Νέα έρευνα της ΕΣΕΕ αποκαλύπτει πόσα χρήματα χάνουν οι Έλληνες καταναλωτές που πέφτουν θύματα διαδικτυακής απάτης ψωνίζοντας online. Η εν λόγω έρευνα έγινε για λογαριασμό της Visa και τα αποτελέσματα της έδειξαν μεταξύ άλλων τα εξής:
1. Θύματα απάτης
- το 33% πολιτών χάνει έως 50 ευρώ όσων έπεσε θύμα διαδικτυακής απάτης. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί 2 στους 10 πολίτες,
- το 30% πολιτών χάνει από 50 ευρώ –199 ευρώ,
- το 12% πολιτών χάνει από 200 ευρώ -499 ευρώ
- και το 16% περισσότερα από 500 ευρώ
Ταυτόχρονα στην ίδια έρευνα επισημαίνονται τα εξής:
- Το 10% των πολιτών αναφέρει την επιδείνωση της πιστοληπτικής του ικανότητα,
- Το 9% πολιτών δηλώνει πως διαρρέονται τα προσωπικά δεδομένα του
- Το 6% δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει τις τραπεζικές υπηρεσίες του
- το 5% πολιτών αναφέρει πως έχει χάσει τη παραγωγικότητα
- και το 2% των πολιτών δηλώνει πως χρειάστηκε επαγγελματική υποστήριξη.
- Το 1% των πολιτών παραδέχθηκε πως ένιωσε ντροπή, ένα ψυχολογικό εμπόδιο που αποτρέπει την καταγγελία.
- Το 17% των πολιτών είπε πως βιώνει συναισθηματική ταλαιπωρία με άγχος και στρες,
- Το 14% των πολιτών δηλώνει πως έχει διαταραχθεί η καθημερινότητά του.
- Το 43% των πολιτών αναφέρει πως δεν υπέστη άμεσες επιπτώσεις. Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει υποστεί κάποια ζημιά.
- Το 20% των θυμάτων δεν κάνει τίποτα μετά την εξαπάτηση.
- Το 34%των πολιτών επικοινώνησε με την τράπεζα,
- Το 23% των πολιτών ανέφερε το περιστατικό που έγινε στην πλατφόρμα,
- Το 20% των πολιτών άλλαξε κωδικούς,
- Το 15% των πολιτών προχώρησε στην απενεργοποίηση των καρτών και των τραπεζικών λογαριασμών ενώ το 15% των πολιτών ήρθε σε επαφή με την αστυνομία.
2. Καταγγελία
Στην ερώτηση για ποιο λόγο όσοι έπεσαν θύματα απάτης δεν το κατήγγειλαν, οι ίδιοι απάντησαν τα εξής:
- το 20% είπε πως δεν άξιζε τον χρόνο,
- το 19% τόνισε πως δεν πιστεύει ότι θα χρησίμευε αυτό σε κάτι
- το 16% θεώρησε ότι οι επιπτώσεις δεν ήταν σοβαρές,
- το 13% δήλωσε πως δεν γνωρίζει τον λόγο,
- το 9% ανακάλυψε την απάτη πολύ αργά και το 6% δεν ξέρει τη διαδικασία. Αυτό σημαίνει ότι ένας στους πέντε δεν λαμβάνει καμία δράση.
Από τα παραπάνω προκύπτει πως ένα στα πέντε θύμα δεν κάτι κάνει ενώ ένας στους πέντε απλά σιωπά.
3. Οι online αγορές
- Το 56% των πολιτών παρόλο που έπεσε θύμα απάτης δηλώνει πως συνεχίζει να ψωνίζει online όπως πριν. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 74% στους πολίτες ηλικίας 17-24 ετών .
- Το 10% πολιτών -που έχει πέσει θύμα απάτης- αυξάνει τις online αγορές του απλώς είναι περισσότερο προσεκτικό.
- Το 33% πολιτών -κυρίως των μεγαλύτερων ηλικιών – περιορίζει τις συναλλαγές του.
- 1 στους 10 δεν εμπιστεύεται αρκετά κάποια επιχείρηση για να κάνει online αγορές. Αυτό σε ποσοστό μεταφράζεται σε 11%.
- Το 41% των πολιτών είναι τώρα πιο προσεκτικό, ωστόσο δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να εμπιστευθεί μικρότερες ή νέες επιχειρήσεις. Ωστόσο το 37% κάνει τις αγορές του μόνο σε μεγάλες, γνωστές επιχειρήσεις, ενώ το 4% των πολιτών αναφέρει πως μπορεί να εμπιστευθεί μικρότερες επιχειρήσεις για τις αγορές του.
4. Οι νέοι
- Το 78% των πολιτών ηλικίας 25-34 ετών έχει υψηλότερη αυτοπεποίθηση στην αναγνώριση AI περιεχομένου από το 51% των πολιτών ηλικίας 17–24 ετών.
- Ενώ το 52% των νεότερων είναι πιο πιθανό να στοχοποιηθούν από ότι οι μεγαλύτεροι (25%).
- Για την αναγνώριση AI περιεχομένου:
-το 8% αισθάνεται πολύ σίγουρο,
-το 37% αρκετά σίγουρο,
-το 36% όχι ιδιαίτερα
-και το 17% καθόλου σίγουρο.
5. Facebook και Instagram
- Το 80% των πολιτών χρησιμοποιεί το Facebook σε μηνιαία βάση και το 62% των πολιτών το Instagram. Αυτές οι πλατφόρμες είναι τα κύρια κανάλια αγορών.
- Το Facebook και το YouTube έχουν τις περισσότερες διαφημίσεις. Και αυτό δημιουργεί το τέλειο οικοσύστημα για τις απάτες.
- Το 79% των πολιτών δηλώνει πως κουράζεται να βλέπει τις πολλές online πληροφορίες
- το 49% των πολιτών είναι καχύποπτο όσον αφορά τις ταξιδιωτικές προσφορές που βλέπει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
6. Η εξαπάτηση
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι αριθμοί εξαπάτησης. Αναλυτικά:
- Στο 58% ανέρχεται το ποσοστό του phishing.
- Στο 39% διαμορφώνεται το ποσοστό των απάτων που γίνεται μέσω social media
- 35% είναι το ποσοστό αγορών από ανύπαρκτους εμπόρους
- 24 είναι το ποσοστό όσον αφορά στις επενδυτικές απάτες.
- 22% είναι το ποσοστό για τις online μεταφορές χρημάτων,
- 18% είναι το ποσοστό για προσωπικές απάτες
- 13% είναι το ποσοστό για απάτες συνδρομών.
- Στο 7% ανέρχεται το ποσοστό της απάτης με τεχνητή νοημοσύνη.
- Μέσω email στοχοποιήθηκε το 60%, μέσω Facebook το 42% και μέσω Instagram το 14%.
Σε περισσότερους από 3 στους 10 πολίτες έχουν γίνει 2-3 προσπάθειες εξαπάτησης μέσω social media. Ενώ το 15% κινδύνευσε να εξαπατηθεί περισσότερες από 5 φορές.
