Quantcast
Τέλη δικτύου μεταφοράς: Τι προβλέπουν οι βιομηχανίες ενέργειας - enikonomia.gr
share

Τέλη δικτύου μεταφοράς: Τι προβλέπουν οι βιομηχανίες ενέργειας

δημοσιεύτηκε:

Επιστολή  για το θέμα της εκτόξευσης των τελών δικτύου μεταφοράς που αντιμετωπίζουν οι βιομηχανίες ενέργειας απέστειλε ο Πρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ελλάδος (ΕΒΙΚΕΝ),Αντώνιο Κοντολέων στον υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Θεόδωρο Σκυλακάκη.

«Ένα έτος μετά τη σημαντική αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου Μεταφοράς έως και 100% είδε τη δημοσιότητα πρόσφατα νέα απόφαση της ΡΑΕ, η οποία προβλέπει αφενός την έκτακτη αναθεώρηση της απόδοσης επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ (WACC) για τη ρυθμιστική περίοδο 2022-2025 από 6.1% σε 7.57% για το 2023, 7.51% για το 2024 και 7.45% για το 2025, αφετέρου την αύξηση κατά 10-15% των επιτρεπόμενων εσόδων για τα έτη 2024 και 2025. Γεγονός το οποίο προφανώς σημαίνει νέα αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου μεταφοράς, η οποία θα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις βιομηχανίες ΜΤ με κατανάλωση μικρότερη των 30.000 MWh ετησίως, οι οποίες δεν τυγχάνουν της σχετικής έκπτωσης, η οποία ισχύει για βιομηχανίες με υψηλότερη κατανάλωση» σημειώνεται στην  επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ.

Το κόστος των έργων διασύνδεσης των νήσων

«Είναι αναμενόμενο το κόστος των έργων διασύνδεσης των νήσων να επιβαρύνει την περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ για τα επόμενα έτη, πλην όμως διαπιστώνουμε με έκπληξη ότι υπάρχει ο κίνδυνος η περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ να επιβαρυνθεί με ένα ποσό περίπου 400 εκ. ευρώ λόγω της κοινωνικοποίησης κατά 50% του κόστους διασύνδεσης των μονάδων ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ, των μονάδων αποθήκευσης καθώς και των θερμικών σταθμών και των καταναλωτών ΥΤ στο δίκτυο μεταφοράς.Συγκεκριμένα το άρθρο 98 του Ν 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 139 του Ν 5037/2023, προβλέπει ότι το κόστος κατασκευής των αναγκαίων έργων επέκτασης ή ενίσχυσης των Δικτύων Μεταφοράς για τη σύνδεση των ανωτέρω αναφερομένων κατηγοριών εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ κατά περίπτωση και ανακτάται μέσω των Χρεώσεων
Χρήσης Συστήματος.

Στην ουσία πρόκειται για επιδότηση κατά 50% του κόστους κάθε ανωτέρω κατηγορίας παραγωγών για το έργο της διασύνδεσης τους (γραμμή, Μ/Σ, ΚΥΤ) στο δίκτυο μεταφοράς μετά από αίτημα τους για λήψη όρων σύνδεσης και όχι εκ των προτέρων κατασκευή έργων από τον ΑΔΜΗΕ ενίσχυσης του δικτύου των οποίων το κόστος κοινωνικοποιείται κατά 100%.

Σχετικό δημοσίευμα αναφέρει ότι ο Ρυθμιστής έχει προτείνει ως λύση τα εν λόγω κόστη για σύνδεση στο δίκτυο μεταφοράς να μην προστίθενται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ, μια και τα έργα αυτά δεν αποτελούν άμεση υποχρέωση του Διαχειριστή.

Αντίθετα οι εν λόγω δαπάνες να καταχωρούνται σε ένα διακριτό κωδικό με αποτέλεσμα το έσοδο του ΑΔΜΗΕ για τα συγκεκριμένα κόστη να υπολογίζεται όχι βάσει του υψηλού WACC, αλλά με χαμηλότερο συντελεστή, όσο το κόστος δανεισμού του ΑΔΜΗΕ.

Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε αναγκαίο να επανεξετάσετε την αναγκαιότητα της εν λόγω ρύθμισης, καθώς ναρκοθετεί τα τιμολόγια όλων των καταναλωτών, μεταφέροντας σημαντικά κόστη των εν λόγω κατηγοριών παραγωγών στα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς, τα οποία ήδη θα επιβαρύνονται με το κόστος των αναγκαίων έργων διασύνδεσης των νήσων για την επόμενη δεκαετία»  » προστίθεται στην επιστολή.

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.