Δέκα νησιά στην… πρίζα!

Του Αλέξανδρου Κόντη

Εβδομάδα – ορόσημο για την ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας αλλά και για τη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ στους λογαριασμούς του ρεύματος ήταν η προηγούμενη, καθώς για πρώτη φορά, συνολικά 10 νησιά των Κυκλάδων συνδέθηκαν με το ηπειρωτικό δίκτυο ηλεκτρισμού. Από τα τέλη του Ιανουαρίου, ο ΑΔΜΗΕ ολοκλήρωσε το έργο της πόντισης αλλά και της ηλέκτρισης ενός υποθαλάσσιου καλωδίου, μήκους 105 χλμ., το οποίο συνδέει την Σύρο με τον υποσταθμό του Λαυρίου, στην Αττική.

Έτσι, μετά από μια σύντομη περίοδο δοκιμών, την περασμένη Δευτέρα, 12 Μαρτίου, το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ξεκίνησε να καλύπτει τις ανάγκες για ηλεκτρισμό όχι μόνο της Σύρου, αλλά και ακόμη 9 νησιών, μέσω των υπολοίπων καλωδίων που έχουν ήδη ποντιστεί. Πρόκειται για την Πάρο, την Αντίπαρο, τη Νάξο, την Ίο, τη Φολέγανδρο, τη Σίκινο, την Ηρακλειά, τη Σχοινούσα και το Κουφονήσι. Παράλληλα, μέσα στις πρώτες ημέρες του Απριλίου, με το ηπειρωτικό δίκτυο πρόκειται να συνδεθεί και ένα ενδέκατο νησί, η Μύκονος.

Το πολυαναμενόμενο έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων από τον ΑΔΜΗΕ πρόκειται να μεγιστοποιήσει τις δυνατότητες που έχουν τα νησιά για την προσέλκυση ενεργειακών επενδύσεων, αλλά και να συμβάλλει στον περιορισμό των δημόσιων δαπανών. Μέχρι πρότινος, το ηλεκτρικό ρεύμα στα περισσότερα νησιά των Κυκλάδων παραγόταν από μικρούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, μέσω της καύσης πετρελαίου. Πλέον, οι σταθμοί αυτοί τίθενται σε κατάσταση εφεδρικής λειτουργίας, με το δημόσιο να εξοικονομεί περισσότερα από 80 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Η σύνδεση με το ηπειρωτικό δίκτυο ωστόσο, εκτιμάται ότι θα εκτοξεύσει και το επενδυτικό ενδιαφέρον για την υλοποίηση μεγάλων έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Παρά το μεγάλο αιολικό και ηλιακών δυναμικό που έχουν οι Κυκλάδες, η δημιουργία μεγάλων πάρκων «πράσινης» ενέργειας τα προηγούμενα χρόνια εμποδιζόταν από την έλλειψη της δυνατότητας να διοχετευτεί η παραγόμενη ενέργεια στο δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας, κάτι που από την περασμένη Δευτέρα δεν ισχύει. Επιπλέον, στα ίδια τα νησιά, οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες πρόκειται να σταματήσουν να ζουν με τον φόβο ενός «μπλακ-άουτ», λόγω της μεγάλης ενεργειακής ζήτησης που προκύπτει κάθε καλοκαίρι, με την κορύφωση της τουριστικής κίνησης.

Ιδιαίτερα σημαντικό όμως είναι και το γεγονός ότι το έργο πρόκειται να έχει οφέλη και για τους καταναλωτές, καθώς αναμένεται να οδηγήσει στη μείωση των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που επιβαρύνουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Οι χρεώσεις ΥΚΩ καλύπτουν κυρίως το μεγάλο κόστος της παροχής ρεύματος στα μη διασυνδεδεμένα νησιά και πλέον, με την υλοποίηση του έργου, το οικονομικό όφελος εκτιμάται ότι θα φανεί στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, από το καλοκαίρι κι έπειτα.

Πρωθυπουργικά εγκαίνια



Η διασύνδεση των Κυκλάδων πρόκειται να εγκαινιαστεί σήμερα στη Σύρο, με την παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργου Σταθάκη και του προέδρου και διευθύνοντος Συμβούλου του ΑΔΜΗΕ Μάνου Μανουσάκη.

Η ενεργειακή διασύνδεση και της Μυκόνου, μέχρι το Πάσχα, θα σημάνει την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου, η οποία είχε προϋπολογισμό 245 εκατομμυρίων ευρώ. Ο ΑΔΜΗΕ έχει προγραμματίσει άλλες τρεις φάσης διασύνδεσης, οι οποίες περιλαμβάνουν το σύνολο των νησιών του κεντρικού Αιγαίου. Με προϋπολογισμό 80 εκατομμυρίων ευρώ, η δεύτερη φάση του έργου περιλαμβάνει την αναβάθμιση των ήδη υφιστάμενων ενεργειακών συνδέσεων μεταξύ Τήνου, Άνδρου και Εύβοιας, αλλά και την ενίσχυση της σύνδεσης της Νάξου με το ηπειρωτικό δίκτυο.

Η ολοκλήρωση αυτού του έργου αναμένεται στα μέσα του 2019, ενώ ένα χρόνο μετά, το 2020, πρόκειται να περατωθεί και η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που αφορά την πόντιση και δεύτερου καλωδίου μεταξύ της Σύρου και του Λαυρίου. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισμού που αφορούν την τρίτη φάση πρόκειται να καθοριστούν μέχρι τον Ιούνιο, κάτι που σημαίνει ότι το έργο επισπεύδεται κατά δύο χρόνια καθώς ο αρχικός χρόνος ολοκλήρωσής του είχε οριστεί για το 2022.

Όταν ολοκληρωθούν και οι τρεις φάσεις της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι η εξοικονόμηση δαπανών μπορεί να αγγίξει, σε βάθος εικοσαετίας, το ιλιγγιώδες ποσό των 2,7 δισεκατομμυρίων ευρώ! Έτσι, την επόμενη διετία θεωρείται βέβαιον ότι θα μπορέσει να ξεκινήσει και η τέταρτη και τελευταία φάση του έργου, που αφορά τα νησιά των νοτίων και δυτικών Κυκλάδων, καθώς και τα κοντινά νησιά των Δωδεκανήσων, όπως η Αστυπάλαια.

Πηγή: Real.gr

Exit mobile version