Χρυσή ευκαιρία για τους Έλληνες επιχειρηματίες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην Ιαπωνία μπορούν να αποτελέσουν οι Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του 2020 στο Τόκιο: τα “φώτα” που θα ρίξει η διοργάνωση στην Ελλάδα, ως γενέτειρά του θεσμού των Ολυμπιάδων, εκτιμάται ότι μπορούν να αυξήσουν την αναγνωρισιμότητα της χώρας μας στην Ιαπωνία και να βοηθήσουν στην τόνωση των αναιμικών διμερών σχέσεων σε επίπεδο εμπορίου και επενδύσεων. Τα παραπάνω επισημαίνει, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο σύμβουλος Α’ Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Τόκιο, Διονύσης Πρωτοπαπάς.
“Σήμερα δεν είμαστε γνωστοί στην Ιαπωνία. Οι Ιάπωνες γνωρίζουν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, αλλά αγνοούν τη σύγχρονη Ελλάδα. Για τους Ιάπωνες η Ευρώπη είναι σχεδόν μια ενιαία περιοχή και η αρνητική δημοσιότητα που υπάρχει τα τελευταία χρόνια για τη χώρα μας δεν βοηθάει. Η Ελλάδα στερείται ισχυρής διεθνούς εικόνας, με αποτέλεσμα οι Ιάπωνες καταναλωτές να δυσκολεύονται τις περισσότερες φορές να τη συνδέσουν με κάτι συγκεκριμένο, που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε ζήτηση προϊόντος ή υπηρεσίας. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2020 στο Τόκιο, λοιπόν, που από μόνοι τους θα στρέψουν τα φώτα της δημοσιότητας πάνω στην Ελλάδα, μπορούν να εξελιχθούν σε χρυσή ευκαιρία για τους ‘Ελληνες επιχειρηματίες” εξηγεί ο κ.Πρωτοπαπάς.
Χαμηλές εξαγωγές, αλλά με αυξητική πορεία
Πέραν των οφελών σε επίπεδο αναγνωρισιμότητας, η Ολυμπιάδα εκτιμάται ότι μπορεί να αξιοποιηθεί και από τις ελληνικές εταιρείες αλουμινίου, μαρμάρου και προϊόντων πέτρας, αφού -όπως επισημαίνεται και σε πρόσφατη (3/8/2016) έκθεση του γραφείου ΟΕΥ- τα υλικά αυτά είναι ιδιαιτέρως προσφιλή στην Ιαπωνία και ενόψει των Ολυμπιακών του 2020 παρουσιάζονται ευκαιρίες λόγω των προβλεπόμενων κατασκευαστικών έργων.
Προς το παρόν, ωστόσο, οι εξαγωγές προϊόντων “made in Greece” στην Ιαπωνία παραμένουν πολύ χαμηλές -στα 95 εκατ. ευρώ το 2016, σύμφωνα με την Ιαπωνική Στατιστική Υπηρεσία- παρότι η τάση είναι ανοδική τα τελευταία τέσσερα χρόνια και η προοπτική για το μέλλον ευοίωνη.
Μόνο ο Κλασικός Μαραθώνιος θα μπορούσε να φέρει στην Ελλάδα χιλιάδες Ιάπωνες, αλλά…
Χαμηλές παραμένουν και οι τουριστικές ροές: μόλις 20.000 Ιάπωνες τουρίστες ετησίως κατά μέσο όρο επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους, έναντι 100.000 προ δεκαετίας. “Ο αριθμός των Ιαπώνων τουριστών, αν και είχε αυξηθεί μετά τους Ολυμπιακούς της Αθήνας, σημείωσε κάμψη με την εμφάνιση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, ενώ το 2015 ήταν χρονιά κάμψης των τουριστικών ροών προς την Ελλάδα μετά από τρία χρόνια μικρής αλλά σταθερής ανάκαμψης, για λόγους που σχετίζονται μεταξύ άλλων με την κρίση, τους κεφαλαιακούς περιορισμούς και το προσφυγικό. Από τα μέσα του 2016 και μετά όμως, είχαμε εκ νέου αύξηση κρατήσεων” σημειώνει ο κ.Πρωτοπαπάς (σ.σ. σύμφωνα με την έκθεση του γραφείου ΟΕΥ, ειδικά προϊόντα θεματικού τουρισμού, όπως η συμμετοχή στον Κλασικό Μαραθώνιο, θα μπορούσαν να προελκύσουν χιλιάδες Ιάπωνες κάθε χρόνο στην Ελλάδα, οι οποίοι θα επισκέπτονταν τη χώρα μόνο για να τρέξουν έστω ένα μέρος της αρχαίας διαδρομής, καθώς είναι “φαν” των μαραθώνιων γενικά).
