Quantcast
ΕΚΠΟΙΖΩ: Αναποτελεσματική η προστασία από τις ηλεκτρονικές απάτες στο νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή - enikonomia.gr
share

ΕΚΠΟΙΖΩ: Αναποτελεσματική η προστασία από τις ηλεκτρονικές απάτες στο νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή

δημοσιεύτηκε:

Την αντίδραση της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) έχουν προκαλέσει οι αλλαγές που έγιναν σε άρθρο για την προστασία των καταναλωτών από απάτες (phishing) στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και για την υποχρέωση των τραπεζών. Το άρθρο περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για την προστασία των καταναλωτών που βρίσκεται υπό συζήτηση στη Βουλή.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους βουλευτές να ψηφίσουν την αρχική διάταξη, όπως αυτή τέθηκε στο αρχικό κείμενο της διαβούλευσης προκειμένου να υπάρξει αποτελεσματική προστασία των καταναλωτών.

ΗΕΚΠΟΙΖΩ στην ανακοίνωσή της σημειώνει ότι, συμμετείχε με συγκεκριμένες προτάσεις στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και είχε προτείνει μεταξύ άλλων την ευθύνη των τραπεζών σε ό,τι αφορά τις απάτες (phishing) στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και την υποχρέωση των τραπεζών να αποζημιώνουν για ποσά άνω των 1.000 ευρώ τον πελάτη τους που έπεσε θύμα απάτης.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ σε ανακοίνωσή της αναφέρει τα εξής: «Με μεγάλη έκπληξη διαπιστώσαμε ότι, στο νομοσχέδιο προς συζήτηση στη Βουλή στο εν λόγω άρθρο έγινε νέα προσθήκη, η οποία είναι άκρως επαχθής για τους καταναλωτές και ακυρώνει τελείως την ευθύνη των τραπεζών, αφού αφήνει στη διακριτική τους ευχέρεια να αποδείξουν ότι διαθέτουν και εφαρμόζουν εξελιγμένους μηχανισμούς ελέγχου των συναλλαγών, πράγμα που δεν δύναται να ελέγξει ο καταναλωτής. Στην ουσία καθίσταται πρακτικά μη εφαρμόσιμη η αίτηση του καταναλωτή για αποζημίωση και ως εκ τούτου δεν θα είναι προς όφελος του καταναλωτή με κίνδυνο να υπονομεύσει δυσανάλογα το οικονομικό του συμφέρον. Τη ζημία θα πρέπει να αναλάβει η τράπεζα ως έχουσα την ευθύνη για τη υιοθέτηση επαρκών και αποτελεσματικών μέτρων ασφάλειας στα συστήματά της και μόνο σε περίπτωση δόλου να ευθύνεται ο καταναλωτής».

Η οργάνωση των καταναλωτών υπενθυμίζει ότι οι καταγγελίες για τις ηλεκτρονικές απάτες σε τραπεζικούς λογαριασμούς παρουσιάζουν σημαντική αύξηση καθώς, μόνο το 2022 έλαβε πάνω από 600 καταγγελίες, προφορικές και γραπτές, με ζημίες που κυμαίνονται από 300 έως 50.000 ευρώ.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ προσθέτει ότι «η όλη προσέγγιση των τραπεζών δεν συνάδει επίσης στο πνεύμα της πρότασης αναθεώρησης της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις Υπηρεσίες Πληρωμών PSD2 (ν. 4537/2018 “Ευθύνη του πληρωτή για μη εγκεκριμένες πράξεις πληρωμής”), στην οποία οι εθνικές αρχές καλούνται να υιοθετήσουν μια συντονισμένη προσέγγιση για τη ρύθμιση της ευθύνης και της κατανομής ζημιών, όπου τα μεγαλύτερα μέρη της ζημίας μετά από διαδικτυακή οικονομική απάτη θα πρέπει να κατανέμεται από τους καταναλωτές στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα».

Η ΕΚΠΟΙΖΩ προτείνει να υποχρεωθούν οι τράπεζες να υιοθετήσουν συγκεκριμένες διαδικασίες ασφάλειας και προστασίας των καταναλωτών και των συστημάτων τους ώστε να βελτιώσουν τις εσωτερικές διαδικασίες εξαλείφοντας χρονοβόρες πρακτικές.

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.