δύο μερών, εργαζόμενων και εργοδοτώνχωρίς την εμπλοκή του ΟΜΕΔ.
Κυβέρνηση και δανειστές παραδέχονται ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές στους θεσμούς της ελληνικής αγοράς εργασίας και στα συστήματα συλλογικών διαπραγματεύσεων για να καταστεί η αγορά εργασίας πιο ευέλικτη. Μάλιστα, η κυβέρνηση δεσμεύεται «ναεπιτύχει την καλύτερη πρακτική της ΕΕ σε όλα τα θεσμικά όργανα της αγοράς εργασίας και να προωθήσει εποικοδομητικό διάλογο μεταξύ των κοινωνικών εταίρων» ώστε να εξισορροπήσει την ευελιξία και τη δικαιοσύνη για τους εργαζόμενους και τους εργοδότες.
Προκειμένου να προωθηθεί και να ελεγχθεί η αντιπροσωπευτικότητα των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, η κυβέρνηση, ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και σε συμφωνία με τους εκπροσώπους των δανειστών θα πρέπει να εκδώσει εγκύκλιο με την οποία θακαθορίζει τη διοικητική διαδικασία αξιολόγησης της αντιπροσωπευτικότητας των συμβάσεων που υπογράφονται σε κλαδικό επίπεδο. Έτσι, και παρ’ ότι με τη λήξη του Μνημονίου θα επανέλθει η δυνατότητα επέκτασης μιας κλαδικής σύμβασης στο σύνολο του κλάδου, στην πράξη ηεπέκταση θα επιτυγχάνεται μόνο όταν διαπιστώνεται ότι οι εργοδότες που την υπογράφουν εκπροσωπούν το 51% των εργαζόμενων στον κλάδο. Ο μηχανισμός έχει ήδη συμφωνηθεί μεταξύ κυβέρνησης – πιστωτών και θα λειτουργεί σύμφωνα με την αρμόδια υπουργό Εργασίας ΈφηΑχτσιόγλου μέσω του πληροφοριακού συστήματος Εργάνη.
Ως προς το ρόλο της διαιτησίας στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, η συμφωνία προβλέπει την ψήφιση νόμου, ο οποίος θα επαναφέρει τη διακριτική ευχέρεια του διαμεσολαβητή να υποβάλει πρόταση που θα επιτρέπει σε εργαζόμενους και εργοδότες να επαναλάβουν τις διμερείςδιαπραγματεύσεις. Με τον ίδιο νόμο θα επιτραπεί η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία μόνο για το μέρος που έχει αποδεχθεί την πρόταση διαμεσολάβησης. Παράλληλα θα παραταθεί η διάρκεια της θητείας των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΜΕΔ και θα επανεξεταστείο κατάλογος των κριτηρίων που θα λαμβάνονται υπόψη στη διαιτητική απόφαση ώστε να προστεθεί σε αυτά και η αγοραστική δύναμη των μισθών.
Επιπλέον, βάσει της συμφωνίας, το υπουργείο Εργασίας θα λάβει σε συνεργασία με τον ΟΜΕΔ μέτρα που θα βελτιώνουν τη διαδικασία επιλογής και αξιολόγησης μεσολαβητών και διαιτητών.
Μεταξύ των συμφωνηθέντων περιλαμβάνεται επίσης, η απλούστευση της εργατικής νομοθεσίας, η υλοποίηση του σχεδίου δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, με την αναθεώρηση του συστήματος των προστίμων και κίνητρα συμμόρφωσης προς τους εργοδότες πουπαρανομούν, ενώ πρέπει να ολοκληρωθεί και η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των βάσεων δεδομένων του Υπουργείου Εργασίας, του Υπουργείου Οικονομικών, του ΣΕΠΕ, της ΑΑΔΕ, του ΟΑΕΔ, του ΕΦΚΑ και της ελληνικής αστυνομίας.
