Nielsen: 8 στους 10 Έλληνες περικόπτουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους

Σταθερά πολύ απαισιόδοξοι παρέμειναν οι Έλληνες και το πρώτο τρίμηνο
του 2016, καθώς, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του δείκτη καταναλωτικής
εμπιστοσύνης της Nielsen, αυτός παρέμεινε στις 53 μονάδες, στα ίδια επίπεδα με
τα τρία προηγούμενα τρίμηνα. Εντυπωσιακή είναι η μείωση του δείκτη κατά 12
μονάδες, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Πρόκειται για την
εποχή λίγο μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, όπου η αισιοδοξία ήταν
διάχυτη και οι προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί από την κυβέρνηση τουλάχιστον
υπέρμετρες.


Ενα χρόνο μετά, οι Έλληνες καταναλωτές σε ποσοστό 84% πιστεύουν ότι η
χώρα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε ύφεση και το επόμενο έτος, ποσοστό που σε
σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο είναι αυξημένο κατά 30 ποσοστιαίες
μονάδες.


Παράλληλα με την ανησυχία για την οικονομία της χώρας, ένα σταθερό 76%
φαίνεται να ανησυχεί και για την προσωπική οικονομική του κατάσταση, γεγονός
που απεικονίζεται και στο υψηλό ποσοστό αυτών που ισχυρίζονται ότι δεν τους
περισσεύουν καθόλου χρήματα (30%).


Η Ελλάδα ακολουθεί τη γενικότερη τάση ως προς την εργασιακή ανασφάλεια
και την οικονομία, μόνο που είναι διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν
για την εργασία τους (38% έναντι 21%), την οικονομία (34% έναντι 21%) και τα
χρέη/οφειλές τους (21% έναντι 11%) σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.


Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ανησυχίες για τη μετανάστευση (19%), που
σημείωσαν αύξηση κατά 14 ποσοστιαίες μονάδες, λαμβάνουν πλέον σημαντικές θέσεις
ανάμεσα στις ανησυχίες που απασχολούν τους Ελληνες. Σημαντική επίσης ήταν η
μείωση στις ανησυχίες για θέματα υγείας (14% έναντι 21%).


Τέλος, 8 στους 10 Ελληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα
έξοδα του νοικοκυριού τους. Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων συνεχίζουν
να εντοπίζονται στη μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, στην αγορά
φθηνότερων τροφίμων και στα έξοδα για ρουχισμό και παραγγελία έτοιμων γευμάτων
στο σπίτι. Ο περιορισμός της τελευταίας συνήθειας φαίνεται μάλλον ότι παγιώνεται
ως καταναλωτική τάση.


Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ευρώπη συνολικά ο δείκτης καταναλωτικής
εμπιστοσύνης διαμορφώθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα το πρώτο τρίμηνο του 2016 (στις
78 μονάδες), σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2015 (81 μονάδες).


Η μεγαλύτερη άνοδος στον δείκτη εντοπίζεται στην Τουρκία (96 έναντι
89), στην Πορτογαλία (71 έναντι 65) και στη Βουλγαρία (77 έναντι 72). Στον
αντίποδα, η μεγαλύτερη πτώση στην αισιοδοξία εντοπίζεται στην Εσθονία (74
έναντι 89), στην Ολλανδία (85 έναντι 97), στη Ρωσία (63 έναντι 74) και στη
Γαλλία (64 έναντι 74).

Exit mobile version