Quantcast
Πιτσιλής: Τι έρχεται για ελέγχους, κατασχέσεις, ανασφάλιστα ΙΧ - enikonomia.gr
share

Πιτσιλής: Τι έρχεται για ελέγχους, κατασχέσεις, ανασφάλιστα ΙΧ

δημοσιεύτηκε:

Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να πραγματοποιήσουν όλες τις απαιτούμενες παρεμβάσεις και διορθώσεις έως τις 14 Ιουλίου στα αρχεία οχημάτων προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η ταλαιπωρία των πολιτών για τα ανασφάλιστα οχήματα, σημειώνει ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κ. Γιώργος Πιτσιλής σε συνέντευξή του στο Capital.gr.

Τα 6 νέα μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, τι έρχεται για τις κατασχέσεις και την παραγραφή φορολογικών υποθέσεων.

EΡ. Κύριε διοικητά, το θέμα των ανασφάλιστων οχημάτων θα τελειώσει χωρίς άλλη ταλαιπωρία για τους πολίτες;

ΑΠ. Κατ’ αρχας δεν νομίζω πως χρειάζεται να εξηγηθεί ότι η επιβολή παραβόλου στους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων δεν εξυπηρετεί εισπρακτικούς σκοπούς, αλλά αποτελεί το πρώτο στάδιο συμμόρφωσης προς όλους εκείνους, που κυκλοφορούν τα οχήματά τους χωρίς να τα έχουν ασφαλίσει.

Χωρίς, δηλαδή, να αντιλαμβάνονται το μέγεθος του κινδύνου, που προκύπτει απο την παράλειψή τους αυτή, για τους ίδιους, αλλά και για τους συμπολίτες μας. Όπως γνωρίζετε, ο νομοθέτης ανέθεσε στην ΑΑΔΕ το έργο της διασταύρωσης των σχετικών στοιχείων από τις ασφαλιστικές εταιρείες, με το αρχείο των κυκλοφορούντων οχημάτων, που τηρούν οι υπηρεσίες μας, όπως αυτό διαμορφώνεται από τις πληροφορίες, που συλλέγουμε από τους πολίτες (δήλωση φόρου εισοδήματος, παραδόσεις πινακίδων, δηλώσεις κλοπής κλπ.), και απο το αρχείο, που λαμβάνουμε σε καθημερινή βάση από το Υπουργείο Μεταφορών. Εκτελέστηκε ενα τεχνικά πολυ δύσκολο έργο, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με σκοπό τη θεραπεία της χρόνιας παθογένειας των ανασφάλιστων οχημάτων, αλλά και με παράλληλο στόχο τη σταδιακή επικαιροποίηση και ομογενοποίηση των αρχείων για τα κυκλοφορούντα οχήματα.

Ήταν γνωστό σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ότι η πρώτη εφαρμογή του μέτρου αυτού θα αναδείκνυε διάφορα ζητήματα ακρίβειας των τηρουμένων αρχείων, αλλά και θα ωθούσε τους συμπολίτες μας να τακτοποιήσουν τυχόν εκκρεμότητες του παρελθόντος. Πιθανολογώ ότι γι αυτό ο νομοθέτης επέλεξε τη λύση του παραβόλου, που δε βεβαιώνεται εκ των προτέρων, αλλά εξοφλείται κατά τη σύναψη του συμβολαίου ασφάλισης από εκείνους, που πράγματι έχουν σχετική υποχρέωση. Σε αυτό το πνεύμα, κι εμείς δώσαμε οδηγίες προς τους πολίτες, που δεν είχαν υποχρέωση ασφάλισης οχήματος, για τις ενέργειες, που έπρεπε να ακολουθήσουν, προκείμενου να ακυρωθεί το παράβολο, το οποίο είχε εκδοθεί στο όνομά τους.

Πλέον, το ζητούμενο είναι, μέχρι τις 14 Ιουλίου, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να έχουμε προχωρήσει στις απαιτούμενες παρεμβάσεις και διορθώσεις, αναλαμβάνοντας την ευθύνη που μας αναλογεί, ώστε τα σχετικά αρχεία να ενημερωθούν με τη μικρότερη δυνατή εμπλοκή των πολιτών και το έργο αυτό να προχωρήσει με τα λιγότερα δυνατά λάθη.

Σε κάθε περίπτωση, έχει πολύ μεγάλη σημασία, μέσα στη νέα προθεσμία που έχει δοθεί από την Κυβέρνηση, να ελεγχθεί η πληρότητα των αρχείων, που τηρούνται στο υπουργείο Μεταφορών και στην Αστυνομία σε σχέση με κλεμμένα, απολεσθέντα ή κατεστραμμένα οχήματα και να δοθούν σαφείς οδηγίες στους πολίτες για το τι πρέπει να κάνουν, προκειμένου να δηλώσουν κλοπή, απώλεια ή καταστροφή στις περιπτώσεις, που δεν περιλαμβάνονται στις σχετικές λίστες.

