Quantcast
ΥΠΟΙΚ: Οι δεσμεύσεις Μητσοτάκη για τα εμπορικά σήματα υλοποιούνται ήδη - enikonomia.gr
share

ΥΠΟΙΚ: Οι δεσμεύσεις Μητσοτάκη για τα εμπορικά σήματα υλοποιούνται ήδη

δημοσιεύτηκε:

«Από πλευράς Βόρειας Μακεδονίας δεν έχει κατοχυρωθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο κανένα εμπορικό σήμα με τον όρο “Μακεδονία”. Αντίστοιχα, από την πλευρά της Ελλάδας έχουν γίνει 19 καταχωρήσεις».

Αυτό υπογραμμίζει το υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης στο σημείωμα που μοιράστηκε στα μέλη του ΣΕΒΕ με τις απαντήσεις του υπουργείου στις δεσμεύσεις του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη, αναφορικά με τα εμπορικά σήματα.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης, πραγματοποίησε σήμερα συνάντηση εργασίας με το προεδρείο και 70 τακτικά μέλη του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και στο σημείωμα που μοιράστηκε σε αυτή τη συνάντηση αναφέρονται τα εξής:

«Την περασμένη εβδομάδα, σε συνάντηση που είχε με εκπροσώπους παραγωγικών φορέων της Βόρειας Ελλάδας, ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας ανέλαβε πέντε δεσμεύσεις, οι οποίες είτε στηρίζονται σε ανακριβή δεδομένα, είτε ήδη υλοποιούνται από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Προς ενημέρωση των ενδιαφερομένων σάς προωθούμε παρακάτω τα σχετικά σχόλια των Γενικών Γραμματειών των αρμόδιων υπουργείων επ΄ αυτών των δεσμεύσεων.

Υπενθυμίζεται ότι οι παραγωγικοί φορείς έχουν ενημερωθεί ήδη σε τρεις εκδηλώσεις/ημερίδες από τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων Οικονομίας, Εξωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης, καθώς επίσης και από νομικούς και οικονομολόγους με ειδίκευση στα θέματα εμπορικών σημάτων και γεωγραφικών ενδείξεων. Κατά τη διάρκεια των ενημερωτικών εκδηλώσεων κατέστη σαφές ότι:

– Εκκίνηση επικοινωνιακής καμπάνιας για την προστασία του brand «Μακεδονία», η οποία θα γίνει με χρηματοδότηση όχι μόνο από περιφερειακούς αλλά και από εθνικούς πόρους.

Επί τριάντα χρόνια το brand “Μακεδονία” ουδέποτε προστατεύτηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις είτε της Νέας Δημοκρατίας που συμμετείχε και ο ίδιος, είτε του ΠΑΣΟΚ, εκχωρώντας πρακτικά το όνομα Μακεδονία στη γειτονική χώρα, την οποία αναγνώριζε έτσι σχεδόν όλος ο πλανήτης.

– Διευκόλυνση των επιχειρήσεων να κατοχυρώσουν εμπορικά σήματα για την προστασία των προϊόντων τους όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο (κατάθεση ευρωπαϊκών σημάτων στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ).

Ήδη αυτό υλοποιείται από το 2018 (επιδοτήσεις αξίας 2.000 και 8.000 ευρώ για καταχωρίσεις σήματος μέσω της Εργαλειοθήκης Ανταγωνιστικότητας του ΕΠΑΝΕΚ). Ωστόσο όπως προκύπτει από έρευνα στη διεθνή διαδικτυακή βάση δεδομένων TM-VIEW της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιχειρήσεις της Βόρειας Μακεδονίας δεν έχουν κατοχυρώσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο εμπορικά σήματα με τους όρους “Macedonian”, “Macedonia” κτλ. Οι αντίστοιχες καταχωρίσεις από ελληνικές επιχειρήσεις ανέρχονται σε 19 (στοιχεία μέχρι 25/1).

– Κατοχύρωση περισσότερων μακεδονικών προϊόντων ως Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (Π.Ο.Π.) και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) στην Ε.Ε.

