Quantcast
Ακίνητα: Τι αλλάζει στις μεταβιβάσεις - Πώς λειτουργεί ο Ψηφιακός Φάκελος - enikonomia.gr
share

Ακίνητα: Τι αλλάζει στις μεταβιβάσεις – Πώς λειτουργεί ο Ψηφιακός Φάκελος

δημοσιεύτηκε:

Οριστικό τέλος στις επισκέψεις των πολιτών σε δήμους και σε κτηματολόγιο για μεταβιβάσεις ακινήτων βάζει η εφαρμογή του ψηφιακού φακέλου https://akinita.gov.gr. Στον Φάκελο αυτόν μπορούν να υποβληθούν αιτήσεις για αγοροπωλησίες, για γονικές παροχές, για δωρεές και για κληρονομιές ακινήτων. Σημειώνεται δε πως η εν λόγω διαδικασία γίνεται πιο εύκολη για τους πολίτες  διότι αίρονται τα παρακάτω εμπόδια:

  • Δεν είναι απαραίτητη η επίσκεψη του πολίτη στον δήμο για να πάρει βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ
  • Δεν χρειάζεται ο πολίτης να επισκεφτεί το κτηματολόγιο για να πάρει απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος,
  • Δεν απαιτείται πλέον να υποβληθεί αίτηση προς καταχώρηση και η περίληψη του συμβολαίου.

Πώς λειτουργεί ο Ψηφιακός φάκελος

Με την εφαρμογή του νέου ψηφιακού φακέλου μεταβίβασης ακινήτων από την 1η Ιανουαρίου 2024 η δουλειά των συμβολαιογράφων γίνεται πιο εύκολη και η αναμονή των πολιτών πιο μικρή. Δηλαδή οι πολίτες και οι συμβολαιογράφοι που  χρησιμοποιούν την εφαρμογή  του Φάκελου μεταβίβασης ( https://akinita.gov.gr)  θα λαμβάνουν μεταγραφή ή δικαιολογημένη απόρριψη.

Διευκρινίζεται πως ο φάκελος  αυτός αφορά τα σπίτια που έχουν δηλωθεί στο κτηματολόγιο, ενώ η όλη διαδικασία μπορεί να  γίνει μέσα σε μια 1 ημέρα, εάν δεν εκκρεμεί προηγούμενη πράξη στο ίδιο ακίνητο και επίσης τα τέλη να πληρώνονται με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Συνεπώς όσοι επιθυμούν να μεταβιβάσουν ακίνητο δε χρειάζεται πλέον να συγκεντρώνουν μια σειρά από έγγραφα και να τα καταθέτουν στους δήμους και να περιμένουν  αρκετούς μήνες για τη χορήγηση της βεβαίωσης  μη οφειλής ΤΑΠ.

Τι πρέπει να κάνετε 

Για τους συμβολαιογράφους τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας  είναι τα εξής:

  • Σύνδεση ως συμβολαιογράφος και πρόσκληση συμβαλλομένων
  • Διαλειτουργική άντληση δικαιολογητικών
  • Ψηφιακό αντίγραφο συμβολαίου χωρίς χειρόγραφες παραπομπές
  • Υπολογισμός τελών για τον αγοραστή
  • Καταχώριση πράξης στο Κτηματολόγιο
  • Παρακολούθηση πορείας της αίτησης σε πραγματικό χρόνο

Ενώ για τους πολίτες τα  βήματα χρήσης της πλατφόρμας  είναι τα εξής:

  • Σύνδεση ως πολίτης και αποδοχή της πρόσκλησης από τον συμβολαιογράφο
  • Επιλογή του ακινήτου προς πώληση από τον συμβαλλόμενο/πωλητή
  • Πληρωμή τελών από τον αγοραστή και καταχώρηση στο Κτηματολόγιο

Οι φορολογούμενοι θα ενημερώνονται μέσω email  ότι η δήλωση Ε9 έχει υποβληθεί και ότι μπορούν να την αναζητήσουν στην ψηφιακή πύλη myAADE χωρίς να χρειάζεται να κάνουν καμία  επιπρόσθετη ενέργεια επί τούτου. Το μέτρο  αυτό προβλέπεται πως θα  επεκταθεί στις γονικές παροχές και δωρεές ακινήτων.

