Φωτιές: Όλα τα μέτρα για τους πυρόπληκτους – Τι προβλέπει η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου

Στο ύψος των 120.000 ευρώ θα ανέλθει το ανώτερο ποσό της 1ης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής που θα λάβουν οι πυρόπληκτοι, με βάση την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) για την ενίσχυση των πληγέντων , η οποία δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ.
Τα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης αφορούν σε όλους όσοι υπέστησαν ζημιές από τιςπυρκαγιές από τις 27 Ιουλίου και έως τη δημοσίευση της ΠΝΠ σε ΦΕΚ. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση δίδεται για ζημιές σε ιδιοκτησίες φυσικών και νομικών προσώπων όπως αυτές προκύπτουν από την τελευταία δήλωση περιουσιακής κατάστασης και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80% τής κατά πλήρη κυριότητα αξίας του ακινήτου, όπως αυτή υπολογίζεται για τον ΕΝΦΙΑ με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας και, σε περίπτωση ψιλής κυριότητας, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της ψιλής κυριότητας.
Για τα επαγγελματικά ακίνητα, η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση χορηγείται σε ιδιοκτήτες των κτιριακών επαγγελματικών εγκαταστάσεων εφόσον η κτιριακή εγκατάσταση δεν ήταν εγκαταλελειμμένη και, στην περίπτωση που πρόκειται για ακίνητο ιδιοκτησίας της επιχείρησης, εφόσον η επιχείρηση που επλήγη είναι ενεργή στο μητρώο της ΑΑΔΕ. Την έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση δικαιούνται οι ιδιοκτήτες ακινήτων τόσο για την κύρια, όσο και για τις δευτερεύουσες κατοικίες που είτε ιδιοχρησιμοποιούνται είτε μισθώνονται σε τρίτους. Οι ιδιοκτήτες εγκαταλελειμμένων κτιρίων δεν δικαιούνται την έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση.

Αναλυτικά, με βάση όσα προβλέπονται στην ΠΝΠ:

Εφάπαξ έκτακτη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης για κτιριακές εγκαταστάσεις και κατοικίες φυσικών ή νομικών προσώπων, έναντι στεγαστικής συνδρομής

1. Σε πληγέντα φυσικά και νομικά πρόσωπα και πληγείσες νομικές οντότητες που περιέρχονται ή περιήλθαν, προσωρινά ή μόνιμα, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των πυρκαγιών, χορηγείται πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής, με τη μορφή έκτακτης εφάπαξ ενίσχυσης.

2. Η πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής παρέχεται ως εξής:

α) Για ζημιές σε επαγγελματικές κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν πληγεί, παρέχεται στον κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα ιδιοκτήτη των κτιριακών εγκαταστάσεων και ανέρχεται:

αα) στο ποσό των 14.000 ευρώ για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση και δεν επιτρέπουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας των στεγαζόμενων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών και των κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων,

αβ) στο ποσό των 8.000 ευρώ για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τις καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών και των κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων, και

αγ) στο ποσό των 3.000 ευρώ για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί ελαφρές βλάβες, οι οποίες δεν καθιστούν αδύνατη την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας των στεγαζόμενων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών και των κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων.

β) Για ζημιές σε κατοικίες και λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν πληγεί από τα φαινόμενα του άρθρου πρώτου, παρέχεται στους κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα ιδιοκτήτες και ανέρχεται:

βα) στο ποσό των 14.000 ευρώ, για κατοικίες ή λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τα καθιστούν επικίνδυνα για χρήση,

ββ) στο ποσό των 8.000 ευρώ για κατοικίες ή λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τα καθιστούν προσωρινά ακατάλληλα για χρήση,

βγ) στο ποσό των 3.000 ευρώ για κατοικίες ή λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν υποστεί ελαφρές βλάβες, οι οποίες δεν τα καθιστούν ακατάλληλα για χρήση.

Το συνολικό ποσό πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής ανά δικαιούχο δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 120.000 ευρώ.

3. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση της παρ. 2 παρέχεται για ζημιές σε ιδιοκτησίες φυσικών και νομικών προσώπων, όπως αυτές προκύπτουν από την τελευταία δήλωση περιουσιακής κατάστασης (έντυπο Ε9) και δεν δύναται να υπερβαίνει το 80% τής κατά πλήρη κυριότητα αξίας του ακινήτου, όπως αυτή υπολογίζεται για τον ΕΝΦΙΑ, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας και, σε περίπτωση ψιλής κυριότητας, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της ψιλής κυριότητας.

4. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση της περ. α) της παρ. 2, χορηγείται σε ιδιοκτήτες των κτιριακών επαγγελματικών εγκαταστάσεων που επλήγησαν, εφόσον η κτιριακή εγκατάσταση δεν ήταν εγκαταλελειμμένη και, στην περίπτωση που πρόκειται για ακίνητο ιδιοκτησίας της επιχείρησης, εφόσον η επιχείρηση που επλήγη είναι ενεργή στο μητρώο της ΑΑΔΕ. Την έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση της περ. β) της παρ. 2, δικαιούνται οι ιδιοκτήτες ακινήτων τόσο για την κύρια όσο και για τις δευτερεύουσες κατοικίες που είτε ιδιοχρησιμοποιούνται, είτε μισθώνονται σε τρίτους. Οι ιδιοκτήτες εγκαταλελειμμένων κτιρίων δεν δικαιούνται την έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση.

5. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) η αίτηση της παρ. 6 υποβάλλεται από τον καθένα χωριστά και χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό ιδιοκτησίας του καθενός.

6. Για τη χορήγηση της ενίσχυσης υποβάλλεται αίτηση, η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75) ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr».

7. Η πληρωμή των δικαιούχων διεκπεραιώνεται με μόνη την υποβολή της αίτησης και το ποσό καταβάλλεται στον δικαιούχο από τη γενική διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, στον λογαριασμό IBΑΝ, όπως αυτός έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο στην ΑΑΔΕ και βαρύνει τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων.

Εφάπαξ έκτακτη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης φυσικών προσώπων για αποζημίωση οικοσκευής

1. Σε πληγέντα φυσικά πρόσωπα που περιέρχονται ή περιήλθαν, προσωρινά ή μόνιμα, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των φαινομένων του άρθρου πρώτου, χορηγείται πρώτη αρωγή για αποζημίωση οικοσκευής.
2. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής για αποζημίωση οικοσκευής ανέρχεται: α) στο ποσό των 6.000 ευρώ ανά κατοικία, εφόσον αυτή έχει υποστεί βαριές βλάβες που την καθιστούν επικίνδυνη για χρήση, β) στο ποσό των 4.000 ευρώ ανά κατοικία, εφόσον αυτή έχει υποστεί βαριές βλάβες που την καθιστούν προσωρινά ακατάλληλη για χρήση, γ) στο ποσό των 2.000 ευρώ ανά κατοικία, εφόσον αυτή έχει υποστεί ελαφρές βλάβες οι οποίες δεν την καθιστούν ακατάλληλη για χρήση.
3. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση της παρ. 2 χορηγείται στα φυσικά πρόσωπα που χρησιμοποιούν ακίνητα ως κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία, η οποία έχει πληγεί και είναι πλήρεις κύριοι ή επικαρπωτές ή μισθωτές, με εξαίρεση τους μισθωτές των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
4. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός ιδιοκτητών με πλήρη κυριότητα ή περισσότερων του ενός επικαρπωτών, η αίτηση υποβάλλεται από καθέναν και χορηγείται ποσό ενίσχυσης, ανάλογα με το ποσοστό πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας του καθενός. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός μισθωτών, η αίτηση υποβάλλεται από τον μισθωτή που αναφέρεται πρώτος στη Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας που έχει υποβληθεί για τη σχετική μίσθωση, στον οποίο και χορηγείται το ποσό ενίσχυσης. Ειδικά για τις οικοσκευές μισθωτών ακινήτων, η χορήγηση γίνεται με βάση την αίτηση που υποβάλλει ο εκμισθωτής για το ακίνητο αυτό, υπέχοντας σχετική υποχρέωση.
5. Για τη χορήγηση της ενίσχυσης, υποβάλλεται αίτηση, η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75), ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr».
6. Η πληρωμή των δικαιούχων διεκπεραιώνεται με μόνη την υποβολή της αίτησης και το ποσό καταβάλλεται στον δικαιούχο από τη γενική διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, στον λογαριασμό IBΑΝ που έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο στην ΑΑΔΕ και βαρύνει τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων.

Εφάπαξ έκτακτη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, έναντι επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών

1. Σε πληγείσες επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς που περιέρχονται ή περιήλθαν, προσωρινά ή μόνιμα, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των πυρκαγιών, χορηγείται πρώτη αρωγή έναντι της επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών του ν. 4797/2021 (Α΄ 66), με τη μορφή έκτακτης εφάπαξ ενίσχυσης.

2. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών του ν. 4797/2021, παρέχεται σε επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, που έχουν υποστεί υλικές ζημιές σε στοιχεία ενεργητικού, όπως εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα, μέσα παραγωγής, συμπεριλαμβανομένων εγγείου κεφαλαίου και αποθηκευμένων προϊόντων, φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, κινητές μονάδες στέγασης ζώων και ανέρχεται:

α) για επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών, κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων, με εγκαταστάσεις: αα) στο ποσό των 8.000 ευρώ ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου οι εγκαταστάσεις έχουν υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση και δεν επιτρέπουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, αβ) στο ποσό των 4.000 ευρώ ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου οι εγκαταστάσεις έχουν υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές που καθιστούν προσωρινά μη δυνατή την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, αγ) στο ποσό των 2.000 ευρώ ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου οι εγκαταστάσεις έχουν υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές που δεν καθιστούν μη δυνατή την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, και

β) για αγροτικές εκμεταλλεύσεις που δεν έχουν υποστεί υλικές ζημιές στις εγκαταστάσεις τους ή δεν έχουν εγκαταστάσεις, και έχουν υποστεί υλικές ζημιές σε πολυετείς καλλιέργειες: βα) στο ποσό των 4.000 ευρώ ανά αγροτική εκμετάλλευση, για καλλιέργειες στις οποίες έχουν πληγεί εκτάσεις 50 στρεμμάτων, ββ) στο ποσό των 2.000 ευρώ ανά αγροτική εκμετάλλευση, για καλλιέργειες στις οποίες έχουν πληγεί εκτάσεις 10 έως 50 στρεμμάτων και βγ) στο ποσό των 1.000 ευρώ ανά αγροτική εκμετάλλευση για μικρότερες καλλιέργειες.

3. Την έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση της παρ. 2, δικαιούνται οι επιχειρήσεις και οι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών, κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων, που επλήγησαν, με την προϋπόθεση ότι είναι ενεργές στο μητρώο της ΑΑΔΕ.

4. Για τη χορήγηση της ενίσχυσης υποβάλλεται αίτηση, η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75) ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr».

5. Η πληρωμή των δικαιούχων διεκπεραιώνεται με μόνη την υποβολή της αίτησης και το ποσό καταβάλλεται στον δικαιούχο από τη γενική διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, στον λογαριασμό IBΑΝ που έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο στην ΑΑΔΕ και βαρύνει τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων.

Συμψηφισμός και επιστροφή ποσών έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης σε φυσικά και νομικά πρόσωπα

1. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης ή σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο από αρμόδια για την εξόφληση και εκκαθάριση του τελικού δικαιούμενου ποσού όργανα, διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας ή ότι ο λαβών την ενίσχυση δεν είναι δικαιούχος, πέραν των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις κυρώσεων, το ποσό ενίσχυσης που χορηγήθηκε επιστρέφεται υποχρεωτικά προς το Δημόσιο και εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων. Ειδικά για τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις, επιβάλλεται η άμεση επιστροφή προς το Δημόσιο του συνόλου της ενίσχυσης εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και έως την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

2. Η ενίσχυση συμψηφίζεται με τη στεγαστική συνδρομή, όπως αυτή καθορίζεται μετά την υποβολή φακέλου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών για την οριοθέτηση της πληγείσας περιοχής και τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής. Σε περίπτωση που δεν κατατεθούν αίτηση και φάκελος για στεγαστική συνδρομή, ή ο αιτών δεν κριθεί δικαιούχος μετά την εξέταση του φακέλου από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ή το ποσό στεγαστικής συνδρομής, όπως αυτό θα καθοριστεί από την τελευταία, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο δικαιούχος, τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης, ή το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της στεγαστικής συνδρομής, κατά περίπτωση, επιστρέφεται εντόκως στο Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Ειδικά για τις επιχειρήσεις, το συνολικό ποσό ενίσχυσης ή το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της στεγαστικής συνδρομής, κατά περίπτωση, επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και έως την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

3. Η ΑΑΔΕ λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για την είσπραξη των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.

Αφορολόγητο και ακατάσχετο των ενισχύσεων προς τους πληγέντες

Η οικονομική ενίσχυση που καταβάλλεται στα πληγέντα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή τις πληγείσες νομικές οντότητες, επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς που περιέρχονται ή περιήλθαν, προσωρινά ή μόνιμα, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των πυρκαγιών, ορίζεται ως αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

Απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ

Ειδικά για τα έτη 2021, 2022 και 2023 απαλλάσσονται:

α) τα ακίνητα, που βρίσκονται σε περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν αρχής γενομένης την 27η Ιουλίου 2021 και έως τη δημοσίευση της ΠΝΠ και για τις οποίες εκδίδονται πράξεις του γενικού γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας, εφόσον οι ιδιοκτήτες τους είναι κάτοχοι Δελτίου Επανελέγχου ή Έκθεσης Αυτοψίας, σύμφωνα με τα οποία το κτίριο έχει χαρακτηριστεί επικίνδυνο ή ακατάλληλο για χρήση, ή Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτηρίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που εκδίδονται έως τις 28/2/2022, εφόσον κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για τα έτη αυτά.

