Quantcast
Σκυλακάκης: Πώς προέκυψε το πρόβλημα με τις ανατιμήσεις - Γιατί δεν μπορεί να μειωθεί ο φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη - enikonomia.gr
share

Σκυλακάκης: Πώς προέκυψε το πρόβλημα με τις ανατιμήσεις – Γιατί δεν μπορεί να μειωθεί ο φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη

δημοσιεύτηκε:


” Τo πρόβλημα στις ανατιμήσεις προκύπτει κατά κύριο λόγο από το φυσικό αέριο” επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής επί του Σχεδίου Νόμου: «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού Οικονομικού Έτους 2022»

“Αν δείτε την ιστορική εξέλιξη των καυσίμων, το πετρέλαιο είναι σχετικά κοντά στο ιστορικό αυτής της δεκαετίας. Το 2013 και 2041 ήταν χειρότερα τα πράγματα, αφού η τιμή του πετρελαίου ήταν κοντά στα 100 ευρώ το βαρέλι, τα πρώτα χρόνια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ έπεσε στα 50 -και αυτό ήταν ένα ιδιαίτερα θετικό γεγονός, που θα βοηθούσε την ελληνική οικονομία τότε να ανακάμψει, αλλά τότε συνέβησαν άλλα γεγονότα- ενώ το 2018-2019 ήταν κοντά στα 65-70 ευρώ και τώρα είναι γύρω στα 70 ευρώ και κάτι.

Συνεπώς, το πρόβλημά μας δεν είναι το πετρέλαιο. Έχει σημασία αυτό που θα σας πω. Είναι το φυσικό αέριο, η τιμή του οποίου έχει εκτιναχθεί, και ενώ ήταν, προ κρίσης, στα 15-20 ευρώ έχει πάει τώρα στα 70 και πάνω. Κάτι, που πιέζει, αφάνταστα, όλα τα συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη. Έχουμε, λοιπόν, ένα πρόβλημα ακρίβειας κυρίως λόγω ηλεκτρισμού κι αυτό είναι το πιο δύσκολο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε”, πρόσθεσε.

Γιατί δεν μπορεί να μειωθεί ο φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη

Μεταξύ άλλων μίλησε και για το θέμα του φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη. Όπως είπε ” Τι έρχεται, λοιπόν, και μας προτείνει η αξιωματική αντιπολίτευση; Μας λέει να μειώσουμε τον φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Και πήγα και ζήτησα τί σημαίνει αυτό δημοσιονομικά, σύμφωνα με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Θα χάναμε αν την ακολουθούσαμε -χονδρικά σας λέω- 600 εκατ. ευρώ από την βενζίνη φόρους, 190 εκατ. ευρώ από το ντίζελ θέρμανσης, 160 εκατ. ευρώ από το ντίζελ κίνησης και 4 εκατ. ευρώ από το φυσικό αέριο.