Τα προβλήματα

Υπενθυμίζεται δε πως οι  συμβολαιογράφοι απέχουν από τα καθήκοντα τους μέχρι και τις 8 Ιανουαρίου. « Αυτοί βρίσκονται σε αποχή κάποια λογιστική ώρα κυρίως με αφορμή το ψηφιακό αντίγραφο συμβολαίου. « Θεωρώ πως με τις εξηγήσεις που δίνονται αυτή η αποχή θα σταματήσει .. το ελπίζω » απάντησε. « Αυτά τα θεωρώ επιμέρους προβλήματα. …είναι σημαντικό να σταματήσουμε να ταλαιπωρούμε τους πολίτες που περιμέναν μήνες για να πάρουν το πιστοποιητικό μεταγραφής προκειμένου να γίνει η μεταβίβαση. Πλέον όλα αυτά με την βοήθεια της τεχνολογίας μειώνουμε τις διαδικασίες. Γιατί ο ψηφιακός φάκελος έρχεται με την παράλληλη κατάργηση 4 πιστοποιητικών .Υπήρχαν και ταλαιπωρούσαν ακόμη περισσότερο πολίτες και εμπλεκόμενους, οπότε δεν είναι μόνο ότι ψηφιοποιούμε αλλά είναι ότι απλοποιούμε την ζωή μας. Ως προς το θέμα της ψηφιοποίησης οι ίδιοι συμβολαιογράφοι θεωρούν ότι αυτό μπορεί να δουλέψει… αλλά πιθανώς φοβούνται πράγματα για αυτούς τα οποία δεν ανακοινώνονται. Τους έχουμε εξηγήσει ότι δεν θέλουμε τίποτα παραπάνω με το ψηφιακό αντίγραφο συμβολαίου παρά την ακριβώς επιτάχυνση που επιχειρείται με τον ψηφιακό φάκελο. Θεωρώ πως οι συμβολαιογράφοι βλέπουν πραγματικά τις διαδικασίες και τις διαθέσεις προκειμένου όλοι να βοηθήσουμε στον σκοπό αυτόν» σημείωσε χθες ο  υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.

Επίσης μίλησε  και για τα προβλήματα που υπάρχουν με τη λειτουργία της πλατφόρμας του ψηφιακού φακέλου για τις μεταβιβάσεις ακινήτων . « Ηδη γίνονται συναντήσεις με τους συλλόγους συμβολαιογράφων της Αθήνας και της Αίγινας για το akinita.gov.gr. Χθες έγινε και συνάντηση με τον Σύλλογο Συμβολαιογράφων Θεσσαλονίκης προκειμένου να βρούμε τα σημεία που θεωρούν οι άμεσα εμπλεκόμενοι -που είναι συμβολαιογράφοι -ότι πρέπει να διορθωθούν προκειμένου αυτό να ρολάρει. Χθες μιλούσα με συμβολαιογράφους …αυτό το κάνει καθημερινά και ο υφυπουργός Κώστας Κυρανάκης προκειμένου να λύσουμε και να ομαλοποιήσουμε τη λειτουργία της πλατφόρμας. Αλλά μιλάμε για τις δύο πρώτες ημέρες λειτουργίας της πλατφόρμας. Είμαστε εξαιρετικά αισιόδοξοι ότι με την δική τους συνεργασία θα σταματήσουν όλες αυτές οι καθυστερήσεις μηνών που υπήρχαν μέχρι τώρα και πως μετά αυτές θα γίνει αυθημερόν» τόνισε ο κ. Κυρανάκης.

Στην συνέχεια ρωτήθηκε εάν υπάρχει το έδαφος συνεννόησης στο θέμα αυτό με τους συμβολαιογράφους. « Υπάρχει απόλυτη συνεννόηση και οι υποδείξεις που κάνουν οι συμβολαιογράφοι» απάντησε και είπε πως οι υποδείξεις αυτές αφορούν « τον τρόπο λειτουργίας της πλατφόρμας πιθανώς κάποια σημεία που θα τους έκανε τη ζωή πιο εύκολη »

Και διευκρίνισε πως το πρόβλημα δεν είναι ότι υπάρχουν δύο πλατφόρμες για τις μεταβιβάσεις αλλά είναι « μια τεχνική διαδικασία. Αυτή δεν την κάνει ο πολίτης. Ο πολίτης απλά θα μπει με τους κωδικούς στην πλατφόρμα για να κάνει αποδοχή πρόσκλησης που θα του κάνει ο συμβολαιογράφος και ο πωλητής θα επιλέξει το ακίνητο. Άρα είναι τεχνικό κυρίως στο να δουλέψει πολύ πιο γρήγορα η πλατφόρμα και κυρίως αυτό αφορά τους συμβολαιογράφους για τον πολίτη. Η διαδικασία που κάνει ούτως ή άλλως είναι πάρα πολύ απλή» .

 

 

 

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.