K. Μίχαλος: Να αναδείξουμε τις δυνατότητες της μικρομεσαίας τουριστικής επιχείρησης

Στην ανάδειξη των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων και τη συμβολή των Επιμελητηρίων στην αναπτυξιακή τους προοπτική, έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΚΕΕ και ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, σε εκδήλωση που διοργάνωση σήμερα ο ΕΒΕΑ για τις τουριστικές επιχειρήσεις.

«Η πρωτοβουλία αυτή είναι μέρος της προσπάθειάς μας να στηρίξουμε, ως Επιμελητηριακή Κοινότητα, την ποιοτική και βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.

Να αναδείξουμε τον καίριο ρόλο της Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας, στο πλαίσιο της ανάδειξης και αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Να εντοπίσουμε τα προβλήματα, αλλά και τις δυνατότητες της μικρομεσαίας τουριστικής επιχείρησης να λειτουργήσει ως μοχλός αναβάθμισης των υπηρεσιών και των εμπειριών που προσφέρει η χώρα μας στον επισκέπτη.

Αν υπάρχει στη χώρα μας ένα αδιαμφισβήτητο success story τα τελευταία δύο χρόνια, αυτό λέγεται «ελληνικός τουρισμός». Εν μέσω μιας πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, αποδείχθηκε περίτρανα ότι ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Ο κλάδος που ακόμα και κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες, δεν παύει να στηρίζει την οικονομία και την απασχόληση στον τόπο.

Δεν παύει να δημιουργεί θέσεις εργασίας και ευκαιρίες, να αυξάνει τα εισοδήματα του πληθυσμού της Περιφέρειας, αλλά και να συμπαρασύρει στην ανάπτυξη πολλούς ακόμη κλάδους της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας.

Είναι γεγονός ότι ο τουρισμός λειτούργησε ως βασική κινητήριος δύναμη για την επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης εντός του 2014, επιτυγχάνοντας εντυπωσιακή αύξηση μεγεθών.

 

–              Με 23 εκατ. αφίξεις ξένων επισκεπτών

–              με άμεση συνεισφορά 14 δισ. ευρώ στα έσοδα της χώρας

–              με τη δημιουργία 115.000 νέων θέσεων εργασίας στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου

–              με εκτιμώμενη, άμεση και έμμεση, συμμετοχή στο ΑΕΠ της χώρας σε ποσοστό άνω του 20%

ο τουρισμός έχει ήδη αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια ανάκαμψης.

Ωστόσο, η δυναμική αυτή δεν πρέπει να προκαλεί εφησυχασμό. Και δεν πρέπει, βεβαίως, να τίθεται σε κίνδυνο, με άστοχες κινήσεις.

Τώρα, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται σχέδιο, σοβαρότητα και προσοχή, τόσο από πλευράς της Πολιτείας, όσο και από τους φορείς, τις επιχειρήσεις και τις τοπικές κοινωνίες.

Το πολύτιμο κεφάλαιο φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς που διαθέτει η χώρα μας, θα πρέπει να αξιοποιηθεί με βάση ένα σαφές όραμα, με σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, με μακρόπνοο σχέδιο, με υψηλό επαγγελματισμό, με καινοτόμες μεθόδους και πρακτικές.

Υπάρχουν ακόμη πολλά που πρέπει να γίνουν, με στόχο την αύξηση της ποιοτικής διαφοροποίησης και της άμβλυνσης της εποχικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Χρειάζονται σύγχρονα εργαλεία ενίσχυσης και προβολής του εγχώριου τουριστικού προϊόντος.

Χρειάζεται αναζήτηση νέων αγορών και ομάδων – στόχων.

Χρειάζεται αναβάθμιση των απαραίτητων βασικών υποδομών, όπως είναι το οδικό δίκτυο, τα αεροδρόμια, τα λιμάνια και οι μαρίνες της χώρας.

Χρειάζεται μεγαλύτερη επένδυση στην ανάπτυξη ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός, ο γαστρονομικός, ο συνεδριακός, ο αγροτικός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας.

