Quantcast
HSBC: Η Ελλάδα μπορεί τώρα να κάνει μια νέα αρχή - enikonomia.gr
share

HSBC: Η Ελλάδα μπορεί τώρα να κάνει μια νέα αρχή

δημοσιεύτηκε:

Tο ΔΝΤ
και Γερμανία θα βρουν τρόπο συνεννόησης σχετικά με θέμα της ελάφρυνσης του
ελληνικού χρέους είναι το επικρατέστερο σενάριο του οίκου,HSBC.


Παράλληλα, οι αναλυτές της HSBC “βλέπουν” την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης ( QΕ) ακόμα και
τον Ιούλιο.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το “Euro2day” η HSBC επισημαίνει σε σχετική ανάλυση της ότι η προκαταρκτική συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας
και των πιστωτών της “ανοίγει” τον δρόμο για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης του προγράμματος διάσωσης της χώρας,
αν και εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένα ερωτήματα σχετικά με την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο
πρόγραμμα της χώρας και τη συμμετοχή
της Ελλάδας στο QE της ΕΚΤ.

Σύμφωνα με τον οίκο, καθώς η εφαρμογή του προγράμματος είναι
εμπροσθοβαρής και δεν υπάρχουν μεγάλες αποπληρωμές ομολόγων μετά τον Ιούλιο, η
Ελλάδα ίσως εισέλθει σε περίοδο σταθερότητας.

Στο flashnote της HSBC συντάχθηκε μετά από συναντήσεις που
πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα, μεταξύ άλλων με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη
Τσακαλώτο, με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη
Στουρνάρα και με τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη.


Σύμφωνα με την HSBC, η προκαταρκτική συμφωνία με τους
πιστωτές και η δέσμευση της Ελλάδας για τη σχετική νομοθέτηση στις 16 Μαΐου θα
ανοίξουν τον δρόμο για μια συμφωνία στο Eurogroup της 22 Μαΐου.


Όπως ανέφερε στις 2 Μαΐου ο ESM σε ανακοίνωσή του, η
συμφωνία «θα αποτελέσει τη βάση για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης»
του προγράμματος διάσωσης. Αυτό θα μπορούσε να «ξεκλειδώσει» την εκταμίευση 6,3
δισ. ευρώ προς την Ελλάδα, δίνοντας τη δυνατότητα στη χώρα να αποπληρώσει
ομόλογα και τόκους ύψους 7 δισ. ευρώ τον Ιούλιο και να αποφύγει την
χρεοκοπία.


Η συμμετοχή του ΔΝΤ και το… τρίλημμα της Γερμανίας


Ωστόσο, κάτι λείπει από τη συμφωνία. Ο ESM σημειώνει στην
ανακοίνωσή του ότι «αυτή η προκαταρκτική συμφωνία θα συμπληρωθεί από περαιτέρω
συζητήσεις τις επόμενες εβδομάδες για μια αξιόπιστη στρατηγική διασφάλισης της
βιωσιμότητας του Ελληνικού χρέους». Έτσι εξακολουθεί να υπάρχει το
ερωτηματικό σχετικά με την συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό
πρόγραμμα διάσωσης.

Το ΔΝΤ έχει αναφέρει οτι χρειάζεται μια άνευ όρων δέσμευση από την
Ευρώπη για μεγαλύτερη ελάφρυνση χρέους και αρκετή συγκεκριμενοποίηση των
παραμέτρων για τη διενέργεια ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους (DSA). Η Ευρωζώνη
θα πρέπει να αναφέρει συγκεκριμένα ποια περαιτέρω μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού
χρέους σκοπεύει να πάρει μέχρι το τέλος του τρέχοντος προγράμματος διάσωσης
(τον Αύγουστο του 2018).


Το πρόβλημα είναι οτι μέχρι στιγμής, η Γερμανία
είναι απρόθυμη να βάλει περισσότερα στο τραπέζι απ’ όσα
περιλαμβάνονται στην ανακοίνωση του Eurogroup του Μαΐου 2015. Οποιαδήποτε
συμφωνία για το χρέος που περιλαμβάνει μείωση της καθαρής παρούσας αξίας
του ελληνικού χρέους πρέπει να περάσει από το γερμανικό κοινοβούλιο και καθώς
οι γερμανικές εκλογές διενεργούνται τον Σεπτέμβριο, αυτό θα μπορούσε να
αποτελέσει μια προβληματική κατάσταση για τη γερμανική
κυβέρνηση. Ωστόσο, η Γερμανία (και η Ολλανδία) είναι η χώρα που έχει πει πως
για να υπογράψει την αξιολόγηση πρέπει να συμμετέχει στο πρόγραμμα το ΔΝΤ.

Αυτό δημιουργεί ένα δύσκολο… τρίλημμα για τη Γερμανία:


Να «παγώσει» όλες τις διαπραγματεύσεις μέχρι τις εκλογές
του Σεπτεμβρίου,
περιλαμβανομένης της εκταμίευσης της δόσης προς την
Ελλάδα για τις αποπληρωμές του Ιουλίου.


Να αποδεχθεί για μια ακόμα φορά τη συνέχιση του
προγράμματος χωρίς το ΔΝΤ,
με βάση τη δέσμευση πως το ΔΝΤ θα
συμμετάσχει μόλις συμφωνηθούν τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους.


