Αλλάζει από το επόμενο έτος ο τρόπος με τον οποίο θα υπολογίζονται τα τεκμήρια διαβίωσης για χιλιάδες αυτοκίνητα. Αυτό αφορά μόνο όσους έχουν αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 κάτι που προκαλέσει νέες τάσεις στην αγορά του κλάδου.
Συγκεκριμένα, ο καθορισμός του τεκμηρίου θα γίνεται από τις εκπομπές CO2-σε ευθυγράμμιση με τον τρόπο που ήδη καθορίζονται τα τέλη κυκλοφορίας- και όχι από τα κυβικά του αυτοκινήτου.
Επίσης επισημαίνεται πως στο κριτήριο εκπομπών εισαχθεί η κλιμακωτή χρέωση ανά γραμμάριο CO2 και θα υπάρξουν τέσσερις ζώνες που θα καλύπτουν χαμηλές έως υψηλές εκπομπές. Και όσο πιο χαμηλές είναι οι εκπομπές, τόσο πιο μικρό θα είναι το ποσό του τεκμηρίου.
Συνεπώς με βάση αυτά τα δεδομένα, ουσιαστική μείωση στη λεγόμενη αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης του ιδιοκτήτη τους αναμένεται να δουν όσοι έχουν νεότερα ή αποδοτικότερα μοντέλα αυτοκινήτων. Ωστόσο σύμφωνα σήμερα με την υφιστάμενη νομοθεσία, τιμωρούνται εξίσου οι πολίτες που έχουν οχήματα με ίδιους κυβισμούς αλλά πολύ διαφορετικές επιδόσεις ρύπων.
Ποιους αφορά η νέα ρύθμιση
Η νέα ρύθμιση των τεκμηρίων αφορά κατά κόρον όσους έχουν αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 10 ετών, αλλά και πιο νέες ταξινομήσεις- όπου οι προδιαγραφές ρύπων συνήθως είναι πιο χαμηλές. Την ίδια στιγμή, οι ιδιοκτήτες παλαιότερων αυτοκινήτων με υψηλές εκπομπές εξακολουθούν να έχουν μεγαλύτερες επιβαρύνσεις, ακόμη κι αν τα οχήματα τους έχει μικρό κυβισμό.
Ωστόσο από την κλίμακα εκπομπών θα επωφεληθούν οι ιδιοκτήτες των υβριδικών οχημάτων . Και αυτό συμβαίνει λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης και των περιορισμένων ρύπων κάτι που συμπιέζει αισθητά το τεκμήριο. Αναλυτικά:
- Στα αμιγώς ηλεκτρικά, το τεκμήριο για αυτοκίνητα με τιμή έως 50.000 ευρώ είναι μηδενικό.
- Σε πιο ακριβά μοντέλα αυτοκινήτων το τεκμήριο θα περιοριστεί σημαντικά σε χαμηλότερο επίπεδο από το υφιστάμενο.
Σε κάθε περίπτωση η σύνδεση των τεκμηρίων με CO2 θεωρείται πιο δίκαιη και είναι πιο κοντά στις πρακτικές της Ευρώπης.
Μάλιστα όσοι σκοπεύουν να αγοράσουν αυτοκίνητο ή να το αντικαταστήσουν θα πρέπει να προσέχουν τα επίσημα γραμμάρια CO2 του μοντέλου που τους ενδιαφέρει και όχι μόνο τα κυβικά.
Διευκρινίζεται πως το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης του αυτοκινήτου θα καθοριστεί πολύ περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν από τους παρακάτω παράγοντες:
- Την τρέχουσα τιμή πώλησης,
- Την ύπαρξη υβριδικής τεχνολογίας
Εάν η έκδοση εμπίπτει στο όριο για μηδενικό ή μειωμένο τεκμήριο στην ηλεκτροκίνηση.
Τι άλλο πρέπει να γνωρίζετε
Επίσης οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής :
1.Η νέα κλίμακα για οχήματα από 1/11/2010 με βάση Co2
Η νέα κλίμακα θα διαμορφωθεί ως εξής:
• 1–122 Co2: είναι στα 20 ευρώ ανά γραμμάριο
• 123–139 Co2: είναι στα 30 ευρώ ανά γραμμάριο
• 140–166 Co2: είναι στα 45 ευρώ ανά γραμμάριο
• >166 Co2: είναι στα 60 ευρώ ανά γραμμάριο
Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με την υφιστάμενη ισχύουν τα εξής:
- Έως 1200 κυβικά: 4.000 (νέα) – 2.000 (άνω 10ετίας)
- 1201–2000 κυβικά: 600 (νέα) – 300 (άνω 10ετίας)
- 2001–3000 κυβικά: 900 (νέα) – 450 (άνω 10ετίας)
- Άνω των 3000 κυβικών: 1.200 (νέα) – 600 (άνω 10ετίας)
2. Οι αντικειμενικές δαπάνες ηλεκτρικών
- Έως 50.000 ευρώ, οι δαπάνες αυτές παραμένουν μηδενικές.
- Άνω των 50.000 ευρώ, οι δαπάνες από 4.000 ευρώ μειώνονται στα 2.000 ευρώ