Tο ενιαίο πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας- που θα αντικαταστήσει τη χωριστή φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα- μπλοκάρουν τα ασύμβατα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ και του ΚΕΑΟ που αποτελεί τον βασικό μηχανισμό είσπραξης του ΕΦΚΑ
Η εν λόγω ψηφιακή λειτουργία αναβάλλεται εκ νέου κάτι που συντηρεί την πολυπλοκότητα των συναλλαγών με την Εφορία και κατ’ επέκταση την ταλαιπωρία πολιτών και επιχειρήσεων.
Η αναβολή της ενιαίας ενημερότητας έρχεται να προστεθεί στη μετάθεση για το 2026 της καθολικής εφαρμογής του ηλεκτρονικού τιμολογίου στη χώρα μας, καθώς και της επέκτασης του ψηφιακού πελατολογίου, με το αιτιολογικό ότι απαιτείται περισσότερος χρόνος για την πλήρη υιοθέτηση των παραπάνω λειτουργιών από τις επιχειρήσεις.
Το νέο ενιαίο πιστοποιητικό ενημερότητας
Αξίζει να σημειωθεί πως κυρίως για το νέο ενιαίο πιστοποιητικό ενημερότητας – το οποίο θα εκδίδεται σε πολίτες και επιχειρήσεις που δεν έχουν οφειλές στην Εφορία και στον ΕΦΚΑ– οι καθυστερήσεις συναρτώνται με τα τεχνικά εμπόδια που εξακολουθούν να υφίστανται μεταξύ των ηλεκτρονικών συστημάτων των δύο φορέων. Σύμφωνα με πληροφορίες τα δύο πληροφοριακά συστήματα δεν «επικοινωνούν» ακόμη μεταξύ τους .Αυτό πρακτικά σημαίνει πως δεν μπορεί να εκδοθεί προς το παρόν η κοινή ενημερότητα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το Πιστοποιητικό Οικονομικής Ενημερότητας νομοθετήθηκε από το 2022. Παρόλο που το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την λειτουργία του από τον Σεπτέμβριο του 2024, μετά μετατέθηκε για το 2025 και τώρα- όπως όλα δείχνουν- πάει για το 2026, εκτός και αν υπάρξει νέα αναβολή.
Ο νόμος
Ο νόμος 4934/2022 αναφέρει πως κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο θα μπορεί να εκδίδει κοινό Πιστοποιητικό Οικονομικής Ενημερότητας, μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα είναι διαθέσιμη στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Το έγγραφο θα συγκεντρώνει σε μία ενιαία μορφή όλα τα στοιχεία που περιλαμβάνονται σήμερα στα ξεχωριστά πιστοποιητικά φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Θα έχει πλήρη ισχύ για κάθε νόμιμη χρήση από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς και δικαστικές αρχές.
Η πλατφόρμα θα αντλεί αυτόματα, μέσω διαλειτουργικότητας, τα απαιτούμενα δεδομένα από τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ και του ΕΦΚΑ, διασφαλίζοντας ότι η έκδοση του πιστοποιητικού θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά, γρήγορα και χωρίς γραφειοκρατία. Ωστόσο, για να μπορέσει κάποιος να λάβει το ενιαίο Πιστοποιητικό Οικονομικής Ενημερότητας και να προχωρήσει σε οποιαδήποτε συναλλαγή, όπως, για παράδειγμα στην μεταβίβαση ενός ακινήτου, η συμμετοχή σε δημόσιο διαγωνισμό ή στην είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο, θα πρέπει να μην έχει καμία ληξιπρόθεσμη οφειλή στην Εφορία και στον ΕΦΚΑ.
Εάν διαπιστωθεί ότι ο ενδιαφερόμενος οφείλει έστω και σε έναν από τους δύο φορείς, η έκδοση του πιστοποιητικού θα απορρίπτεται αυτόματα, έως ότου ρυθμίσει ή εξοφλήσει τα χρέη του. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΑΑΔΕ και του ΕΦΚΑ, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών προς τους δύο φορείς ξεπερνούν τα 160 δισ. ευρώ (111,6 δισ. ευρώ, είναι τα χρέη προς την Εφορία και περίπου 50 δισ. προς τον ΕΦΚΑ).