Αυτό δεν το κάνει το κράτος, αλλά επιχειρήσεις και παραγωγοί. Σημειώνεται ότι οι κατοχυρώσεις ΠΟΠ/ΠΓΕ στη Βόρειο Ελλάδα κατά κανόνα αφορούν πόλεις (Φλώρινα, Κοζάνη κτλ) όχι ολόκληρη την Μακεδονία. Δηλαδή, όλοι οι επιχειρηματίες γνωρίζουν πως κάτι τέτοιο δεν εντάσσεται στις αρμοδιότητες καμιάς κρατικής αρχής, αλλά πρόκειται πάντα για πρωτοβουλία των επιχειρηματιών στις περιπτώσεις που το επιθυμούν.

Στην παρούσα φάση, δεν υπάρχει κάποιο αγροτικό προϊόν (πλην οίνου) ΠΟΠ, ΠΓΕ ή ΕΠΙΠ το οποίο να φέρει στην ονομασία του τον όρο Μακεδονία ή Μακεδονικό, ούτε υπήρξε ποτέ στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κάποιο σχετικό αίτημα το οποίο να μην προχώρησε.

Σε ό,τι αφορά στον μακεδονικό οίνο η ελληνική Προστατευόμενη Ένδειξη για τους οίνους “Μακεδονία” είναι κατοχυρωμένη στην επίσημη κοινοτική βάση e-bacchus. Χρησιμοποιείται μόνο για ελληνικούς οίνους που προέρχονται από το γεωγραφικό διαμέρισμα της Μακεδονίας και από συγκεκριμένες ποικιλίες οινοστάφυλων. Η κατοχύρωση αυτή αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση και επεκτείνεται στις συμφωνίες τής Ευρωπαϊκής Ένωσης με τρίτες χώρες. Γι΄ αυτό το λόγο και μέχρι τώρα η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όποτε χρειάστηκε να πάρει θέση είναι πώς δεν μπορούν να κυκλοφορούν κρασιά από τη Βόρεια Μακεδονία με την ένδειξη “Μακεδονικός/Μακεδονία”. Αντίστοιχη προστασία υπάρχει για τις επωνυμίες “Τσίπουρο Μακεδονίας” και «Ούζο Μακεδονίας”.

– Έκδοση Υπουργικής Απόφασης η οποία θα απονέμει αυτόματα το σήμα «GR» στα προϊόντα όλων των μακεδονικών επιχειρήσεων που έχουν κατοχυρώσει το παράγωγο “Μακεδονικός/ή/ό” στο σήμα τους, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτά τα είναι προϊόντα ελληνικά.

Αυτό αποτελεί μια τεχνικά ανέφικτη και επικίνδυνη για τους καταναλωτές επιλογή. Είναι γνωστό τοις πάσι πως ένα τέτοιο σήμα δεν έχει κατοχυρωθεί πουθενά. Αντίθετα, η χώρα μας διαθέτει ως επίσημη πιστοποίηση ελληνικής προέλευσης το ελληνικό σήμα, που αποδίδεται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και κανονισμών ανά κατηγορία προϊόντος και όχι, φυσικά, αυτόματα. Κι αυτό για να διασφαλίζεται η ανάδειξη της ποιότητας και να αποφεύγεται ο κίνδυνος παραπλάνησης του καταναλωτή.

– Βέτο στην ενταξιακή πορεία των Σκοπίων στην ΕΕ όσο τα εθνικά συμφέροντα της Ελλάδας δεν διασφαλίζονται και αν δεν επιλυθούν τα σχετικά με τα μακεδονικά προϊόντα προβλήματα.

Η υπόσχεση αυτή προδίδει πλήρη άγνοια του τρόπου με τον οποίο θέματα σημάτων συνδέονται με ενταξιακές διαπραγματεύσεις. Το ζητούμενο είναι η Βόρεια Μακεδονία να σεβαστεί το ευρωπαϊκό δίκαιο των σημάτων. Αυτό συμφέρει πρώτα και κύρια τις ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν κατοχυρώσει ευρωπαϊκά σήματα βάσει της αρχής της χρονικής προτεραιότητας. Αν το εθνικό δίκαιο της Βόρειας Μακεδονίας εναρμονιστεί με το ευρωπαϊκό, πώς ακριβώς θα ασκηθεί βέτο για αυτό το θέμα; Και τι θα ζητηθεί για να αρθεί το βέτο; Η αλλαγή ενεργειών ιδιωτών, όπως είναι η καταχώριση σήματος, ανοίγοντας ζητήματα στην πολιτική και τη φήμη ελληνικών επιχειρήσεων;


share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.