Η νέα πρόταση της Μέι για την τελωνειακή σχέση στη μετά- Brexit εποχή – Διχασμένη η κυβέρνησή της

Η πρωθυπουργός Τερέζα Μέι θα προτείνει ένα νέο σχέδιο για τη διευκόλυνση του εμπορίου που θα προσφέρει στη Βρετανία μεγαλύτερη ελευθερία στη θέσπιση δασμών μετά το Brexit, σε μια τελευταία προσπάθεια να συσπειρώσει την κυβέρνησή της σε ό,τι αφορά τα σχέδια για την αποχώρηση από την ΕΕ.

Το πρωθυπουργικό γραφείο στη Ντάουνινγκ Στριτ ανακοίνωσε ότι η Μέι θα παρουσιάσει το σχέδιό της στους υπουργούς της στην εξοχική της κατοικία στο Τσέκερς αύριο, προσπαθώντας να διασφαλίσει μια συμφωνία για να προχωρήσουν οι συνομιλίες για το Brexit.

Η Μέι δέχεται αυξανόμενες πιέσεις από αξιωματούχους της ΕΕ, εταιρίες και κάποιους βουλευτές να προχωρήσει με τις διαπραγματεύσεις για το Brexit, μια αποχώρηση που θα σηματοδοτήσει τη μεγαλύτερη αλλαγή στην εμπορική και εξωτερική πολιτική της Βρετανίας εδώ και σχεδόν μισό αιώνα.

Βάσει του νέου σχεδίου, η Βρετανία θα αντικατοπτρίζει τους κανόνες της ΕΕ, θα χρησιμοποιεί τεχνολογία που θα καθορίζει πού τελικά θα καταλήγουν τα προϊόντα και κατά συνέπεια ποιοι δασμοί πρέπει να επιβληθούν, και θα έχει την ελευθερία να επιβάλει τους δικούς της δασμούς στα προϊόντα.

Οι σύμβουλοι της Μέι υποστηρίζουν ότι το σχέδιο «προσφέρει τα καλύτερα στοιχεία και των δύο πλευρών».

Ωστόσο, η αυριανή, κρίσιμη συνάντηση της Μέι με τους υπουργούς της δεν θα είναι περίπατος. Ο υπουργός για το Brexit Ντέιβιντ Ντέιβις έστειλε επιστολή στη Μέι λέγοντας ότι το σχέδιο «δεν λειτουργεί», δήλωσε πηγή από το περιβάλλον του, και οι υποστηρικτές του διαζυγίου με την ΕΕ φοβούνται ότι θα παραμείνουν στην τελωνειακή σφαίρα της ΕΕ – κάτι που θεωρούν προδοσία.

Με τον χρόνο να κυλά, την προθεσμία του Μαρτίου του 2019 για την αποχώρηση από την ΕΕ να πλησιάζει και το κλίμα να γίνεται ολοένα και πιο τεταμένο, η Μέι χρειάζεται να καταλήξει σε μια συμφωνία με τους υπουργούς της για τη μελλοντική τελωνειακή διευθέτηση με την ΕΕ.

Η Μέι, δεχόμενη πιέσεις από τους υποστηρικτές του Brexit στην κυβέρνησή της, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την επιλογή που εκείνη προτιμούσε για μια τελωνειακή σχέση, βάσει της οποίας η Βρετανία θα εισέπραττε δασμούς για τα προϊόντα που εισέρχονται στη χώρα εξ ονόματος της ΕΕ. Οι υποστηρικτές του Brexit είχαν ταχθεί υπέρ μιας λύσης γνωστής ως “max fac” ή μέγιστης διευκόλυνσης, βάσει της οποίας οι έμποροι που θα περιλαμβάνονταν σε μια εγκεκριμένη λίστα θα μπορούσαν να διασχίζουν ελεύθερα τα σύνορα με τη βοήθεια μιας αυτοματοποιημένης τεχνολογίας.

Η νέα τελωνειακή ρύθμιση θεωρείται από τους σύμβουλους της Μέι ένας τρόπος να χρησιμοποιηθούν τα καλύτερα στοιχεία και από τις δύο επιλογές. Για τους υποστηρικτές του Brexit που θέλουν μια καθαρή έξοδο από την ΕΕ, φαίνεται ότι είναι ένας επαναχαρακτηρισμός της προτιμώμενης επιλογής για τη Μέι, που ουσιαστικά θα κρατά τη Βρετανία στην τελωνειακή ένωση της ΕΕ.

Το σχέδιο υποδηλώνει ότι θα υπάρχει ένα είδους τελωνειακής ένωσης για τα προϊόντα, που αναμένεται να ικανοποιήσει τις εταιρίες μεταποίησης. Βάσει όμως των μέχρι στιγμής διαθέσιμων λεπτομερειών, δεν έχουν γίνει γνωστά πολλά στοιχεία για το πώς ο κλάδος υπηρεσιών της Βρετανίας θα έχει εμπορικές συναλλαγές με την ΕΕ.

«Κανείς δεν θα σας πίστευε πριν από δύο χρόνια εάν λέγατε ότι δεν θα είχαμε απαντήσεις σε θεμελιώδη ερωτήματα για το πώς θα είναι η μελλοντική εμπορική μας σχέση», δήλωσε υψηλόβαθμο στέλεχος σε μια από τις μεγαλύτερες τράπεζες της Βρετανίας. «Είναι καταστροφή για τη Βρετανία».


Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ


Exit mobile version