Quantcast
Ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες: "Κλειδί" ο αριθμός του κινητού - Όλες οι λεπτομέρειες - enikonomia.gr
share

Ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες: “Κλειδί” ο αριθμός του κινητού – Όλες οι λεπτομέρειες

δημοσιεύτηκε:

Σε λειτουργία τέθηκε την Τρίτη, 16 Μαρτίου του 2021 η πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ), Εθνικό
Μητρώο Επικοινωνίας, όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση των υπουργών
Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη και Γιώργου
Γεωργαντά που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ. Πρόκειται για την πλατφόρμα στην
οποία μπορεί κάθε φυσικό πρόσωπο που διαθέτει αριθμό φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) να καταχωρίζει τα στοιχεία επικοινωνίας του (όπως τον αριθμό σταθερού και κινητού τηλεφώνου, την ταχυδρομική διεύθυνση επικοινωνίας και διαμονής και το e-mail του).
Αναλυτικά, στην απόφαση αναφέρονται
μεταξύ άλλων τα εξής:

Ο σκοπός
Σκοπός της
δημιουργίας και λειτουργίας του Ε.Μ.Επ. είναι η διευκόλυνση της παροχής
ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών προς τους πολίτες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης
της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr), σύμφωνα με το Κεφάλαιο ΣΤ’ του ν. 4727/2020,
με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), ιδίως διαδικτυακών
υπηρεσιών και υπηρεσιών αυθεντικοποίησης, για την επίτευξη ενός ασφαλούς και
έμπιστου ψηφιακού περιβάλλοντος και την ορθή διεκπεραίωση των υπηρεσιών αυτών.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο επίτευξης του ως άνω σκοπού δημοσίου συμφέροντος, το
Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. του Υπουργείου Ψηφιακής
Διακυβέρνησης του άρθρου 84 του ν. 4727/2020, αξιοποιεί τα καταχωρισμένα
στοιχεία του Ε.Μ.Επ.:
α) για την
ταυτοποίηση των πολιτών στα μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης, σύμφωνα με την
παρ. 3 του άρθρου 17 του ν. 4704/2020 και το άρθρο 84 του ν. 4727/2020,
β) για την
επικοινωνία των φορέων του δημοσίου τομέα με τους πολίτες, οι οποίοι θα
καταχωρίσουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους στο Ε.Μ.Επ., σύμφωνα με το άρθρο 17
του ν. 4704/2020 σε συνδυασμό με το άρθρο 34 του ν. 4727/2020,
γ) για την
αποστολή, επίδοση ή κοινοποίηση δημοσίου εγγράφου σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν.
4727/2020.
δ) Ειδικά, ο
αριθμός κινητού τηλεφώνου, ο οποίος έχει επιβεβαιωθεί σύμφωνα με τη διαδικασία
που περιγράφεται στην παρούσα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δεύτερος παράγοντας
ταυτοποίησης, για την αποστολή στον χρήστη κωδικών μιας χρήσης, προκειμένου ο
τελευταίος να έχει πρόσβαση σε ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, για τις οποίες το
Δημόσιο κρίνει ότι απαιτείται υψηλότερο επίπεδο ασφαλείας.
Εξειδίκευση στοιχείων επικοινωνίας φυσικού
προσώπου

Στο Ε.Μ.Επ. κάθε φυσικό πρόσωπο δύναται να
καταχωρίζει τα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας που το αφορούν:
α) Πλήρη
ταχυδρομική διεύθυνση διαμονής
β) Πλήρη
ταχυδρομική διεύθυνση επικοινωνίας γ) Αριθμό σταθερού τηλεφώνου
δ) Αριθμό
κινητού τηλεφώνου
ε) Διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Αποδέκτες των στοιχείων επικοινωνίας
1. Αποδέκτες
των στοιχείων επικοινωνίας είναι όλοι οι φορείς του δημοσίου τομέα για την
παροχή δημοσίων υπηρεσιών προς τον πολίτη και την επικοινωνία τους με αυτόν.
Επιπροσθέτως, αποδέκτες των στοιχείων επικοινωνίας είναι τα πιστωτικά ιδρύματα,
τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος, τα ιδρύματα πληρωμών και οι πάροχοι
υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας για τον έλεγχο ταυτοποίησης/ αυθεντικοποίησης του
πολίτη.
2. Το ΚΕΔ
αξιοποιεί τα στοιχεία του Ε.Μ.Επ. για την ταυτοποίηση των φυσικών προσώπων στα
μητρώα των φορέων του δημόσιου τομέα, καθώς και για την επικοινωνία των φορέων
αυτών με τα φυσικά πρόσωπα που καταχωρίζουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους στο
Ε.Μ.Επ. Τα στοιχεία επικοινωνίας των φυσικών προσώπων διατίθενται από τη Γενική
Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης στα πληροφοριακά
συστήματα των ανωτέρω φορέων για την άσκηση των κατά νόμο αρμοδιοτήτων τους.
3. Τα στοιχεία επικοινωνίας, τα οποία
τηρούνται στα πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημόσιου τομέα,
ενημερώνονται, με μέριμνα των φορέων, αποκλειστικά από το Ε.Μ.Επ, μέσω του ΚΕ.Δ
Διαδικασία ηλεκτρονικής καταχώρισης και
ενημέρωσης των στοιχείων επικοινωνίας από το φυσικό πρόσωπο μέσω της Ενιαίας
Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr)

