Quantcast
Στα «σκαριά» online αδειοδοτήσεις για τις επιχειρήσεις - enikonomia.gr
share

Στα «σκαριά» online αδειοδοτήσεις για τις επιχειρήσεις

δημοσιεύτηκε:

Τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού συστήματος αδειοδότησης των επιχειρήσεων εξήγγειλε χθες η υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Θεοδώρα Τζάκρη, από το βήμα του 2ου συνεδρίου επιχειρηματικότητας της «Ν», με τίτλο «Φυγή προς τα εμπρός – Βέλτιστες στρατηγικές στα χρόνια της κρίσης».

Το νέο αυτό εργαλείο, το οποίο για πρώτη φορά θα τεθεί σε εφαρμογή στη χώρα μας, εντάσσεται στο πλαίσιο της διαδικασίας απλοποίησης αδειοδότησης και λειτουργίας των επιχειρήσεων που προωθεί το υπουργείο σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα.

Με το νέο σύστημα θα λαμβάνουν σε λίγο καιρό τις άδειές τους όσοι επιλέξουν να δραστηριοποιηθούν στους τομείς μεταποίησης, τροφίμων και ποτών, των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και του τουρισμού, οι οποίοι είναι και οι πρώτοι που θα απλοποιηθούν, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι τομείς.

Όπως εξήγησε στη «Ν» η κα Τζάκρη στο περιθώριο του συνεδρίου, το σύστημα αυτό προβλέπεται να αποτελέσει τον κεντρικό ηλεκτρονικό μηχανισμό διαχείρισης της αδειοδοτικής και ελεγκτικής διαδικασίας.

Σε αυτόν τον ιστότοπο θα μπαίνει όποιος επιθυμεί να ξεκινήσει μια επιχείρηση, για να ενημερωθεί για ό,τι απαιτείται. Ταυτόχρονα, θα διεκπεραιώνει ηλεκτρονικά τις διαδικασίες, θα παρακολουθεί την πορεία των αιτήσεων και θα έχει διαθέσιμο το αδειοδοτικό ιστορικό της επιχείρησής του.
Στη σχεδιαζόμενη απλούστευση της αδειοδότησης προβλέπεται η σύνδεση επιμέρους αδειοδοτικών διαδικασιών, όπως περιβαλλοντικές και οικοδομικές άδειες, για ένα σημαντικό αριθμό κατηγοριών δραστηριοτήτων και φόρτο αιτημάτων.

Είναι απαραίτητο ο σχεδιασμός του να ξεκινήσει έγκαιρα ώστε οι δυνατότητες που μπορεί να προσδώσει ένα τέτοιο σύστημα στην απλούστευση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης να καταστούν εφικτές από τα πρώτα στάδια της εφαρμογής του νέου συστήματος αδειοδότησης.

Η υφυπουργός σημείωσε ότι η αυτοματοποίηση των διαδικασιών έχει τη δυνατότητα να μειώσει σημαντικά τους συνολικούς χρόνους αδειοδότησης, αλλά και να ενισχύσει τη διαφάνεια.

Οι δε διαδικασίες αδειοδότησης που σχεδιάζονται για τον σκοπό αυτό θα ακολουθούν τη φιλοσοφία του one-stop-shop αδειοδότησης που σχετίζεται με την «ενημερότητα» της δραστηριότητας και όχι απλώς τη μεμονωμένη άδεια.

Ειδικότερα, η «ενημερότητα» ακολουθεί όλη τη ζωή της εγκατάστασης και παραπέμπει σε αυτόματη ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης.




Ο σχεδιασμός του συστήματος

Για τον σκοπό αυτό σχεδιάστηκε και υλοποιείται το εν λόγω σύστημα ως ενιαίο έργο, του οποίου οι εργασίες σχεδιασμού ξεκίνησαν να εξελίσσονται παράλληλα με τις εργασίες της διυπουργικής ομάδας και των υποομάδων εργασίας, για τον σχεδιασμό των νέων αυτοματοποιημένων διαδικασιών.

Ειδικότερα, με ευθύνη της Κοινωνίας της Πληροφορίας αναμένεται, στο πλαίσιο ενεργοποίησης υπάρχουσας συμφωνίας πλαισίου για τη δημιουργία συστήματος CRMS (citizen relationship management system) για λογαριασμό του Δημοσίου, να ξεκινήσει άμεσα το έργο, με στόχο να παραδοθεί τμηματικά μέσα σε δύο χρόνια.

Πιο συγκεκριμένα, στο Ν. 4262/2014, άρθρο 25, προβλέπεται ότι η Κεντρική Διαδικτυακή Πύλη Οικονομικής Δραστηριότητας θα τηρείται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και θα συνδέεται συνεχώς με όλα τα μητρώα τα οποία ιδρύονται και λειτουργούν σύμφωνα με τον νόμο αυτό.

