Quantcast
Ο ελλιπής ανταγωνισμός της Ελλάδας - enikonomia.gr
share

Ο ελλιπής ανταγωνισμός της Ελλάδας

δημοσιεύτηκε:

Άρθρο του Παναγιώτη Λιαργκόβα *





















Διάβαζα πρόσφατα την έκθεση αποτίμησης του
ανταγωνισμού που παρέδωσε ο Οργανισμός Οικονομικής Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης
(ΟΟΣΑ ) στην κυβέρνηση.

Στην έκθεση αυτή εντοπίζονται όλα εκείνα τα εμπόδια και
οι στρεβλώσεις που αποτελούν εμπόδιο στην ανταγωνιστική και αποτελεσματική λειτουργία των αγορών σε έξι
τομείς της Ελληνικής οικονομίας: ηλεκτρονικό εμπόριο, κατασκευές, μέσα μαζικής
ενημέρωσης, χονδρικό εμπόριο, χημικά προϊόντα και φάρμακα.

Η μελέτη βασίστηκε
στην εργαλειοθήκη αξιολόγησης ανταγωνισμού που έχει αναπτύξει ο ΟΟΣΑ με στόχο
να βοηθήσει τις κυβερνήσεις να εντοπίζουν τα ρυθμιστικά εμπόδια στον
ανταγωνισμό και να τα άρουν με την εφαρμογή λιγότερο περιοριστικών πολιτικών.
Παρόμοια μελέτη είχε κάνει ΟΟΣΑ το 2013 για διαφορετικούς τομείς: επεξεργασία
τροφίμων, λιανικό εμπόριο, τουρισμός, μεταφορές και διαφήμιση. Συνολικά,
λοιπόν, έχουμε μια πλήρη χαρτογράφηση της κατάστασης ανταγωνισμού στην ελληνική
οικονομία και ειδικότερα σε πολλές επιμέρους αγορές.


Τα αποτελέσματα της μελέτης είναι εντυπωσιακά.
Στους παραπάνω έξι τομείς, εντοπίστηκαν 577 εμπόδια και έγιναν 356 συστάσεις. Η
υιοθέτηση των συστάσεων αυτών θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, ο οποίος με τη
σειρά του θα οδηγήσει σε πτώση των τιμών, καλύτερη ποιότητα προϊόντων και
υπηρεσιών, περισσότερες θέσεις εργασίας, μεγαλύτερες επενδύσεις στην έρευνα και
την ανάπτυξη και ταχύτερη υιοθέτηση καινοτομιών.


Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα: Στο
ηλεκτρονικό εμπόριο, όπου η χώρα μας καταλαμβάνει την τελευταία θέση σε
σύγκριση με άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, υπάρχουν τεράστια προβλήματα με τον ορισμό του
«καταναλωτή» και του «προμηθευτή».

Επιπλέον, η ισχύουσα νομοθεσία επιβαρύνει
τους ντόπιους πωλητές ηλεκτρονικού εμπορίου με επιπρόσθετες χρεώσεις, συνεπώς
και κόστη, σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές στο εξωτερικό.

Ο εξορθολογισμός του
θεσμικού πλαισίου αναμένεται να δημιουργήσει νομική ασφάλεια και να αυξήσει τη
διαφάνεια, μειώνοντας ταυτόχρονα τα σχετικά κόστη συμμόρφωσης για τις ελληνικές
επιχειρήσεις. Στον κατασκευαστικό τομέα, τα εμπόδια αφορούν κυρίως στην
περιορισμένη δυνατότητα συμμετοχής των φυσικών προσώπων και εταιρειών σε διαγωνιστικές
διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων έργων και μελετών.

Σήμερα επιτρέπεται η
συμμετοχή τους μόνον εφόσον είναι εγγεγραμμένοι σε μητρώα ανά κατηγορίες,
ανάλογα με τον τομέα δραστηριότητάς τους, π.χ. οδικά ή υδραυλικά έργα. Επιπρόσθετα
κατατάσσονται σε τάξεις σύμφωνα με την εμπειρία τους, το προσωπικό που
διαθέτουν και την οικονομική τους κατάσταση.

Ο ΟΟΣΑ συνιστά τη δυνατότητα
συμμετοχής φυσικών προσώπων και εταιριών στους δημόσιους διαγωνισμούς ανεξαρτήτως
της κατηγοριοποίησής τους σε τάξεις στα μητρώα, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια συμμετοχής.

Στον τομέα του χονδρεμπορίου, ο ΟΟΣΑ συνιστά στις αρχές να επιτρέψουν τη χύμα
πώληση απορρυπαντικών δίνοντας τη δυνατότητα στις εταιρείες να εξοικονομήσουν
κόστη από τη συσκευασία και έτσι να χαμηλώσουν τις τιμές για τον καταναλωτή.

Για
τη συνδρομητική τηλεόραση και το ραδιόφωνο, ο ΟΟΣΑ συνιστά τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου
αδειοδότησης και λειτουργίας ούτως ώστε να αντανακλά τις νέες τεχνολογικές
εξελίξεις ώστε να διευκολύνονται οι
επιχειρήσεις να επενδύουν, επιλέγοντας από ευρύτερο φάσμα τεχνολογιών. Τέλος,
οι υπάρχοντες περιορισμοί στη λειτουργία φαρμακαποθηκών συνιστάται να αρθούν,
ώστε οι επιχειρήσεις να μπορέσουν να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας και να μειώσουν
το κόστος και τις τιμές.


* Ο Παναγιώτης Λιαργκόβας είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και Συντονιστής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή των Ελλήνων

Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Αγορά»


share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.