Έως τις 30 Νοεμβρίου του 2025 θα πρέπει οι ιδιοκτήτες, οι διαχειριστές και οι συντηρητές ανελκυστήρων να ολοκληρώσουν την απογραφή των ανελκυστήρων τους στο σχετικό Μητρώο Απογραφής προκειμένου να μην κληθούν να πληρώσουν πρόστιμo ύψους 1000 ευρώ- 5.000 ευρώ και να σφραγιστεί η εγκατάσταση τους.
Μάλιστα αρμόδια πηγή του υπουργείου Ανάπτυξης διευκρινίζει στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ πως μέχρι στιγμής δεν πρόκειται να δοθεί καμία παράταση στην προθεσμία.
Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, αν η απογραφή αρχίσει να «περπατάει» με πιο έντονο ρυθμό, και φανεί πως τελικά οι ενδιαφερόμενοι, και ιδιαίτερα οι συντηρητές, ανταποκρίνονται αλλά δεν προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία έως τις 30 Νοεμβρίου, τότε, το ενδεχόμενο της παράτασης είναι μια σοβαρή πιθανότητα. Σημειώνεται δε πως έως σήμερα έχουν καταχωρισθεί 200.000 ανελκυστήρες από σύνολο 700.000 με 900.000.
Ερωτήσεις και απαντήσεις
Η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» με τη βοήθεια του προέδρου της ΠΟΜΙΔΑ, δικηγόρου Στράτου Παραδιά, παρουσιάζει μέσα από 10 ερωτήσεις – απαντήσεις όλες τις πληροφορίες που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές σε πολυκατοικίες που διαθέτουν ανελκυστήρες, προκειμένου να ξέρουν πώς να κάνουν σωστά την απογραφή και να αποφύγουν τα μεγάλα πρόστιμα. Αναλυτικά:
1.Ποια είναι τα βήματα για να την απογραφή του ανελκυστήρα;
Το πρόσωπο που πρόκειται να απογράψει τον ανελκυστήρα (ιδιοκτήτης, διαχειριστής, νόμιμος εκπρόσωπός τους ή ο υπεύθυνος συντηρητής ή εγκαταστάτης του ανελκυστήρα εισέρχεται στον ιστότοπο https://elevator.mindeg και στη OUVESELO Flee. Επιλέγει « Είσοδος στην υπηρεσία » και στη συνέχεια « Είσοδος με κωδικούς Taxisnet». Αφού εισέλθει στο σύστημα με τους κωδικούς taxisnet συμπληρώνει τα απαραίτητα πεδία
2.Τι ισχύει στην περίπτωση που στο κτίριο υπάρχουν περισσότεροι του ενός ανελκλυστήρες
Σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων του ενός ανελκυστήρων στην ίδια διεύθυνση/κτίριο/ΚΑΕΚ τότε, απαιτούνται ισάριθμες εγγραφές με τα στοιχεία προσδιορισμού ενός εκάστου εξ αυτών. Ειδικότερα, η απογραφή περισσότερων ανελκυστήρων γίνεται για κάθε ανελκυστήρα μέσω της επιλογής «Προσθήκη Ανελκυστήρα +», συμπληρώνοντας τα σχετικά στοιχεία κάθε ανελκυστήρα.
3. Πώς υπολογίζεται ο αριθμός των στάσεων ενός ανελκυστήρα;
Ο αριθμός των στάσεων ενός ανελκυστήρα είναι ο αριθμός των επιπέδων στα οποία είναι προγραμματισμένος να πραγματοποιεί στάση ένας ανελκυστήρας για να εξυπηρετήσει την επιβίβαση και αποβίβαση χρηστών ή φορτίων. Για παράδειγμα, σε οικοδομή τεσσάρων ορόφων, ο αριθμός των στάσεων θα είναι πέντε, επειδή ο ανελκυστήρας πραγματοποιεί στάση στο ισόγειο, στον πρώτον, στο δεύτερον, στον τρίτον, στον τέταρτο όροφο.
Αν στην τετραώροφη οικοδομή υπάρχει και ένα υπόγειο, στο οποίο πραγματοποιεί στάση ο ανελκυστήρας για επιβίβαση και αποβίβαση, τότε οι στάσεις είναι έξι (υπόγειο, ισόγειο, 1ος, 2ος, 3ος, 4ος όροφος).