Μέσω της Κεντρικής Διαδικτυακής Πύλης Οικονομικής Δραστηριότητας θα γίνεται κάθε επικοινωνία μεταξύ δημόσιων αρχών ή προσώπων δημοσίου δικαίου, ιδίως με το ΓΕΜΗ, καθώς και κάθε επικοινωνία ιδιωτών με αυτές, σε εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου.

Η Κεντρική Διαδικτυακή Πύλη θα αποτελεί το κεντρικό σημείο δημοσιότητας για κάθε ενέργεια, η οποία θα γίνεται σε εφαρμογή του νόμου.

Η πρόσβαση στις πληροφορίες που περιέχονται σε αυτή μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την έκταση στην οποία η συγκεκριμένη πληροφόρηση είναι αναγκαία για την άσκηση ενός δικαιώματος και τον τυχόν απόρρητο χαρακτήρα αυτής.

Η πρόσβαση μπορεί να είναι άμεση και χωρίς προϋποθέσεις ή να απαιτούνται προϋποθέσεις και εγκρίσεις ανάλογα με την αναγκαιότητα της συγκεκριμένης πληροφορίας και τον απόρρητο χαρακτήρα αυτής.

Στις ελάχιστες υπηρεσίες που θα πρέπει να είναι διαθέσιμες μέσω της Διαδικτυακής Πύλης περιλαμβάνονται οι εξής:

* Εγγραφή, ταυτοποίηση, αυθεντικοποίηση και ψηφιακή πιστοποίηση για πρόσβαση στη Διαδικτυακή Πύλη.

* Δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικού αιτήματος για την έναρξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως προβλέπουν οι διατάξεις του παρόντος νόμου.

* Δυνατότητα παρακολούθησης και ιχνηλάτησης των αιτημάτων.

* Αναζήτηση στα περιεχόμενα και πληροφορίες της Διαδικτυακής Πύλης.

* Λήψη χρονοσήμανσης για όλες τις κύριες αλλά και επιμέρους συναλλαγές.

* Ενημέρωση με ηλεκτρονική αλληλογραφία.

* Ειδική ηλεκτρονική φόρμα για τους εγγεγραμμένους, όπου θα μπορούν να επεξεργαστούν τις πληροφορίες που τους αφορούν.

* Διασύνδεση και διαλειτουργικότητα με τα διαθέσιμα σχετικά για την αδειοδότηση ηλεκτρονικά μητρώα και διαδικτυακές πύλες.

Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση έθεσε εξαρχής ως προτεραιότητα την απλούστευση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων και την πραγματική εφαρμογή του νόμου 4262/2014.

Ειδικότερα, η κυβέρνηση προέβλεψε, σε συμφωνία με τους θεσμούς, συγκεκριμένα βήματα για την απλούστευση της αδειοδότησης (Ν.4336/2015):

* Έγκριση χάρτη πορείας για τη μεταρρύθμιση της αδειοδότησης των επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένης της ιεράρχησης προτεραιοτήτων έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2015.

* Τροποποίηση του νόμου 4262/ 2014 και έκδοση του συνόλου της δευτερογενούς νομοθεσίας σύμφωνα με την ιεράρχηση προτεραιοτήτων (αδειοδότηση επενδύσεων) έως τον Ιούνιο του 2016.

Η εφαρμογή περιλαμβάνει την έκδοση πλήθους εφαρμοστικών διατάξεων που περιλαμβάνουν τον πλήρη ανασχεδιασμό των διαδικασιών αδειοδότησης, αλλά και την ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος (πλατφόρμας) για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών αδειοδότησης.

Το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού με την τεχνική βοήθεια της Παγκόσμιας Τράπεζας εκπόνησε και υλοποιεί οδικό χάρτη, που σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα προέβλεψε την ιεράρχηση προτεραιοτήτων και την εφαρμογή του νόμου σε κύκλους.

Σύμφωνα πάντα με την υφυπουργό, στον πρώτο κύκλο η μεταρρύθμιση στοχεύει στους τομείς μεταποίησης, τροφίμων και ποτών, των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, των εξορυκτικών δραστηριοτήτων και του τουρισμού, που αποτελούν το 30% των δραστηριοτήτων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του νόμου.

Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη το σύνολο των δράσεων και το νομοθετικό σκέλος του συνόλου των θεσμικών κειμένων για τους επιλεγμένους τομείς προτεραιότητας αναμένεται να παραδοθεί μέσα στον Ιούλιο.

«Στόχος είναι να θεσμοθετηθεί και να επιτευχθεί η επιζητούμενη απλούστευση στην αδειοδότηση για τους τρεις τομείς, ενώ για την εξορυκτική δραστηριότητα ο στόχος τίθεται για το 2017, λόγω της πολυπλοκότητας του εγχειρήματος» τόνισε η κα Τζάκρη στο περιθώριο του συνεδρίου.



