http://www.enikonomia.gr/economy/127267,ti-allazei-stis-symvaseis-ton-stegastikon-daneion-meta-ti-psifisi.html http://media.enikonomia.gr/data/photos/resized/125_127267_cdb283a915-a712c9bd339baca4.jpg Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τα στεγαστικά δάνεια το οποίο ενσωματώνει Οδηγία για την προστασία των δανειοληπτών στεγαστικών... 11/24/2016 1:12:46 PM

Τι αλλάζει στις συμβάσεις των στεγαστικών δανείων μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου του ΥΠΟΙΚ

Τι αλλάζει στις συμβάσεις των στεγαστικών δανείων μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου του ΥΠΟΙΚ

Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τα στεγαστικά δάνεια το οποίο ενσωματώνει Οδηγία για την προστασία των δανειοληπτών στεγαστικών δανείων.


Σύμφωνα με την υφυπουργό Οικονομικών Αικατερίνη Παπανάτσιου το νομοσχέδιο εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία με την Οδηγία 2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις συμβάσεις πίστωσης για καταναλωτές για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία και την τροποποίηση της Οδηγίας 2008. Η εναρμόνιση αυτή χαρακτηρίστηκε ως θετική από το σύνολο σχεδόν των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, αλλά και από τους φορείς που τοποθετήθηκαν στην Επιτροπή.

Καταργεί ουσιαστικά τα «ψιλά» γράμματα από τις δανειακές συμβάσεις και προχωρά στην ενημέρωση και την προστασία του καταναλωτή.

Για πρώτη φορά έχουμε μια Οδηγία με δεσμευτικό περιεχόμενο για τις ενυπόθηκες δανειακές συμβάσεις, μια Οδηγία που προβλέπει κυρώσεις στους παραβάτες, προστατεύει ουσιαστικά τους καταναλωτές.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ελληνική αγορά, διότι δεν υπήρχε μέχρι σήμερα ανάλογη ρύθμιση στην ελληνική νομοθεσία. Το μόνο που υπήρχε ήταν ο Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος, ο οποίος όντας μη δεσμευτικός δεν προέβλεπε κυρώσεις και ως εκ τούτου κατέληγε κενό γράμμα, αφήνοντας τους δανειολήπτες ουσιαστικά απροστάτευτους.

Όσον αφορά τις διατάξεις του Δευτέρου Μέρους του νομοσχεδίου, για τις οποίες τοποθετηθήκαμε αναλυτικά στις Επιτροπές, έχουν σκοπό να αντιμετωπίσουν χρόνια προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και να ρυθμίσουν αδικίες που είτε παρουσιάστηκαν τα τελευταία χρόνια είτε δεν είχαν διορθωθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.

Για παράδειγμα, το άρθρο 44 για τη διαφάνεια σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις ενισχύει αποτελεσματικά τον έλεγχο, ώστε να μην υπάρχει κανένα θολό τοπίο και καμμία σκιά.

Επίσης, το άρθρο 46 δίνει τη δυνατότητα ανάθεσης από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους σε εμπειρογνώμονες νομικούς ή τεχνικούς της διενέργειας εμπειρογνωμοσύνης σε διαιτητικά δικαστήρια. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς είναι συχνό φαινόμενο σε διεθνή διαιτητικά δικαστήρια να απαιτείται η προσκόμιση πραγματογνωμοσύνης σε πολύ στενά χρονικά περιθώρια της τάξεως των δέκα ημερών. Είναι προφανές ότι αυτές οι χρονικότητες καθιστούν αδύνατη τη συνήθη διαδικασία για μια πραγματογνωμοσύνη, με αποτέλεσμα η χώρα να κινδυνεύει να παρουσιαστεί σε αυτά τα δικαστήρια ουσιαστικά απροετοίμαστη, κάτι το οποίο θα είχε ένα δυσθεώρητο δημοσιονομικό κόστος σε περίπτωση καταδίκης μας ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων και συνεπώς, θα ήταν διαφορετικής τάξης μεγέθους από το κόστος της ίδιας της πραγματογνωμοσύνης.

Αναφορικά με το θέμα των δανείων σε ξένο νόμισμα που ακούστηκε από τους εισηγητές των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, το άρθρο 22 του παρόντος νομοσχεδίου, υπάρχει και η πρόβλεψη η σύμβαση πίστωσης να συνοδεύεται καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής με χρηματοπιστωτικό μέσο αντιστάθμισης του συναλλαγματικού κινδύνου.

Αναφορικά με το θέμα των δανείων σε ελβετικό φράγκο, είναι ένα ζήτημα το οποίο δεν αφορά την παρούσα εναρμόνιση με την Οδηγία και θα εξετασθεί, ώστε να λυθεί σε κάποιο μελλοντικό νομοσχέδιο. Δεσμευτήκαμε, εξάλλου και στις Επιτροπές ότι θα το δούμε στο μέλλον.
Επίσης, αναφορικά με τις προτάσεις που κατέθεσε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, εξετάζονται ήδη από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Τη μία πρότασή του την κάναμε δεκτή για τις πέντε μέρες. Όσον αφορά τις υπόλοιπες, σε μελλοντικά νομοσχέδια θα μπορέσουμε να φέρουμε τις απαραίτητες τροπολογίες.

Σχόλια Αναγνωστών

σχολίασε και εσύ