Σημαντικά φορολογικά κίνητρα θα χορηγηθούν σε επιχειρήσεις και σε ελεύθερους επαγγελματίες που θα εισέλθουν στην «εποχή» της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, σε διάστημα 2 μηνών από την επίσημη ημερομηνία που θα ανακοινώσει η ΑΑΔΕ.
Αναλυτικά τα κριτήρια αυτά είναι τα εξής:
- Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό 100%.
- Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο ημερολογιακό έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, προσαυξάνεται κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) το έτος πραγματοποίησής της.
Τα οφέλη της ηλεκτρονικής τιμολόγησης
Πάντως από το μέτρο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αναμένεται επωφεληθούν τόσο η φορολογική διοίκηση όσο και οι επιχειρήσεις. Όπως ανέφερε η Κομισιόν, το μέτρο αυτό:
- θα παρέχει άμεση και υψηλής ποιότητας πληροφόρηση στην πλατφόρμα myDATA. Με αυτόν τον τρόπο θα εντοπίζονται με ταχύτερο ρυθμό οι περιπτώσεις μη υποβολής ή ανακριβούς υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ.
- θα συμβάλει στην καταπολέμηση κυκλικών μορφών απάτης, κάτι που ενισχύει τη διαφάνεια στις συναλλαγές.
- θα μειώσει τα σφάλματα στην αποστολή δεδομένων. Αυτό θα περιορίσει το διοικητικό βάρος τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για την ΑΑΔΕ.
- θα προσφέρει ευκολότερη προετοιμασία των «προκάτ» δηλώσεων ΦΠΑ. Αυτό θα διευκολύνει τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
Σε κάθε περίπτωση η ηλεκτρονική τιμολόγηση αποτελεί βασικό εργαλείο στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής καθώς καθιστά αδύνατη την έκδοση πλαστών ή εικονικών τιμολογίων. Και έτσι η φορολογική διοίκηση θα έχει άμεση εικόνα για τον συνολικό όγκο συναλλαγών και τον αναλογούντα ΦΠΑ.
Τι ισχύει από την 1η Σεπτεμβρίου 2025 και τι θα αλλάξει το επόμενο διάστημα
Υπενθυμίζεται πως ήδη εφαρμόζεται από την 1η Σεπτεμβρίου 2025 το μέτρο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τις συναλλαγές B2G (Business to Government), δηλαδή τις δαπάνες φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Με το νέο σύστημα, είναι πλέον υποχρεωτική η έκδοση τιμολογίων μέσω πιστοποιημένων παρόχων και η σύνδεση της γίνεται άμεσα με την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, myDATA. Επίσης επισημαίνεται πως το νέο σύστημα αναμένεται να εφαρμοστεί σε δύο φάσεις. Αναλυτικά:
- Αρχικά αυτό θα εφαρμοστεί σε επιχειρήσεις που έχουν ετήσιο τζίρο από 200.000 ευρώ και άνω
- Και μεταγενέστερα αυτό θα ισχύσει σε μικρότερες επιχειρήσεις
Τα βήματα
Όσον αφορά στα βήματα που οδηγούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση, προβλέπεται η αποστολή από την πλευρά των επιχειρήσεων, των στοιχείων των συναλλαγών τους σε έναν από τους 27 πιστοποιημένους παρόχους οι οποίοι θα εκδίδουν το ηλεκτρονικό τιμολόγιο. Το παραστατικό θα αποστέλλεται τόσο στον εκδότη όσο και στον παραλήπτη, ενώ ταυτόχρονα θα διαβιβάζεται σε πραγματικό χρόνο και στην πλατφόρμα MyDATA της ΑΑΔΕ.