Γιώργος Σταθάκης: Τρεις πυλώνες

Στο δίλημμα «φτηνό εργατικό δυναμικό και χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές ή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού εξαιρετικής ποιότητας ως βάση της στρατηγικής» η κυβέρνηση απαντά το δεύτερο, δήλωσε από το βήμα του συνεδρίου ο υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης, σημειώνοντας ότι «τα φορολογικά στηρίζουν ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος βασικό μέρος του συστήματος δίκαιης ανάπτυξης».

Αναφερόμενος στη συμφωνία που σηματοδότησε την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του τρίτου προγράμματος προσαρμογής, ο κ. Σταθάκης ανέδειξε τους εξής τρεις πυλώνες: σταθερότητα δημόσιων οικονομικών, σταθερότητα χρηματοπιστωτικού συστήματος, διαρθρωτικές αλλαγές.

Ο υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού υπογράμμισε ότι το σχέδιο του αναπτυξιακού νόμου βρίσκεται σε τελική φάση ολοκλήρωσης, όπως είπε, με στόχο την ανάδειξη μιας στρατηγικής εξόδου από την κρίση και την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, υπό την επισήμανση ότι οι εξαγωγικές επιδόσεις της Ελλάδας ανέρχονται μόλις στο 15% του ΑΕΠ έναντι 25% άλλων μεσογειακών χωρών και έναντι πολύ υψηλότερων επιδόσεων άλλων χωρών.

Θεοδώρα Τζάκρη: Στήριξη απασχόλησης

Την εκτίμηση ότι με την υπογραφή του πρώτου έργου -Creta Farm- στο πλαίσιο του επενδυτικού σχεδίου Γιούνκερ, και με τον νέο επενδυτικό νόμο, δημιουργείται πλέον ένα νέο σκηνικό για τη χρηματοδότηση επιχειρηματικών σχεδίων στην Ελλάδα εξέφρασε η υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού Θεοδώρα Τζάκρη.

Η κ. Τζάκρη έστειλε το μήνυμα ότι η ίδια θα κάνει ό,τι μπορεί για να διευκολύνει τη λειτουργία των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, λέγοντας πως είναι προσωπική της ευθύνη να δημιουργηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας.

Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι η κυβέρνηση προωθεί προγράμματα για τη ψηφιακή βιομηχανία, την ενεργειακή αποτελεσματικότητα, τη λειτουργία και ενίσχυση βιομηχανικών πάρκων υποδομών logistics στις περιφέρειες της χώρας, όπως και για τη σύγχρονη μεταποίηση, μέσω της χρηματοδότησης υφιστάμενων και νέων μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

“Η φυγή προς τα εμπρός προϋποθέτει σίγουρα κυβερνητικό σχέδιο. Προϋποθέτει επιχειρήσεις που κοιτάζουν το μέλλον και όχι το παρόν. Επιχειρηματίες που ρισκάρουν και επενδύουν στις ίδιες τους τις επιχειρήσεις. Προϋποθέτει μια κοινωνία των πολιτών που συμβάλει συνολικά στην ανάταξη της χώρας”, ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Τζάκρη.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Απώλεια 21 δισ.

Την εκτίμηση ότι οι μεταρρυθμίσεις τις οποίες έχει ανάγκη η χώρα «δεν θα υλοποιηθούν από αυτή την κυβέρνηση», η οποία «κατά βάθος αντιπαλεύει την επιχειρηματικότητα, που δεν είναι συμβατή με το πολιτικό της DNA» εξέφρασε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Όλοι προεξοφλούν ότι θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα και η ενεργοποίηση του “κόφτη” θεωρείται δεδομένη», σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ν.Δ., ο οποίος άσκησε δριμεία κριτική στη διαπραγματευτική τακτική της κυβέρνησης, λέγοντας ότι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης προκάλεσε απώλεια ΑΕΠ της τάξης των 21 δισ.

«Το τίμημα ήταν κόστος 5.000 ευρώ για κάθε ελληνικό νοικοκυριό» σημείωσε και χαρακτήρισε το μίγμα των μέτρων που επέλεξε η κυβέρνηση βαθιά υφεσιακό, καθώς «επιλέγει να επιτύχει τους αυστηρούς δημοσιονομικούς στόχους με μεγάλη έμφαση στην αύξηση των φόρων και μικρότερη έμφαση στον περιορισμό των δαπανών».

Ο ίδιος χαρακτήρισε «αδειανό πουκάμισο» τον προωθούμενο αναπτυξιακό νόμο, καθώς οι πόροι του «με το ζόρι φτάνουν τα 500 εκατ. για τα επόμενα 5 χρόνια» την ώρα που στο ίδιο διάστημα η χώρα «χρειάζεται επενδύσεις ύψους 100 δισ.».