1. Για την
ηλεκτρονική καταχώριση των στοιχείων επικοινωνίας στο Ε.Μ.Επ. μέσω της Ενιαίας
Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr), πραγματοποιείται επαλήθευση των
στοιχείων της ταυτότητας του φυσικού προσώπου (αυθεντικοποίηση) με χρήση των
κωδικώνδιαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων
Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
2. Το Ε.Μ.Επ.
χρησιμοποιεί μέθοδο ισχυρής αυθεντικοποίησης των φυσικών προσώπων βασισμένη σε
δύο ή περισσότερα στοιχεία που αφορούν γνώση, κατοχή και κάποιο μοναδικό φυσικό
χαρακτηριστικό του φυσικού προσώπου. Ειδικότερα, χρησιμοποιούνται πολλαπλοί
παράγοντες αυθεντικοποίησης και, συγκεκριμένα, οι εξής:
α) χρήση των
προσωπικών κωδικών-διαπιστευτηρίων του φυσικού προσώπου για τις υπηρεσίες της
Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και
β) παράλληλη
εφαρμογή κωδικών μιας χρήσης (One Time Password – ΟΤΡ) που αποστέλλονται
στο κινητό τηλέφωνο του φυσικού προσώπου. Για την ενεργοποίηση της δυνατότητας
χρήσης του δεύτερου παράγοντα (αποστολή κωδικού OTP στον αριθμό κινητού
τηλεφώνου), απαιτείται η επιβεβαίωση του αριθμού κινητού τηλεφώνου σύμφωνα με
τα οριζόμενα στα άρθρα 6 έως και 8, πριν από την καταχώριση των στοιχείων
επικοινωνίας στο Ε.Μ.Επ.
3. Κατά την είσοδο στο Ε.Μ.Επ., το φυσικό πρόσωπο
ενημερώνεται για τους σκοπούς της συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων
προσωπικού χαρακτήρα, τις κατηγορίες δεδομένων που υπόκεινται σε επεξεργασία,
τον υπεύθυνο επεξεργασίας και τους αποδέκτες των δεδομένων.
4. Η εφαρμογή
ανακτά τα ακόλουθα στοιχεία από το Φορολογικό Μητρώο που διαχειρίζεται η
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.):
– ΑΦΜ
– Αριθμός
Ταυτότητας/Διαβατηρίου
– Όνομα – Επώνυμο
– Μητρώνυμο.
5. Προκειμένου το φυσικό πρόσωπο να
καταχωρίσει ή να μεταβάλει τα στοιχεία επικοινωνίας του, απαιτείται η
προηγούμενη δήλωση και επιβεβαίωση του αριθμού κινητού τηλεφώνου, σύμφωνα με τη
διαδικασία των άρθρων 6, 7 και 8 της παρούσας. 6. Για την τελική επιβεβαίωση
της καταχώρισης ή της ενημέρωσης των στοιχείων επικοινωνίας στο Ε.Μ.Επ.
απαιτείται η εφαρμογή κωδικού μιας χρήσης (One-Time Password) που αποστέλλεται
στο κινητό τηλέφωνο του φυσικού προσώπου.
7. Η
ηλεκτρονική καταχώριση και η ηλεκτρονική ενημέρωση επέχει θέση υπεύθυνης
δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α’ 75) για την ακρίβεια των
καταχωρισμένων ή ενημερωμένων στοιχείων.
Ηλεκτρονική δήλωση και επιβεβαίωση αριθμού
κινητού τηλεφώνου και διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