Το πρόβλημά μας είναι το φυσικό αέριο. Και εδώ, μας ζητούν να βάλουμε απίστευτα χρήματα, 600 εκατ. ευρώ είναι πολλά λεφτά απώλεια φόρων, στη βενζίνη. Να δούμε, από πλευράς κοινωνικής ανισότητας, τί σημαίνουν αυτά τα 600 εκατ. ευρώ. Έψαξα και βρήκα τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Πόσοι στην Ελλάδα δεν έχουν αυτοκίνητο, οπότε δεν παίρνουν τίποτα από αυτή τη μείωση φόρου; Είναι 1,3 εκατ. περίπου. Πόσοι έχουν ένα αυτοκίνητο; Είναι περίπου 2 εκατ. Και πόσοι έχουν δύο με τρία αυτοκίνητα και πάνω; Είναι άλλο ένα εκατ. άνθρωποι. Όταν κάνεις μια μείωση του φόρου στη βενζίνη, ποιοι παίρνουν τα λεφτά; Το 1,3 εκατ. που είναι οι φτωχότεροι δεν παίρνουν τίποτε. Μηδέν. Αυτοί που είναι το 1 εκατ. πλουσιότεροι -όταν έχεις δύο ή τρία αυτοκίνητα, κάπως πλουσιότερος είσαι, πώς να το κάνουμε- παίρνουν τη μερίδα του λέοντος. Έρχεστε και μας λέτε, λοιπόν, να κάνουμε κοινωνική πολιτική, κατά των ανισοτήτων, παίρνοντας φόρους -τους οποίους κάποια στιγμή θα τους πληρώσουμε- για να τους δώσουμε κατά κύριο λόγο στους πλουσιότερους και αποκλείοντας τους φτωχότερους. Κι αυτό είναι κοινωνική πολιτική του «ευαίσθητου αριστερού» και εγώ είμαι ο «ανάλγητος νεοφιλελεύθερος». Κάπου τα έχουμε μπερδέψει. Νομίζω κατά βάση αυτό συνέβη. Είναι ότι εμείς καλύψαμε στην πρώτη φάση καλά την αγορά του ηλεκτρισμού και θέλατε, απλώς, να πείτε κάτι άλλο από αυτό που λέμε εμείς. Γι’ αυτό και κάνετε αυτή την πρόταση, την εξόχως αντικοινωνική. Αυτό νομίζω ότι έχει συμβεί, επί της ουσίας.

Πάω, λοιπόν, προς το μέλλον και την ουσία της πολιτικής μας. Κοιτάξτε, κυρίες και κύριοι βουλευτές, λεφτόδεντρο δεν υπάρχει. Ότι δαπανούμε φέτος, αν το κάνουμε από έλλειμμα θα το πληρώσουμε κάποια στιγμή στο μέλλον. Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν για να δαπανούμε χρήματα. Πρέπει να είμαστε σώφρονες και αυτό προσπαθούμε”.

Eλληνική οικονομία: Το χρέος μας είναι σημαντικό, υπάρχει εμπιστοσύνη

Όσον αφορά την πορεία της ελληνικής οικονομίας είπε ότι ” Το χρέος μας είναι σημαντικό, υπάρχει εμπιστοσύνη -αναφέρθηκε η κ. Λαγκάρντ χθες στην ελληνική οικονομία και αυτό δείχνουν τα spread και τα επιτόκια. Αυτή η εμπιστοσύνη υπάρχει και στην ΕΚΤ και στους Θεσμούς και στις αγορές και στους εταίρους μας -θυμίζω τον νέο Γερμανό υπουργό Οικονομικών.

Επειδή δεν λέμε τρέλες και κάνουμε μεταρρυθμίσεις υπάρχει η εμπιστοσύνη, αλλιώς δεν θα υπήρχε εμπιστοσύνη. Η δουλειά που κάνουμε ήδη αποδίδει. Και αυτό φαίνεται από δύο πολύ συγκεκριμένα στοιχεία: Επενδύσεις και εξαγωγές. Αυτές, ήδη, το 2021 είναι θεματικά πάνω από τις αντίστοιχες του 2019. Το 2021 ήταν μια χρονιά πανδημίας και σε σχέση με το 2019 θα έχουμε παραπάνω από 10% αύξηση στις επενδύσεις, ενώ θα έχουμε και σημαντική αύξηση στις εξαγωγές, οι οποίες θα πάνε πάνω από 35 δισ. ευρώ, εξαγωγές αγαθών.

Αυτό σημαίνει ότι η ανάκαμψη έχει, ήδη, σε κάποια κομμάτια της οικονομίας ξεκινήσει και όταν βγούμε από την δεινή θέση στην οποία βρεθήκαμε λόγω της πανδημίας, η οικονομία θα πάει πάρα πολύ καλά, γιατί υπάρχουν ταυτόχρονα και οι μεταρρυθμίσεις που κάνουμε, η μείωση της φορολογίας και των εισφορών, η ψηφιοποίηση του Κράτους και οι επενδύσεις στην πράσινη μετάβαση. Η ανάκαμψη παρά τα όσα λέγατε είναι προφανώς τύπου «V» -αυτό το βλέπει οποιοσδήποτε κοιτάει τα νούμερα- ενώ και με την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης του χρόνου θα έχουμε 11 δισ. ευρώ δημόσιες επενδύσεις συν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης την επόμενη εβδομάδα θα υπογράψουμε σύμβαση με τις 4 συστημικές τράπεζες και μέσα στις επόμενες μέρες θα διώξουμε 800 εκατ. ευρώ στις συστημικές και άλλα 600 στην EBRD και στην ΕΙΒ για να ξεκινήσει αυτό το τεράστιο και

