Πολιτικοί και επικεφαλής εταιρειών εμφανίζονται διχασμένοι μπροστά στις εξαγγελίες του Ντόναλντ Τραμπ

Την ημέρα της ορκωμοσίας του Ντόναλντ Τραμπ, οι επικεφαλής εταιρειών που βρίσκονται στο Νταβός εμφανίστηκαν έτοιμοι να εισέλθουν σε μια νέα εποχή, όμως οι πολιτικές ηγεσίες εξακολουθούν να ανησυχούν για τον λαϊκισμό και τον προστατευτισμό που προάγει ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ.

«Υπάρχει πραγματική αισιοδοξία», δήλωσε η Κάθι Ένγελμπερτ επικεφαλής της Deloitte. «Οι εταιρείες δεν επικεντρώνονται τόσο πολύ στην πολιτική, αλλά στο αν θα υιοθετηθούν πολιτικές που θα δημιουργήσουν το κατάλληλο περιβάλλον για επιχειρήσεις».

Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, περισσότεροι από τους μισούς επικεφαλής επιχειρήσεων που ρωτήθηκαν, απάντησαν ότι είναι «εξαιρετικά αισιόδοξοι» για τις προοπτικές μακροπρόθεσμης ανάπτυξης των εταιρειών τους. Πριν δύο δεκαετίες, οπότε είχε πρωτοδημοσιευθεί η έκθεση αυτή, το ποσοστό άγγιζε μόλις το ένα τρίτο.

Ο Τραμπ, που εκλέχθηκε υποσχόμενος μια εθνικιστική στροφή των ΗΠΑ, έχει δεσμευθεί να επιβάλει κυρώσεις στις αμερικανικές εταιρείες που μεταφέρουν θέσεις εργασίας στο εξωτερικό. Επίσης έχει πει ότι θα προχωρήσει σε μείωση της φορολογίας για τους πιο πλούσιους και θα ακολουθήσει ένα επιθετικό πρόγραμμα στο οποίο θα περιλαμβάνονται περιορισμός των φορολογικών υποχρεώσεων, αυξημένες δαπάνες για την άμυνα και επιβολή δασμών ύψους 45% για τα προϊόντα που προέρχονται από την Κίνα.

Αυτές οι υποσχέσεις έχουν προκαλέσει ανησυχία στους πολιτκούς, που προετοιμάζονται για το χειρότερο.

Ο Ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για Νομισματικές Υποθέσεις Πιερ Μοσκοβισί δήλωσε στο EurActiv.com ότι η εποχή του Τραμπ θα αυξήσει τον εθνικισμό και τον προστατευτισμό.

Παρόλα αυτά ο ίδιος συμφωνεί με την προσέγγιση «περιμένουμε να δούμε», που ακολουθεί η παγκόσμια ελίτ στο Νταβός αναφορικά με τον νέο Αμερικανό πρόεδρο.

Πάντως ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε προειδοποίησε ότι ο Τραμπ δεν θα μπορέσει να τηρήσει την υπόσχεσή του να κάνει την Αμερική μεγάλη ξανά, αν η Ουάσινγκτον προσφέρει λιγότερη παγκόσμια ηγεσία.

Το σύνθημα «Αγοράζετε αμερικάνικα», αν φτάσει να εφαρμόζεται απολύτως, ενδέχεται να προκαλέσει εντάσεις.

Ο Μάρτιν Σόρελ, επικεφαλής της WPP, της μεγαλύτερης διαφημιστικής εταιρείας στον κόσμο, επεσήμανε ότι η αμερικανική ανάπτυξη θα επιτευχθεί με κόστος για τα άλλα κράτη.

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα προσπαθήσουν να αντεπεξέλθουν στις νέες συνθήκες. «Δεν υπάρχει αμφιβολία, πρέπει να προσαρμοστούμε», δήλωσε ο Κάρλος Γος, επικεφαλής της Renault-Nissan. «Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους», πρόσθεσε.

Κάποιοι έχουν ήδη προσαρμοστεί, όπως ο πρόεδρος της διαδικτυακής εταιρείας Alibaba Τζακ Μα, ο οποίος συναντήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με τον Τραμπ κα του παρουσίασε ένα σχέδιο για την εισαγωγή ενός εκατομμυρίου μικρών, αμερικανικών επιχειρήσεων στην πλατφόρμα του ώστε να μπορούν να πωλούν τα προϊόντα τους στους Κινέζους καταναλωτές.

Μιλώντας στο Νταβός, ο Μα απέρριψε τους φόβους ότι είναι αναπόφευκτος ένας εμπορικός πόλεμος. «Η Κίνα και οι ΗΠΑ δεν θα εμπλακούν ποτέ σε εμπορικό πόλεμο. Δώστε λίγο χρόνο στον Τραμπ. Έχει ανοικτό μυαλό», είπε.

Παρόλα αυτά ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζίνπινγκ προειδοποίησε, σε μια κεκαλυμμένη επίθεση προς τις ΗΠΑ, ότι η επιδίωξη του προστατευτισμού είναι σαν να κρύβεται κανείς σε ένα σκοτεινό δωμάτιο. «Είτε μας αρέσει είτε όχι, η παγκόσμια οικονομία είναι ένας μεγάλος ωκεανός από τον οποίο δεν μπορείς να γλιτώσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ακόμη και ο δισεκατομμυριούχος Τζορτζ Σόρος τάχθηκε στο στρατόπεδο των απαισιόδοξων, λέγοντας ότι ο Τραμπ «προετοιμάζεται για εμπορικό πόλεμο», ο οποίος θα έχει «πολύ μεγάλες επιπτώσεις στην Ευρώπη και σε άλλες περιοχές του κόσμου».

Ο ίδιος είχε χαρακτηρίσει την Παρασκευή τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ έναν «επίδοξο δικτάτορα» που «θα αποτύχει».

Πηγή: EurActiv.com/ ΑΠΕ-ΜΠΕ


Exit mobile version