Χρειάζεται κυρίως ένα περιβάλλον που θα επιτρέπει στον ιδιωτικό τομέα – και στη ραχοκοκαλιά του, που λέγεται Μικρομεσαία Επιχείρηση – να αναλάβει το ρόλο που του αναλογεί σε αυτή τη διαδικασία.

Γιατί, προϋπόθεση επιτυχίας της όποιας στρατηγικής ή σχεδίου εκ μέρους της Πολιτείας, είναι η αποτελεσματική ενεργοποίηση και συμμετοχή της επιχειρηματικής

κοινότητας. Οι επιχειρήσεις είναι αυτές που οφείλουν να αντανακλούν το σύγχρονο τουριστικό προφίλ της χώρας. Και να το μετατρέπουν σε ελκυστική εμπειρία για τον επισκέπτη.

Αυτό απαιτεί νέα, σύγχρονα πρότυπα ποιότητας για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Απαιτεί επένδυση στην εκπαίδευση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, για επιχειρηματίες και εργαζόμενους. Απαιτεί νέους μηχανισμούς για τη διευκόλυνση της δικτύωσης και της ανάπτυξης συνεργασιών σε διεθνές επίπεδο.

Χρειάζεται επίσης γενναία κίνητρα για την προσέλκυση κεφαλαίων, με απλούστερες διαδικασίες για την πραγματοποίηση επενδύσεων, με αποτελεσματικούς μηχανισμούς στήριξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στον κλάδο.

Σε αυτή την κατεύθυνση, η Πολιτεία οφείλει να αξιοποιήσει αποτελεσματικά τα διαθέσιμα εργαλεία, όπως ο νέος Επενδυτικός Νόμος και το νέο ΕΣΠΑ.

Ειδικά ως προς το ΕΣΠΑ, θεωρούμε ιδιαίτερα θετικό το μέτρο της επιδότησης για τη δημιουργία και την ενίσχυση νέων επιχειρήσεων στον τομέα του τουρισμού. Είναι μια κίνηση που μπορεί να ανοίξει δρόμους απασχόλησης και δημιουργίας σε ανθρώπους που σήμερα βρίσκονται εκτός αγοράς εργασίας. Να επιτρέψει την αξιοποίηση νέων, καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών και να συμβάλει στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Πέρα από τις επιδοτήσεις και τα κίνητρα που παρέχει η Πολιτεία, η τουριστική ανάπτυξη προϋποθέτει πάνω από όλα ένα σταθερό και βιώσιμο επιχειρηματικό περιβάλλον. Με αποκατάσταση της ρευστότητας, με ανταγωνιστικό κόστος δανεισμού για τις επιχειρήσεις, με λιγότερη γραφειοκρατία και καλύτερη λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών. Και βεβαίως, με ένα ανταγωνιστικό και σταθερό φορολογικό σύστημα.

Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η ανάπτυξη της οικονομίας – που είναι το μεγάλο εθνικό διακύβευμα σήμερα – δεν μπορεί παρά να στηριχθεί στις δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα. Στην προσέλκυση επενδύσεων και κυρίως στη δημιουργία νέων, καινοτόμων μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Επιχειρήσεων οι οποίες θα δώσουν ώθηση στην απασχόληση, θα δημιουργήσουν ευκαιρίες και εισοδήματα σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Η Επιμελητηριακή Κοινότητα συμβάλει και θα συνεχίσει να συμβάλει σε αυτό το στόχο: με ακόμη περισσότερες, υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, με νέους θεσμούς και εργαλεία επιχειρηματικότητας, με προγράμματα επιμόρφωσης, με πρωτοβουλίες ενημέρωσης και ανταλλαγής απόψεων, όπως η σημερινή εκδήλωση.

 Ελπίζουμε ότι και η Πολιτεία θα αναλάβει το ρόλο που της αναλογεί.

 Με αυτές τις σκέψεις θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που βρίσκεστε σήμερα εδώ. Ελπίζω ότι στη διάρκεια της εκδήλωσης θα αναπτυχθεί μια γόνιμη και ενδιαφέρουσα συζήτηση. Μια συζήτηση που θα βοηθήσει να οικοδομήσουμε ένα ποιοτικότερο, διαφοροποιημένο και αποδοτικό τουριστικό προϊόν, με πρωταγωνιστή τη Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα και τους ανθρώπους της».

Exit mobile version