Σε μόλις 15 εκατ. ευρώ οι ελληνικές επενδύσεις
Στο μεταξύ, το ύψος των ελληνικών επενδύσεων στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου παραπέμπει περισσότερο σε ολιγοετές …επενδυτικό πρόγραμμα μεγάλης επιχείρησης, αφού δεν ξεπερνά τα 13-15 εκατ. ευρώ. Αυτή τη στιγμή “ναυαρχίδα” των ελληνικών επενδύσεων στην Ιαπωνία αποτελεί εκείνη της εταιρείας φυσικών καλλυντικών Apivita (σ.σ. η Ιαπωνία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά καλλυντικών παγκοσμίως μετά τις ΗΠΑ, με ετήσιες εισαγωγές που ξεπερνούν σε αξία το 1,2 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ τα ελληνικά ποιοτικά καλλυντικά πληρούν τις προϋποθέσεις για να γνωρίσουν επιτυχία στη χώρα). Σημαντική παρουσία στην Ιαπωνία έχει επί χρόνια και η Folli-Follie, με περισσότερα από 80 σημεία πώλησης και κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ, ο οποίος όμως -σύμφωνα με την έκθεση του γραφείου ΟΕΥ- δεν μεταφράζεται σε εισαγωγές από την Ελλάδα.
Τα 30 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι ξεπερνούν οι ιαπωνικές επενδύσεις στην Ελλάδα, ενώ μία εξ αυτών, η εταιρεία “Tosoh Hellas”, που δραστηριοποιείται στον χώρο της παραγωγής μερών για μπαταρίες, εδρεύει στη ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης. Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται ακόμη, μεταξύ άλλων, η “ΥΚΚ Group” (κατασκευή φερμουάρ) και η “Furukawa-Sky Aluminum” (εμπορία προϊόντων αλουμινίου στο πλαίσιο συνεργασίας με την ΕΛΒΑΛ), ενώ δεκάδες εταιρείες, που σχετίζονται με τη ναυτιλία, έχουν συνεχή παρουσία στην περιοχή της Αθήνας και ιδίως στην παραλιακή ζώνη από τον Πειραιά ως τη Βούλα.
Σχετίζεται το ενδιαφέρον της Mitsui για τον ΟΛΘ με τα μεταλλεύματα του Κοσόβου;
Ερωτηθείς αν το εκφρασμένο ενδιαφέρον της ιαπωνικής εταιρείας “Mitsui Corp” για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σχετίζεται με την πρόθεση αξιοποίησής του, σε σχέση με τα πλούσια αποθέματα μεταλλευμάτων του Κοσόβου, ο κ.Πρωτοπαπάς απάντησε ότι κατά την άποψή του αυτό θα είχε νόημα μόνο εάν οι Ιάπωνες είχαν εξαγοράσει μεταλλεία στην περιοχή. “Νομίζω ότι το ενδιαφέρον της Mitsui για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σχετίζεται ευρύτερα με τη στρατηγική γεωγραφική θέση του λιμανιού. Γι΄ αυτό άλλωστε και έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον ειδικά για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης τόσο πολλοί και τόσο μεγάλοι όμιλοι. Θεωρώ ότι το μεγάλο αυτό ενδιαφέρον δείχνει ότι υπάρχει πραγματικό βάθος και δίνει μια πρόγευση για το πώς μπορεί να εξελιχθεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στα επόμενα χρόνια” είπε χαρακτηριστικά.
