Quantcast
Τσίπρας: Να μην εκλέγεται βουλευτής πάνω από δύο θητείες- Οι 5 άξονες της Συνταγματικής Αναθεώρησης - enikonomia.gr
share

Τσίπρας: Να μην εκλέγεται βουλευτής πάνω από δύο θητείες- Οι 5 άξονες της Συνταγματικής Αναθεώρησης

δημοσιεύτηκε:

«Η οικονομική κρίση ήταν το αποτέλεσμα της ήττας της Μεταπολίτευσης»
δήλωσε ο Αλέξης Τσίπρας μιλώντας στην εκδήλωση για την παρουσίαση των προτάσεων
της κυβέρνησης για τη Συνταγματική Αναθεώρηση.


Ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι «πρέπει να τελειώσουμε με αυτά
που μας έφεραν μέχρι εδώ- να αλλάξουμε το κράτος. Να αποφασίσουμε όλοι μαζί ποια
Ελλάδα θέλουμε» και πρόσθεσε πως «οι πολίτες πρέπει να έχουν ενεργό ρόλο στη
διαμόρφωση των προτάσεων για τη συνταγματική αναθεώρηση» και ότι την άνοιξε του
2017 η έκθεση με τα συμπεράσματα του διαλόγου θα παραδοθεί στα κόμματα.


Όσον αφορά στις προτάσεις ο κ. Τσίπρας ανέφερε τις εξής: Το
πρώτο μέτρο είναι η συνταγματική καθιέρωση της απλής αναλογικής, το δεύτερο
μέτρο ως συμπλήρωμα είναι η υποχρέωση της πρότασης δυσπιστίας να συνοδεύεται
από βιώσιμη πρόταση για νέο πρωθυπουργό.


Όσον αφορά στην εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο
πρωθυπουργός υποστήριξε πως «προτείνουμε εκλογή από τη Βουλή μόνο αν υπάρχει
υποστήριξη από τα δύο τρία της Βουλής, κάτι που θα πρέπει να διαπιστωθεί σε δύο
διαδοχικές ψηφοφορίες. Αν αποβούν άκαρπες οι προσπάθειες αυτές, τότε η τρίτη
ψηφοφορία θα ανήκει στο εκλογικό σώμα. Προτείνουμε την εκλογή ΠτΔ από τον λαό
και δημοψηφίσματα για κρίσιμα ζητήματα. Η λελογισμένη αύξηση των αρμοδιοτήτων
του ΠτΔ μπορεί να ενισχύσει τη θέση του χωρίς να αγγίζει τον πυρήνα του
πολιτεύματος».


Ένα ακόμη μέτρο είναι «στο πλαίσιο ενίσχυσης του ελεγκτικού
ρόλου του κοινοβουλίου για τη θητεία των βουλευτών, να μην εκλέγεται κανείς
πάνω από δύο θητείες ή 8 χρόνια. Πρωθυπουργός να ορίζεται μόνο εν ενεργεία
βουλευτής».


Ο κ. Τσίπρας ανέφερε και την υποχρέωση κύρωσης, μόνο με
δημοψήφισμα, οποιασδήποτε συνθήκης μεταβιβάζει αρμοδιότητες του κράτους. Για
εθνικά θέματα. Δημοψήφισμα για ψηφισμένο νόμο μετά τη συλλογή με λαϊκή
πρωτοβουλία άνω του 1 εκατ. υπογραφών, εκτός νόμων που αφορούν τα
δημοσιονομικά.


Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο κράτος δικαίου λέγοντας
ότι «Σε ό, τι αφορά τον συνταγματικό έλεγχο χρειάζεται προσοχή και συζήτηση σε
βάθος. Όμως δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε την ανάγκη για ταχύτητα στην
απονομή δικαιοσύνης. Ειδικό γνωμοδοτικό όργανο από δικαστές ανώτατων δικαστών
που σε εξαιρετικές περιπτώσεις θα
γνωμοδοτεί για ψηφισμένο νόμο σε σύντομο διάστημα πρότεινε ο ίδιος. Μίλησε επίσης
και για την κατάργηση της ασυλίας ώστε οι βουλευτές να αντιμετωπίζονται όπως
κάθε πολίτης, ενώ αναφέρθηκε και στην ανάγκη ριζικής τροποποίησης της διάταξης
περί ευθύνης Υπουργών».


Αναφορικά με τις Ανεξάρτητες Αρχές είπε πως «πρέπει το
Σύνταγμα να έχει πρόβλεψη για τη συγκρότηση ανεξάρτητων αρχών ακόμα κι αν δεν
συγκεντρωθούν τα 4/5».


Ένας ακόμη άξονας των προτάσεων για τη Συνταγματική
Αναθεώρηση είναι οι σχέσεις Κράτους- Εκκλησίας, ένα «ευαίσθητο ζήτημα» όπως είπε
ο κ. Τσίπρας.


«Για τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας, είναι ώριμο το αίτημα
για ρητή κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του Κράτους αλλά αναγνώριση
της κρατούσας θρησκείας» ενώ πρόσθεσε ότι «πρέπει να κατοχυρωθεί και ο
πολιτικός όρκος».


Ο πέμπτος άξονας έχει να κάνει με τα κοινωνικά δικαιώματα. Ο
πρωθυπουργός υπογράμμισε πως «πρέπει να υπάρξει ρητή απαγόρευση άρσης του
δημόσιου ελέγχου για το νερό και την ενέργεια και κατοχύρωση των Συλλογικών Διαπραγματεύσεων για
τη ρύθμιση του κατώτατου μισθού, Συνταγματική κατοχύρωση της Διαιτησίας».







Ο κ. Τσίπρας τόνισε επίσης την ενίσχυση των κοινοβουλευτικών θεσμών πέρα
και έξω από τις δουλείες του πελατειακού κράτους και των μηχανισμών του. Την αποτελεσματική προστασία και διεύρυνση των
κοινωνικών δικαιωμάτων σε μια κοινωνία που έχει δεχτεί αλλεπάλληλα χτυπήματα
από την πολιτική της λιτότητας. Την οικοδόμηση νέων θεσμών λαϊκής συμμετοχής και
διαβούλευσης που θα παράξουν από την αρχή την έννοια του κοινού συμφέροντος,
του κοινού καλού. Γιατί το κοινό καλό δεν είναι κάτι δεδομένο από τα πριν.
Αντίθετα παράγεται καθημερινά και ο ορισμός του εξαρτάται άμεσα από τον δημόσιο
διάλογο και από τους ίδιους τους θεσμούς μέσα στους οποίους συντελείται αυτή η
διαβούλευση.

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.