4. Πώς δηλώνεται ένας ανελκυστήρας που δεν συντηρείται και βρίσκεται σε μόνιμη ακινησία;
Στην πλατφόρμα υπάρχει πεδίο στο οποίο ο ιδιοκτήτης του( διότι δεν υπάρχει συντηρητής) θα μπορεί να δηλώσει υπεύθυνα ότι ο ανελκυστήρας βρίσκεται σε μόνιμη ακινησία πέραν του τριμήνου, ώστε να συμπεριληφθούν και αυτοί οι ανελκυστήρες στην απογραφή.
5.Τι γίνεται στην περίπτωση που δηλωθούν μη ακριβή στοιχεία, π.χ. λάθος διεύθυνση κτιρίου;
Εφόσον έχει οριστικοποιηθεί η απογραφή, τα στοιχεία που συμπληρώθηκαν δεν μπορούν να τροποποιηθούν πλέον. Δύναται ωστόσο να γίνει διαγραφή των στοιχείων της απογραφής, και στη συνέχεια να γίνει εκ νέου συμπλήρωση των ορθών στοιχείων.
6. Ποιο είναι περίπου το κόστος της επιθεώρησης;
Για τους συνήθεις ανελκυστήρες το κόστος ελέγχου ανέρχεται περίπου στα 150-200 ευρώ, και το κόστος επανελέγχου περίπου στα 50 ευρώ. Ολα αυτά ανάλογα με την απασχόληση του επιθεωρητή, και βαρύνει τους ενοίκους του κτιρίου. Ο ενημερωμένος κατάλογος των επιθεωρητών βρίσκεται στην ιστοσελίδα της ΠΟ- ΜΙΔΑ (www.pomida.gr).
7. Τι ισχύει για το κόστος συντήρησης και αναβάθμισης;
Με βάση τα όσα ισχύουν, η τακτική συντήρηση και η ανά τετραετία επιθεώρηση των ανελκυστήρων βαραίνει τους χρήστες τους (ιδιοκτήτες και ενοικιαστές). Το κόστος των υλικών και των εργασιών αναβάθμισης/εκσυγχρονισμού των συστημάτων ασφαλείας των ανελκυστήρων, το επωμίζονται αποκλειστικά οι ιδιοκτήτες, σύμφωνα με τη στήλη δαπανών ανελκυστήρα, με το μεγαλύτερο βάρος να πέφτει σε όσων οι ιδιοκτησίες βρίσκονται στους υψηλότερους ορόφους.
8.Τι προβλέπεται για τους αδήλωτους ανελκυστήρες;
Οι αδήλωτοι ανελκυστήρες θα σφραγίζονται και οι ιδιοκτήτες τους θα πληρώσουν διοικητικό πρόστιμο από 1.000 έως 5.000 ευρώ.
9. Τι πρόστιμα προβλέπονται για όσους δεν συμμορφωθούν και δεν προχωρήσουν στην απογραφή;
Η μη εμπρόθεσμη απογραφή των ανελκυστήρων επισύρει τα εξής διοικητικά πρόστιμα ανά ανελκυστήρα εις βάρος των ιδιοκτητών τους:
- 1.000 ευρώ για ανελκυστήρες που βρίσκονται σε κτίρια με χρήση κατοικίας.
- 2.500 ευρώ για ανελκυστήρες σε κτίρια με επαγγελματική ή μεικτή χρήση (π.χ. στην ίδια πολυκατοικία κάποια διαμερίσματα να αξιοποιούνται ως γραφεία και άλλα ως κατοικίες).
- 5.000 ευρώ για ανελκυστήρες σε κτίρια προσπελάσιμα από το ευρύ κοινό (για παράδειγμα εμπορικά κέντρα).
10. Τι ευθύνες αναλαμβάνει ο διαχειριστής ή ο συνιδιοκτήτης διαμερίσματος που δηλώνει τον ανελκυστήρα με τους κωδικούς του TaxisNet;
Η χρήση των κωδικών για την είσοδο στην πλατφόρμα έχει μοναδικό σκοπό να καταγράφεται ποιος δήλωσε τον ανελκυστήρα, ώστε να μη γίνονται ψευδείς δηλώσεις. Αυτός που δηλώνει τον ανελκυστήρα δεν έχει καμία παραπάνω ευθύνη, πέρα από αυτές που ήδη προκύπτουν από τον Κανονισμό της πολυκατοικίας. Δηλαδή να συμμετάσχει και αυτός στο μερίδιο που του αναλογεί, της δαπάνης για τον έλεγχο και την αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας του κοινόχρηστου ανελκυστήρα της πολυκατικίας. Ευθύνη και πρόστιμο θα προκύψει γι’ αυτούς που δεν θα δηλώσουν τους ανελκυστήρες τους.
