Quantcast
Ηλεκτρονικά βιβλία και ταμειακές μηχανές: Γιατί "παγώνουν" έως το Φθινόπωρο - Τι φέρνει η απόφαση του ΥΠΟΙΚ - enikonomia.gr
share

Ηλεκτρονικά βιβλία και ταμειακές μηχανές: Γιατί “παγώνουν” έως το Φθινόπωρο – Τι φέρνει η απόφαση του ΥΠΟΙΚ

δημοσιεύτηκε:

«Παράταση»
στη… φοροδιαφυγή δίνει το υπουργείο Οικονομικών, καθώς «παγώνει» για
μερικούς ακόμη μήνες η υιοθέτηση εργαλείων που συνδυαστικά απειλούσαν να
«ξεσκεπάσουν» το «μαύρο χρήμα»: Με την ίδια απόφαση -άθελά του- το υπουργείο
διαμορφώνει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ επιχειρήσεων. Βάσει των ανακοινώσεων
η υποχρεωτική διαβίβαση ηλεκτρονικών τιμολογίων στα… «κεντρικά», αλλά και η
σύνδεση των ταμειακών με την ΑΑΔΕ θα εφαρμοστεί από το φθινόπωρο… σε δόσεις!



Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Δεύτερη παράταση στην υποχρεωτική υιοθέτηση ηλεκτρονικών βιβλίων από
επιχειρήσεις και επαγγελματίες έδωσε το υπουργείο Οικονομικών: Αρχικά δόθηκε
προθεσμία έως την 1η Απριλίου για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής
τιμολόγησης από όλους και λίγο πριν το τέλος της σχετικής προθεσμίας μετατέθηκε
η υιοθέτηση των ηλεκτρονικών βιβλίων για την 1η Ιουλίου. Με
ανακοίνωσή τους όμως ΑΑΔΕ και Υπουργείο Οικονομικών μετέφεραν εκ νέου την
υποχρέωση αυτή για το φθινόπωρο και μάλιστα σε… δόσεις.



Παρατάσεις με .. «άρωμα» αθέμιτου ανταγωνισμού
Η μετάβαση πάντως σε
ηλεκτρονική τιμολόγηση κοστίζει σε χρήμα δεδομένου ότι έχει αυξημένα έξοδα
λογιστηρίου για τις επιχειρήσεις ή φοροτεχνικών για τους επαγγελματίες, ενώ
ετήσια αμοιβή λαμβάνουν και οι πάροχοι. Αυτή τη στιγμή
μάλιστα σχεδόν 200.000 επιχειρήσεις ενόψει της υποχρεωτικής εφαρμογής του «μοντέλου»
των ηλεκτρονικών βιβλίων μπήκαν στην
διαδικασία και τα έξοδα λίγο πριν την λήξη των προηγούμενων προθεσμιών και
υιοθέτησαν το συγκεκριμένο σύστημα έκδοσης παραστατικών.
Με τις αλλεπάλληλες
παρατάσεις στην εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, θα μπορούσε να πει
κανείς πως όσοι έχουν επωμιστεί τα έξοδα που απαιτούνται, βρίσκονται ξαφνικά να
λειτουργούν κάτω από συνθήκες «αθέμιτου ανταγωνισμού»: Αν μη τι άλλο πάντως για
όσους υιοθέτησαν το σύστημα, δόθηκαν κίνητρα όπως η ταχύτερη επιστροφή φόρων, η
μείωση του χρόνου παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει έλεγχο
κ.λπ. Στα ηλεκτρονικά βιβλία
της ΑΑΔΕ θα διαβιβάζεται και θα καταχωρίζεται η σύνοψη των παραστατικών εσόδων
/ εξόδων των επιχειρήσεων, θα γίνεται χαρακτηρισμός των καταχωρισμένων
συναλλαγών, ενώ θα καταχωρίζονται οι λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης για τον
προσδιορισμό του λογιστικού και του φορολογικού αποτελέσματος κάθε έτους.



«Πάρτι» λίγους ακόμη μήνες για την… φοροδιαφυγή
Η πανδημία ως φαίνεται πλήττει όμως και τους
σχεδιασμούς της Κυβέρνησης σε επίπεδο «αποκάλυψης της παραοικονομίας»: Η ηγεσία
του υπουργείου Οικονομικών «πόνταρε» πολλά τόσο στα ηλεκτρονικά βιβλία και την υποχρεωτική
διαβίβαση παραστατικών στο myDATA, όσο και τη διασύνδεση ταμειακών μηχανών με
την ΑΑΔΕ προκειμένου να περιορίσουν το φαινόμενο της φοροδιαφυγής.. Όλη αυτή η προσπάθεια για εντοπισμό του «μαύρου
χρήματος» πάει πίσω και θα καθυστερήσουν να «κουμπώσουν» και άλλα εργαλεία που
ακολουθούν, όπως η διασύνδεση Εφορίας – ταμειακών – POS, αλλά και η τεχνητή νοημοσύνη (data mining) στην
διενέργεια ελέγχων. Ποιες είναι όμως οι αποφάσεις που έλαβε το υπουργείο
Οικονομικών;
Σχετικά με την διαβίβαση παραστατικών εσόδων στην
πλατφόρμα myDATA


  • Από
    1.10.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που εκδίδουν από
    την ημερομηνία αυτή και μετά:
    • Οι
      επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω
      των 50.000 €.
    • Οι
      επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των
      100.000 €.
  • Από
    1.11.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι υπόλοιπες
    επιχειρήσεις.
  • Τα
    παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την
    ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην
    πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως την 31.03.2022.











Σημειώνεται ότι ειδικά για το
2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορά μόνο τα παραστατικά εσόδων και όχι τους
λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.



Τι θα ισχύσει για τις ταμειακές μηχανές
Αναφορικά
με την διασύνδεση φορολογικών
μηχανισμών (ταμειακών μηχανών κ.λπ.) με την ΑΑΔΕ, σταδιακά, και μέχρι
τον Νοέμβριο του 2021, οι επιχειρήσεις που διαθέτουν φορολογικούς ηλεκτρονικούς
μηχανισμούς (ΦΗΜ) υποχρεούνται:


  • να
    αναβαθμίσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, ώστε να παράγουν αποδείξεις με
    ενσωματωμένο το QR
    Code ταυτοποίησης του φορολογικού μηχανισμού
    και της απόδειξης,
  • να
    διασυνδεθούν, ώστε να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή (1 προς 1)
    σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA,
  • να
    αποσύρουν πλήρως παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη δυνατότητα
    διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό Μητρώο.







Η
υποχρέωση διασύνδεσης και οι αντίστοιχες προθεσμίες αναβάθμισης-απόσυρσης για
τις επιχειρήσεις που διαθέτουν ΦΗΜ διαμορφώνονται ως εξής:


  • Από
    1.9.2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις που:
    • βάσει
      ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και
    • το
      2019 είχαν τζίρο πάνω από 100.000 €.
  • Από
    1.10.2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις που:
    • βάσει
      ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και
    • το
      2019 είχαν τζίρο μέχρι 100.000 €.
  • Από
    1.11.2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους οι υπόλοιπες
    επιχειρήσεις.















Να
σημειωθεί πάντως ότι μέσω της καθολικής ένταξης στην πλατφόρμα myDATA και της διασύνδεσης των φορολογικών
μηχανισμών, το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ επιδιώκουν να απαλλάξουν
οριστικά τις επιχειρήσεις από την υποχρέωση υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων
πελατών – προμηθευτών, αρχής γενομένης από το 2021.






share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.