Kωνσταντίνος Φρουζής: Εμφαση στον τομέα της έρευνας

Αν υπήρχαν πολλές Creta Farms, θα είχαμε μια εντελώς διαφορετική οικονομία, ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κωνσταντίνος Φρουζής, γενικός διευθυντής & αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος, Creta Farms.

Ο ίδιος εξήγησε πώς η εταιρεία του στηρίζεται στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης (17 πατέντες), γεγονός το οποίο επιβράβευσε η ΕΤΕπ, εγκρίνοντας αντίστοιχη χρηματοδότηση. Μεταξύ άλλων, ο κ. Φρουζής έδωσε έμφαση στις παραμέτρους της ποιότητας και της ασφάλειας.

Εμπόδια και διέξοδοι για την αγορά

Η επιχειρηματική κοινότητα θα παραμείνει σε υφεσιακό περιβάλλον λόγω του μείγματος μέτρων που επέλεξε η κυβέρνηση με το τρίτο μνημόνιο, τόνισε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας χθες στο συνέδριο της «Ν», ενώ αναφερόμενος στον αναπτυξιακό νόμο υποστήριξε ότι προβλέπει εξαιρετικά περιορισμένους πόρους.

Ο γενικός διευθυντής της «Ναυτεμπορικής» Γιάννης Περλεπές, κατά την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου απηύθηνε το ερώτημα «πώς μπορούμε να επιτύχουμε παράλληλα δημοσιονομική σταθερότητα και ανάπτυξη;» εκφράζοντας παράλληλα την προσδοκία ότι με τον προωθούμενο αναπτυξιακό νόμο, οι εταιρείες «θα αναλάβουν καινοτόμους επιχειρηματικές πρωτοβουλίες».

«Την κρίση που διανύει η Ελλάδα πολύ δύσκολα θα μπορούσε να έχει αντιμετωπίσει κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, αλλά από την άλλη πλευρά καμία άλλη χώρα δεν θα αντιμετώπιζε μια τέτοια κρίση όπως η Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ESEE Βασίλης Κορκίδης.

Ο ίδιος μίλησε για αναξιοποίητους πυλώνες ανάπτυξης στη χώρα, όπως η αγροτική παραγωγή («σήμερα εισάγουμε το 60% των τροφίμων») και περιέγραψε μια σειρά εμποδίων για την προσέλκυση επενδύσεων.

Σημείωσε επίσης ότι τα 2,5 από τα 3,6 δισ. του αναπτυξιακού νόμου θα καταλήξουν σε παλιές οφειλές, ενώ υπογράμμισε ότι στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση σε δανεισμό ανέρχονται μόλις σε 30%, «το υπόλοιπο 70% είναι αποκομμένο», όταν στην Ευρώπη το ποσοστό των επιχειρήσεων που δεν έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση ανέρχεται μόλις στο 10%-17%.

Στην «υπερφορολόγηση», για την οποία ευθύνονται «οι αριστερές καταβολές της κυβέρνησης με τη “συνενοχή” των πιστωτών», στάθηκε ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΣΕΒ Μιχάλης Μασουράκης.

Ο ίδιος επισήμανε ότι σήμερα στην Ελλάδα γίνονται 18 δισ. επενδύσεις και οι αποσβέσεις είναι πολύ μεγαλύτερες, αγγίζοντας τα 30-32 δισ.

«Έχουμε ευθύνη να κάνουμε πιο εξωστρεφή την οικονομία μας και να επιλύσουμε τα διαρθρωτικά μας προβλήματα, που εμποδίζουν την επιχειρηματικότητα και την ανάληψη κινδύνου», τόνισε ο κ. Μασουράκης, μιλώντας για τεραστίων διαστάσεων αποεπένδυση στη χώρα τα τελευταία 10 χρόνια.

«Μόνο με ισχυρές επενδυτικές πρωτοβουλίες μπορεί να διατηρηθεί το βιοτικό επίπεδο», σημείωσε.


«Δεν υπάρχει οικονομική θεωρία που να προβλέπει τη βιωσιμότητα μιας οικονομίας μετά από 7 χρόνια ύφεσης» διεμήνυσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑκαι της ΚΕΕΕ Κωνσταντίνος Μίχαλος, τονίζοντας ότι «ο λόγος για τον οποίο έχουμε αντέξει είναι το προϊόν της… παραοικονομίας: 42 δισ. έφυγαν από τους τραπεζικούς λογαριασμούς μόνο το 2015 και τα χρήματα αυτά φέρονται να έχουν μειωθεί στα 25 δισ.».

«Τα επενδυτικά κεφάλαια είναι σαν τα πουλιά: αν τα τρομάξεις, φεύγουν και δεν επιστρέφουν» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μίχαλος, ο οποίος μετέφερε τον προβληματισμό επίδοξων ξένων επενδυτών για την αστάθεια του φορολογικού συστήματος περισσότερο και από το ύψος της φορολόγησης.