Παράλληλα, η προθεσμία αυτή αποτελεί και μια ευκαιρία για τους συμπολίτες μας, που δεν χρησιμοποιούν τα οχήματά τους, να αποφασίσουν τι θα κάνουν με αυτά. Εμείς, από την πλευρά μας, έχουμε ήδη ξεκινήσει να επεξεργαζόμαστε τα προβλήματα, που καταγράφηκαν απο τις κλήσεις πολιτών στο τηλεφωνικό μας κέντρο, με σκοπό τη βέλτιστη αντιμετώπισή τους, σε κανονιστικό ή τεχνικό επίπεδο.

ΕΡ. Τα φoρολογικά έσοδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, δείχνουν κάποια σημάδια κόπωσης. Σας προβληματίζει αυτό;

ΑΠ. Ακόμη είναι πολύ νωρίς για να έχει κανείς συνολική εικόνα. Πάντα παρακολουθούμε με πολλή προσοχή τα έσοδα. Σε κάθε περίπτωση, η πορεία τους στο πεντάμηνο είναι συνολικά υψηλότερη των στόχων, ενώ πρέπει να λάβουμε υπόψη και τη σημαντική υπέρβαση των στόχων, που ξεπερνά το 30%, στα ποσά, τα οποία έχουμε καταβάλει ως επιστροφές. Περιμένουμε και με τις φορολογικές δηλώσεις να υπάρξει ακόμα καλύτερη πορεία.

ΕΡ. Στο κείμενο της επικαιροποίησης του μνημονίου υπάρχουν διάφορες υποχρεώσεις όσον αφορά στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, όπως για παράδειγμα ο εκσυγχρονισμός του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Να περιμένουμε κάποιες σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι κατασχέσεις, θα είναι πιο γρήγορες;

ΑΠ. Οι υποχρεώσεις αυτές εξειδικεύονται νομοθετικά. Για το θέμα των κατασχέσεων έχουμε αναπτύξει πολύ στενή συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών. Ήταν το πρώτο θέμα, που έθεσα στην κα Απαλαγάκη, στη Γενική Γραμματέα της Ένωσης Τραπεζών, στην πρώτη μας συνάντηση μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, το Φεβρουάριο. Θέλουμε από κοινού να πετύχουμε τον εξορθολογισμό αυτής της διαδικασίας, μειώνοντας τις κατασχέσεις στο απολύτως αναγκαίο μέτρο χωρίς να χάνουμε την αποτελεσματικότητά μας και εργαζόμαστε στενά προς τον σκοπό αυτό. Ήδη, έχουμε εντοπίσει σημεία, που μπορούν να βελτιωθούν στη διαδικασία. Έχουμε δώσει εντολή στις υπηρεσίες για την παροχή συγκεκριμένων οδηγιών και είμαι σίγουρος ότι σύντομα θα έχουμε καλύτερα πολύ αποτελέσματα.

Παράλληλα, αυτό, που διοικητικά μας ενδιαφέρει είναι να κάνουμε ακόμη καλύτερη τη στοχοθεσία, που ήδη έχουμε στις κατασχέσεις. Διότι, και πρέπει να το πω αυτό, οι κατασχέσεις μας γίνονται, ήδη από πέρυσι, με μηνιαία στοχοθεσία, από τις μεγαλύτερες προς τις χαμηλότερες οφειλές κάθε μήνα, και λαμβάνοντας υπόψη την ικανότητα του κάθε οφειλέτη να πληρώσει. Αυτή η δουλειά ήδη γίνεται. Και θα την κάνουμε ακόμα καλύτερη.

ΕΡ. Στο θέμα των ελέγχων της λεγόμενης αδικαιολόγητης προσαύξηση περιουσίας βλέπουμε ότι προσφεύγουν μαζικά οι φορολογούμενοι στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, αμφισβητώντας ουσιαστικά τα αποτελέσματα του ελέγχου. Θα γίνουν κάποιες κινήσεις προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της ποιότητας του ελέγχου; Χρειάζεται να γίνουν κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση;