Επαφές έως και δύο χρόνων για να “χτίσεις” σχέσεις εμπιστοσύνης στην Ιαπωνία
Ρωτήσαμε τον κ.Πρωτοπαπά τι πρέπει να γνωρίζει όποιος Έλληνας επιχειρηματίας θέλει να δραστηριοποιηθεί εμπορικά ή επενδυτικά στην Ιαπωνία και ο ‘Ελληνας διπλωμάτης έδωσε πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες:
-Η δραστηριοποίηση στην αγορά της Ιαπωνίας χρειάζεται (πολλή) υπομονή
Κατά τον κ.Πρωτοπαπά, για ένα επιχειρηματικό άνοιγμα στην Ιαπωνία μπορεί να χρειαστούν μήνες ή ακόμη και χρόνια επαφών. “Ο Ιάπωνας πρέπει να αισθανθεί απόλυτα ασφαλής για να συνάψει μια συμφωνία και για αυτό είναι συχνά δύσκολο για μια ελληνική εταιρεία να κάνει δουλειές στην Ιαπωνία, καθώς χρειάζεται να επενδύσει χρόνο και χρήματα έως και για δύο χρόνια, προκειμένου να χτίσει μια σχέση εμπιστοσύνης, χωρίς κάποιος να εγγυάται το θετικό αποτέλεσμα” λέει και προσθέτει ότι, από την άλλη, όταν οι επαφές τελεσφορήσουν, οι συνεργασίες είναι μακροχρόνιες και μπορεί να κρατήσουν και 20 χρόνια.
-Η γνώση ιαπωνικών είναι απαραίτητη ήδη από την αποστολή των πρώτων e-mails
“Οι Ιάπωνες δεν γνωρίζουν αγγλικά, οπότε βοηθάει 100% να υπάρχει ένας συνεργάτης που γνωρίζει άριστα ιαπωνικά, καθώς τα πάντα, ακόμη και η αποστολή των πρώτων e-mails, πρέπει να γίνονται στα ιαπωνικά. Διαφορετικά ενδέχεται να δημιουργηθούν παρεξηγήσεις” σημειώνει.
-Σχεδίασε τώρα για να ξεκινήσεις σε τρία χρόνια
Όποιος θέλει να δραστηριοποιηθεί στην ιαπωνική αγορά πρέπει να έχει μακροπρόθεσμη στρατηγική, που μπορεί να ξεκινάει σήμερα, για να κάνει δουλειά στα επόμενα δύο ή τρία χρόνια. Χρειάζεται να συμμετέχει σε εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές και να δείχνει τους πιθανούς συνεργάτες του ότι θεωρεί πολύ σοβαρή την προοπτική συνεργασίας μαζί τους
-Η συσκευασία είναι το “άλφα” και το “ωμέγα”, ενώ τα τρόφιμα πρέπει να είναι οπτικά και ουσιαστικά “τέλεια”
“Ολα τα προϊόντα πρέπει να είναι συσκευασμένα σε μέγεθος μερίδας. Πχ, τα ζυμαρικά να πωλούνται σε συσκευασίες των 100 γραμμαρίων. Σκεφτείτε ότι όταν ο Ιάπωνας αγοράσει ένα κέικ, αυτό θα είναι συσκευασμένο σε δέκα μικρά κομμάτια, καθένα από τα οποία θα έχει τη δική του ατομική συσκευασία. Το ελαιόλαδο πωλείται κυρίως σε φιάλες 250 ml και δευτερευόντως μισού λίτρου. Τα τρόφιμα χρειάζεται να είναι άθικτα, χωρίς βαθουλώματα και χτυπήματα, οπότε η συσκευασία πρέπει να γίνεται πολύ προσεκτικά” εξηγεί.
Ο κ.Πρωτοπαπάς θα μιλήσει το απόγευμα στη Θεσσαλονίκη σε εκδήλωση που διοργανώνει το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο (ΕΒΕΘ), σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο-Παράρτημα Βορείου Ελλάδας, το Ελληνο-Ασιατικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο και τους συνδέσμους Βιομηχανιών κι Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