Έως τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου θα πρέπει να πληρώσει ο εργοδότης το Δώρο Χριστουγέννων 2026 στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ανεξαρτήτως από το αν η σύμβασή τους είναι ορισμένου ή αορίστου χρόνου, όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία.
Διευκρινίζεται ωστόσο πως, το ποσό του Δώρου:
- διαμορφώνεται με βάση τις αποδοχές του εργαζομένου, το χρονικό διάστημα που εργάστηκε εντός του τρέχοντος έτους στον ίδιο εργοδότη, αλλά και από το αν δούλεψε με καθεστώς πλήρους ή μερικής απασχόλησης.
- καταβάλλεται ολόκληρο στους πολίτες που έχουν εργαστεί από την 1η Μαΐου έως και τις 31 Δεκεμβρίου
- δεν χορηγείται ολόκληρο στους πολίτες που έχουν εργαστεί μικρότερο χρονικό διάστημα από αυτό που έχει αναφερθεί.
Τι άλλο πρέπει να γνωρίζετε
Ακόμη οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν για το Δώρο Χριστουγέννων 2026 τα εξής:
1.Οι δικαιούχοι
- Εναι όλοι οι μισθωτοί που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ανεξάρτητα από το αν η σύμβασή τους είναι ορισμένου ή αορίστου χρόνου.
- Και αυτό αφορά και τους εργαζόμενους που αποχώρησαν από την εργασία τους ή απολύθηκαν πριν από τις 31 Δεκεμβρίου, για το χρονικό διάστημα που απασχολήθηκαν.
2.Ο υπολογισμός
Το Δώρο Χριστουγέννων:
- χορηγείται μόνο σε χρήμα και δεν μπορεί να αντικατασταθεί από προϊόντα, δωροεπιταγές ή άλλες παροχές σε είδος.
- υπολογίζεται κατά τη περίοδο από την 1η Μαΐου έως και τις 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
Οι εργαζόμενοι που διατήρησαν συνεχή εργασιακή σχέση με τον ίδιο εργοδότη καθ’ όλη τη διάρκεια του συγκεκριμένου διαστήματος, θα λάβουν Δώρο που αντιστοιχεί:
- σε έναν μηνιαίο μισθό για όσους αμείβονται με μισθό.
- σε 25 ημερομίσθια για όσους πληρώνονται με ημερομίσθιο.
Στον υπολογισμό του Δώρου συμπεριλαμβάνεται και η αναλογία του επιδόματος αδείας. Και αυτό έχει ως αποτέλεσμα το πλήρες Δώρο να ανέρχεται σχεδόν στο 104,17% του μηνιαίου μισθού.
3. Τι ισχύει για όσους δούλεψαν λιγότερο από 8 μήνες
Ο εργαζόμενος δικαιούται να πάρει την αναλογία του ποσού του Δώρου Χριστουγέννων, εάν η εργασιακή σχέση δεν διήρκεσε ολόκληρη την περίοδο από την 1η Μαΐου έως τις 31 Δεκεμβρίου.
Συγκεκριμένα, για κάθε 19 ημερολογιακές ημέρες διάρκειας της εργασιακής σχέσης χορηγούνται:
- Τα 2/25 του μηνιαίου μισθού, για όσους αμείβονται με μισθό.
- Δύο ημερομίσθια, για όσους αμείβονται με ημερομίσθιο.
- Ακόμη και οι εργαζόμενοι που απασχολήθηκαν για χρονικό διάστημα μικρότερο των 19 ημερών δικαιούνται το αντίστοιχο κλάσμα του Δώρου.
Οι τακτικές αποδοχές που καταβάλλονται στις 10 Δεκεμβρίουείναι η βάση υπολογισμού του Δώρου.
Εάν η εργασιακή σχέση έχει λυθεί νωρίτερα, τότε θα ληφθούν υπόψη οι αποδοχές της ημέρας κατά την οποία έληξε η σύμβαση.
4. Τι ισχύει για τις άδειες και τις απουσίες
Στον χρόνο που υπολογίζεται για το Δώρο Χριστουγέννων συνυπολογίζονται οι ημέρες νόμιμης απουσίας, όπως η κανονική ετήσια άδεια και η άδεια μητρότητας.
Για τις περιπτώσεις ασθένειας ισχύουν ειδικότεροι κανόνες. Συγκεκριμένα, συνυπολογίζονται τα διαστήματα ασθένειας για τα οποία δεν καταβάλλεται επίδομα ασθενείας από τον ασφαλιστικό φορέα, ενώ αφαιρούνται οι ημέρες για τις οποίες ο εργαζόμενος λαμβάνει σχετικό επίδομα.
5.Τι ισχύει για τη μη καταβολή
Το Δώρο Χριστουγέννων θα πρέπει να καταβληθεί προβλεπόμενης προθεσμίας από τον εργοδότη στον εργαζόμενο διότι σε διαφορετική περίπτωση,θεωρείται παράβαση της εργατικής νομοθεσίας.
Ειδικότερα, εάν ο εργοδότης δεν πληρώσει το Δώρο έως τις 21 Δεκεμβρίου 2026 στον εργαζόμενο, τότε ο τελευταίος μπορεί να απευθυνθεί στην Επιθεώρηση Εργασίας και να κάνει τη σχετική καταγγελία.
Ταυτόχρονα, προβλέπονται διαδικασίες για την κίνηση των νόμιμων κυρώσεων σε βάρος του εργοδότη.