Να ενδώσει στα μέτρα ελάφρυνσης για το χρέος, αποδεχόμενη
να συγκεκριμενοποιήσει τα μέτρα αυτά τόσο ώστε να μπορέσει το ΔΝΤ να
συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα.

Σημειώνεται οτι οι συζητήσεις Ευρωζώνης-ΔΝΤ για την
ελάφρυνση του χρέους αναμένεται να ξεκινήσουν στη συνάντηση του Ουάσινγκτον
Γκρουπ στις 11-13 Μαΐου στο Μπάρι.


Η HSBC εκτιμά ότι η Γερμανία θα θελήσει να αποφύγει
εν όψει των εκλογών μια κατάσταση αυξημένου ρίσκου χρεοκοπίας της Ελλάδας τον
Ιούλιο, έντονης μεταβλητότητας στην αγορά και νέων ανησυχιών για
πιθανή έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη. Αυτό υποδηλώνει οτι τουλάχιστον η
εκταμίευση της δόσης θα συμφωνηθεί στο Eurogroup της 22 Μαΐου (ή το αργότερο
στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου).


Η Γερμανία ίσως είναι απρόθυμη να κάνει κάτι τέτοιο,
δεδομένων των επερχόμενων εκλογών και του ότι η όποια μείωση της καθαρής
παρούσας αξίας του χρέους της Ελλάδας θα πρέπει να εγκριθεί από το γερμανικό
κοινοβούλιο. Το ΔΝΤ θέλει επίσης θα τεθούν πιο ρεαλιστικοί στόχοι για το
πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα (επί του παρόντος είναι στο 3,5% του ΑΕΠ για
δέκα χρόνια μετά το τέλος του προγράμματος το 2018) αν και η Κομισιόν είναι
απίθανο να δεχθεί πολύ χαμηλότερους στόχους, δεδομένης της απαίτησης της ΕΕ για
ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς.


Το επικρατέστερο σενάριο της HSBC είναι οτι οι
δυο πλευρές θα βρουν κοινό έδαφος –να βρουν ένα σχηματισμό για τα μέτρα
ελάφρυνσης του χρέους που θα είναι αρκετά γενικόλογος ώστε να ικανοποιεί τη
Γερμανία και αρκετά συγκεκριμένος για να ικανοποιεί το ΔΝΤ- κάτι που θα
επιτρέψει στο ΔΝΤ να υπογράψει ένα μονοετές δάνειο διάσωσης πριν το καλοκαίρι.
Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει την αφαίρεση του όρου «αν είναι
απαραίτητο» για την επιπλέον ελάφρυνση χρέους και ίσως κάποια μορφή
εγγυήσεων σε ότι αφορά τα επιτόκια, αν και μια απλή επέκταση της περιόδου
χάριτος ίσως να μην είναι αρκετή για το ΔΝΤ. Αν όμως το πολιτικό κόστος της
συμφωνίας σε μέτρα θεωρηθεί υπερβολικά υψηλό για το Γερμανικό κοινοβούλιο, τότε
ίσως η υπόθεση καταλήξει στο δεύτερο σενάριο.


Η συζήτηση για την ελάφρυνση χρέους συνδέεται με τη συζήτηση
για τον δημοσιονομικό δρόμο της Ελλάδας μετά τη
λήξη του προγράμματος, σημειώνει η HSBC.

Οι προηγούμενες συμφωνίες στα
Eurogroup ανέφεραν πως η Ελλάδα πρέπει να διατηρήσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%
για τουλάχιστον 10 χρόνια μετά το τέλος του προγράμματος, όμως το ΔΝΤ
υποστηρίζει πως αυτό δεν είναι βιώσιμο, ζητώντας πλεονάσματα 1,5% από το 2021 και
ύστερα.


Είναι δύσκολο να θεωρηθεί οτι η Ευρωζώνη θα συμφωνήσει σε
αυτό, δεδομένου ότι δεν θα ήταν συμβατό με το Δημοσιονομικό Σύμφωνο που
υπέγραψε η Ελλάδα (και όλες οι χώρες της Ευρωζώνης) το 2012, με το οποίο
δεσμεύεται για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό μεσοπρόθεσμα (και συνεπώς ένα
πρωτογενές πλεόνασμα αρκετά υψηλό ώστε να μπορεί να καταβάλει τις πληρωμές
τόκων, κάτι που στην περίπτωση της Ελλάδας θα σήμαινε πρωτογενές πλεόνασμα
τουλάχιστον 2-2,5%). Επίσης, αυτό θα έπρεπε να τεθεί υπό διαπραγμάτευση στο
πλαίσιο της συζήτησης για την ελάφρυνση χρέους.


Οι αναλυτές της HSBC αναφέρουν οτι ένα υψηλότερο πρωτογενές
πλεόνασμα την περίοδο μετά το πρόγραμμα θα σήμαινε μικρότερη ελάφρυνση χρέους από
την άποψη της Ευρωζώνης, αν και το ΔΝΤ θα θελήσει επίσης να διασφαλίσει πως το
πρωτογενές πλεόνασμα δεν είναι τόσο υψηλό ώστε να είναι μη ρεαλιστικό και να
διακινδυνέψει την αξιοπιστία του, όπως έγινε στις προηγούμενες εκδοχές της
ελληνικής διάσωσης.



Πηγή: Euro2day

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.