Πόσο έχει προχωρήσει η κατασκευή του TAP – Σοβαρά γεωλογικά εμπόδια

Μία σειρά γεωλογικών εμποδίων πρέπει να ξεπερασθούν για
την ολοκλήρωση του διαδρατικού αγωγού φυσικού αερίου (TAP), όπως δήλωσε το στέλεχος της εταιρείας Μ. Λι σε ημερίδα της
Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας στη Θεσσαλονίκη.

Βάσει των πιο επικαιροποιημένων στοιχείων (Απρίλιος 2017) από το σύνολο των 550 χλμ. αγωγού, που θα κατασκευαστούν σε ελληνικό έδαφος, οι ανάδοχοι εργολήπτες του ΤΑΡ έχουν παραλάβει άνω του 66% των 32.000 σωληναγωγών που θα χρησιμοποιήσουν, ενώ έχουν καθαρίσει και διαμορφώσει 270 χλμ. της συνολικής όδευσης του αγωγού.

Επίσης, έχουν γίνει εργασίες ένωσης 234 χλμ. και συγκόλλησης σε 203 χλμ. αγωγού, έχουν διανοιχθεί 165 χλμ. της τάφρου και έχουν τοποθετηθεί εντός της 134 χλμ. του αγωγού. Σε 115 χλμ. ο αγωγός έχει καλυφθεί με χώμα και σε 21 χλμ. γης και έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες της αποκατάστασης γης.

Κατολισθήσεις, καθιζήσεις, ενεργά
ρήγματα, σεισμοί, εδαφικές υποχωρήσεις, είναι κάποια μόνο από τα «εμπόδια», που συναντά και καλείται να
προσπεράσει στη διαδρομή του ο TAP.



Οι γεωκίνδυνοι συνιστούν σημαντικούς παράγοντες κινδύνου για τα συστήματα
αγωγών φυσικού αερίου, καθώς οι συνέπειες μίας ενδεχόμενης ρήξης του αγωγού
είναι εξαιρετικά σοβαρές στους τομείς της υγείας, της ασφάλειας, του περιβάλλοντος,
της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.




«Σε διάφορα στάδια του έργου έχουμε
συναντήσει ζητήματα λόγω γεωλογικής επικινδυνότητας, τα οποία αντιμετωπίζουμε
μέσα από προοδευτικά λεπτομερέστερες έρευνες, οι οποίες οδηγούν σε συνεχή
μείωση των κινδύνων», ανέφερε ο Λ, προσθέτοντας ότι οι γεωλογικοί κίνδυνοι δεν μπορούν να εξαλειφθούν πλήρως. ‘Οταν κρίνεται απαραίτητο, είπε, τροποποιείται η όδευση του αγωγού, ενώ προβλέπεται η εκτίμηση
και διαχείριση του υπολειπόμενου κινδύνου κατά τη λειτουργία του.


Ειδικά για την Ελλάδα ο κ. Λι
ανέφερε πως θέματα με κατολισθήσεις μελετήθηκαν στις περιοχές Λαχανά, Άνω
Γραμματικού και Κλεισούρας, ενώ χαρακτήρισε «ευνοϊκότερες» τις γεωλογικές
συνθήκες στα μεγάλα ποτάμια της χώρας.


Ως τη μεγαλύτερη «πρόκληση» για τον
TAP στο πεδίο αντιμετώπισης των γεωκινδύνων ο κ. Λι χαρακτήρισε το ορεινό τμήμα
80 χιλιομέτρων στην Αλβανία. «Πρόκειται πιθανότατα για το πιο δύσκολο τμήμα του
δικτύου αγωγών SCPX-TANAP-TAP, εξαιτίας του συνδυασμού στενών κορυφογραμμών των
ορεινών όγκων, υψηλής σεισμικότητας, εκτεταμένων ενεργών κατολισθήσεων, ασταθών
πλαγιών και πολύ περιορισμένης πρόσβασης», ανέφερε χαρακτηριστικά,
διευκρινίζοντας ότι ακόμη και αν αντιμετωπισθούν κάποια θέματα, εξακολουθούν να
υπάρχουν «υπολειπόμενοι κίνδυνοι».



Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό
αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Ο μήκους
878 χλμ. αγωγός (550 χλμ. στην Ελλάδα, 215 χλμ. στην Αλβανία, 105 χλμ στην
Αδριατική θάλασσα και 8 χλμ στην Ιταλία) θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans
Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα
διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει
στην ξηρά στη Nότια Ιταλία.








Exit mobile version