«Αγκάθι» αλλά και «ασπίδα» το μνημόνιο μετά το Brexit

Το τρίτο πρόγραμμα προσαρμογής αποτελεί τόσο πρόβλημα για την Ελλάδα, αφού φέρνει το αμέσως επόμενο διάστημα δύσκολα μέτρα γα την αγορά εργασίας, όσο και ασπίδα από την αύξηση των επιτοκίων και την αστάθεια που επικρατεί ήδη στις διεθνείς αγορές λόγω Brexit.

Από την μια, οι δανειστές πιέζουν η δεύτερη αξιολόγηση του τρίτου μνημονίου να τελειώσει νωρίτερα από την ώρα της.
Δηλαδή τα μέτρα που έχουν ψηφιστεί στο πλαίσιο της πρώτη αξιολόγησης αλλά και η «καυτή πατάτα» του εργασιακού θα πρέπει σύμφωνα με τους δανειστές να συμφωνηθούν και να υλοποιηθούν μέχρι και τον Σεπτέμβριο αντί τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο όπως αναμενόταν αρχικά.
Επίσης δεν υπάρχει καν σκέψη για επανεξέταση των δημοσιονομικών στόχων και ειδικά αυτού που προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και την διατήρησή του μέχρι και το 2028 που θεωρείται ανέφικτος και από το ΔΝΤ αλλά και από το υπουργείο οικονομικών.
Ακόμη και οι ενδεχόμενες επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή ανάπτυξη από το Brexit μπορούν να γίνουν όχημα για αναθεωρήσεις στόχων, μόνο εκ των υστέρων και όχι εκ των προτέρων.
Στα εργασιακά μπορεί να διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει θέμα 13ου και 14ου μισθού αλλά έρχονται με άγριες διαθέσεις και στο θέμα των ομαδικών απολύσεων αλλά και στο θέμα των προνομίων που εμπεριέχονται στην συλλογική σύμβαση εργασίας.
Μεγάλο θέμα της επόμενης αξιολόγησης ήταν και παραμένει η μεταρρύθμιση που θα πρέπει να γίνει στο δημόσιο και η οποία θα πρέπει να περιλαμβάνει και την αναμόρφωση των ειδικών μισθολογίων και την νέα συνεχή κινητικότητα στο δημόσιο αλλά και το σύστημα της αξιολόγησης.
Παρόλα αυτά ένα χρόνο μετά το παρ’ολίγον Grexit εν μέσω της θύελλας που έχει ξεσπάσει μετά το δημοψήφισμα στην Μεγάλη Βρετανία και το οποίο κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πως θα εξελιχθεί, η Ελλάδα μπορεί να αισθάνεται σχετικά πιο ασφαλής.
Αν κάνει το μάθημα της θα πάρει άλλο ένα τμήμα του δανείου που έχει κάνει με τον EMS και θα αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της για το χρέος με επιτόκιο κάτω από 1%, ενώ τα επιτόκια των ομολόγων της Ευρωζώνης έχουν αυξηθεί κατά 20% από την Παρασκευή.
Επίσης η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που μπορεί να παρέχει εγγυήσεις ότι έχει να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της τουλάχιστον μέχρι και το 2018.
Παρά το υψηλό τίμημα της οικονομικής σταθερότητας η Ελλάδα έχει να επιδείξει και μια σχετική πολιτική σταθερότητα.
Οι τελευταίες εθνικές εκλογές έγιναν ένα χρόνο νωρίτερα και δεν υπάρχει μπροστά κάποια εκλογική αναμέτρηση ούτε σε εθνικό, ούτε περιφερειακό επίπεδο.
Ο κυβερνητικός σχηματισμός των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει ψηφίσει σκληρά μέτρα τους προηγούμενους μήνες και άρα αν χρειαστεί θα το ξανακάνει.
Συνεπώς δεν τίθεται θέμα αιφνίδιας οικονομικής αβεβαιότητας.
Την ίδια ώρα δεν μπορούν να πουν το ίδιο ούτε η Ισπανία ούτε και η Γαλλία.
Η πρώτη, μια μέρα μετά τις εθνικές εκλογές αναζητά τρόπο για να σχηματίσει Κυβέρνηση, ενώ στην Γαλλία οι πρόσφατες αλλαγές στα εργασιακά έχουν βυθίσει την δημοτικότητα της Κυβέρνησης στα Τάρταρα.


Exit mobile version