«Capital controls, πολιτική αβεβαιότητα, κυβερνητική αναβλητικότητα» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ Αθανάσιος Σαββάκης, περιγράφοντας το περιβάλλον που οδηγεί την τοποθέτηση της Ελλάδας μόλις πάνω από τη Βραζιλία, τη Βενεζουέλα και την Ουκρανία με βάση την ανταγωνιστικότητα (Ιnstitute for Management Development, 2015), γεγονός «που καταδεικνύει και την κρισιμότητα της κατάστασης».

Ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ επισήμανε το υψηλό κόστος χρήματος για την ελληνική επιχείρηση, με μέσο επιτόκιο 5%-5,5%, έναντι αρνητικών επιτοκίων σε άλλες χώρες.

«Κι αυτό για τις επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση σε ρευστότητα, διότι υπάρχουν και αυτές που δεν έχουν» παρατήρησε ο κ. Σαββάκης, μιλώντας για την ανάγκη διασφάλισης χρηματοδοτικών εργαλείων που θα υποκαθιστούν τον τραπεζικό δανεισμό.

«Η ασυμμετρία μεταξύ πολιτικού και διοικητικού χρόνου στην Ελλάδα εμποδίζει σε μεγάλο βαθμό τις απαιτούμενες αλλαγές» παρατήρησε ο πρόεδρος του Δ.Σ. στα Ιχθυοτροφεία ΣΕΛΟΝΤΑ, πρώην υφυπουργός Ανάπτυξης Αθανάσιος Σκορδάς, τονίζοντας ότι ο χρόνος που μεσολαβεί υπερβαίνει «όχι απλώς τη μέση θητεία ενός κυβερνητικού στελέχους, αλλά τις κυβερνητικές θητείες ολόκληρες».

Ο κ. Σκορδάς επισήμανε ότι μέσα στα επόμενα 4 χρόνια θα έχουμε περισσότερες από 220 δισ. διασυνδεδεμένες συσκευές παγκοσμίως και μια αλματώδη τεχνολογική εξέλιξη στον τρισδιάστατο εκτυπωτή.

«Αν ολοκληρωθεί και η TTIP, θα μιλάμε πραγματικά για έναν άλλο κόσμο. Θα έχουμε μια ενιαία αγορά από το Καστελόριζο μέχρι το Βανκούβερ» ανέφερε χαρακτηριστικά και διερωτήθηκε ποια είναι η μέριμνα της ελληνικής πολιτείας για την προοπτική που διανοίγεται μέσα απ’ αυτές τις εξελίξεις.

Ο Περικλής Βενιέρης, εκ των ιδρυτών της Green Cola, αναφέρθηκε στο εγχείρημά του, από το 2011 που εξαγοράστηκε η εταιρεία, μέχρι την διάθεση του πρώτου δείγματος στην αγορά το 2012, το επίσημο λανσάρισμα το 2014 και την είσοδο νέων συνεργατών όπως ο Γ. Χήτος.

«Πίστη, πλάνο, καινοτομία, εξωστρέφεια και συνεργασίες» είναι, σύμφωνα με τον κ. Βενιέρη, το κλειδί της επιτυχίας του. «Αν είχαμε κι ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα, θα βοηθούσε στην ταχύτερη εξέλιξή μας, όπως και όλης της βιομηχανίας» πρόσθεσε.

Ο Δημήτριος Γερογιάννης, διευθύνων σύμβουλος, Aegean (Αεροπορία Αιγαίου Α.Ε.), περιέγραψε την επιτυχία της δικής του επιχείρησης, η οποία κατάφερε να αναπτυχθεί εν μέσω κρίσης. Στηρίχθηκε στις διεθνείς αγορές, στις οικονομίες κλίμακος, στην επένδυση και στη βελτίωση των υπηρεσιών της προς τους πελάτες της και στην ενίσχυση της παραγωγικότητας με επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό της.

«Χωρίς τους ανθρώπους μας δεν θα μπορούσαμε να αναπτυχθούμε ούτε να αντιμετωπίσουμε την κρίση των τελευταίων ετών. Πιστεύουμε πως ό,τι κι αν έχουμε κάνει μπορούμε πάντα να πάμε ένα βήμα παραπάνω – αυτή είναι η φιλοσοφία μας κι έτσι μπορούμε να ανταγωνιστούμε στο διεθνή χώρο.

Η προσπάθεια είναι συνεχής» σημείωσε μεταξύ άλλων.

Εναλλακτικές εταιρικής χρηματοδότησης

Κεφάλαια στις αγορές τα οποία μπορούν να αντλήσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις για την κάλυψη των χρηματοδοτικών τους αναγκών υπάρχουν.

Όπως υπάρχουν και τα «εργαλεία» για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, τα οποία ξεπερνούν τη σύναψη των παραδοσιακών δανειακών συμβάσεων με τις ελληνικές τράπεζες.

