«Big Brother» από το Eurogroup στις ομιλίες των Ελλήνων πολιτικών

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

 

Το σκηνικό των εκλογών στην Ελλάδα βρίσκεται σε μερική αναντιστοιχία με το διακύβευμα της νέας διάσωσης της χώρας από την ευρωζώνη, που είναι η ουσιαστική μεταρρύθμιση και αλλαγή.

Αυτό είναι το γενικό σχόλιο κύκλων των Βρυξελλών, που τελούν σε γνώση των προεκλογικών συζητήσεων και υποσχέσεων των ελληνικών κομμάτων. Βασικό στοιχείο, που τηρουμένων των αναλογιών προκαλεί εκνευρισμό σε διπλωμάτες και στελέχη της ΕΕ, είναι πως κανένα κόμμα δεν οικειοποιείται την ιδιοκτησία του προγράμματος.

«Σε συνέχεια της ίδιας ρητορικής που γνωρίζουμε από το 2010, τα κόμματα στην Ελλάδα λίγο πολύ παρουσιάζουν τη δημοσιονομική προσαρμογή ως κάτι που επιβάλλεται για ιδεοληπτικούς λόγους από έξω, ενώ τα ίδια τα κόμματα θα ήθελαν να κάνουν κάτι άλλο, πχ προσλήψεις, αυξήσεις μισθών και μειώσεις φόρων».

Το παραπάνω απόσπασμα, περιήλθε σε γνώση του real.gr χθες, μια εβδομάδα αφότου είχε περιληφθεί σε ενημερωτικό σημείωμα εθνικής αντιπροσωπείας μέλους της ευρωζώνης, χώρας που έχει καθιερωθεί να συγκαταλέγεται στις λεγόμενες φιλικά προσκείμενες.

Ήδη στην αποδελτίωση τύπου που κάνουν οι κοινοτικές υπηρεσίες, υπάρχουν οι αναφορές σε ισοδύναμα για τα επικουρικά ταμεία, τους αγρότες και τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια.

Οι αναφορές από τις ομιλίες των πολιτικών αρχηγών βρίσκονται κάθε πρωί μεταφρασμένες στο γραφείο του Γιούνκερ και παρόμοια τακτική εφαρμόζουν και όλα τα μέλη του Εurogroup.

 

Τα ισοδύναμα φέρνουν καθυστερήσεις

Αν μια νέα κυβέρνηση τον επόμενο μήνα ζητήσει να αλλάξει συστατικά του προγράμματος, αντιπροτείνοντας άλλα μέτρα (μετακυλώντας τα φορολογικά βάρη σε άλλες ομάδες) αφενός το αποτέλεσμα είναι αβέβαιο, αφετέρου πρέπει να θεωρείται δεδομένη η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της 1ης αξιολόγησης του 3ου προγράμματος.

Για την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου και την 2η εβδομάδα του Οκτωβρίου ήταν προγραμματισμένα δύο πακέτα με προαπαιτούμενα. Αυτά αντιστοιχούσαν σε δύο υπό – δόσεις συνολικού ύψους 3 δισ. που θα χρηματοδοτούσαν εσωτερικά ληξιπρόθεσμα του δημοσίου.

Τα Eurogroup που θα μπορούσαν να εκταμιεύσουν τα χρήματα ήταν το άτυπο της 11 Σεπτεμβρίου, ή το τακτικό της 5ης Οκτωβρίου, αμφότερα στο Λουξεμβούργο. Τώρα ο Νοέμβριος είναι πια η θετική εκδοχή.

Σε σχέση με την ουσία των ισοδύναμων, οι Βρυξέλλες θεωρούν ότι καλό θα ήταν η όποια κυβέρνηση να αποφύγει να κάνει χατίρια σε ομάδες πίεσης, όπως οι αγρότες, εξηγώντας ότι οι ισορροπίες των μέτρων ήταν έτσι κι αλλιώς οριακές.

Από την άλλη, είναι λυπηρό το φαινόμενο 6 χρόνια μετά την χρεοκοπία της χώρας, να επικρατεί η αντίληψη πως υπάρχει άλλη λύση, ή πως όλα αυτά συμβαίνουν εξαιτίας τάχα σκοτεινών ξένων συμφερόντων και άλλων θεωρείων συνωμοσίας, σχολιάζουν κοινοτικοί αξιωματούχοι.

Η πραγματικότητα είναι πως ο ελληνικός προϋπολογισμός έχει ελλείμματα, πρωτογενή και διαρθρωτικά, ενώ η πραγματική οικονομία δεν έχει το πλαίσιο για να παράξει.

Το δημόσιο είναι μεγάλο και ακριβό, η επιχειρηματικότητα πνίγεται από τη γραφειοκρατία και τους διαρθρωτικούς περιορισμούς (κλειστές αγορές, επαγγέλματα κτλ) και το ασφαλιστικό δεν είναι βιώσιμο.

Η πραγματικότητα στην ΕΕ, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, είναι πως κανείς δεν έχει σκοπό να χρηματοδοτεί την χώρα αν δεν αλλάξει. Την ίδια άποψη έχουν και οι αγορές. Γι’ αυτό και είναι κλειστές από τον Απρίλιο του 2010. Και όσο συντρέχουν οι παραπάνω λόγοι η κατάσταση δεν θα αλλάζει. Ούτε με ευρώ, ούτε με δραχμή.

Το δε τεράστιο θέμα του χρέους, αντιμετωπίζεται από όλους σε σχεδόν με συμβολικά κριτήρια. Το ελληνικό δημόσιο χρέος είναι εξυπηρετήσιμο και σύμφωνα με το πρόγραμμα βαίνει μειούμενο τα επόμενα χρόνια. Το χρέος ήδη αναδιαρθρώνεται καθώς 46 δις αλλάζουν χέρια και επιτόκια μέχρι το 2017.

Αν οι εταίροι κάνουν αργότερα μια συμβολική κίνηση νέας μείωσης επιτοκίων και επέκτασης της λήξης των παλιών δανείων, αυτό δεν θα έχει ουδεμία επίπτωση στον προϋπολογισμό ως το 2025. Αντιθέτως το νέο δάνειο είχε επίπτωση ελάφρυνσης. Διότι 1% για αναχρηματοδότηση, δεν θα έπαιρνε η Ελλάδα από τις αγορές με καμία κυβέρνηση.

Πηγή: real.gr

Exit mobile version