β) Τα αγροτεμάχια, των οποίων οι ιδιοκτήτες είναι κάτοχοι βεβαίωσης καταστροφής από τα κατά τόπους αρμόδια Τμήματα Αγροτικής Ανάπτυξης και Ελέγχων (ΤΑΕΕ) των Αποκεντρωμένων Υπηρεσιών της Γενικής 9088 Διεύθυνσης Αποκεντρωμένων Δομών του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, οι οποίες εκδίδονται έως τις 28/2/2022, εφόσον κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για τα έτη αυτά. Τα ΤΑΕΕ εκδίδουν τις ως άνω βεβαιώσεις, αφού λάβουν τα οικεία στοιχεία των αγροτεμαχίων που έχουν εκτιμηθεί ως κατεστραμμένα από τον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων.

Η απαλλαγή χορηγείται με βάση τις αιτήσεις που υποβάλλονται στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr». Εφόσον, μετά τη χορήγηση της απαλλαγής, διαπιστωθεί ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησής της, ο φόρος βεβαιώνεται και καταβάλλεται εφάπαξ έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου της βεβαίωσης μήνα, εντόκως σύμφωνα με το άρθρο 54 Β΄ του ν. 4174/2013 (Α΄256).

Ειδικότερα τα ακίνητα που βρίσκονται στα διοικητικά όρια των Δήμων Μαντουδίου- Λίμνης- Αγίας Άννας και Ιστιαίας- Αιδηψού της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, απαλλάσσονται για το έτος 2021, εφόσον κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για το έτος αυτό.

Υποχρεωτικά αναδασωτέες όλες οι καμένες εκτάσεις

Σύμφωνα με το 2ο άρθρο της ΠΝΠ, κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέα τα δημόσια ή ιδιωτικά δάση που καταστράφηκαν από τις πυρκαγιές, ενώ η προθεσμία για την κήρυξη έκτασης ως αναδασωτέας συντέμνεται στις 30 ημέρες, με την πρόβλεψη υπό προϋποθέσεις, της παράτασης για επιπλέον 30 ημέρες.

Ακόμα, με βάση την ΠΝΠ, αλλάζει «ο χάρτης» των δασικών υπηρεσιών, οι οποίες εφεξής υπάγονται και οργανώνονται κάθετα υπό το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Για την ακρίβεια, «οι Δασικές Υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της Χώρας μεταφέρονται στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως σύνολο αρμοδιοτήτων, προσωπικού, οργανικών θέσεων και υλικοτεχνικής υποδομής, και λειτουργούν εφεξής ως περιφερειακές υπηρεσίες αυτού» ενώ με επιμέρους διατάξεις ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν τους εργαζόμενους, τον εξοπλισμό και άλλα διοικητικά ζητήματα.

Επίσης, η ΠΝΠ προωθεί με σχετικές διατάξεις την επίσπευση των ειδικών δασοτεχνικών έργων και συγκεκριμένα, ρυθμίζει την διαδικασία και τους χρόνους θεώρησης και έγκρισης των σχετικών μελετών. Ακόμα, με το 5ο άρθρο της ΠΝΠ, απλοποιείται η διαδικασία έγκρισης απόληψης των καμένων δένδρων, εντός ιδιωτικών εκτάσεων εκτός σχεδίου από τους ιδιοκτήτες τους.

Σχετικά με τους αναδόχους αναδάσωσης, προστίθεται η πρόβλεψη ότι «για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος και την ταχύτατη αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, δύναται να ορίζεται ανάδοχος αποκατάστασης και αναδάσωσης δημοσίων εκτάσεων δασικού χαρακτήρα, των οποίων η βλάστηση καταστράφηκε από πυρκαγιά» και έχουν κηρυχθεί ή πληρούν τις προϋποθέσεις για να κηρυχθούν αναδασωτέες. Ως ανάδοχοι αναδάσωσης μπορούν να ορίζονται νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, ανεξαρτήτως αν έχουν κερδοσκοπικό ή μη χαρακτήρα. Η εν λόγω πράξη αποσκοπεί αποκλειστικά στην εκπόνηση μελέτης και στην υλοποίηση αντιδιαβρωτικών έργων, ή έργων τεχνητής αναδάσωσης, χωρίς το ελληνικό Δημόσιο να απεμπολεί οποιοδήποτε δικαίωμά του επί των εκτάσεων αυτών.

Ειδική μέριμνα, με την μορφή της οικονομικής προστασίας έναντι οφειλών προς το Δημόσιο ή τις τράπεζες, γίνεται για τους ρητινεργάτες, δηλαδή τους καλλιεργητές που συλλέγουν ρετσίνι ενώ, τέλος, προστίθενται οι Δασικές Υπηρεσίες και το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή στις αρμόδιες αρχές για την εφαρμογή της ΠΝΠ, που δημοσιεύτηκε νωρίτερα τον Αύγουστο για τα «Έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση του κινδύνου πυρκαγιών».


Πηγή: enikos.gr

Exit mobile version