1.Κάθε φυσικό
πρόσωπο δηλώνει μόνο έναν αριθμό κινητού τηλεφώνου και κάθε αριθμός κινητού
τηλεφώνου μπορεί να δηλωθεί στο Ε.Μ.Επ. μόνο από ένα φυσικό πρόσωπο. Κατά τη
δήλωση του αριθμού κινητού τηλεφώνου, το φυσικό πρόσωπο ενημερώνεται ότι θα
πραγματοποιηθεί η επιβεβαίωση της κατοχής του αριθμού κινητού τηλεφώνου είτε
από πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, σύμφωνα με το άρθρο 7 της παρούσας,
είτε από πιστωτικό ίδρυμα ή ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος ή ίδρυμα πληρωμών
σύμφωνα με το άρθρο 8 της παρούσας, με σκοπό τη χρήση του ανωτέρω αριθμού από
τη Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. για την παροχή υπηρεσιών αυθεντικοποίησης μέσω πολλαπλών
παραγόντων για την πρόσβαση σε υπηρεσίες της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της
Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) καθώς και τη χρήση του ανωτέρω αριθμού για την
ενημέρωση και την επικοινωνία του φυσικού προσώπου με τους φορείς του δημόσιου
τομέα.
2. Κατά τη
δήλωση του αριθμού κινητού τηλεφώνου ή/και της διεύθυνσης ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου του φυσικού προσώπου, πραγματοποιείται έλεγχος της μοναδικότητάς
τους στο Ε.Μ.Επ. και επαληθεύεται με επιβεβαίωση κωδικού μίας χρήσης το γεγονός
ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία επικοινωνίας βρίσκονται στην κατοχή του φυσικού
προσώπου.
3. Για την επαλήθευση του αριθμού κινητού
τηλεφώνου Ελλάδος, η επιβεβαίωση της κατοχής του από το φυσικό πρόσωπο δύναται
να πραγματοποιηθεί μέσω διασταύρωσης με τα στοιχεία συνδρομητή συμβολαίου
κινητής τηλεφωνίας που τηρεί ο πάροχος υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας κατόπιν
ενημέρωσης του φυσικού προσώπου, σύμφωνα με το άρθρο 7 της παρούσας.
4. Αν η
κατοχή του αριθμού κινητού τηλεφώνου Ελλάδος δεν επιβεβαιωθεί από τον πάροχο
υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας ή αν πρόκειται για αριθμό κινητού τηλεφώνου
εξωτερικού, δύναται να πραγματοποιηθεί διασταύρωση του αριθμού κινητού
τηλεφώνου με τα στοιχεία επιβεβαιωμένου αριθμού κινητού τηλεφώνου που τηρούν τα
πιστωτικά ιδρύματα ή τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος ή τα ιδρύματα πληρωμών,
κατόπιν ενημέρωσης του φυσικού προσώπου, σύμφωνα με το άρθρο 8 της παρούσας.
5. Εφόσον δεν
έχει επιβεβαιωθεί ο αριθμός κινητού τηλεφώνου με κάποιον από τους τρόπους που
αναφέρονται στις παραγράφους 2, 3 και 4 του παρόντος άρθρου, το φυσικό πρόσωπο
δύναται να μεταβεί σε Κ.Ε.Π. για να ολοκληρώσει τη διαδικασία δήλωσης, σύμφωνα
με το άρθρο 9 της παρούσας.
6. Το φυσικό
πρόσωπο δύναται να προβεί σε αντικατάσταση του δηλωθέντος αριθμού κινητού
τηλεφώνου που έχει επιβεβαιώσει με κάποια από τις μεθόδους του παρόντος, με νέο
αριθμό κινητού τηλεφώνου, εφόσον έχει στην κατοχή του και τους δύο αριθμούς
κινητού τηλεφώνου και εφόσον επιθυμεί να είναι ο νέος αριθμός κινητού τηλεφώνου
ο αριθμός επικοινωνίας του με τους φορείς του δημόσιου τομέα. Στην περίπτωση
αυτή η κατοχή των δύο αριθμών κινητού τηλεφώνου επαληθεύεται με επιβεβαίωση
κωδικού μίας χρήσης και στους δύο αριθμούς.
7. Στην
περίπτωση κατά την οποία, το φυσικό πρόσωπο δεν διαθέτει πλέον τον δηλωθέντα
αριθμό κινητού τηλεφώνου, η δήλωση του νέου αριθμού κινητού τηλεφώνου με
παράλληλη διαγραφή του προηγούμενου αριθμού κινητού τηλεφώνου γίνεται σύμφωνα
με τη διαδικασία που περιγράφεται στην παρ. 1.
Επιβεβαίωση κατοχής αριθμού κινητού τηλεφώνου
από πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας

1. Κατόπιν
αιτήσεως του φυσικού προσώπου, το Ε.Μ.Επ. διαβιβάζει, μέσω διαλειτουργικότητας,
στον πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, του οποίου δηλώνει συνδρομητής, τα
ακόλουθα στοιχεία του:
α) αριθμό κινητού τηλεφώνου Ελλάδος, του οποίου
δηλώνει κάτοχος,
β) ΑΦΜ,
γ) αριθμό
ταυτότητας/διαβατηρίου,
δ) επώνυμο,
ε) όνομα και
στ)
πατρώνυμο, προς διασταύρωση με τα στοιχεία συνδρομητή, όπως και στο βαθμό που
αυτά τηρούνται από τον πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. 2. Για την
επαλήθευση ακολουθείται η εξής διαδικασία:
α) Το Ε.Μ.Επ.
αξιοποιεί διαδικτυακή υπηρεσία του παρόχου, για τη διασταύρωση των στοιχείων
που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του παρόντος με τα αντίστοιχα του παρόχου.
β) Το
πληροφοριακό σύστημα του παρόχου, μετά από έλεγχο του μητρώου πελατών του,
επιστρέφει στο Ε.Μ.Επ. ένδειξη σχετικά με το εάν υπάρχει μία εκ των παρακάτω
περιπτώσεων ταύτισης:
– αριθμός
κινητού τηλεφώνου, ΑΦΜ, Επώνυμο, Όνομα, Πατρώνυμο (μόνο 3 πρώτα γράμματα) ή
– αριθμός κινητού τηλεφώνου, ΑΦΜ, Αριθμός
Ταυτότητας/Διαβατηρίου ή
– αριθμός κινητού τηλεφώνου, Αριθμός
Ταυτότητας/ Διαβατηρίου, Επώνυμο, Όνομα, Πατρώνυμο (μόνο 3 πρώτα γράμματα) ή
-
αριθμός κινητού τηλεφώνου, ΑΦΜ, Επώνυμο, Όνομα ή – αριθμός κινητού τηλεφώνου,
Αριθμός Ταυτότητας/ Διαβατηρίου, Επώνυμο, Όνομα.
γ) Σε
περίπτωση μη επιβεβαίωσης από τον πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, το
Ε.Μ.Επ. ενημερώνει σχετικά το φυσικό πρόσωπο και το παραπέμπει στη διαδικασία
επιβεβαίωσης του αριθμού κινητού τηλεφώνου από πιστωτικό ίδρυμα, του οποίου
δηλώνει χρήστης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 8 της παρούσας.
Επιβεβαίωση κατοχής αριθμού κινητού
τηλεφώνου από πιστωτικό ίδρυμα ή ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος ή ίδρυμα πληρωμών

1. Κατόπιν
αιτήσεως του φυσικού προσώπου, το Ε.Μ.Επ. διαβιβάζει, μέσω διαλειτουργικότητας,
στο πιστωτικό ίδρυμα ή στο ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος ή στο ίδρυμα πληρωμών
που υποδεικνύεται από το φυσικό πρόσωπο τα ακόλουθα στοιχεία του: α) αριθμό
κινητού τηλεφώνου, του οποίου δηλώνει κάτοχος και β) ΑΦΜ, προς διασταύρωση με
τα αντίστοιχα στοιχεία που τηρεί το πιστωτικό ίδρυμα ή το ίδρυμα ηλεκτρονικού
χρήματος ή το ίδρυμα πληρωμών, όπως ορίζονται στην παρ. 5 του άρθρου 17
του ν. 4704/2020.
2. Για την
επαλήθευση ακολουθείται η εξής διαδικασία:
α) Το Ε.Μ.Επ.
αξιοποιεί διαδικτυακή υπηρεσία του πιστωτικού ιδρύματος ή του ιδρύματος
ηλεκτρονικού χρήματος ή του ιδρύματος πληρωμής, διασταυρώνοντας τον αριθμό
κινητού τηλεφώνου και τον ΑΦΜ με τα αντίστοιχα που τηρεί το πιστωτικό ίδρυμα ή
το ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος ή το ίδρυμα πληρωμής για σκοπούς ηλεκτρονικών
συναλλαγών.
β) Το
πληροφοριακό σύστημα του πιστωτικού ιδρύματος ή του ιδρύματος ηλεκτρονικού
χρήματος ή του ιδρύματος πληρωμής αντίστοιχα, μετά από έλεγχο του Τεύχος B’
988/12.03.2021 ΕΦΗΜΕΡΙ∆Α TΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ 11533 μητρώου πελατών του, επιστρέφει
στο Ε.Μ.Επ. ένδειξη σχετικά με το εάν επιβεβαιώνονται τα ανωτέρω στοιχεία
(ένδειξη «Ναι» ή «Όχι»).
γ) Σε
περίπτωση μη επιβεβαίωσης από το ίδρυμα, το Ε.Μ.Επ. ενημερώνει σχετικά το
φυσικό πρόσωπο και το παραπέμπει σε Κ.Ε.Π., προκειμένου να προβεί σε δήλωση και
επιβεβαίωση αριθμού κινητού τηλεφώνου του.

Διαβάστε ολόκληρο το ΦΕΚ ΕΔΩ

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.