Quantcast
Εφορία: Οι καταγγελίες των πολιτών στη "μάχη" κατά της φοροδιαφυγής - enikonomia.gr
share

Εφορία: Οι καταγγελίες των πολιτών στη “μάχη” κατά της φοροδιαφυγής

δημοσιεύτηκε:

Μέσα σε 10 ημέρες θα πρέπει η Τριμελής Επιτροπή στο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουμένων να συγκεντρώσει και να αξιολογήσει από την φορολογική διοίκηση κάθε νέα καταγγελία που έχει λάβει από τους πολίτες είτε αυτή είναι επώνυμη είτε ανώνυμη, όπως αναφέρει η απόφαση της ΑΑΔΕ.

Παράλληλα επισημαίνεται πως με την ενεργοποίηση του νέου συστήματος της Αρχής, κάθε καταγγελία θα ελέγχεται από ανθρώπινο μάτι και δεν θα μένει αναξιοποίητηΜάλιστα σε κάθε υπόθεση θα αποδίδεται ένας αριθμός από το 0 έως το 4 και αυτός θα δίνεται ανάλογα με τη βαρύτητα και την αξιοπιστία των στοιχείων που θα περιέχει.

Ουσιαστικά ο αριθμός αυτός θα λειτουργεί ως ένα «φίλτρο» το οποίο θα ξεχωρίζει τις περιπτώσεις που χρήζουν άμεσης διερεύνησης από εκείνες που θα είναι αβάσιμες. Ενδεικτικά αναφέρεται πως:

  • εάν μια καταγγελία βαθμολογηθεί με 0, τότε θα μπαίνει στο αρχείο και θα θεωρείται άνευ ενδιαφέροντος.
  • εάν μια καταγγελία βαθμολογηθεί με 3 ή 4, τότε αυτό θα σημαίνει πως είναι μια «εξαιρετικώς επείγουσα» υπόθεση για την οποία απαιτεί άμεση και ταχεία επέμβαση.  Με αυτόν τον τρόπο η ΑΑΔΕ θα κατευθύνει τους πόρους της αποτελεσματικά και θα εστιάζει στις πιο σοβαρές περιπτώσεις.

Τι αλλάζει στον τρόπο λειτουργίας των ελεγκτικών μηχανισμών

Όπως προκύπτει από τη νέα απόφαση της ΑΑΔΕ  (Α.1116/4.8.2025), θα αλλάξει ο τρόπος που θα λειτουργούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Μια από αυτές τις αλλαγές είναι πως με διαδικασίες -εξπρές θα γίνεται πλέον  η καταγραφή και η αξιολόγηση των πληροφοριακών δελτίων από τις καταγγελίες των πολιτών .

Αναλυτικά:

  • Μέσα σε 5 ημέρες θα πρέπει να γίνεται η καταχώρηση μιας καταγγελίας («πληροφοριακού δελτίου» όπως ονομάζεται στη γλώσσα των ελεγκτών) στη σχετική λίστα της εφαρμογής της Διαχείρισης Υποθέσεων (Case Management) της ΑΑΔΕ από την στιγμή που θα γίνει η  παραλαβή του από οποιαδήποτε υπηρεσία (πχ από τις Δ.Ο.Υ. οποιασδήποτε τάξης, τα Ελεγκτικά Κέντρα, το Κ.Ε.ΜΕ.Φ., τα ΚΕ.Β.ΕΙΣ., τα ΚΕ.ΦΟ.Κ., τις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., τη Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων – ΔΙ.Ε.Σ.ΕΛ. κλπ.
  • Αμέσως μετά, αναλαμβάνει δουλειά η Τριμελής Επιτροπή που θα αξιολογεί και βαθμολογεί μέσα στις επόμενες 5εργάσιμες ημέρες, κάθε καταγγελία.
  • με τη βαθμολογία που θα λαμβάνει η ΑΑΔΕ  από την Τριμελή Επιτροπή, θα βγαίνουν οι υποθέσεις προς έλεγχο με σειρά σπουδαιότητας και βάσει των στοιχείων που έδιναν οι καταγγελίες.

Με τα νέα δεδομένα, κάθε 15 μέρες ή δύο φορές το μήνα, η ΑΑΔΕ θα ελέγχει -και εσωτερικά- αν οι καταγγελίες ελέγχονται στους χρόνους που πρέπει.

Το μεγάλο στοίχημα της ΑΑΔΕ

Το μεγάλο στοίχημα της ΑΑΔΕ είναι να αξιοποιήσει αυτήν τη «μαύρη βίβλο» των καταγγελιών για να εντοπίζει τους φορολογούμενους  μεγάλου πλούτου.

Επίσης επισημαίνεται πως τα τελευταία στοιχεία της ΑΑΔΕ έδειξαν πως κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους έγιναν έλεγχοι σε περισσότερες από 6.000 τέτοιου είδους υποθέσεις κάτι που έφερε την επιβολή προστίμων ύψους 26,4 εκατ. ευρώ και μηνυτήριες αναφορές κατά 21 προσώπων.  Αυτό δείχνει πως η σωστή αξιολόγηση καταγγελιών μπορεί να αποκαλύψει σημαντικές υποθέσεις φοροδιαφυγής, παράνομου πλουτισμού και ξεπλύματος χρήματος.

Αξιοσημείωτο είναι δε πως τα στοιχεία της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ «Καταγγελίες Πολιτών» έδειξαν πως  από τον Οκτώβριο του 2023 υποβλήθηκαν περισσότερες από 40.000 καταγγελίες πολιτών.  Οι καταγγελίες που κάποτε ήταν  διασκορπισμένες και αναξιοποίητες, τώρα συστηματοποιούνται και γίνονται μέρος ενός αυτοματοποιημένου συστήματος κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου.

 

 

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.