Quantcast
ΕΣΕΕ: Πώς πρέπει να γίνει η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ιδιώτες-Αύξηση 343 εκατ.τον Ιούλιο - enikonomia.gr
share

ΕΣΕΕ: Πώς πρέπει να γίνει η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ιδιώτες-Αύξηση 343 εκατ.τον Ιούλιο

δημοσιεύτηκε:

Σημαντική αύξηση κατά 343 εκ. ευρώ σημείωσαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς
τους ιδιώτες τον Ιούλιο, σε σχέση με τον Ιούνιο διαμορφούμενες σε 5,43 δις ευρώ, από 5,09 δις
ευρώ στα τέλη Ιουνίου επισημαίνει η ΕΣΕΕ και υπογραμμίζει πώς πρέπει να γίνει η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το
Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ,οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό
τομέα, ανήλθαν τον Ιούλιο στο ποσό των 3,91 δις, παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με τον
Ιούνιο που ανέρχονταν στα 3,84 δις ευρώ. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι εκκρεμείς
επιστροφές φόρων ανήλθαν στα 1,52 δις ευρώ τον Ιούλιο έναντι 1,25 δις ευρώ τον Ιούνιο.
Ειδικότερα οι εκκρεμείς επιστροφές άμεσων φόρων διαμορφώθηκαν σε 963 εκ. ευρώ τον Ιούλιο
έναντι 936 εκ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα, ενώ οι εκκρεμείς επιστροφές έμμεσων φόρων
αυξήθηκαν τον Ιούλιο στα 394 εκ. ευρώ έναντι 156 εκ. ευρώ τον Ιούνιο. Από τα 5,44 δις ευρώ:
– Τα 2,30 δις ευρώ είναι οφειλές των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης εκ των οποίων 1,52
δις ευρώ είναι τα χρέη του ΕΟΠΥΥ .

Τα 1,52 δις είναι εκκρεμείς επιστροφές φόρων εκ των οποίων 963 εκ. είναι άμεσοι φόροι και
394 εκ. ευρώ έμμεσοι φόροι.
Οι επίσημες ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου υπερβαίνουν τα 5,4 δις ευρώ. Οι δικαιούχοι
των χρημάτων αυτών είναι προμηθευτές του Δημοσίου, συνταξιούχοι που χρόνια περιμένουν τις
προσωρινές ή οριστικές συντάξεις τους και επιχειρήσεις που περιμένουν από τρεις μήνες έως και
5,5 χρόνια επιστροφές φόρου.

Εκτός από αυτές, υπολογίζεται ότι υπάρχουν ακόμα «εκκρεμείς» οφειλές που φτάνουν τα 1,8 δις
ευρώ που αυξομοιώνονται ανάλογα με τον ρυθμό αποπληρωμής τους. Από τα χρήματα τα αυτά
το 1 δις ευρώ αφορά τις καθυστερούμενες συντάξεις και δεν συμπεριλαμβάνονται στα χρέη των
ασφαλιστικών ταμείων αφού το ΓΛΚ ανακοινώνει μόνο τις οφειλές που έχουν γίνει αποδεκτές.
Ένα δεύτερο ποσό περίπου 800 εκ. ευρώ είναι οι επιστροφές φόρου οι οποίες δεν έχουν εγκριθεί
να δοθούν και λιμνάζουν στις εφορίες. Και αυτές δεν εμφανίζονται στα επίσημα στοιχεία του
ΓΛΚ αφού δεν έχουν περάσει τους σχετικούς ελέγχους και δεν έχουν γίνει ακόμη αποδεκτές από
το υπουργείο Οικονομικών.