πολύ σημαντικό εργαλείο για επενδύσεις που είναι πρόσθετο. Επίσης, θα καταθέσουμε για το Ταμείο Ανάκαμψης το επόμενο αίτημα πληρωμής στις επόμενες μέρες, μέχρι τις 29 Δεκεμβρίου – θυμίζω ότι υπάρχουν ακόμα χώρες που δεν έχουν πάρει έγκριση καν του αρχικού σχεδίου – και πιστεύω ότι παρά τις δυσκολίες θα πετύχουμε πολύ μεγάλες απορροφήσεις στα επόμενα χρόνια. Δεν θα είναι μια εύκολη πορεία ο επόμενος προϋπολογισμός, αλλά πιστεύω ότι έχουμε τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουμε στις προκλήσεις.

Τελειώνοντας θα ήθελα να κάνουμε μια μεταφορά. Φανταστείτε την Ελλάδα σαν ένα καράβι, σαν ένα όμορφο δικάταρτο ιστιοφόρο με μια παλιά μηχανή – η οικονομία μας ήταν μια παλιά μηχανή. Πριν από επτά χρόνια το καράβι το ανέλαβε ο προηγούμενος καπετάνιος, ανεμοδαρμένο αλλά πλόιμο. Αντί να το στρέψει στον ούριο άνεμο πήγε να το οδηγήσει στον ύφαλο. Είχε μάλιστα φωνάξει και το πλήρωμα για να χορεύουν στο κατάστρωμα κατά τη διάρκεια της πορείας προς τον ύφαλο. Ευτυχώς άλλαξε την τελευταία στιγμή ρότα, αλλά στη στροφή της τελευταίας στιγμής έσκισε τα μισά πανιά – τα 100 δις ευρώ που έλεγαν οι Ευρωπαίοι ότι χάσαμε. Στη συνέχεια, σε αυτούς που στο καράβι έκαναν τις πιο κρίσιμες δουλειές, ο καπετάνιος τους έκοψε τις μερίδες στο μισό και αυτοί αντέδρασαν αναλόγως, όπως όλοι θυμόμαστε. Τα άλλα ιστιοφόρα έσκιζαν το κύμα και το καράβι «κουτσοταξίδευε» με ταχύτητα που πλησίαζε το μηδέν. Το πλήρωμα είδε και απόειδε, άλλαξε καπετάνιο και αυτή τη στιγμή έχουμε μια καινούργια κυβέρνηση που πέρασε 2,5 χρόνια με τις μεγαλύτερες φουρτούνες που μπορούσε κανείς να βρει. Δεν υπάρχουν πιο σκληρές στιγμές από αυτές που πέρασε αυτή η κυβέρνηση την τελευταία διετία. Στιγμές δύσκολες, όταν έπρεπε να πάρεις αποφάσεις ζωής για τους ανθρώπους. Στιγμές δύσκολες που τις ζήσαμε όλοι και εμείς και οι οικογένειές μας.

Σας βεβαιώνω όμως από πλευράς οικονομικής, ότι μόλις βρούμε λίγο καλό καιρό το καράβι θα τιναχθεί με ορμή μπροστά και θα αρχίσει να σκίζει ξανά τον άνεμο. Αυτό είμαι βέβαιος ότι θα συμβεί, γι’ αυτό μετά από πολλά χρόνια είμαι για πρώτη φορά πραγματικά αισιόδοξος για την ελληνική οικονομία και την Ελλάδα”.


share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.