Αρκεί οι επιχειρήσεις να προετοιμαστούν κατάλληλα ώστε καθώς θα βελτιώνονται οι συνθήκες στην ελληνική αγορά -κάτι που σημαίνει ότι θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται το λεγόμενο ρίσκο χώρας- να είναι προετοιμασμένες για να αντλήσουν αυτή τη ρευστότητα.

Στο πλαίσιο της προετοιμασίας εντάσσεται ακόμη και η αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου, το οποίο θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η κρίση στην Ελλάδα.

Πέντε υψηλόβαθμα στελέχη ισάριθμων γνωστών επιχειρήσεων κλήθηκαν, στο πλαίσιο του 2ου Συνεδρίου Επιχειρηματικότητας της «Ναυτεμπορικής», να τοποθετηθούν επί ενός εκ των κρισιμότερων ζητημάτων που απασχολούν αυτή την περίοδο το ελληνικό επιχειρείν: την «εταιρική χρηματοδότηση».

Από τη συζήτηση την οποία συντόνισε ο συντάκτης της «Ν» Θάνος Τσίρος με τους κ.κ. Γιώργο Αλεβίζο, Finance Manager της Φουρλης Holdings, Χρήστο Γαβαλά, διευθυντή χρηματοοικονομικών του ομίλου Μυτιληναίος, Δημήτρη Δελώνα, Chief Financial Officer της Eurodrip, και Γιώργο Κουκουμέλη, CFO του ομίλου Σφακιανάκη, προέκυψαν σημαντικές πληροφορίες για τις εναλλακτικές λύσεις που διερευνούν οι επιχειρήσεις προκειμένου να χρηματοδοτηθούν.

Μια εξ αυτών, η έκδοση ελληνικών ομολόγων. Οι συνομιλητές στάθηκαν στην αναγκαιότητα να υπάρξουν οι απαιτούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις ώστε να ανοίξει η «παγωμένη» αγορά των ελληνικών ομολόγων (σ.σ.: ουσιαστικά απαιτείται μια τροπολογία η οποία να ορίζει ότι η απόδοση του ομολόγου θα μπορεί να διαφοροποιείται από το δικαιοπρακτικό επιτόκιο).

Εναλλακτική λύση θα μπορούσε να αποτελέσει και το να αποταθούν οι ελληνικές επιχειρήσεις σε τράπεζες του εξωτερικού οι οποίες «μπορεί να μη δανείσουν τις ελληνικές εταιρείες με επιτόκιο της τάξεως του 1%-1,5%, όπως δανείζονται άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες, αλλά ουσιαστικά θα τους προσφέρουν ένα λογικό για τα δεδομένα της εποχής κόστος χρήματος της τάξεως του 4%-5%».

Κατά την εισαγωγική του ομιλία, ο Νίκος Σαχίνης, Commercial Director της Retail@Link, στάθηκε στην αναγκαιότητα του να διερευνήσουν οι επιχειρήσεις το ενδεχόμενο υιοθέτησης αυτόματων μηχανισμών για την ταχύτερη διεκπεραίωση των καθημερινών συναλλαγών (παραγγελίες, έκδοση τιμολογίων κ.λπ.), καθώς αυτό θα φέρει όχι μόνο σημαντική μείωση του λειτουργικού κόστους, αλλά και αύξηση των εσόδων λόγω της ταχύτερης εκτέλεσης των παραγγελιών.

Τι ανέδειξαν τα παράλληλα πάνελ του συνεδρίου

Τρόποι προσέλκυσης ταλέντων

Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσαν οι HR Managers για το σημαντικό κόστος που επωμίζεται η οικονομία από τη διαρροή εγκεφάλων.

Σε πάνελ συζήτησης για το ανθρώπινο κεφάλαιο, το νέο εργασιακό περιβάλλον και τη νέα κουλτούρα εργασίας στην ψηφιακή εποχή, διευθυντές ανθρώπινου δυναμικού από κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής αγοράς τόνισαν την ανάγκη για ένα πιο σταθερό φορολογικό περιβάλλον και για την παροχή κινήτρων στους νέους, προκειμένου να αναχαιτιστεί το φαινόμενο brain drain.

Η Μάρθα Μυλωνά – Οικονομάκου, πρόεδρος του Συνδέσμου Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Ελλάδος (ΣΔΑΔΕ), αναφέρθηκε στις σημαντικές δεξιότητες που απαιτείται να διαθέτουν σήμερα τα στελέχη προκειμένου να ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά εργασίας και στις στρατηγικές των επιχειρήσεων σε θέματα που αφορούν την επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό.

O Γιάννης Κουτράκης, διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού Τομέων Τεχνολογίας & Δικτύου Συνεργατών Κεντρικής & Ανατολικής Ευρώπης, ΙΒΜ, ανέδειξε μεταξύ άλλων τη σημασία του επιχειρηματικού πνεύματος στο περιβάλλον εργασίας.

