«Βρέχει» 100αρικα πρόστιμα… 6ετίας σε ό, τι «μπλοκάκι» κυκλοφορεί – “Πληρώνουν” λάθη του συστήματος

«Κεραμίδα» στο κεφάλι χιλιάδων απασχολούμενων με «μπλοκάκια», αλλά και γενικότερα επιχειρήσεων, τα πρόστιμα που μοίρασε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και τα οποία όπως όλα δείχνουν ότι έχουν τις ρίζες τους στο… μακρινό 2016! Και λέμε όλα δείχνουν γιατί σύμφωνα με τις καταγγελίες στην enikonomia, η εφορία όχι μόνον δεν μπήκε στον κόπο όλο αυτό το διάστημα να ενημερώσει τους υπόχρεους ότι τους επιβλήθηκε κάποιο πρόστιμο, αλλά ούτε καν –όταν εστάλη το «ραβασάκι»- ποιος είναι ο λόγος που το επέβαλε.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Αδιακρίτως με 100ευρα χρέωσε -χωρίς μάλιστα να δώσει και την αιτιολογία όπως καταγγέλλουν αναγνώστες της ιστοσελίδας μας- χιλιάδες επαγγελματίες λίγο πριν από τις γιορτές η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Στην σπουδή τους να συγκεντρώσουν έσοδα για τον κρατικό κορβανά οι ελεγκτικές Αρχές έστειλαν «ραβασάκια» κυρίως σε ατομικές επιχειρήσεις –τα λεγόμενα «μπλοκάκια»- καλώντας της να πληρώσουν πρόστιμο 100 ευρώ που τους είχε επιβληθεί το… 2016!

 Με συνοπτικές διαδικασίες η είσπραξη των 100 ευρώ από τα «μπλοκάκια»

Προφανώς οι αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να μην παραγραφούν πρόστιμα που είχαν επιβληθεί μία 5ετία πριν, «θυμήθηκαν» ξαφνικά να ζητήσουν 100ευρα από ατομικές επιχειρήσεις χωρίς αφενός να τις έχει ενημερώσει όλα αυτά τα χρόνια για την… ύπαρξη του προστίμου και αφετέρου χωρίς να περιγράφει στο ειδοποιητήριο που εστάλη τον λόγο για τον οποίο επιβλήθηκε.

Μάλιστα, όπως προκύπτει από το ειδοποιητήριο για το εν λόγω πρόστιμο που μας έστειλε αναγνώστης του enikonomia και βλέπετε στη σχετική φωτογραφία, οι πληροφορίες που δίνει η ΑΑΔΕ είναι το ύψος του προστίμου (σ.σ.: μαζί με προσαυξήσεις καθώς πέρασε η ημερομηνία εμπρόθεσμης καταβολής), το ότι αφορά το 2016 και πως είναι πρόστιμο του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, χωρίς οποιαδήποτε άλλη διευκρίνιση.

Και όχι μόνο η αρμόδια Αρχή δεν δίνει πληροφορίες για το τι ακριβώς αφορά ένα πρόστιμο πενταετίας, αλλά όπως μας επισημαίνει ο ίδιος ο αναγνώστης, ουδέποτε του κοινοποιήθηκε τα τελευταία έξι χρόνια η σχετική ενημέρωση. Παραθέτει μάλιστα, όπως θα δείτε στο σχετικό στιγμιότυπο οθόνης, την ηλεκτρονική ταχυδρομική του θυρίδα από το TAXIS (e-Κοινοποιήσεις), όπου δεν εμφανίζεται πουθενά σχετική ενημέρωση για το πρόστιμο των 100 ευρώ, αν και οι ειδοποιήσεις ξεκινούν από το 2013 και φτάνουν ως το 2023.  

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι τα πρόστιμα αυτά βεβαιώθηκαν και ζητήθηκε η είσπραξή τους με διαδικασίες… εξπρές: Οι ημερομηνίες βεβαίωσης ήταν μεταξύ της 22ης και 23ης Νοεμβρίου και το ποσό έπρεπε να καταβληθεί ως τις 23 Δεκεμβρίου, προπαραμονή Χριστουγέννων.

Η ΑΑΔΕ είχε παραδεχτεί τεχνικά προβλήματα στο σύστημα 

Ποιος ήταν λοιπόν ο λόγος που το πρόστιμο των 100 ευρώ χρεώθηκε σε χιλιάδες επαγγελματίες;

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, πρόκειται για ένα πρόστιμο εκπρόθεσμης υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων προμηθευτών-πελατών, έτους 2016.

