Quantcast
Πρεμιέρα αύριο για τη Black Friday - Η νέα "βίβλος" για τις αγορές των καταναλωτών - enikonomia.gr
share

Πρεμιέρα αύριο για τη Black Friday – Η νέα “βίβλος” για τις αγορές των καταναλωτών

δημοσιεύτηκε:

Αύριο, Παρασκευή, 28 Νοεμβρίου κάνει πρεμιέρα η  Black Friday στη χώρα μας. Την ημέρα αυτή οι καταναλωτές θα βρουν στα καταστήματα σημαντικές προσφορές σε υπηρεσίες και σε προϊόντα. Ωστόσο ο θεσμός τείνει να μετατραπεί σε «Black Week» ή ακόμη και σε «Black Month» καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των καταναλωτών σε μια περίοδο που τα οικονομικά περιθώρια είναι περιορισμένα για τους Έλληνες πολίτες.

Τι πρέπει να προσέχετε στις αγορές σας

Στο πλαίσιο αυτό το ΙΝΚΑ δίνει χρήσιμες συμβουλές για το τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές στις αγορές τους κατά τη Black Friday και τη Cyber Monday που ακολουθεί την 1η Δεκεμβρίου του 2025. Αναλυτικά, το Ινστιτούτο συνιστά στους καταναλωτές:

1.να αγοράζουν αυτά  που πραγματικά χρειάζονται.  Να λάβουν υπόψη τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν και μην προβαίνουν σε αχρείαστες αγορές.

2. να διενεργούν έρευνα αγοράς. Να εντοπίζουν τα προϊόντα που πιθανόν να τους ενδιαφέρουν και  να σημειώσουν την τιμή τους, ώστε να μπορούν  πιο εύκολα να έχουν πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν.

3. να μην αγοράζουν ένα προϊόν, απλά επειδή είναι σε προσφορά.  Να μελετούν τα  χαρακτηριστικά του προϊόντος που τους ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθούν ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις τους.

4.να αναζητούν  κριτικές (reviews) για την ποιότητα του προϊόντος.  Να αξιολογούν την τελική τιμή, όχι την έκπτωση.

5. να αξιοποιούντο διαδίκτυο.  Να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, όχι μόνο για πραγματοποίηση αγορών, αλλά και για να εντοπίσουν  εναλλακτικά προϊόντα, κριτικές για το προϊόν που τους ενδιαφέρει, καθώς και την τιμή πώλησης του προϊόντος από άλλους προμηθευτές.

6.Η τιμή δεν πρέπει να είναι το μόνο κριτήριο. Ιδιαίτερα  οι καταναλωτές σκοπεύουν να αγοράσουν κάποιο προϊόν αξίας (πχ. κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή), είναι σημαντικό να αξιολογήσουν  την αξιοπιστία και την ποιότητα εξυπηρέτησης του συγκεκριμένου πωλητή.  Οι  πολίτες θα πρέπει να ρωτούν άλλους καταναλωτές για τις εμπειρίες τους, όπως για παράδειγμα η ανταπόκριση του πωλητή σε θέματα εγγυήσεων.

7.  να καθορίζουν  τον προϋπολογισμό τους από πριν. Είναι προφανές ότι την περίοδο του Black Friday θα υπάρξουν αρκετές προσφορές και θα είναι εύκολο να παρασυρθούν.

8. να καθορίζουν  από πριν τι χρειάζονται  και το μέγιστο ποσό που θέλουν να διαθέσουν, έχοντας υπόψη τις οικονομικές τους  δυνατότητες.

9. να ενημερωθούν για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν προβούν σε αγορά.  Οι πολίτες θα πρέπει να θυμούνται ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για αγορές από κατάστημα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση και επαφίεται στην πολιτική του κάθε καταστήματος αν θα αποδεχτεί επιστροφές ή αλλαγές. Αυτό προφανώς και δεν ισχύει για αγορές μέσω διαδικτύου, όπου οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μετά την παραλαβή του προϊόντος.

