Ένα ειδικό τέλος διακίνησης σε πακέτα αξίας κάτω των 150 ευρώ που παραγγέλνονται online από γνωστές πλατφόρμες όπως από το Shein, τη Temu και η Alibaba ετοιμάζεται να εφαρμόσει έως τις αρχές του 2026 η Κομισιόν.
Δηλαδή αυτό να γίνει, 2 χρόνια νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό που είχε κάνει η Κομισιόν για το θέμα αυτό. Ο στόχος σύμφωνα με το www.navigator-insurance.com είναι να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της μαζικής εισροής προϊόντων των εξαιρετικά low-cost από τη διαδικτυακή αγορά της Κίνας καθώς έχουν υποτιμηθεί οι εγχώριες επιχειρήσεις.
Το μέτρο αναμένεται να εγκριθεί σήμερα κατά τη σύνοδο των υπουργών Οικονομικών. Υπενθυμίζεται πως αυτό προτάθηκε τον Φεβρουάριο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πρέπει να συνοδεύεται από έξοδα διεκπεραίωσης επί κάθε μικρού πακέτου που εισέρχεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα περισσότερα από αυτά αφορούν ηλεκτρονικές αγορές από τις πλατφόρμες Shein και Temu. Το ύψος αυτών των εξόδων δεν έχει ορισθεί, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε επιβάρυνση 2 ευρώ ανά πακέτο.
Το ειδικό τέλος διακίνησης
Την στιγμή ο συντάκτης του άρθρου https://www.navigator-insurance.com/ αναφέρει πως σήμερα πως σε πολλά μικρά δέματα που στέλνονται από Κινέζους πωλητές προς τους καταναλωτές δεν πληρώνονται οι σχετικοί φόροι αλλά και οι δασμούς εισαγωγής λόγω της χαμηλής αξίας των προϊόντων που δηλώνονται.
Αυτό δημιουργεί άνισους όρους ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Μάλιστα οι εν λόγω πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν διαταράξει τις παραδοσιακές αγορές λιανικής πώλησης καθώς οι πρώτες πωλούν στους καταναλωτές προϊόντα σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές. Αυτό αναγκάζει τους τοπικούς λιανοπωλητές να συμμορφώνονται με πιο αυστηρούς κανονισμούς από αυτούς που προβλέπονται αλλά και να επωμίζονται πιο υψηλό λειτουργικά κόστη.
Ο ρόλος του Επίτροπου Εμπορίου της ΕΕ
Αξίζει να σημειωθεί πως καθοριστικό ρόλο στο να γίνει αυτό έχει ο Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ, Μάρος Σέφκοβιτς καθώς έστειλε πρόσφατα σχετική επιστολή στους υπουργούς Οικονομικών της ΕΕ μέσω της οποίας ζητούσε να εγκριθεί το συντομότερο δυνατόν η εφαρμογή του μέτρου.
Ο βασικός στόχος είναι σαφής: να δημιουργηθεί ένα πιο δίκαιο περιβάλλον που θα προστατεύει τις εγχώριες επιχειρήσεις αλλά και που θα διατηρεί ταυτόχρονα τις αρχές του ανοιχτού εμπορίου.
Εάν πάρει σάρκα και οστά αυτό το μέτρο, τότε αυτό μπορεί να σημαίνει για τους καταναλωτές ελαφρώς υψηλότερες τιμές για τα εισαγόμενα αγαθά αλλά για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις αυτό θα είναι μια ευκαιρία να γίνουν πιο ανταγωνιστικές με πιο δίκαιο τρόπο σε μια αγορά που έχει αλλάξει σημαντικά λόγω των ψηφιακών πλατφόρμων.
Τι ισχύει μέχρι σήμερα
Υπενθυμίζεται πως μέχρι σήμερα η Κομισιόν σκόπευε να εφαρμόσει τα εν λόγω μέτρα στα μέσα του 2028 στο πλαίσιο μιας ευρύτερης μεταρρύθμισης της τελωνειακής ένωσης, ενός μεγάλου προγράμματος εναρμόνισης και ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ των κρατών μελών.
Όμως, «αυτό το χρονοδιάγραμμα δεν ανταποκρίνεται στην κατάσταση που έχει χαρακτήρα επείγοντα », δήλωσε ο Ευρωπαίος επίτροπος Μάρος Σέφκοβιτς.
Στην πραγματικότητα, πολλοί τομείς της αγοράς ζητούν να αντιμετωπιστεί το θέμα χωρίς να υπάρχουν καθυστερήσεις του αθέμιτου ανταγωνισμού που συνιστά η απαλλαγή των μικρών πακέτων από την επιβολή δασμών.
Σήμερα, η Κομισιόν και οι υπουργοί Οικονομικών αναμένεται να συμφωνήσουν στο ότι είναι αναγκαίο να θεσπιστεί ένα μεταβατικό σύστημα για την φορολόγηση μικρών πακέτων που θα τεθεί σε εφαρμογή στις αρχές του 2026.
Σύμφωνα με σχέδιο κοινού ανακοινωθέντος, θα δεσμευθούν, δεδομένου του επείγοντα χαρακτήρα της κατάστασης, για την εξεύρεση απλής και προσωρινής λύσης που θα επιτρέψει την εφαρμογή των μέτρων αυτών μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2026.
Τα μεταβατικά αυτά μέτρα θα τεθούν προς έγκριση στο προσεχές συμβούλιο των ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών στις 12 Δεκεμβρίου.
