Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τι αποκαλύπτει νέα παγκόσμια έρευνα

αυτοκίνητα

Έως το 2030 το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να ξεπεράσει το 40% σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως δείχνουν τα στοιχεία της νέας  έκθεσης του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να ξεπεράσουν τα 20 εκατομμύρια το 2025, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 25% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται παγκοσμίως.

Η έκθεση δείχνει ότι παρά τις πρόσφατες οικονομικές δυσκολίες και την έλλειψη επιδοτήσεων από πολλές κυβερνήσεις, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνέχισαν να σπάνε ρεκόρ, καθώς τα ηλεκτρικά μοντέλα γίνονται ολοένα και πιο προσιτά. Οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 17 εκατομμύρια παγκοσμίως το 2024, ανεβάζοντας το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων πάνω από το 20%, ενώ τους πρώτους τρεις μήνες του 2025, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 35%.

Η Κίνα

Η Κίνα διατηρεί την πρώτη θέση των πωλήσεων στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το μισό ποσοστό των συνολικών ταξινομήσεων. Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Κίνα πέρυσι (πάνω από 11 εκατομμύρια) ισοδυναμεί με το σύνολο των παγκόσμιων πωλήσεων το 2022. Οι αναδυόμενες αγορές στην Ασία και τη Λατινική Αμερική έχουν γίνει νέα κέντρα ανάπτυξης, με τις συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αυτές τις περιοχές να έχουν αυξηθεί πάνω από το 60% το 2024.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά περίπου 10%, ενώ η Ευρώπη είδε τις πωλήσεις να μειώνονται καθώς δεν υπήρχαν προγράμματα επιδοτήσεων από πολλές κυβερνήσεις. Ωστόσο το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρέμεινε κοντά στο 20%.

Η έκθεση διαπιστώνει ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων υποστηρίζονται κυρίως λόγω των προσιτών τιμών. Και όλα δείχνουν ότι και στο μέλλον τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να είναι προσιτά. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μειώθηκε το 2024, εν μέσω αυξανόμενου ανταγωνισμού και μείωσης του κόστους των μπαταριών. Στην Κίνα τα 2/3 όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν πέρυσι είχαν χαμηλότερη τιμή από τα συμβατικά της ίδιας κατηγορίας. Ωστόσο, το χάσμα τιμών αγοράς με τα συμβατικά αυτοκίνητα παρέμεινε σε πολλές άλλες αγορές. Η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στη Γερμανία, για παράδειγμα, παρέμεινε 20% υψηλότερη από αυτή του συμβατικού αντίστοιχου και στις Ηνωμένες Πολιτείες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν 30% ακριβότερα.

Τα ηλεκτρικά οχήματα παραμένουν σταθερά φθηνότερα στη λειτουργία τους σε πολλές αγορές, με βάση τις τρέχουσες τιμές της αγοράς ενέργειας. Ακόμα κι αν οι τιμές του πετρελαίου μειωθούν στα 40 δολάρια ανά βαρέλι, η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη μέσω οικιακής φόρτισης θα εξακολουθεί να κοστίζει περίπου το μισό από την τιμή των υγρών καυσίμων.

Σύμφωνα με την έκθεση, σχεδόν το 20% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως αφορά εισαγόμενα οχήματα. Η Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας παραγωγής, απέστειλε σχεδόν 1,25 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε άλλες χώρες το 2024. Αυτό περιλαμβάνει και πολλές αναδυόμενες οικονομίες, όπου οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν σημαντικά λόγω των κινεζικών εισαγωγών. Τέλος, η έκθεση εστιάζει και στα ηλεκτρικά φορτηγά, όπου διαπιστώνει ότι και αυτή η κατηγορία σημείωσε αύξηση κατά περίπου 80% πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 2% όλων των πωλήσεων φορτηγών παγκοσμίως.

Κ

Exit mobile version