Quantcast
Ολοκληρώθηκε η συμφωνία ΟΛΠ - Cosco - enikonomia.gr
share

Ολοκληρώθηκε η συμφωνία ΟΛΠ – Cosco

δημοσιεύτηκε:

Το νέο αναθεωρημένο σχέδιο φιλικού διακανονισμού, μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ (COSCO), που προβλέπει επενδυτικά έργα ύψους 230.000.000 εκατ.ευρώ στο λιμάνι, υπογράφηκε την Πέμπτη το απόγευμα στο υπουργείο Ναυτιλίας, μεταξύ στελεχών των δύο πλευρών και παρουσία του αρμόδιου υπουργού Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.
Το τελικό κείμενο του φιλικού διακανονισμού, που έχει εγκριθεί από τη γενική συνέλευση των μετόχων του ΟΛΠ και ααναμένεται να αποσταλεί από το υπουργείο Ναυτιλίας προς ψήφιση στη Βουλή, έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις των εργαζομένων στα λιμάνια.
Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «τεράστιες νομικές ακροβασίες που επιχειρεί η κυβέρνηση προκειμένου να εκποιήσει τα λιμάνια». Συμμετέχει στη σημερινή 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ και καλεί όλους τους εργαζόμενους των λιμανιών να δώσουν δυναμικό “παρών” στα αγωνιστικά συλλαλητήρια σε όλες τις πόλεις. Οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ θα συμμετάσχουν στην απεργιακή συγκέντρωση της Αθήνας στην πλατεία Κλαυθμώνος στις 11 σήμερα το πρωί.
Στο μεταξύ, ο ΣΕΠ(COSCO), σε ανακοίνωσή του με αφορμή την έγκριση του σχεδίου φιλικού διακανονισμού, αναφέρει ότι «τα αρμόδια όργανα της εταιρείας αποφάσισαν να συνυπογράψουν το εγκριθέν από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΟΛΠ Α.Ε. κείμενο συμφωνητικού», του οποίου οι όροι, όπως τονίζει, «συνιστούν για το λιμάνι του Πειραιά, την ΟΛΠ Α.Ε., τη ΣΕΠ Α.Ε. και την Ελλάδα ένα μεγάλο επιχειρηματικό πλάνο αξίας 230.000.000 ευρώ, που θα αποτελεί εξολοκλήρου επένδυση από την Εταιρεία».
Ο πρόεδρος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης παρουσιάζοντας προχθές τις βασικές παραμέτρους του έργου και τις αναγκαίες προσαρμογές που έγιναν λόγω της Απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 230.000.000 ευρώ, ενώ αυξάνεται η ετήσια δυναμικότητα των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ σε 6.200.000 TEU (κιβώτια) από 3.700.000.
Επίσης, το μεταβλητό αντάλλαγμα παραμένει σταθερό στο 24,5% επί των εσόδων της ΣΕΠ, ενώ επεκτείνονται τα σταθερά ανταλλάγματα Ι και ΙΙ (ενοίκια έκτασης και μήκος προβλητών) και στον Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ.
Στη θέση του ελαχίστου εγγυημένου ανταλλάγματος μετά το 2021, το οποίο υπό όρους αναστέλλεται, καθιερώνεται ως αντιστάθμισμα αυξημένη “εγγυημένη δυναμικότητα” και “ελάχιστη εγγυημένη δυναμικότητα” ύψους 4.750.000 TEU και 3.087.500 TEU, αντιστοίχως.
Η Καθαρά Παρούσα Αξία της Σύμβασης ΣΕΠ αυξάνεται από 498 εκατ. ευρώ σε 678 -1.073 εκατ. ευρώ και κατασκευάζεται από τη ΣΕΠ Α.Ε. για λογαριασμό της ΟΛΠ Α.Ε., ο νέος Προβλήτας Πετρελαιοειδών με ευνοϊκούς χρηματοοικονομικούς όρους.
Σημειώνεται ότι το συνολικό έργο θα κατασκευασθεί σε θαλάσσιο χώρο και δεν παραχωρείται, όπως έγινε το 2009, ενώ δεν θα υπάρξει επίπτωση στις θέσεις εργασίας και το εργασιακό καθεστώς του ΟΛΠ.