ΑΠ. Τους τελευταίους μήνες είναι η πρώτη φορά που έχουν καθίσει στο ίδιο τραπέζι, όλες οι εμπλεκόμενες διευθύνσεις, προκειμένου ακριβώς να αξιοποιηθούν τα ευρήματα που προκύπτουν από την νομολογία της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών. Οι υπηρεσίες μας επεξεργάζονται συστηματικά τη νομολογία αυτή προκειμένου να δοθούν εκεί που χρειάζεται κατευθύνσεις κεντρικά. Πάντως, πρέπει να σας πω ότι με βάση την εικόνα, που έχουμε για το 2017, παρουσιάζεται σημαντική μείωση της απόκλισης μεταξύ των αρχικών βεβαιώσεων, που έρχονται από τα ελεγκτικά κέντρα, και των βεβαιώσεων, που προκύπτουν μετά τις αποφάσεις της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών. Και αυτό ακριβώς είναι προϊόν αυτής της συνεργασίας στην οποία θέλουμε να επενδύσουμε ακόμη περισσότερο. Έχει πολύ μεγάλη σημασία η νομολογία αυτή που είναι πλέον δημόσια σε όλους τους ενδιαφερόμενους να αξιοποιείται συστηματικά και από τις υπηρεσίες μας.

ΕΡ. Αυτό, που αλιεύσαμε από το κείμενο του νέου μνημονίου, είναι ότι θα πάμε σε μια χρονική γραμμή όσον αφορά στις παραγραφές. Έχουν προσφύγει πάρα πολλοί ελεγχόμενοι, έχουν πετύχει κάποιες δικαστικές νίκες. Τι να περιμένουν οι φορολογούμενοι όσον αφορά στο θέμα της παραγραφής;

ΑΠ. Γνωρίζετε ότι εκκρεμεί στην ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η συζήτηση σχετικά με τη συνταγματικότητα και νομιμότητα των διαδοχικών παρατάσεων παραγραφής. Αυτό το θέμα είναι πλέον στα χέρια της Δικαιοσύνης και όλοι περιμένουμε με πολύ ανυπομονησία την κρίση του Δικαστηρίου για το ζήτημα αυτό, την οποία θα μελετήσουμε με πολλή προσοχή.

ΕΡ. Πώς πηγαίνει η ρύθμιση της οικειοθελούς αποκάλυψης εισοδημάτων;

ΑΠ. Τα στοιχεία είναι ακόμη σε επεξεργασία. Θεωρώ ότι πήγε καλύτερα από τις αρχικές μας, προσωπικές μου τουλάχιστον, εκτιμήσεις και, ακριβώς επειδή έχουμε πλέον και το ελεγκτικό εργαλείο για να μπορέσουμε να διαπιστώσουμε φορολογικές παραβάσεις με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα, περιμένουμε την ανταπόκριση των φορολογούμενων στο πρόγραμμα αυτό. Το έχω πει. Αυτά, που προσφέρει το πρόγραμμα εθελοντικής αποκάλυψης, είναι πολύ καλύτερα από τις οποιεσδήποτε συνέπειες ενός ελέγχου. Άρα, λοιπόν, προτρέπουμε τους φορολογούμενους, οι οποίοι θεωρούν ότι έχουν εκκρεμότητες με το παρελθόν, να σπεύσουν να τις τακτοποιήσουν.

ΕΡ. Η εικόνα, που έχετε από την εγκατάσταση POS, δείχνει ότι θα ανταποκριθεί τελικά η αγορά σε αυτό το χρονικό στοίχημα έως το τέλος Ιουλίου;

ΑΠ. Αυτό επιδιώκουμε. Είναι δεδομένο ότι η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής περνά και μέσα από τη διαδικασία χρησιμοποίησης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. Και τους φορολογούμενους εξυπηρετεί γιατί τους βοηθά να χτίζουν το αφορολόγητό τους και τη διαφάνεια των συναλλαγών εξυπηρετεί και θεωρώ ότι όλοι οι επιχειρηματίες έχουν τελικά συμφέρον να προσχωρήσουν σε αυτή τη νέα επιχειρηματική λογική την οποία χρειάζεται η χώρα μας. Διότι χωρίς καταπολέμηση της φοροδιαφυγής ουσιαστική ανάκαμψη δεν μπορούμε να πετύχουμε.