Μόνο που εκείνη η περίοδος χαρακτηρίστηκε από ένα αλαλούμ και από σωρεία τεχνικών προβλημάτων των συστημάτων της ΑΑΔΕ.

Για να καταλάβουμε τι είχε συμβεί θα  πρέπει να γυρίσουμε τον χρόνο πίσω στο 2016 σε μια περίοδο που λόγω … ακριβώς αυτών των τεχνικών προβλημάτων η ΑΑΔΕ έδινε παρατάσεις στην προθεσμία υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων προμηθευτών-πελατών.

Τότε δεν ήταν λίγοι οι φορολογούμενοι που υπέβαλλαν τις καταστάσεις, μετά και από τα προβλήματα που εμφάνισαν τα συστήματα της ΑΑΔΕ, κατά το χρονικό διάστημα που είχε καθοριστεί ως παράταση.

Μετά από έξι χρόνια και δεδομένου ότι ζητήθηκε από χιλιάδες επαγγελματίες η καταβολή του ποσού των 100 ευρώ, αποδεικνύεται πως ίσως αυτά τα προβλήματα του συστήματος παρουσίασαν καταστάσεις που είχαν υποβληθεί εμπρόθεσμα… ως εκπρόθεσμες!

Κάτι που επέτρεψε στις φορολογικές Αρχές να «ράψουν κουστουμάκι» σε χιλιάδες επαγγελματίες, το οποίο αιφνιδιαστικά ζήτησαν να εξοφληθεί λίγο πριν τις γιορτές. Και τα χρονικά περιθώρια που έδωσαν οι φορολογικές αρχές ήταν τόσο στενά που δεν επέτρεψαν στους υπόχρεους ούτε να προλάβουν να κάνουν ένσταση!

Είναι πάντως ενδεικτικό πως ανάμεσα στις καταγγελίες που έφτασαν στο enikonomia υπάρχουν και επαγγελματίες που λένε πως αποδεδειγμένα είχαν υποβάλλει τις απαιτούμενες συγκεντρωτικές καταστάσεις εντός των προθεσμιών και συγκεκριμένα στις 5 Μαΐου όταν τότε ανακοίνωση της ΑΑΔΕ έδινε περιθώριο στους επαγγελματίες ως τις 8 Μαΐου. Παρόλα αυτά έλαβαν ειδοποίηση από την ΑΑΔΕ να πληρώσουν το πρόστιμο των 100 ευρώ ως … εκπρόθεσμοι!

Άλλωστε, σε ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής που εκδόθηκε στις 31 Μαρτίου του 2017 όχι μόνον γινόταν λόγος για την παράταση της προθεσμίας, αλλά η ίδια η ΑΑΔΕ παραδεχόταν τους «κραδασμούς» τους συστήματος που είχαν προκληθεί από τεχνικά προβλήματα.

Τι ανέφερε λοιπόν η σχετική επίσημη ανακοίνωση;

«Αθήνα, 31 Μαρτίου 2017

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ανακοινώνει την παράταση της προθεσμίας υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων προμηθευτών-πελατών, έτους 2016, μέχρι και τη Μεγάλη Δευτέρα, 10 Απριλίου 2017. Για τις διορθώσεις των αποκλίσεων η προθεσμία παρατείνεται μέχρι και τη Δευτέρα, 8 Μαΐου 2017. Η παράταση δίνεται λόγω τεχνικών προβλημάτων στο σύστημα, που προκάλεσαν καθυστερήσεις στη διαδικασία υποβολής, και μετά από σχετικό έγγραφο αίτημα από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος»

Τι έλεγε το Οικονομικό Επιμελητήριο για τη δυσλειτουργία του συστήματος

Η μαζική αποστολή των 100εύρων που αποδίδεται σε καθυστερημένη υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων έχει ανάψει φωτιές στις σχέσεις ανάμεσα στους λογιστές και τους πελάτες τους.

Σε τέτοιο βαθμό που αναγκάστηκε το Οικονομικό Επιμελητήριο να ζητήσει πέρυσι παρέμβαση από το ΥΠΟΙΚ, όταν είχαν εμφανιστεί ανάλογα ζητήματα.