Μετά την υπογραφή της συμφωνίας ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, δήλωσε:
«Μετά από ένα χρόνο από τη μονογραφή της Συμφωνίας για την επέκταση της παρουσίας της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά σήμερα, μετά την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των θεσμικών οργάνων της Πολιτείας, οριστικοποιείται επιτέλους μια πάρα πολύ μεγάλη επένδυση για τη χώρα. Μία επένδυση 230.000.000 εκ. ευρώ που είναι η μεγαλύτερη ξένη επένδυση στην Ελλάδα την εποχή της κρίσης.
Με αυτή την επένδυση το λιμάνι του Πειραιά καθίσταται πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Η καθαρά παρούσα αξία της καινούριας σύμβασής μας ανέρχεται στα 678 εκατομμύρια ευρώ και παράλληλα δημιουργούνται οι υποδομές στο λιμάνι του Πειραιά που μπορούν να φιλοξενήσουν πάνω από 6 εκατομμύρια κοντέινερς ετησίως.

Ο Γενικός Διευθυντής της ΣΕΠ ΑΕ, Fu Cheng Qiu, από την πλευρά του, δήλωσε:

«Σήμερα είναι μία σπουδαία ημέρα, καθώς έχουμε την τελική συμφωνία μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ ΑΕ. Τώρα, περιμένουμε την τελική έγκριση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και σας διαβεβαιώνω ότι μόλις εγκριθεί, άμεσα θα αρχίσει η κατασκευή του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ. Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες θέλουν να κάνουν τον Πειραιά τερματικό σταθμό, γι’ αυτό και πρέπει να προχωρήσουμε στην κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ.

Θέλω να πω ένα ευχαριστώ στον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Βαρβιτσιώτη και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΛΠ, κ. Ανωμερίτη, καθώς και όλους όσοι συνέβαλαν στην επίτευξη αυτής της συμφωνίας. Εμείς στοχεύουμε στο μέλλον ο Πειραιάς να γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα του εισαγωγικού εμπορίου της Ευρώπης. Επίσης, θέλουμε από την πλευρά μας να καταστήσουμε το λιμάνι του Πειραιά κεντρική και κομβική πύλη εισόδου προϊόντων για τη Νότια και την Κεντρική Ευρώπη. Με τη συνεργασία των δύο κυβερνήσεων, της Ελληνικής και της Κινεζικής, μπορούμε να πετύχουμε. Ευχαριστώ».

Τέλος, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ ΑΕ Ανωμερίτης δήλωσε:
«Ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο δαπάνης 230.000.000 με σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη σήμερα, καθιστώντας τον Πειραιά ένα από τα πιο σύγχρονα και μεγάλα εμπορευματικά λιμάνια της Ευρώπης. Ο ΟΛΠ Α.Ε. ως ιδιοκτήτης καθίσταται οικονομικά λιμάνι μεγάλης άξιας και ετήσιων προσόδων, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, της λιμενικής βιομηχανίας και της ανάπτυξης της χώρας.

Το μεγαλύτερο θέμα της χώρας είναι η Ανάπτυξή της. Είναι η βασική παράμετρος που μπορεί να δώσει διέξοδο, μαζί με άλλες διαχειρίσεις, στο πρόβλημα του δημόσιου χρέους. Και μόνο για το θέμα της Ανάπτυξης αξίζει όλοι οι πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες του τόπου να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, προκειμένου να επιτύχουμε γρήγορους ρυθμούς και αποδόσεις. Ο ΟΛΠ Α.Ε., με τις αναπτυξιακές του πρωτοβουλίες καθίσταται ο αναμορφωτής του Πειραιά, ως μια από τις πιο σημαντικές μηχανές ανάπτυξης, επιτυγχάνοντας υψηλούς ρυθμούς εσόδων και κερδών για τον ίδιο και αυξημένα έσοδα για το κράτος».

 

Συμφωνία με βάση την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Με βάση την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου έγινε η τελική συμφωνία για το φιλικό διακανονισμό με την κινεζική Cosco, όπως αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά.

Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Σχετικά με ανακοινώσεις και δημοσιεύματα, που αφορούν την υπογραφείσα Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ Α.Ε. και ΣΕΠ Α.Ε. για την κατασκευή του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ κλπ. σε συσχετισμό με το σκεπτικό και διατακτικό του Ελεγκτικού Συνεδρίου γίνονται γνωστά για την ακρίβεια των γεγονότων τα ακόλουθα:

