Quantcast
Αυγά: Τι συμβαίνει με τις ελληνοποιήσεις - Η πλατφόρμα που υπόσχεται να βάλει τάξη - enikonomia.gr
share

Αυγά: Τι συμβαίνει με τις ελληνοποιήσεις – Η πλατφόρμα που υπόσχεται να βάλει τάξη

δημοσιεύτηκε:

Μεγάλο πρόβλημα αθέμιτου ανταγωνισμού λόγω των παράνομων εισαγωγών και των ελληνοποιήσεων αυγών από άλλες χώρες, κυρίως βαλκανικές, αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου.

Πλέον, μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής «Άρτεμις» ξεκινά η διαδικασία καταγραφής όλων των επιχειρήσεων του κλάδου παραγωγής –εμπορίας αυγών. Επρόκειτο για πάγιο αίτημα των αυγοπαραγωγών στο οποίο ανταποκρίθηκε , το ΥΠΑΑΤ, σε συνεργασία με τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ.

Στο πλαίσιο αυτό, με στόχο να επιτευχθεί η διαδικτυακή σύνδεση με τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, καλούνται να εγγραφούν στην εφαρμογή «ΑΡΤΕΜΙΣ»:

-Οι μονάδες παραγωγής αυγών

-Τα κέντρα συλλογής αυγών

-Τα κέντρα συσκευασίας αυγών

-Οι έμποροι λιανικής και χονδρικής πώλησης «αυγών κατανάλωσης» (που εμπορεύονται περισσότερα από 800.000 αυγά ετησίως)

-Οι μονάδες μεταποίησης και παραγωγής προϊόντων αυγού

Μέσω συστηματικών επιτόπιων ελέγχων από τα κλιμάκια του ΕΛΓΟ –ΔΗΜΗΤΡΑ και της διασύνδεσης του «ΑΡΤΕΜΙΣ» με άλλες βάσεις δεδομένων του ΥΠΑΑΤ και των εποπτευόμενων φορέων του, επιτυγχάνεται η διαφάνεια στην εμπορία αυγών. Η ιχνηλάτηση και παρακολούθηση της πορείας των εισαγόμενων αυγών αναμένεται να δράσει αποτρεπτικά στις ελληνοποιήσεις, δράση που ζημιώνει τους Έλληνες παραγωγούς και κατ’ επέκταση την εθνική οικονομία.

Αν οι επιχειρήσεις του κλάδου συνδεθούν με το ψηφιακό σύστημα ΑΡΤΕΜΙΣ και αν προχωρήσει η επικαιροποίηση των μητρώων των μονάδων ωοπαραγωγής, τότε θα ανοίξει και ο δρόμος για την ανάπτυξη των εγχώριων επιχειρήσεων, οι οποίες θα μπορούν ακόμη και να προχωρήσουν σε εξαγωγές καθώς υπάρχει ζήτηση στο εξωτερικό για τα ελληνικά αυγά.

Τα αυγά και το ΣΔΟΕ

Στα γκρίζα κατάστιχα των ελληνοποιημένων τροφίμων, που καλοπληρώνουν οι Έλληνες θεωρώντας ότι καταναλώνουν γνήσια προϊόντα από τον τόπο τους, έχει μπει και με τη βούλα του ΣΔΟΕ το αυγό. Όπως είπε στην εφημερίδα “Μακεδονία”, o Γιάννης Λιάρος, γενικός διευθυντής της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αυγού και Προϊόντων Αυγού ( ΕΔΟΑΠΑ), οι έλεγχοι που έγιναν εν όψει Πάσχα, απέδειξαν ότι δηλαδή καταναλώνουμε αυγά ξένης προέλευσης, τα οποία πλασάρονται στην αγορά σαν ελληνικά.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Απριλίου, στελέχη του ΣΔΟΕ, εντόπισαν φορτηγό το οποίο μετέφερε πάνω από 300.000 αυγά, παραγωγής Βουλγαρίας, χωρίς την απαιτούμενη σήμανση. Αυτά τα αυγά, θα διοχετεύονταν στην αγορά, στις τιμές των ελληνικών αυγών, εντείνοντας τις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που αντιμετωπίζουν οι εγχώριες παραγωγικές μονάδες αλλά και εξαπατώντας τους καταναλωτές, πιθανώς κατά περισσότερους του ενός τρόπους, αν για παράδειγμα, κάποια εκτός από ελληνικά, βαπτίζονταν και ως αυγά από κότες ελευθέρας βοσκής.

