Σήμερα ολοκληρώνεται στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση και η ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Μάλιστα με την ενεργοποίηση του νέου ΚΟΚ θα υπάρξουν πιο “βαριές “ποινές με έμφαση στις επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές αλλά και θα διαχωριστεί η πρώτη παράβαση από τη συνεχόμενη παραβατικότητα προκειμένου να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια, να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα.
Για το νομοσχέδιο αυτό θα τοποθετηθούν σήμερα κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι, εισηγητές, οι ειδικοί αγορητές και ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Υπενθυμίζεται πως η συζήτηση αυτή άρχισε χθες στην Ολομέλεια. Επί του σχεδίου νόμου τοποθετήθηκαν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο πρόεδρος της Νίκης Δημήτρης Νατσιός, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου ενώ εκτός από τους εισηγητές, αγορητές και κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους εγράφησαν για να τοποθετηθούν συνολικά 49 βουλευτές. Το σχέδιο νόμου, σύμφωνα με τις τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων αναμένεται να ψηφιστεί επί της Αρχής με διευρυμένη πλειοψηφία.
Οι κλιμακωτές ποινές
Επίσης επισημαίνεται πως στο πλαίσιο του νέου ΚΟΚ θα καθιερωθεί ποινολόγιο κλιμακωτού χαρακτήρα. Δηλαδή στις παραβάσεις στις οποίες θα αφορούν κλιμακωτές ποινές θα περιλαμβάνονται:
- η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ,
- η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP,
- η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,
- η μεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι «κόντρες» και η οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος».
Τα παραδείγματα
Παρακάτω παρατίθενται κάποια παραδείγματα για τις ποινές και τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται στους παραβάτες στο πλαίσιο του νέου ΚΟΚ . Αναλυτικά:
Η χρήση κινητού
Υπενθυμίζεται πως σήμερα, ανεξαρτήτως της πρόκλησης ατυχήματος, η χρήση κινητού επισύρει αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες.
Εφεξής, εάν η παράβαση δεν προκαλέσει ατύχημα, προβλέπεται πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες, όμως στην πρώτη υποτροπή η χρηματική ποινή υπερδιπλασιάζεται στα 1.000 ευρώ και η απώλεια της άδειας ανέρχεται στις 180 ημέρες. Εάν ο οδηγός επαναλάβει ξανά την παράβαση, καταλογίζεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και στέρηση άδειας για ένα έτος. Σε περίπτωση, δε, πρόκλησης ατυχήματος, η πρώτη υποτροπή επισύρει πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη. Για τη δεύτερη υποτροπή προβλέπεται πρόστιμο 4.000 ευρώ και 8ετής αφαίρεση άδειας οδήγησης.
Ανεξαρτήτως όμως εάν πρόκειται για την πρώτη, τη δεύτερη ή την τρίτη παράβαση, υπάρχει πια και ποινική διάσταση για την πρόκληση ατυχήματος, η οποία δεν υπήρχε στο παρελθόν. Με βάση το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα, επιβάλλεται κάθειρξη έως 10 έτη εάν προκλήθηκε βαριά σωματική βλάβη ή βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη 10 έως 20 ετών σε περίπτωση θανατηφόρου τροχαίου και μέχρι ισόβια αν χαθούν πολλές ζωές.
Η χρήση κράνους από δικυκλιστές
Υπενθυμίζεται πως σήμερα προβλέπεται αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες, ενώ οι συνεπιβάτες κινδυνεύουν απλά με πρόστιμο 50 ευρώ. Πλέον, η μη χρήση κράνους επισύρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες, όμως στην πρώτη υποτροπή ο κατ’ επανάληψη παραβάτης θα είναι αντιμέτωπος με πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έξι μήνες, ποινές που διπλασιάζονται σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής.
Στο ενδεχόμενο που ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος, τόσο αυτός όσο και ο οδηγός τιμωρούνται με πρόστιμο 350 ευρώ, ακόμα κι αν ο τελευταίος φορούσε το δικό του.
Η οδήγηση σε κατάσταση μέθης
Σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ θα υπάρξουν τρία επίπεδα επήρειας με αυστηρότερες κυρώσεις για όσους πιάνουν το τιμόνι έχοντας καταναλώσει μεγαλύτερες ποσότητες αλκοόλ. Συγκεκριμένα:
- Η πρώτη κατηγορία αφορά τους οδηγούς που έχουν 0,50 έως 0,80 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, οι οποίοι θα καλούνται να καταβάλουν πρόστιμο 350 ευρώ και θα χάνουν το δίπλωμά τους για 30 ημέρες. Εάν ανιχνευθεί ποσότητα 0,80 έως 1,10 γραμμαρίων στο κυκλοφορικό τους, το πρόστιμο ανέρχεται στα 700 ευρώ και η άδεια οδήγησης παραδίδεται για 90 ημέρες. Το όχημα ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλάσσεται.