Όπως εξήγησε, ταυτόχρονα με την επένδυση σε νέες τεχνολογίες και ψηφιακές δεξιότητες, το ανθρώπινο δυναμικό πρέπει να συντονίζεται με τη στρατηγική της εταιρείας για καινοτομία και σ’ αυτόν τον στόχο μπορεί να συνεισφέρει το επιχειρηματικό πνεύμα μέσα στην εταιρεία.

Η Εύχαρις Περπινιά, διευθύντρια του Τομέα Ανθρώπινου Δυναμικού & Επικοινωνίας Ergo Hellas και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΙΜΑΔ, αναφέρθηκε στην προσαρμογή της εταιρείας της στην ψηφιακή εποχή, στο πλαίσιο του στόχου της για αποδοτική διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.

Από την πλευρά του ο Σωτήρης Σταματίου, διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού Διεθνούς Εμπορίας, Όμιλος Ελληνικών Πετρελαίων, αναφέρθηκε στη σημασία της συνεχούς επένδυσης σε επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού σε ένα περιβάλλον που αλλάζει συνεχώς, λόγω των συνεχών τεχνολογικών εξελίξεων.

Υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών

Η τεχνολογία αποτελεί πλέον τη ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας οικονομίας, ήταν το μήνυμα της συζήτησης με θέμα τεχνολογία, τα δεδομένα και οι εφαρμογές στο επίκεντρο.

Οι περισσότεροι επιχειρηματικοί τομείς, μεταξύ των οποίων και οι τράπεζες, ήταν και συνεχίζουν να είναι πρωτοπόρες στις επενδύσεις τεχνολογίας, τόνισε ο Γιώργος Νασούλης, βοηθός γενικός διευθυντής Core Banking Systems, Τομέας Τεχνολογίας, Τράπεζα Πειραιώς. Τα τμήματα πληροφορικής των τραπεζών προσαρμόστηκαν στις νέες ανάγκες που δημιούργησε η οικονομική κρίση και παράλληλα ετοιμάζουν με γρήγορα βήματα το ψηφιακό κανάλι.

H τάση είναι η παροχή ψηφιακών τραπεζικών υπηρεσιών και το Οpen Bank API. Σύμφωνα με τον Χρήστο Δημητριάδη, επικεφαλής Ασφάλειας Πληροφοριών του ομίλου INTRALOT και πρόεδρος στο Ινστιτούτο Ελέγχου Συστημάτων Πληροφορικής ISACA, η ανάγκη για γρήγορη υιοθέτηση των τεχνολογιών σε όλο το εύρος της οικονομίας και των επιχειρήσεων πολλές φορές ξεπερνάει τις δυνατότητες προστασίας τους.

Η προστασία των προσωπικών δεδομένων θεσπίσθηκε πλέον με Οδηγία της Ε.Ε. Η ασφάλεια αποτελεί κομβικό σημείο και είναι από τα πιο αναπτυσσόμενα επαγγέλματα στον χώρο της τεχνολογίας.

Υπολογίζεται ότι περίπου 2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στον τομέα της ασφάλειας συστημάτων πληροφορικής μέχρι το 2019 και θα επενδυθούν σε αυτόν τον τομέα από τις επιχειρήσεις κεφάλαια ύψους 170 δισ. δολ. μέχρι το 2020.

Στο πλαίσιο αυτό, ο CIO παίζει καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία ενός ασφαλούς από πλευράς τεχνολογίας και επιχειρηματικού παραγωγικού περιβάλλοντος στις επιχειρήσεις, τόνισε ο δρ Χάρης Αποστολόπουλος Strategy Advisor (Corporate | Program/Project Management | PMO).

Εφοδιαστική αλυσίδα: Οι προκλήσεις

Το ενδιαφέρον των συνέδρων, όχι μόνο λόγω των ομιλητών και του κοινού που συμμετείχε δυναμικά στη συζήτηση, αλλά κυρίως λόγω των σημαντικών ζητημάτων που τέθηκαν αναφορικά με την πορεία των επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση της οικονομίας κέρδισε το πάνελ της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Τι χρειάζεται η ελληνική επιχείρηση σήμερα; Τι κάνουμε στο δεδομένο περιβάλλον που έχουμε; Πώς μπορεί να βγει η χώρα από αυτό το τέλμα στο οποίο βρίσκεται; Ήταν μερικά από τα ερωτήματα στα οποία απάντησαν οι:

* Άγγελος Χ. Δελής, Operations Director, LG Electronics Hellas S.A., *Μιχάλης Ζιγλής, Supply Chain and Home Services Director, DSGi South East Europe (ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ), * Γιώργος Κοτόπουλος, Division Manager Warehouse & Distribution, ΠΑΕΓΑΕ, * Βασίλης Μπαρμπαγιάννης, πρόεδρος δ.σ., (ΣΥΝΔΔΕ&L), *Νικόλαος Ροδόπουλος, πρόεδρος δ.σ., Ελληνική Εταιρεία Logistics, *Χαράλαμπος Σκρουφούτας, διευθυντής Logistics, ΔΕΛΤΑ Α.Ε.