Συγκεκριμένα, με επιστολή του τον Απρίλιο του 2021 το 10ου Περιφερειακού Τμήματος Βορειοδυτικής Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας έκανε λόγο «για πρόστιμο που οφείλεται σε δυσλειτουργία του πληροφοριακού συστήματος» και ζητούσε:

«ΠΡΟΣ:

-Υφυπουργό Οικονομικών, Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας

κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο

ΘΕΜΑ: Συγκεντρωτικές Καταστάσεις Πελατών-Προμηθευτών (ΜΥΦ) ετών 2015 – 2018 και ακύρωση προστίμων

Στο πλαίσιο της δραστηριότητάς μας ως Περιφερειακό Τμήμα του Οικονομικού Επιμελητηρίου, κατόπιν επαφών με τους Συλλόγους των λογιστών της περιφέρειάς μας, ενημερωθήκαμε για ένα συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο απασχολεί αρκετούς συναδέλφους και θα πρέπει να δοθεί κάποια λύση, διότι σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε ανακύπτουν ζητήματα τα οποία δεν αφορούν λάθη και παραλείψεις των λογιστών, αλλά ατέλεια του μηχανογραφικού συστήματος της ΑΑΔΕ κατά τα προηγούμενα έτη, τα οποία δημιουργούν σημαντικά προβλήματα,

Συγκεκριμένα, η υποχρέωση υποβολής των ΜΥΦ για το 2014, 2015, 2016, 2017 και 2018 ήταν κάθε τρίμηνο, ήτοι τέσσερις καταστάσεις ετησίως.

Υπενθυμίζουμε ότι λόγω προβλημάτων που αντιμετώπισε το σύστημα Taxis κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, δόθηκαν μεν παρατάσεις, ωστόσο υπήρξε και σημαντικός αριθμός εκπρόθεσμων μεταβολών των αρχικών στοιχείων, καθότι προκλήθηκαν δυσχέρειες κατά την υποβολή δήλωσης των αποκλίσεων.

Το εκπρόθεσμο των δηλώσεων προκύπτει από λανθασμένη λειτουργία του λογισμικού προγράμματος, διότι ενώ η δήλωση έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα πριν το τέλος της εκάστοτε δοθείσας παράτασης από το Υπουργείο Οικονομικών, το σύστημα εμφανίζει ως ημερομηνία υποβολής, την ημερομηνία έγκρισης και όχι την πραγματική ημερομηνία υποβολής (η οποία ήταν προ της λήξης της δοθείσας παράτασης).

Συνέπεια της ατέλειας του λογισμικού προγράμματος είναι η εμφάνιση πλήθους εκπρόθεσμων δηλώσεων, οι οποίες στη πραγματικότητα υποβλήθηκαν εγκαίρως. Με βάση την ΠΟΛ.1217/2018, η υποχρέωση καθορίστηκε σε μια φορά ετησίως και άρα το μέγιστο ποσό προστίμου είναι 100 ευρώ ετησίως. Όμως το πρόστιμο που εκδίδεται από το Δημόσιο, ανέρχεται σε 100 ευρώ ανά περίοδο αναφοράς για τα έτη 2015, 2016, 2017 και 2018, ήτοι 4 περίοδοι * 100 ευρώ = 400 ευρώ ετησίως.

Με δεδομένο ότι:

– Το συγκεκριμένο πρόστιμο οφείλεται σε δυσλειτουργία του πληροφοριακού συστήματος,

– Οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα τζίρου και ρευστότητας λόγω της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης και θα επιβαρυνθούν με περαιτέρω πρόστιμα,

– Οι συγκεκριμένες δηλώσεις είναι πληροφοριακού χαρακτήρα,

– Έχει εκδοθεί πρόσφατη απόφαση από το Υπουργείο Οικονομικών για διαγραφή των αντίστοιχων προστίμων για τη χρήση 2014,

– Οι επιχειρήσεις υποβάλλουν ενδικοφανείς προσφυγές για το συγκεκριμένο ζήτημα,

– Οι λογιστές αναγκάζονται να καταβάλλουν το ποσό του προστίμου που αναλογεί στην επιχείρηση προκειμένου να μην εμφανίζονται οφειλές που καθιστούν αδύνατη τη λήψη φορολογικής ενημερότητας,

Παρακαλούμε να εξετάσετε το συγκεκριμένο ζήτημα και να διαγράψετε τα πρόστιμα για τις χρήσεις 2015 έως και 2018, καθόσον οφείλονται σε τεχνικό ζήτημα και όχι σε λάθη των λογιστών».

Exit mobile version