- Για τις δύο αυτές κατηγορίες η πρώτη υποτροπή επισύρει 1.000 χρηματική ποινή και στέρηση διπλώματος για 180 ημέρες. Τυχόν δεύτερη υποτροπή ισοδυναμεί με πρόστιμο της τάξης των 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο.
- Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν οι οδηγοί που διαπιστώνεται ότι έχουν περισσότερο από 1,10 g/l στο αίμα τους. Στην πρώτη παράβαση επιβάλλεται πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για έξι μήνες, ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος.
Η κλιμάκωση των ποινών σε περίπτωση υποτροπής προβλέπει πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για επτά χρόνια μετά την πρώτη υποτροπή και 10ετή στέρηση διπλώματος συν 4.000 ευρώ πρόστιμο για τη δεύτερη υποτροπή. Στο ποινικό σκέλος, ο δράστης αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης από δύο μήνες έως πέντε χρόνια, αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 10 μέρες μέχρι έξι μήνες.
Και εδώ εφαρμόζεται το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα.
Η παραβίαση STOP
Υπενθυμίζεται πως σήμερα δεν υπάρχει διάκριση ανάμεσα στην πρόκληση ή μη ατυχήματος, κάτι που αλλάζει, μαζί με την κλιμάκωση των ποινών για τους κατά συρροή παραβάτες.
Χωρίς την πρόκληση ατυχήματος, η πρώτη παράβαση συνοδεύεται από πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Για όσους επαναλάβουν την παράβαση το πρόστιμο «σκαρφαλώνει» στα 1.000 ευρώ και η απώλεια του διπλώματος επεκτείνεται στις 180 ημέρες. Η δεύτερη υποτροπή σημαίνει 2.000 ευρώ πρόστιμο.
Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος η πρώτη ποινή είναι 700 ευρώ πρόστιμο και στέρηση άδειας για 60 ημέρες, τυχόν υποτροπή οδηγεί σε πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη. Νέα υποτροπή επισύρει 4.000 ευρώ πρόστιμο αλλά και ο δράστης χάνει το δίπλωμά του για μία 8ετία. Και εδώ ισχύουν οι ποινές του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα.
Ποιες νομοθετικές βελτιώσεις έρχονται για ταξί, τροχόσπιτα, πρόστιμα
Μία σειρά νομοθετικών βελτιώσεων για ταξί, τροχόσπιτα και πρόστιμα σύμφωνα με τις προτάσεις κομμάτων και φορέων κατέθεσε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Αναλυτικά αυτές είναι σύμφωνα με τον κ.Κυρανάκη οι εξής:
- Θα θεσπιστεί διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και θα αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης για 60 ημέρες, την πρώτη φορά της παράβασης για αναστροφή, εφόσον έχει προκληθεί τροχαία σύγκρουση. Εάν το όχημα είναι μισθωμένο, τότε οι κυρώσεις θα επιβαρύνουν τον παραβάτη μισθωτή οδηγό.
- Θα απαγορεύεται η στάθμευση των αυτοκινούμενων τροχοσπίτων. Αυτό θα αφορά τροχόσπιτα μήκους 7,5 μέτρων (αντί 6 μέτρων, όπως προβλεπόταν) σύμφωνα με την τεκμηρίωση που κατέθεσε ο οικείος Σύλλογος Επαγγελματιών Αυτοκινούμενων και Ρυμουλκούμενων Τροχόσπιτων Ελλάδος.
Η κίνηση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες
Το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων για την στάση επιβίβασης – αποβίβασης επιβάτη δεν θα ισχύει σε κάποιες περιπτώσεις. Αναλυτικά αυτές είναι οι εξής:
- Όταν θα γίνεται σε υπάρχουσα εσοχή,
- Όταν θα αφορά επιβάτες με κινητική δυσκολία.
Επιπλέον θα εισαχθεί εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση υπουργικής απόφασης αναφορικά με την κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, όταν μετακινούν κατηγορίες επιβατών για θεραπευτικούς σκοπούς. Ενδεικτικά κάποιες από αυτές είναι οι νεφροπαθής για αιμοκάθαρση.
«Μαζί με την απαγόρευση της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση προστίθενται και οι άλλες συσκευές τηλεπικοινωνίας, όπως η χρήση επικοινωνίας μέσω φορητών ηλεκτρονικών συσκευών με την μορφή ρολογιού χειρός και αντιστοίχως των τάμπλετ» σημειώνεται μεταξύ άλλων στη νομοθετική βελτίωση του άρθρου 17.