ΕΡ. Με τους ελέγχους στην αγορά, υπάρχει σχέδιο για φέτος; Τι προγραμματίζετε για τον εντοπισμό και περιορισμό κρουσμάτων φοροδιαφυγής;

ΑΠ. Οι έλεγχοι πραγματοποιούνται καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Κατά τη θερινή περίοδο, είναι φυσικό να εντείνονται. Ειδικά φέτος έχουμε εκπονήσει ένα ακόμα πιο στοχευμένο επιχειρησιακό σχέδιο, αξιοποιώντας την εμπειρία από την περσινή χρονιά και λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένες παραμέτρους. Πλέον, ποσοτικά και ποιοτικά, οι έλεγχοί μας κατανέμονται με βάση την αναμενόμενη επισκεψιμότητα στις τουριστικές περιοχές, όπως αυτή προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, ενώ διατηρούμε και ενισχύουμε τους ελέγχους από ελεγκτές που προέρχονται από διαφορετικές γεωγραφικές περιφέρειες. Στόχος μας για τη φετινή τουριστική περίοδο είναι να πραγματοποιήσουμε τουλάχιστον 40.000 ελέγχους, δηλαδή 35.000 από τις εφορίες και 5.000 από τις ΥΕΔΔΕ, ενεργοποιώντας όλον τον ελεγκτικό μηχανισμό της ΑΑΔΕ. Παράλληλα, εδραιώνουμε τις συνέργειές μας με τους άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς, όπως με την Αστυνομία και την Οικονομική Αστυνομία. Επίσης, εντός των επομένων ημερών θα έχει εκδοθεί και η σχετική απόφασή μας για την εφαρμογή των νέων διατάξεων που επιβάλλουν άμεση αναστολή 96 ωρών και 10 ημερών σε περιπτώσεις υποτροπής.

ΕΡ. Σε μια περίοδο, που οι φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν όλο και περισσότερους φόρους, το λαθρεμπόριο οργιάζει στην αγορά, με αποτέλεσμα να χάνονται από τα δημόσια ταμεία εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ανά κλάδο. Τι φταίει; Δεν γίνονται έλεγχοι; Δεν υπάρχει σωστός σχεδιασμός;

ΑΠ. Κατ’ αρχήν, πρέπει να πω ότι, εξ ορισμού, δεν μπορούν να υπάρχουν ασφαλείς εκτιμήσεις για τα πραγματικά ποσά, που χάνονται από το δημόσιο ταμείο λόγω του λαθρεμπορίου. Είναι πάντως γεγονός ότι η μεγάλη αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό και με τους χαμηλούς συντελεστές σε γειτονικές χώρες, συνέτεινε στην αύξηση του λαθρεμπορίου στη χώρα μας.

Έλεγχοι γίνονταν και γίνονται, και μάλιστα με εντατικούς ρυθμούς και περισσότεροι από ό,τι στο παρελθόν. Ήδη, κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2017 έχουν γίνει 17.000 έλεγχοι, από τους οποίους βεβαιώθηκαν πρόστιμα, συνολικού ύψους 158 εκατομμυρίων ευρώ.

Ωστόσο, για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, χρειάζεται ουσιαστική αύξηση του ελεγκτικού δυναμικού των τελωνείων μας, ιδίως στις ακριτικές περιοχές. Σημειωτέον ότι σήμερα η τελωνειακή Υπηρεσία έχει το μισό προσωπικό απ’ ό,τι πριν 6 χρόνια. Επίσης, χρειάζεται ουσιαστική ενίσχυση με μέσα δίωξης.

Γι’ αυτό και προχωράμε σε παρεμβάσεις, όπως:

1. Ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για τη στέγαση και τη θέση σε λειτουργία του Συντονιστικού Επιχειρησιακό Κέντρο κατά του λαθρεμπορίου, που θα επεξεργάζεται τις πληροφορίες και θα οργανώνει και συντονίζει κοινές επιχειρήσεις.

2. Προχωράμε στην καθιέρωση τελωνειακού συνδέσμου στη Εuropol.

3. Στρατηγικό σχέδιο ελέγχου της διακίνησης των καυσίμων, δηλαδή των συνολικών εισροών – εκροών εντός της Ελλάδας, με τοποθέτηση GPS σε πλοία τροφοδοσίας καυσίμων και βυτιοφόρα, καταγραφή και παρακολούθηση όλων των δεξαμενών, ιχνηθέτηση του καυσίμου, κλπ.

4. Πέραν των 4 αυτοκινούμενων Χ-rays ανίχνευσης παράνομων προϊόντων, τα οποία αναμένεται να παραλάβουμε το φθινόπωρο, ολοκληρώνουμε το σχεδιασμό μας για τον εξοπλισμό με Χ-rays των κυρίων χερσαίων εισόδων και λιμανιών διέλευσης εμπορευμάτων.

5. Επανδρώνουμε και ενεργοποιούμε 10 χερσαίες κινητές ομάδες ελέγχου στους κεντρικούς οδικούς άξονες, καθώς και 2 θαλάσσιες ομάδες ελέγχου.

6. Προχωράμε στη θέσπιση τμημάτων δίωξης στα κεντρικά τελωνεία.

Πηγή: Capital.gr


share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.