Πως θα λειτουργήσει ο Εθνικός Μηχανισμός Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στον Συνήγορο του Πολίτη

Ο Εθνικός Μηχανισμός Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας (Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α.)
αποτελεί ειδική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη και ασκείται στο πλαίσιο
που ορίζεται από το ν.443/2016 (Μέρος
Δ’, άρθρα 56-58 και 77). Ο Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α. εντάσσεται λειτουργικά και οργανωτικά
στο Συνήγορο του Πολίτη.




Η εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α. μπορεί να ανατίθεται με απόφαση
του Συνηγόρου του Πολίτη σε Βοηθό Συνήγορο, ο οποίος επικουρείται από ειδική
ομάδα («ομάδα Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α.») συγκροτούμενη από μέλη του επιστημονικού και
διοικητικού προσωπικού της Αρχής, που ορίζονται με απόφαση του Συνηγόρου του
Πολίτη.



Ο Συνήγορος του Πολίτη συντάσσει κάθε χρόνο γενικό πρόγραμμα δράσης (action
plan) του Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α, το οποίο περιλαμβάνει, ενδεικτικά, δράσεις ενημέρωσης
και επικοινωνίας για την εν λόγω ειδική αρμοδιότητα, επισκέψεις στις ελεγχόμενες
Υπηρεσίες, καθώς και σε χώρους κράτησης, που υπάγονται στην αρμοδιότητά του.



Για τις ανάγκες του Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α. τηρείται Ειδική Βάση Δεδομένων, που αποτελεί
παράρτημα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος, η πρόσβαση στην οποία
παρέχεται στον Συνήγορο, στον αρμόδιο Βοηθό Συνήγορο και στα μέλη της ομάδας
του Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α.



II. Έναρξη διαδικασίας έρευνας από τον Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α.



Ο Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α. επιλαμβάνεται υποθέσεων αυτεπάγγελτα, κατόπιν καταγγελίας ή
κατόπιν παραπομπής από τον αρμόδιο Υπουργό ή Γενικό Γραμματέα.



– Στο Γραφείο Υποδοχής του Συνηγόρου του Πολίτη γίνονται δεκτές καταγγελίες για
περιστατικά αυθαιρεσίας, είτε αυτοπροσώπως, είτε μέσω πληρεξουσίου. Οι
καταγγελίες πρέπει να είναι επώνυμες και έγγραφες και μπορούν να στρέφονται και
κατ’ αγνώστων. Σε περίπτωση προφορικής ή ανώνυμης καταγγελίας ισχύουν όσα
αναφέρονται στη συνέχεια.


– Από το Γραφείο Υποδοχής Κοινού παρέχονται γενικές πληροφορίες για τη
λειτουργία του Μηχανισμού, γίνεται ταυτοποίηση του καταγγέλλοντος ή του
πληρεξούσιού του και ελέγχονται τα τυπικά στοιχεία της καταγγελίας. Ο
καταγγέλλων μπορεί να προσέρχεται με δικηγόρο ή διερμηνέα. Αν δεν γνωρίζει
ελληνικά και προσέλθει χωρίς διερμηνέα, χρέη διερμηνέα μπορεί να τελέσει μέλος
του προσωπικού του Συνηγόρου του Πολίτη με επαρκή γνώση της ξένης γλώσσας, στην
οποία θα γίνει η επικοινωνία. Εφόσον ο καταγγέλλων το ζητήσει εγγράφως, γίνεται
επισήμανση για τη διατήρηση της ανωνυμίας του. Στην περίπτωση αυτή του
γνωστοποιείται ότι θα ενημερωθεί εάν τυχόν δεν είναι δυνατή η διερεύνηση του περιστατικού
χωρίς την αποκάλυψη των στοιχείων της ταυτότητάς του.



– Οι έγγραφες επώνυμες καταγγελίες καταχωρούνται στην Ειδική Βάση Δεδομένων και
λαμβάνουν αριθμό πρωτοκόλλου.

Η προφορική επώνυμη καταγγελία, εφόσον ο καταγγέλλων δηλώσει ότι αδυνατεί να συντάξει
έγγραφο, μπορεί να γίνει ενώπιον του Ειδικού Επιστήμονα του Συνηγόρου του
Πολίτη που στελεχώνει το Γραφείο Υποδοχής Κοινού, εφόσον ο τελευταίος κρίνει
ότι συντρέχουν οι λόγοι που επικαλείται ο καταγγέλλων. Εφόσον κριθεί σκόπιμο,
μπορεί να κληθεί μέλος της Ομάδας Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α. Η συνεργασία του καταγγέλλοντος
με τον Ειδικό Επιστήμονα μπορεί, εφόσον κριθεί σκόπιμο, να γίνει σε χώρο, όπου
θα διασφαλίζεται η εχεμύθεια και η ανωνυμία του πρώτου.

Ο ΕΕ συντάσσει την καταγγελία και επιπλέον έκθεση, στην οποία αναφέρεται ο
λόγος, για τον οποίο ο καταγγέλλων αδυνατεί να γράψει την καταγγελία του. Η
έκθεση αυτή υπογράφεται από τον καταγγέλλοντα και τον ΕΕ που τη συνέταξε,
εφόσον ο ΕΕ διαπιστώσει ότι ο καταγγέλλων έχει κατανοήσει πλήρως το περιεχόμενο
της καταγγελίας του και τις έννομες συνέπειες που αυτή επιφέρει. Στη συνέχεια
τη καταγγελία, αφού υπογραφεί από τον καταγγέλλοντα, καταχωρείται στη φάση
δεδομένων και προωθείται στον Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α.



– Οι ανώνυμες καταγγελίες, που λαμβάνονται με οποιονδήποτε τρόπο (αυτοπροσώπως,
ταχυδρομικά, με τηλεομοιοτυπία ή με διαδικασία ηλεκτρονικής αποστολής/web),
ανεξάρτητα από το εάν περιέχουν επαρκή στοιχεία για τη διερεύνηση τους,
πρωτοκολλούνται και προωθούνται στον Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α. με επισήμανση σχετικά με την
ανωνυμία τους. Αν η ανώνυμη καταγγελία υποβάλλεται στο Γραφείο Υποδοχής Κοινού
αυτοπροσώπως, παραλαμβάνεται, πρωτοκολλείται και ο καταγγέλλων ενημερώνεται ότι
η εξέτασή της θα εκτιμηθεί για τυχόν αυτεπάγγελτη παρέμβαση.



Οι καταγγελίες που λαμβάνονται από το Συνήγορο του Πολίτη κατόπιν παραπομπής
από τον αρμόδιο Υπουργό ή Γενικό Γραμματέα, διαβιβάζονται στον Ε.ΜΗ. ΔΙ.Π.Α.
προς αξιολόγηση.







Πηγή: Taxheaven







Exit mobile version