Τρεις βασικοί άξονες αναφέρθηκαν ως απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα κι ήταν οι ακόλουθοι: 1)Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και των υποδομών της χώρας. 2) Εκπαίδευση, προκειμένου η γνώση που διδάσκεται να έρθει πιο κοντά στην πραγματική οικονομία και 3) Εξωστρέφεια με την έννοια μιας ορθολογιστικής μεθοδικής προσέγγισης ώστε να μπορέσει ο τομέας της Ε.Α. να γίνει αναγνωρίσιμος από τους ξένους παίχτες, τους εταίρους μας ή και τους δανειστές μας.

Από τις τοποθετήσεις των παρισταμένων έγινε σαφές πως υπάρχει αισιοδοξία, καθώς η εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να οδηγήσει σε έξοδο από την κρίση φτάνοντας στο επίπεδο του 13% των υπολοίπων ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών, από το 11% που βρίσκεται σήμερα στη χώρα μας.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσα από πράξεις και πιθανώς μέσα από τη δημιουργία μιας task force ώστε να οδηγηθούμε στην παραγωγή πλούτου και θέσεων εργασίας.

Αυτή τη στιγμή, η ελληνική εφοδιαστική αλυσίδα είναι αποεπενδυμένη και κατακερματισμένη. Άρα, πρέπει να οδηγηθεί σε συνέργειες, σε ενώσεις και κυρίως σε επενδύσεις καινοτόμων τεχνολογιών.

Αλλάζει το βιβλίο του μάρκετινγκ

Το βιβλίο του μάρκετινγκ γράφεται καθημερινά από τους ανθρώπους των πωλήσεων, που δίνουν την ψυχή τους για να φέρουν αποτελέσματα, ήταν ένα από τα συμπεράσματα του πάνελ μάρκετινγκ και πωλήσεις, η σκληρή μάχη για την καταναλωτική δαπάνη.

Όπως τόνισε η Έλενα Μαθιού-Rose, Chief Brands Officer, FF Group, το μάρκετινγκ βρίσκεται σε αχαρτογράφητα νερά και καλείται να κάνει πολλά πράγματα σε έναν κόσμο που αλλάζει.

Μάρκετινγκ και επιχειρείν πάνε μαζί, επεσήμανε ο Γιώργος Αναστασιάδης, Managing partner MILK Branding Professionals, και τόνισε πως η Ελλάδα έχει ευκαιρία να χτίσει μικρά εξειδικευμένα brands τα οποία στην πορεία μπορούν να μεγαλώσουν και να αναπτυχθούν.

Στις ευκαιρίες της εποχής, κυρίως λόγω της έκρηξης των τεχνολογιών, εστίασε η Μαρία Μπούρα, Head of Strategy, Marketing & Communications, Hub South East Europe, Ericsson.

Οι αλλαγές είναι ταχύτατες και όλοι οι κλάδοι της οικονομίας μετασχηματίζονται ραγδαία, μεταξύ των οποίων και τα οικονομικά εργαλεία όπως είναι το μάρκετινγκ. Πλέον η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει αλλάξει και στις off line επιλογές πληροφόρησης προστίθενται οι on line επιλογές.

Για πρώτη φορά οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν την πληροφορία για αυστηρά προσωποποιημένη εξυπηρέτηση πελατών που σημαίνει στοχευμένο και αποτελεσματικό μάρκετινγκ. Υπάρχει σταδιακή αλλαγή και μετατόπιση, τόνισε η Τατιάνα Δικαστοπούλου, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια Marketing & Ανάπτυξης Εργασιών, Eurolife ERB Ασφαλιστική, εξηγώντας πως ο σημερινός Έλληνας βιώνει μια νέα πραγματικότητα και είναι σημαντικό αυτό να το κατανοούν οι άνθρωποι του μάρκετινγκ.

Το θέμα είναι πώς σκέφτεται ο καταναλωτής και πώς μπορούν οι άνθρωποι του μάρκετινγκ να είναι σχετικοί με αυτό που αναζητά αυτή την περίοδο.

Σύμφωνα με τον Ελευθέριο Γιαννακουδάκη, Retail Marketing Manager, Coral A.E. – Shell Licensee, δουλειά του μάρκετινγκ είναι να αφουγκραστεί τις ανάγκες του καταναλωτή, που είναι βασικές, όμως αλλάζουν οι συνθήκες εντός των οποίων αναπτύσσονται και καλύπτονται αυτές οι ανάγκες. Κάθε πελάτης έχει την αξία του, που είναι μοναδική, συμπλήρωσε ο κ. Γιαννακουδάκης.

Πηγή: Ναυτεμπορική

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.