1. Το Ελεγκτικό Συνέδριο με την 3377/2014 απόφαση του VI Τμήματος του έκρινε ότι “δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της δεύτερης τροποποίησης σύμβασης μεταξύ του ΟΛΠ Α.Ε. και της ΣΕΠ Α.Ε. σύμφωνα με το σκεπτικό”, χωρίς να παραθέτει στο διατακτικό κανέναν όρο.
2. Στο σκεπτικό του Ε.Σ. (σημείο VI) αναγράφεται ότι, “Η σύναψη της τροποποιητικής αυτής σύμβασης με τη ΣΕΠ Α.Ε., χωρίς να έχει προηγηθεί νέα διαδικασία ανάθεσης, παρίσταται, κατά την κρίση του τμήματος νόμιμη”. Άρα η διαδικασία του φιλικού διακανονισμού κρίνεται ως επιλογή νόμιμη.
3. Στο σκεπτικό του Ε.Σ. (σημείο VII) το Τμήμα, όπως και το Κλιμάκιο έκρινε ότι πρέπει να επεκταθεί η καταβολή σταθερού ανταλλάγματος Ι και στο σχέδιο σύμβασης για τον δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ.
Στο Συμφωνητικό που υπογράφηκε προστέθηκε ως σημείο 7α επακριβώς ο όρος αυτός.
4. Στο σκεπτικό του Ε.Σ (σημείο VII) το Τμήμα έκρινε ότι πρέπει να επεκταθεί η καταβολή σταθερού ανταλλάγματος II στο σχέδιο Σύμβασης.
Στο Συμφωνητικό που υπογράφτηκε προστέθηκε ως σημείο 7β επακριβώς ο όρος αυτός.
5. Για το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα το σκεπτικό του Ε.Σ. (σημείο VI) έκρινε ότι δικαιολογείται η παράλληλη κατά το στάδιο της κατασκευής και μέχρι τη θέση σε παραγωγική λειτουργία του Προβλήτα III, αναστολή καταβολής του.

Στο Συμφωνητικό που υπογράφτηκε προστέθηκε ως σημείο 4.3.2. ο όρος αυτός.

6. Για το ίδιο θέμα, μετά το 2022, που συνδέεται με το Α.Ε.Π. η νέα διατύπωση βασίζεται επί της αντικατάστασης με οικονομικούς όρους του ελάχιστου εγγυημένου από την εγγυημένη δυναμικότητα και την ελάχιστη εγγυημένη δυναμικότητα, που ενσωματώθηκε με νέα μεγέθη στη Σύμβαση. Στο σκεπτικό του το Ε.Σ. (σημείο VI) κρίνει ότι αυτές οι τροποποιήσεις “ανάγονται σε ζητήματα σκοπιμότητας” και όχι νομιμότητας και εκφεύγουν της ελεγκτικής αρμοδιότητας του Ε.Σ. ”Τούτο δε, μπορεί να πράξει η ΟΛΠ Α.Ε., νομίμως, επιλέγοντας κατά την κρίση της ως μέσον τη διαδικασία της φιλικής διευθέτησης ….. αντί των χρονοβόρων και αβέβαιων ως προς το αποτέλεσμα τους δικαστικών διενέξεων”.

Στο Συμφωνητικό που υπογράφτηκε αναθεωρήθηκε ως σημείο 4.3.2 το κείμενο του πίνακα 3 για μετά το 2022, βάσει των οικονομικών εκτιμήσεων για την ελάχιστη εγγυημένη δυναμικότητα.

Από τα πιο πάνω αναλυτικά αποδεικνύεται επακριβώς ότι στο τελικό Συμφωνητικό που υπογράφτηκε συμπεριλήφθησαν με επιμέλεια όλες οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, παρότι στο κείμενο του διατακτικού, ουδεμία εξ’ αυτών ειδικώς αναφέρεται. Οι προσθήκες αυτές έγιναν για λόγους μέγιστης νομικής ασφάλειας, παρά τις εκατέρωθεν διαφορετικές ερμηνείες».

Εξερχόμενος της διαδικασίας της υπογραφής ο Επικεφαλής της Cosco δήλωσε ότι επιτέλους υπεγράφη ο Φιλικός Διακανονισμός, στόχος της Cosco είναι να καταστήσει τον Πειραιά το μεγαλύτερο σε κίνηση λιμάνι της Μεσογείου, ενώ τόνισε ότι τα έργα θα ξεκινήσουν αμέσως την επαύριο της επικύρωσης της συμφωνίας από την Βουλή.

Σημαντικό βήμα χαρακτήρισε τη συμφωνία ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ, κ. Γ. Ανωμερίτης, ο οποίος από την σειρά του τόνισε ότι χρειάζεται η ανάπτυξη, επιβάλλεται η ανάπτυξη, για να βγει η χώρα από τη δυσμενή οικονομική θέση, μη παραλείποντας να σημειώσει ότι το λιμάνι, εκτός από το εμπορικό έχει ένα πολύ σημαντικό επιβατικό κομμάτι όπως και ένα άλλο, επίσης σημαντικό κομμάτι, αυτό του car terminal.

Υπογράψαμε επιτέλους, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μ. Βαρβιτσιώτης μια σημαντική συμφωνία για το λιμάνι του Πειραιά σημειώνοντας τα όποια θετικά για την αύξηση της κίνησης αλλά και για τη στρατηγική ανάπτυξη του λιμανιού.

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.