Τι θα αγοράσουν οι Έλληνες καταναλωτές τη φετινή Black Friday

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία της έρευνας της Klarna που έγινε για την Black Friday του 2025. Τα αποτελέσματα της έγιναν σε δείγμα 1.000 καταναλωτών ηλικίας 18-77 ετών και έδειξαν τα εξής:

Το 87,9% των ερωτηθέντων θα κάνει αγορές. Μάλιστα, αναμένεται να αγοράσουν κυρίως προϊόντα μόδας και τεχνολογίας.

Ποσοστό 37,7% δήλωσε ότι φέτος θα αγοράσει είδη ένδυσης, ενώ το 35,3% σκοπεύει να επενδύσει σε προϊόντα τεχνολογίας, γεγονός που ήταν αναμενόμενο, καθώς και πέρυσι οι δύο κατηγορίες μόδας και τεχνολογίας κατείχαν τις πρώτες θέσεις στις απαντήσεις των συμμετεχόντων, παρ’ όλο που η κατηγορία τεχνολογία πέρυσι είχε το υψηλότερο ποσοστό (38,2%). Μία μεγάλη μερίδα ερωτηθέντων θα αξιοποιήσει τις προσφορές και εκπτώσεις της Black Friday για να αγοράσει χριστουγεννιάτικα δώρα (22,7%), ενώ το 20,3% θα αγοράσει είδη σπιτιού. Το 25,5% έχει σκοπό να κάνει αγορές, αλλά δεν έχει ακόμη αποφασίσει τι θα αγοράσει (η έρευνα ολοκληρώθηκε μία εβδομάδα πριν την Black Friday).

Η τάση των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις online αγορές επιβεβαιώνεται και στην Black Friday. Σχεδόν 6 στους 10 καταναλωτές δήλωσαν ότι θα κάνουν αναζήτηση και θα αγοράσουν προϊόντα online (58%), με την επιλογή αυτή να παίρνει τις περισσότερες απαντήσεις σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Μόνο το 16,8% θα αναζητήσει προϊόντα και θα τα αγοράσει στο κατάστημα.

Σχετικά με το πόσα χρήματα είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν, το 31,1% σκοπεύει να ξοδέψει 101-250 ευρώ, το 26,3% 51-100 ευρώ, και μόλις το 19% θα δαπανήσει 251-500 ευρώ.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 41,2% δήλωσε ότι θα ελέγξει τις τιμές πριν από τις εκπτώσεις της Black Friday για να βεβαιωθεί ότι θα ωφεληθεί πραγματικά από τις προσφορές, και το 34,3% θα αγοράσει μόνο ό,τι μπορεί να αντέξει οικονομικά, γεγονός που δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές είναι πολύ προσεκτικοί στον προϋπολογισμό των αγορών τους σε αυτή την περίοδο προσφορών και εκπτώσεων. Επιπλέον, το 25,3% εξακολουθεί να αμφισβητεί τη γνησιότητα των εκπτώσεων της Black Friday, ποσοστό που εμφανίζει μια ήπια υποχώρηση σε σχέση με πέρσι (32%), υποδεικνύοντας ότι οι καταναλωτές παραμένουν προσεκτικοί αλλά λιγότερο επιφυλακτικοί απέναντι στις προσφορές.

Για τις αγορές τους οι καταναλωτές θα επιλέξουν να πληρώσουν με χρεωστική κάρτα (54,9%), πιστωτική κάρτα (19,9%), και μετρητά (18,9%). Η δυναμική των ευέλικτων, άτοκων επιλογών πληρωμής (συμπεριλαμβανομένου Buy Now, Pay Later) έχει σημειώσει άνοδο, καθώς το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγουν ευέλικτους τρόπους πληρωμών αυξήθηκε κατά 28,89% σε σχέση με πέρυσι.

Πώς θα λειτουργήσουν την Κυριακή τα καταστήματα

Επίσης επισημαίνεται πως την Κυριακή 30 Νοεμβρίου τα καταστήματα λιανικής θα είναι προαιρετικά ανοιχτά  από τις 11 π.μ. – 6 μ.μ. και τα εμπορικά από τις  11 π.μ. – 8 μ.μ.

 

 

 

 

 

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.