Στα συμφωνηθέντα περιλαμβάνεται και η αναμόρφωση του προστίμου για την αδήλωτη εργασία, όπως και η στροφή των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ προς ένα ανοιχτό μοντέλο μονίμως διαθέσιμο στους ωφελούμενους.
Την επαναβεβαίωση των κυβερνητικών δεσμεύσεων για πλήρη εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου, υλοποίηση των περικοπών στις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις από το 2019 καθώς και κατάργηση του ΕΚΑΣ περιλαμβάνει το κείμενο του επικαιροποιημένου μνημονίου, στον τομέα του ασφαλιστικού.
Μοναδική, νέα, δυσάρεστη είδηση, ήταν η τύχη του επικουρικού ταμείου των δημοσιογράφων (ΕΔΟΕΑΕΠ) το οποίο συμφωνήθηκε να λειτουργεί με τους ίδιους όρους του ταμείου επικούρισης και εφάπαξ των υπόλοιπων μισθωτών (ΕΤΕΑΠ). Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως οι συντάξεις του ΕΔΟΕΑΠ στο άμεσο μέλλον θα μειωθούν σημαντικά, ενώ τα πρόσθετα έσοδα από την εισφορά 2% που καλούνται ετησίως να καταβάλλουν οι εργοδότες επί του τζίρου των επιχειρήσεων ΜΜΕ, θα μπορούν να χρηματοδοτούν μόνο τις υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης του ταμείου.
Η συμφωνία περιλαμβάνει την γενική και ρητή αναφορά για εφαρμογή των συμφωνηθέντων ως προς τις περικοπές του 2019, επαναλαμβάνει τις βασικές υποχρεώσεις που προέβλεπε και η παλαιά, όπως η ανακατανομή των συνταξιοδοτικών παροχών με βάση τις νέες παραμέτρους του ενιαίου συστήματος συνταξιοδότησης, τον υπολογισμό των επικουρικών συντάξεων, για τα δικαιώματα μέχρι το 2014, με ένα συντελεστή 0,45, για να ευθυγραμμιστούν με το ισχύον σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης (NDC), και ο υπολογισμός των εφάπαξ με αναλογιστική δικαιοσύνη.
Αναφορικά με την έκδοση νέων συντάξεων, η υποχρέωση για έκδοση όλων των αιτήσεων κύριας σύνταξης που υποβλήθηκαν το 2016, του 30% των αιτήσεων για κύριες συντάξεις που υποβλήθηκαν το 2017 και τουλάχιστον 13.800 αιτήσεων για επικουρική σύνταξη που υποβλήθηκαν από 1/1/2015 και 31/12/2016, θα πρέπει να υλοποιηθεί έως το Eurogroup στις 22 Ιουνίου.
Τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας θα πρέπει να εκδώσουν την υπουργική απόφαση για κατάργηση του ΕΚΑΣ το 2019, καθώς και τις υπουργικές αποφάσεις για τον ενιαίο κανονισμό λειτουργίας και παροχών του ΕΦΚΑ. Όσον αφορά την δημιουργία ηλεκτρονικών αρχείων για τους ασφαλισμένους, τελικά, το εύρος του έργου περιορίζεται σε όσους ασφαλισμένους είναι άνω των 55 ετών, με στόχο έως το τέλος του Ιουνίου να έχει ενταχθεί στο σύστημα, το 90% των σχετικών δεδομένων.
Στον τομέα της πρόνοιας, παραμένει ως βασική υποχρέωση της κυβέρνησης να νομοθετήσει εντός του 2018, νέο τρόπο αξιολόγησης της αναπηρίας, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτόν όχι μόνο τα επιδόματα αλλά και τις συντάξεις. Όσο για το επίδομα στέγασης, η συμφωνία προβλέπει ότι με νόμο, θα προσδιοριστούν τα εισοδηματικά κριτήρια καταβολής του, με τη συμβολή της Παγκόσμιας Τράπεζας.


Πηγή: Καθημερινή

Exit mobile version