Κατά τα λοιπά τα 486 εκ. ευρώ που εμφανίζονται να οφείλουν τα νομικά πρόσωπα του
Δημοσίου οφείλονται αποκλειστικά σε προμηθευτές του ελληνικού Δημοσίου είτε παρέχουν
προϊόντα είτε υπηρεσίες. Από τα 2,3 δις ευρώ που εμφανίζονται ως ληξιπρόθεσμες οφειλές των
ασφαλιστικών ταμείων το 1,1 δις ευρώ είναι οφειλές του ΕΟΠΠΥ. Τα χρήματα αυτά οφείλονται
σε προμηθευτές φαρμάκων , αναλώσιμων καθώς και για υπηρεσίες διαγνωστικών κέντρων και
ιδιωτών νοσοκομεία. Τα υπόλοιπα 1,2 δις ευρώ οφείλονται από τον ΕΦΚΑ και τα υπόλοιπα
ασφαλιστικά ταμεία κυρίως προς τα δημόσια νοσοκομεία για την παροχή υπηρεσιών
περίθαλψης. Οι οφειλές ύψους 550 εκ. ευρώ των δημόσιων νοσοκομείων αφορούν κυρίως
προμηθευτές φαρμάκων μηχανημάτων και αναλώσιμων απαραίτητων για την λειτουργία τους οι  ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 346 εκ. ευρώ των ΟΤΑ αφορούν επίσης παρεχόμενες
υπηρεσίες και υλικά από ιδιώτες.
Από την συνολική δόση των 8,5 δις ευρώ που δόθηκε στην Ελλάδα με την απόφαση του
Eurogroup της 15ης Ιουνίου εκταμιεύτηκαν τα 7,7 δις ευρώ από αυτά τα 800 εκ. ευρώ δόθηκαν
για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών με τον όρο ότι το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να
προσθέσει σε αυτά επιπλέον 400 εκ. ευρώ δηλαδή το 50% της δόσης. Μέχρι και το τέλος
Σεπτεμβρίου θα πρέπει το δημόσιο να αποδείξει ότι τουλάχιστον το 80% από τα συνολικά 1,2
δις ευρώ (δηλαδή 960 εκ. ευρώ) έχουν αποδοθεί σε ιδιώτες. Τότε θα μπορεί να διεκδικήσει την
επόμενη δόση των 800 εκατ. ευρώ που θα συμπληρώσει το ποσό των 8,5 δις ευρώ που
εγκρίθηκε πριν από τρεις μήνες για την Ελλάδα. Σημειώνεται ότι το θέμα της εκταμίευσης της
υποδόσης των 800 εκ. ευρώ που αφορούν αποκλειστικά την πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών
προς τους ιδιώτες εξετάζεται στο EWG.
Το ποσό των 2,67 δισ. ευρώ θα πρέπει να διατεθεί τους επόμενους 15 μήνες από τον κρατικό
προϋπολογισμό για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς των
ιδιωτικό τομέα, όταν οι συνολικές οφειλές των φορέων της Γενικής και Κεντρικής Κυβέρνησης
ξεπερνούν σήμερα τα 6,4 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με απόφαση η αρχικά υπολογισθείσα δαπάνη για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων του Δημοσίου ύψους 5,5 δισ. ευρώ ανακατανέμεται μεταξύ των ετών 2016, 2017
και 2018, με τη δαπάνη για το έτος 2017 και 2018 να εκτιμάται κατ’ ανώτατο όριο σε ύψος
περίπου 1,6 δισ. ευρώ εφέτος και 1,070 δισ. ευρώ το 2018. Να σημειωθεί πως, σύμφωνα με τις
εκτιμήσεις των Θεσμών που εμπεριέχονται στο αναθεωρημένο Μνημόνιο, οι ληξιπρόθεσμες
οφειλές του Δημοσίου ανέρχονται στα 6,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 3,2 δισ. ευρώ είναι
βεβαιωμένες οφειλές του κράτους σε ιδιώτες, 1,4 δισ. ευρώ αφορά σε συντάξεις εν αναμονή και
περίπου 1,9 δισ. ευρώ σε εκκρεμείς επιστροφές φόρων. Το 25% αυτών των οφειλών θα
αποπληρωθεί με τη δόση που ενέκρινε το Eurogroup στις 15 Ιουνίου και θα καταβληθεί τις
πρώτες ημέρες του Ιουλίου. Συγκεκριμένα, 1,6 δισ. ευρώ από τα 8,5 δισ. ευρώ της δόσης θα
δοθεί για εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών, εκ των οποίων 800 εκατ. ευρώ θα δοθούν στις
αρχές Ιουλίου και τα υπόλοιπα 800 εκατ. ευρώ το φθινόπωρο. Προϋπόθεση είναι ότι το
Ελληνικό Δημόσιο θα συνεισφέρει παράλληλα από τον κρατικό προϋπολογισμό,
χρησιμοποιώντας το πρωτογενές πλεόνασμα, αποπληρώνοντας και αυτό 1 ευρώ για κάθε 2 ευρώ
που λαμβάνει από τους δανειστές για το σκοπό αυτό.

Δηλαδή, μαζί με το 1,6 δισ. ευρώ των
δανειστών θα πρέπει να δοθούν πρόσθετα 800 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Έτσι, έως το φθινόπωρο θα εξοφληθεί το 38% των ληξιπροθέσμων οφειλών του Δημοσίου.

Προς το σκοπό αυτό ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών εξέδωσε απόφαση με την οποία
διευκρινίζει τους ορισμούς και τη διαδικασία χρηματοδότησης και εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων, καθώς και τη διαδικασία επιστροφής στον κρατικό προϋπολογισμό των μη
χρησιμοποιούμενων ποσών για εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων στον ειδικό
λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος για το σκοπό αυτό, καθώς και την ανάγκη
παράτασης του προγράμματος έκτακτης επιχορήγησης για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων.

Η απόφαση ξεκαθαρίζει τα εξής:
-Ως ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις φορέων της Κεντρικής Διοίκησης ορίζονται οι απλήρωτες
υποχρεώσεις προς τρίτους, φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, που αφορούν σε μη
χρηματοοικονομικές συναλλαγές, μετά την πάροδο 90 ημερών από την ημερομηνία υποχρέωσης
εξόφλησης, οι οποίες α) είτε έχουν καταχωρηθεί στο μητρώο δεσμεύσεων και έχουν ενημερωθεί
οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο πλαίσιο της υποβολής
μηνιαίων οικονομικών στοιχείων, μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας (σύνοψη eportal),
β) είτε αφορούν νόμιμες δαπάνες καθ’ υπέρβαση πιστώσεων για τις οποίες δεν έχει
πραγματοποιηθεί ανάληψη λόγω μη επαρκούς πίστωσης, όπως ενδεικτικά δαπάνες από
εκτελεστές δικαστικές αποφάσεις ή δαπάνες από αποφάσεις διαιτησίας, για τις οποίες ωστόσο έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στο
πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων και εκθέσεων.


-Μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς των πιστώσεων, οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης
προβαίνουν στην εξόφληση των σχετικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά προτεραιότητα. Η
εξόφληση γίνεται με αύξουσα χρονολογική σειρά (προηγούνται οι παλαιότερες υποχρεώσεις)
και σε κάθε περίπτωση δεν εξοφλούνται ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις επόμενου έτους πριν την
εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του προηγούμενου κάθε φορά έτους. Η σειρά
εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μπορεί να ανατρέπεται στις ακόλουθες
περιπτώσεις: α) όταν αφορούν σε δικαστικές αποφάσεις οι οποίες είναι εκτελεστές, β) όταν
προβλέπονται ποινές και πρόστιμα σε περίπτωση καθυστέρησης, όπως τόκοι υπερημερίας κ.λπ.,
γ) όταν αφορούν στην αντιμετώπιση επιτακτικών και επειγουσών αναγκών, δ) όταν δεν
προσκομίζονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ε) όταν υφίστανται κωλύματα νομιμότητας
για την εξόφληση τους.

– Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης, ως ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των λοιπών
φορέων Γενικής Κυβέρνησης ορίζονται οι απλήρωτες υποχρεώσεις προς τρίτους, φορείς εκτός
Γενικής Κυβέρνησης, που αφορούν σε μη χρηματοοικονομικές συναλλαγές, μετά την πάροδο 90
ημερών από την ημερομηνία υποχρέωσης εξόφλησης, οι οποίες: α) είτε έχουν καταχωρηθεί στο
μητρώο δεσμεύσεων και έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του
Κράτους, στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων μέσω της ειδικής
ηλεκτρονικής πλατφόρμας (σύνοψη e-portal), β) είτε έχουν καταχωρηθεί στις δύο επιπλέον
γραμμές του e-portal «Νόμιμες δαπάνες καθ’ υπέρβαση πιστώσεων» και «Απεικόνιση
υποχρεώσεων λόγω μη ύπαρξης εγκεκριμένου προϋπολογισμού», στο πλαίσιο της υποβολής
μηνιαίων οικονομικών στοιχείων στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους μέσω της ειδικής
ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
– Ειδικά για τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης των οποίων οι κλάδοι υγείας εντάχθηκαν στον
ΕΟΠΥΥ, το όριο του συνολικού ποσού του αιτήματος προσαυξάνεται κατά το ποσό των
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που από 1.7.2017 βαρύνει τον προϋπολογισμό τους. Αντίστοιχα,
για τον ΕΟΠΥΥ το όριο του συνολικού ποσού του αιτήματος μειώνεται κατά το ανωτέρω ποσό.

– Oι φορείς προβαίνουν στην κατά προτεραιότητα εξόφληση των σχετικών ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων. Η εξόφληση γίνεται με αύξουσα χρονολογική σειρά (προηγούνται οι παλαιότερες
υποχρεώσεις) και σε κάθε περίπτωση δεν εξοφλούνται ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις επόμενου
έτους πριν την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του προηγούμενου κάθε φορά
έτους. Ειδικά για τον ΕΟΠΥΥ και τους φορείς που ενσωματώθηκαν σε αυτόν, η εξόφληση των
υποχρεώσεων δύναται να γίνεται με χρονολογική σειρά για κάθε φορέα ξεχωριστά. Η σειρά
εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μπορεί να ανατρέπεται στις ακόλουθες
περιπτώσεις: α) όταν αφορούν σε δικαστικές αποφάσεις οι οποίες είναι εκτελεστές, β) όταν
προβλέπονται ποινές και πρόστιμα σε περίπτωση καθυστέρησης, όπως τόκοι υπερημερίας κ.λπ.,
γ) όταν αφορούν στην αντιμετώπιση επιτακτικών και επειγουσών αναγκών, δ) όταν δεν
προσκομίζονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ε) όταν υφίστανται κωλύματα νομιμότητας
για την εξόφληση τους.

– Οι λοιποί φορείς της Γενικής Κυβέρνησης οφείλουν να ολοκληρώσουν την αποπληρωμή των
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέχρι το τέλος του επόμενου από τη λήψη της σχετικής
επιχορήγησης μήνα, ενώ η προθεσμία αυτή δύναται να παρατείνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις
μετά από αιτιολογημένο αίτημα που υποβάλλεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, μέσω
της οικείας ΔΟΥ. Το πρόγραμμα επιχορήγησης για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων ολοκληρώνεται την 30.6.2018.  

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.