Ελληνικά ή δήθεν ελληνικά, το βέβαιο είναι ότι τις ημέρες του Πάσχα, το κόκκινο αυγό θα έχει την τιμητική του σε κάθε ελληνικό σπίτι. Ίσως για το λόγο αυτό, τούτη η περίοδος να είναι και η καταλληλότερη για να προχωρήσουν τα μέτρα που θα ξεκαθαρίσουν το τοπίο στον κλάδο του αυγού, μέτρα που πρέπει να αφορούν στην επικαιροποίηση των μητρώων μονάδων ορνίθων ωοπαραγωγής και, στη διασύνδεση των επιχειρήσεων του κλάδου με το ψηφιακό σύστημα ΑΡΤΕΜΙΣ, τόνισε ο κ. Λιάρος.

Δέκα χρόνια κι ακόμη να εφαρμοστεί Κοινοτικός Κανονισμός

Σύμφωνα με την εφημερίδα “Μακεδονία”, ο νόμος για την υποχρεωτική ηλεκτρονική διασύνδεση του κλάδου της αγοράς των αυγών, στο σύστημα ΑΡΤΕΜΙΣ, ψηφίσθηκε πριν δύο χρόνια σχεδόν, τον Ιούνιο του 2021 , πρόκειται δε για νόμο με τον οποίο θα εφαρμοσθεί Κοινοτικός Κανονισμός που ψηφίσθηκε το 2013. Σήμερα, δέκα χρόνια μετά και η χώρα μας δεν έχει ακόμη συμμορφωθεί με τις Κοινοτικές απαιτήσεις ειδικά για τον τομέα των αυγών, τροφίμων ευαίσθητων που καταναλώνονται από όλες τις ηλικίες και σε μεγάλους αριθμούς.

Τα στοιχεία που υπάρχουν για τον κλάδο, προέρχονται από το ΥΠΑΑΤ και την ΕΛΣΤΑΤ και μιλούν για ετήσια παραγωγή αυγών που φθάνει στα 1,4 δις. Μόνο που τα διαθέσιμα στοιχεία απέχουν πολύ από την πραγματικότητα, επειδή στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης η πτηνοτροφία ωοπαραγωγής έχασε ως και το 40% του ζωϊκού της κεφαλαίου, άρα και των αυγών που παράγονταν.

Από τη στιγμή που ο κλάδος της αυγοπαραγωγής έχει υποστεί τέτοια συρρίκνωση, επόμενο είναι ότι η ζήτηση καλύπτεται από εισαγωγές και προϊόντα που δυστυχώς διοχετεύονται στην αγορά σαν ελληνικά, παίρνοντας παράνομες σημάνσεις από ανενεργούς στην πραγματικότητα κωδικούς.

Τα μητρώα και η πραγματικότητα της αγοράς

«Αν δεν επικαιροποιηθούν τα μητρώα, το Υπουργείο δεν γνωρίζει την πραγματική παραγωγή της κάθε μονάδας, ξέρει την παραγωγή που υποτίθεται ότι έχει βάσει της αδείας που είχε πάρει. Αυτή η επικαιροποίηση πρέπει οπωσδήποτε να γίνει, για να καταγραφεί η πραγματική κατάσταση του κλάδου, ο οποίος εκτός από τις λίγες πολύ μεγάλες εταιρείες έχει και εκατοντάδες πολύ μικρές», εξήγησε ο κ. Λιάρος στη “Μακεδονία”.

Σε ό,τι δε αφορά τις τιμές των αυγών, για τις οποίες έχει γίνει μεγάλη συζήτηση το τελευταίο διάστημα, ο κ. Λιάρος δήλωσε ότι η ΕΔΟΑΠΑ δεν σχολιάζει την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθούν οι επιχειρήσεις, ωστόσο πρόσθεσε ότι το κόστος λειτουργίας των πτηνοτροφείων ωοπαραγωγής έχει αυξηθεί κατά 30%-35%, λόγω συνδυασμού αυξήσεων στο κόστος ενέργειας, τις ζωοτροφές, τα υλικά συσκευασίας αλλά και το μεταφορικό κόστος.

«Τόσο μεγάλες αυξήσεις δεν μπορούν να απορροφηθούν από τις επιχειρήσεις. Ήταν επόμενο ένα ποσοστό περίπου 20% αυτών των αυξήσεων να περάσει στον καταναλωτή. Οι εταιρείες συγκράτησαν σε ένα μεγάλο βαθμό τις τιμές, για να μην επηρεαστεί η κατανάλωση, επωμιζόμενες βάρος που δοκιμάζει τα όρια αντοχής τους, δεν τους επιτρέπει να πάρουν τα οφέλη από επενδύσεις που είχαν προηγούμενα πραγματοποιήσει ,αλλά ούτε αφήνει περιθώρια να αυξήσουν το ζωϊκό τους κεφάλαιο, κάτι που πρέπει να επιδιώξει ο κλάδος», κατέληξε ο κ. Λιάρος.

 

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.