Η απάντηση της Μέρκελ στον Τραμπ για τα γερμανικά πλεονάσματα

Η καγκελάριος της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ απέκρουσε χθες τις νέες επικρίσεις για το γερμανικό εμπορικό πλεόνασμα από μέρους του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος υποστήριξε μιλώντας σε κορυφαία στελέχη της ΕΕ πως το Βερολίνο συμπεριφέρεται «πολύ άσχημα» όσον αφορά το εμπόριο κι ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πουλάνε υπερβολικά πολλά αυτοκίνητα στη χώρα του.

Η Μέρκελ είπε στους δημοσιογράφους ότι εξήγησε στον Τραμπ κατά τη διάρκεια της συνόδου της G7 στη Σικελία πως το πλεόνασμα των τρεχουσών εμπορικών συναλλαγών οφείλεται σε λόγους που η Γερμανία εν μέρει αδυνατεί να ελέγξει, ενώ υπογράμμισε επίσης ότι οι γερμανικές άμεσες επενδύσεις στις ΗΠΑ δημιουργούν δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Οι δύο ηγέτες συμφώνησαν να συσταθεί μια κοινή ομάδα εργασίας επιφορτισμένη με την ανταλλαγή πληροφοριών για τις διμερείς εμπορικές σχέσεις, ένα βήμα που σύμφωνα με Γερμανούς αξιωματούχους έχει τον στόχο να προλάβει τυχόν τιμωρητικές ενέργειες από μέρους της Ουάσινγκτον που θα οφείλονται σε μια ελλιπή εικόνα.

Οι δύο ηγέτες έθιξαν εκ νέου το ζήτημα αυτό αφού γερμανικά ΜΜΕ ανέφεραν χθες πως ο Τραμπ επέκρινε με δριμύτητα τις πρακτικές της Γερμανίας στην κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχε την Πέμπτη με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ.

Το περιοδικό Der Spiegel έγραψε πως ο Τραμπ είπε στους Γιούνκερ και Τουσκ: «δείτε όλα αυτά τα εκατομμύρια αυτοκίνητα που πουλάνε στις ΗΠΑ. Είναι φρικτό. Θα το σταματήσουμε».

Ο σύμβουλος του Λευκού Οίκου για οικονομικά θέματα Γκάρι Κον επιβεβαίωσε εν μέρει τα δημοσιεύματα, όμως υποβάθμισε τη σημασία τους. Όντως ο Τραμπ «είπε ότι συμπεριφέρονται πολύ άσχημα όσον αφορά το εμπόριο, αλλά δεν έχει πρόβλημα με τη Γερμανία», τόνισε ο Κον μιλώντας σε δημοσιογράφους στην Ταορμίνα.

Ο Κον επέμεινε στο ότι ο Τραμπ αναφέρθηκε στη συνάντησή του με τους Γιούνκερ και Τουσκ στις γερμανικές του ρίζες για να υπογραμμίσει πως δεν τρέφει εχθρικά αισθήματα έναντι του γερμανικού λαού. Ενώ ο εκπρόσωπος του Τραμπ, ο Σον Σπάισερ, σημείωσε ότι ο Τραμπ τρέφει «τρομερό σεβασμό» για τη Γερμανία και η διαμαρτυρία του αφορούσε αποκλειστικά και μόνο αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στη συνάντηση.

Ο Γιούνκερ από την πλευρά του χαρακτήρισε «υπερβολικά» τα δημοσιεύματα του Τύπου. «Πρέπει να πούμε τα πράγματα ως έχουν. Δεν είναι αληθές ότι ο πρόεδρος (των ΗΠΑ) είχε επιθετική προσέγγιση όσον αφορά το γερμανικό εμπορικό πλεόνασμα», σημείωσε.

Ωστόσο η επιμονή της Ουάσινγκτον στο ζήτημα έχει θορυβήσει την κυβέρνηση της Μέρκελ.

Ο Πίτερ Ναβάρο, σύμβουλος του Τραμπ για οικονομικά θέματα, έχει στηλιτεύσει επανειλημμένα το Βερολίνο κι έχει υποστηρίξει πως η Γερμανία μειώνει τεχνηέντως τη συναλλαγματική ισοτιμία του ευρώ, κάτι που η γερμανική κυβέρνηση απορρίπτει, τονίζοντας πως η ισχύς του νομίσματος καθορίζεται εν πολλοίς από τις πολιτικές της ανεξάρτητης Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Το γερμανικό εμπορικό πλεόνασμα, που ανήλθε σε ύψος-ρεκόρ το 2016, στα 253 δισεκατομμύρια ευρώ, προκαλεί εντάσεις και εντός της ΕΕ, με τους εταίρους του Βερολίνου να προτρέπουν τη γερμανική κυβέρνηση να κάνει περισσότερα για να τονώσει την εγχώρια ζήτηση.

Οι ΗΠΑ κατέγραψαν εμπορικό έλλειμμα 64,9 δισεκ. δολαρίων έναντι της Γερμανίας το 2016, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία. Πάντως το έλλειμμα αυτό ήταν μειωμένο συγκρινόμενο με εκείνο της προηγούμενης χρονιάς ($74,8 δισεκ.).

Οι επιθέσεις του Τραμπ εναντίον των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προκαλούν απορία σε πολλούς, διότι εταιρείες όπως είναι η BMW, η Daimler, ή η Volkswagen—και οι ιαπωνικές και οι κορεατικές ανταγωνίστριές τους—κατασκευάζουν τα οχήματά τους σε εργοστάσια στο έδαφος των ΗΠΑ.

Οι τρεις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες απασχολούν δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους στα εργοστάσια και στις αντιπροσωπείες τους στις ΗΠΑ, ενώ διαθέτουν μεγάλα εργοστάσια για τη συναρμολόγηση αυτοκινήτων σε πολλές Πολιτείες που ψήφισαν τον Τραμπ το 2016: τη Νότια Καρολίνα, την Αλαμπάμα, το Τενεσί…

Οι Αμερικανοί καταναλωτές αγόρασαν περίπου 846.000 γερμανικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και ημιφορτηγά το 2016, κατά στοιχεία που συγκέντρωσε η εξειδικευμένη εταιρεία Autodata. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει περί το 4,8% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων στις ΗΠΑ πέρυσι.


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Exit mobile version